PSY027 Analýza dat – kvalitativní výzkum Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2018 Aktualizováno: 10. 9. 2018 Základní informace Základní charakteristika: Cílem předmětu je prohloubení znalosti východisek a metod kvalitativního výzkumu a jejich aplikace na konkrétní problém. Předmět zahrnuje repetitorium principů kvalitativního výzkumu a hlavních přístupů v rámci kvalitativní metodologie. Důraz bude kladen na reflexi epistemologických východisek projektu a jejich korespondence s konkrétním zvoleným postupem, a dále na seznámení se s mezinárodními publikačními standardy kvalitativního výzkumu v oblasti psychologie. Určeno pro: Povinný předmět, určený pro studenty doktorského studijního programu Psychologie. Kreditová zátěž: 15 ECTS Forma ukončení: zkouška Garance: doc. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. doc. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Obsahové a časové rozvržení Předmět zahrnuje: - jeden blok prezenční výuky v délce 4-6 vyučovacích hodin (termín bude upřesněn v průběhu semestru), - samostudium povinné literatury, - ústní zkoušku. Při přípravě na zkoušku vyjděte z následujících okruhů: 1. Stručné repetitorium základních principů kvalitativního výzkumu, formulace výzkumné otázky Literatura: Maxwell (2013) 2. Konceptuální rámec: epistemologická východiska, pojmový rámec předmětné oblasti, volba přístupu v rámci kvalitativního výzkumu Literatura: Crotty (1998), Finlay (2012, 2017), Bowen (2006) 3. Design výzkumu, tvorba vzorku, tvorba dat Literatura: Maxwell (2013) 4. Analýza dat: různé přístupy ke kódování, interakce mezi výchozími koncepty a daty Literatura: Saldaña (2009), Řiháček, Čermák a Hytych (2013) 5. Prezentace a obhajoba výsledků, otázky validity Literatura: Levitt et al. (2017, 2018) V rámci přípravy na zkoušku si vyhledejte libovolnou kvalitativní studii z oblasti tématu své dizertační práce. Může se jednat o vaši vlastní studii; v tom případě je potřeba, aby měla podobu již dokončeného textu (tj. publikovaného či v recenzním řízení). Vytištěný text studie přineste s sebou na zkoušku. Samotná zkouška pak bude mít podobu rozpravy nad touto studií s důrazem na následující otázky: - Jaká epistemologická a teoretická východiska autoři práce zvolili? Pokud nejsou explicitně pojmenována, z čeho na ně lze usuzovat? - Jsou zvolený postup, prezentované výsledky a závěrečná diskuze s těmito východisky konzistentní? Argumentujte, v čem spatřujete konzistenci či naopak nesoulad. - Jaký jiný přístup v rámci kvalitativního výzkumu by bylo možné pro zodpovězení dané výzkumné otázky použít? Jak by mohl vypadat postup a výsledky studie, pokud autoři tento přístup zvolili? - Jaké jsou limity dané studie? Které z nich a jak autoři studie reflektují? V čem byste navrhovali postupovat jinak? - V čem by bylo možné studii vylepšit, aby lépe odpovídala standardům reportování kvalitativního výzkumu? Termín zkoušky si studenti sjednávají individuálně u některého z vyučujících předmětu, a to kdykoli během semestru či zkouškového období. Zkouška musí proběhnout do konce zkouškového období daného semestru, v němž je předmět zapsán, proto doporučujeme domlouvat si termín s dostatečným předstihem. Literatura Povinná: Crotty, M. (1998). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. London: Sage. Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost, D. M., Josselson, R., & Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73(1), 26–46. Levitt, H. M., Motulsky, S. L., Wertz, F. J., Morrow, S. L., & Ponterotto, J. G. (2017). Recommendations for designing and reviewing qualitative research in psychology: Promoting methodological integrity. Qualitative Psychology, 4(1), 2–22. Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: An interactive approach. Los Angeles, CA: Sage. Rozšiřující: Bowen, G. A. (2006). Grounded theory and sensitizing concepts. International Journal of Qualitative Methods, 5(3), Article 2. Retrieved from http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_3/pdf/bowen.pdf Finlay, L. (2012). Five lenses for the reflexive interviewer. In Jaber F. Gubrium, James A. Holstein, Amir B. Marvasti & Karyn D. McKinney (Eds.), The SAGE handbook of interview research: The complexity of the craft (pp. 317-331). Thousand Oaks, CA: Sage. Finlay, L. (2017). Championing „reflexivities.“ Qualitative Psychology, 4(2), 120-125. Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych. R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI Press. Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Los Angeles, CA: Sage.