Jak napsat Introduction? Podle formátu APA mají výzkumné studie jasně danou strukturu, tzv. IMRAD (Introduction , Methods, Results and Discussion). Napsat úvod není úplně jednoduché, protože je třeba mít přehled o dosavadních výzkumech, které jsou relevantní vzhledem k tématu studie. Dobrý úvod shrnuje, propojuje a kriticky hodnotí výzkumná zjištění tak, že postupně vyústí v téma aktuální studie. Úvod začíná obecně (ale ne příliš) a postupně blíže specifikuje. Struktura úvodu (A) Zhodnocení (Review): Najděte v odborných časopisech 3 až 5 výzkumných studií, které se zabývají vybraným tématem, a použijte je pro zhodnocení aktuálního stavu poznání. Pokud se vám podaří najít hodnotící studie (Review paper), stačí použít pouze 2 až 3. Při psaní této části si položte otázky: „Co již o tématu víme? Jaké jsou hlavní otázky? Jaké jsou problémy?“ V této části byste měli stručně shrnout hlavní otázky, teorie či způsoby zkoumání, které se vztahují k vašemu tématu. (B) Srovnání (Comparison): Tato část by měla obsahovat porovnání nejdůležitějších bodů vaší studie. Jaké jsou shody a rozdíly v položených otázkách, designu, metodách a výsledcích? (C) Propojení (Integration): V této části byste měli propojit hlavní teorie a výsledky prezentovaných studií. Objevuje se v těchto studiích nějaký společný jmenovatel? Na čem se výzkumy shodují, v čem si naopak odporují? Soustřeďte se na to, jakým způsobem ovlivňují teorie interpretaci výsledků a jak jsou naopak výsledky propojovány s teorií. (D) Nastínění studie (Study Outline): Na základě předchozích částí formulujte konkrétní výzkumné hypotézy vámi plánované studie. Dále stručně uveďte, jaký bude design studie, aby mohly být vaše hypotézy testovány. Kdo budou zkoumané osoby? Jaký bude design studie? Jakého typu budou sesbíraná data? 1 Nezapomeňte uvést použité zdroje. Příklad Pokud vás zajímá vliv rodičovského konfliktu na batolata, můžete začít s tím, co konkrétně vás na tomto tématu zajímá a proč je důležité se mu věnovat z pohledu psychologie dítěte. Pak uveďte zjištění, která jste našli v literatuře. Pokud očekáváte negativní důsledky konfliktu, popište výsledky studií, které podporují vaše hypotézy. Pak uveďte studie, které naopak prezentují dvojznačné nebo zcela protichůdné výsledky. Tato zjištění pak spojíte a shrnete – formulujete výzkumnou otázku a hypotézy a popíšete vlastní studii2 . V závěru také nastíníte důležitost zkoumání daného tématu pro praxi. 1 Prosím, netýká se seminární práce. Vaše seminárka končí výzkumnou otázkou/hypotézami. 2 Zde opět platí, že se to netýká vaší seminární práce. Necháváme to v pokynech pro budoucí použití – takto totiž bude vypadat za nějaký čas vaše bakalářská práce! Zásady, jak napsat dobrý úvod: 1. Úvod neoznačujte jako „Úvod“ (po názvu článku rovnou začněte textem). 2. Vyberte si téma, které můžete zvládnout. Je lepší si zvolit méně obsáhlé téma, které dobře zpracujete, než široké téma, které zpracujete povrchně. 3. Neuspěte čtenáře hned na začátku, ale pokuste se vzbudit jejich zájem tím, že uvedete zajímavá nebo kontroverzní témata a otázky. (Podívejte se na články, které jste přečetli a všimněte si, co vzbudilo Váš zájem, co Vás naopak nudilo. Je nějaký článek, který můžete použít jako vzor?). 4. Přestože se detaily Vaší studie a konkrétní hypotézy uvádí až na konci celého úvodu, měli byste naznačit již v prvním odstavci, čemu se budete věnovat a jaký je účel Vaší studie. Dáte tak čtenáři jasně najevo, co může od studie očekávat. 5. Úvod má být logicky strukturovaný a myšlenky na sebe musí navazovat, až finálně vyústí v hypotézu, která bude testována. Je lepší seskupit jednotlivé výzkumy podle společných témat. Úvod by tedy neměl vypadat: „Novák (1999) zjistil …“; „Nováček (2000) provedl jiný výzkum …“; Novotný (2006) si myslí, že …“. Z textu musí být jasné, proč jednotlivé výzkumy citujete a jaký mají vztah k Vaší aktuální studii. 6. Nejprve si sepište všechny informace, které by podle Vás neměly ve Vašem úvodu chybět. Pak tyto nápady seřaďte tak, aby na sebe logicky navazovaly, a zamyslete se nad tím, jakým způsobem tyto nápady propojíte. 7. Při začleňování studií, ze kterých čerpáte, není třeba každou studii popisovat do detailu. Stačí zmínit nejdůležitější články a upozornit na rozdíly v použitých metodách a jak tyto rozdíly mohly ovlivnit výsledky výzkumů. Častou chybou začínajících autorů bývá, že explicitně zmiňují, proč je daný výzkum relevantní pro jejich studii (př. „Tento článek je podstatný pro moji studii, protože …“). Z textu by mělo být jasné, proč daný článek zařazujete. 8. Studie vyhledávejte v odborných vědeckých časopisech (př. Developmental Psychology, Human Development). Nepoužívejte argumenty založené pouze na názoru někoho. Buďte také obezřetní při používání on-line zdrojů – většinou nejsou recenzovány dalšími odborníky a často by ani recenzním řízením neprošly. Při hledání článků vám budou velmi užitečné abstrakty článků. 9. Neuvádějte přímé citace jiných článku, ale parafrázujte zjištění pomocí vlastních slov. 10. Nezapomeňte, že čtenářem Vašeho textu je vědecká obec. Můžete tedy počítat s tím, že čtenáři Vašeho textu mají základní znalost psychologie a není proto třeba definovat všechny základní pojmy. Je ale nutné, abyste uvedli všechny důležité údaje, aby bylo možné pochopit Vámi předkládaný výzkum. 11. Konec úvodu tvoří stručný přehled o Vaší studii a o konkrétních testovaných hypotézách. Hypotézy musí být vyplývat z uvedených výzkumů či teorií, tzn. hypotéza není vytvořená na základě Vašich domněnek či obecně uznávaných názorů. Po přečtení celého úvodu by měl mít čtenář pocit: „Na základě všech výzkumů, které autor uvedl, tyto hypotézy dávají smysl.“ 12. Citujte pozorně podle formátu APA. Nezapomeňte uvést veškeré ocitované zdroje v seznamu literatury. V seznamu se objevují pouze skutečně použité zdroje, nesmí tam být nic navíc. Zdroje uveďte podle formátu APA (všimněte si, že se rozdílným způsobem citují knihy, články nebo kapitoly knih. Pokud v textu citujete sekundární zdroj (př. „Jak uvádí Novák (cit. dle Dvořák, 2000) ...“), v seznamu zdrojů se objeví pouze Dvořák (2000). 13. Pokud píšete odborný text z vývojové psychologie, téma musí vycházet z vývojové perspektivy.