PSY255: PSYCHOLOGIE INDIVIDUÁLNÍCH ROZDÍLŮ Vyučující: Mgr. Jan Širůček, Ph.D. 13410@mail.muni.cz Konzultační hodiny pro kurz PSY255 jsou až na výjimky po každé přednášce v pracovně 2.47. Mimo tento čas prosím preferujte elektronickou komunikaci. Anotace: Kurz psychologie individuálních rozdílů navazuje na poznatky psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. Tematicky sestává kurikulum ze čtyř bloků, které reflektují teoretické konstrukty současné psychologie osobnosti v sociálním kontextu: interpersonální osobnostní dispozice, emocionální dispozice, kognitivní dispozice a motivační dispozice. Součástí kurzu je kritická reflexe historických a současných metodologií diferenciální psychologie a psychologie individuálních rozdílů. Pro koho je kurz určen? V akademickém roce 2018/2019 je předmět vypsán naposledy v podzimním semestru. Následně bude vypisován vždy v jarním semestru, počínaje jarem roku 2019, s doporučeným zápisem ve druhém ročníku současně s PSY259. V podzimním semestru 2018 je předmět vypsán zejména pro ty studující, kteří směřují k obhajobě diplomové práce na jaře 2019. Obsah kurzu svojí náročností odpovídá druhému až třetímu ročníku studia. Pro zvládnutí s vynikajícím hodnocením jsou nezbytné základní znalosti psychologie osobnosti, vývojové psychologie, sociální psychologie a zejména metodologie psychologického výzkumu a psychometriky. Minimum potřebných znalostí psychometriky a metodologie lze získat samostudiem běžně dostupné literatury (v seznamu zdrojů je uvedena zvlášť) a kontaktem se zkušenějšími kolegyněmi či kolegy. Odkazy na příslušná témata ostatních základních oborů psychologie budou zprostředkovány průběžně. Harmonogram kurzu PSY255 v podzimním semestru 2016 Datum Téma 18.IX 1. Úvod: Diferenciální psychologie a psychologie individuálních rozdílů 25.IX 2. Interpersonální dispozice I: Extraverze 02.X 3. Interpersonální dispozice II: Interpersonální závislost 09.X 4. Emoce a motivace I: Tendence k prožívání studu a viny, citlivost vůči odmítnutí 16.X "čtecí týden" 23.X 5. Emoce a motivace II: Neuroticismus, depresivita a anxieta  30.X 6. Kognitivní dispozice I: Autoritářství a dogmatismus 07.XI 7. Kognitivní dispozice II: Potřeba poznávání a potřeba kognitivního uzavření 13.XI 8. Kognitivní dispozice III: Integrativní komplexita a sociální kognice 20.XI 9. Motivační dispozice I: Sensation seeking a impulsivita 27.XI 10. Motivační dispozice II: Potřeba moci, narcismus a machiavelismus 04.XII 11. Motivační dispozice III: Svědomitost 11.XII 12. Reflexe: Metodologie psychologie individuálních rozdílů Podmínky úspěšného ukončení kurzu: Průběžné seminární úkoly Během kursu vypracují studující několik krátkých průběžných seminárních úkolů, které budou zadávány v online prostředí. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění všech těchto úkolů v určených termínech během výukové části semestru. Přesný popis zadání úkolů proběhne na přednášce 2.10.2018. Seminární práce Písemnou práci studující vypracují a odevzdají do začátku zkouškového období příslušného semestru dle harmonogramu MU. Bude se jednat o text v rozsahu cca 5 normostran. Přesné zadání seminárního úkolu proběhne 13.11.2018. Zkouška Zkoušku lze vykonat mimo zkouškové období pouze po dohodě s vyučujícím; akceptovatelným důvodem je zahraniční stáž. Ke zkoušce se studující přihlašují výhradně v Informačním systému Masarykovy univerzity. Konkrétní formát zkoušky bude ujasněn na přednášce 3.10.2018. Hodnocení Průběžné úkoly, seminární práce a zkouška jsou vždy hodnoceny na klasifikační stupnici (A – F) dle platného studijního řádu MU. Výsledné hodnocení předmětu zohledňuje všechny tyto výkony. Studijní materiály: Základním zdrojem pro absolvování předmětu je Handbook of Individual Differences in Social Behavior (Leary & Hoyle, 2009). Povinné jsou kapitoly uvedené níže u jednotlivých témat. Pročtení neuvedených kapitol vřele doporučuji coby rozšiřující literaturu. Další povinná literatura vedle zmíněné monografie je uvedena u jednotlivých témat v seznamu níže. K tématu 1: Leary, R. M., Hoyle, R. H. (2009). Situations, Dispositions, and the Study of Social Behavior. In Leary, M.R. & Hoyle, R.H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 3 – 11). New York: The Guilford Press. Leary, R. M., Hoyle, R. H. (2009). Methods for the study of Individual differences in social behavior. In Leary, M.R. & Hoyle, R.H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 12 – 26). New York: The Guilford Press. K tématu 2: Wilt, J., Revelle, W. (2009) Extraversion. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 27 – 45). New York: The Guilford Press. Jung, C. G. (1996). Výbor z díla, svazek 1: Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Povinná je kapitola „Obecný popis typů“, str. 259 – 369. K tématu 3: Bornstein, R. F. (2009). Interpersonal dependency. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 82 – 92). New York: The Guilford Press. Lečbych, M. (2010). Rorschachovská škála orální závislosti ve výzkumu a klinické praxi. Československá psychologie, 5, LIV, s. 505-513. K tématu 4: Tangney, J. P., Youman, K., Stuewig, J. (2009). Proneness to Shame and Proneness to Guilt. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 192 – 209). New York; London: GuilfordPress. Romero-Canyas, R., Anderson, V. T., Reddy, K. S., Downey, G. (2009). Rejection Sensitivity. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 466 – 479). New York; London: GuilfordPress. K tématu 5: Widiger, T.A. (2009). Neuroticism. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 129 – 148). New York; London: Guilford Press. Finan, P.H., Tennen, H., Zautra, A.J. (2009). Depression. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 161 – 175). New York; London: Guilford Press. Miller, R.S. (2009). Social anxiousness, shyness, and embarrassability. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 176 – 191). New York; London: Guilford Press. K tématu 6: Duckitt, J. (2009). Authoritarianism and dogmatism. In Leary, M. R. & Hoyle, R. H. (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 298 – 318). New York: The Guilford Press. Doplňující: Adorno, T. W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D., & Sanford, N. (1950). The Authoritarian Personality. New York: Harper & Row. Höle, G. (1998). Fanatismus: Sklon k extrému a jeho psychologické souvislosti. Praha: Portál. Čermák, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti. Ždár nad Sázavou: Nakladatelství Fakta, v. o. s. Höle, G. (1998). Fanatismus: Sklon k extrému a jeho psychologické souvislosti. Praha: Portál. Zimbardo, P. G. (2005). Moc a zlo. Sociálně-psychologický pohled na svět. Praha: Moraviapress, a.s. Zimbardo, P. G. (2014). Luciferův efekt. Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia. K tématu 7: Kruglanski, A. W., & Fishman, S. (2009). The Need for Cognitive Closure. In M. R. Leary, & R. H. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 343 – 353). New York: The Guilford Press. Petty, R. E., Briñol, P., Loersch, C., McCaslin, M. (2009). The Need for Cognition. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 318 – 329). New York; London: GuilfordPress. K tématu 8: Suefeld, P. (2009). Integrative complexity. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 354 – 368). New York; London: GuilfordPress. Selman, R. L. (2003) The promotion of social awareness : powerful lessons from the partnership of developmental theory and classroom practice. New York: Russel Sage Foundation. Povinné jsou kapitoly II. – IV., str. 13 – 60. K tématu 9: Zuckermann, M. (2009). Sensation Seeking. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 455 – 465). New York; London: GuilfordPress. K tématu 10: Fodor, E. M. (2009). Power Motivation. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 426 – 440). New York; London: GuilfordPress. Jones, D. N., Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 192 – 209). New York; London: GuilfordPress. Rhodewalt, F., Peterson, B. (2009). Narcissism. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 547 – 560). New York; London: GuilfordPress. K tématu 11: Roberts, B.W., Jackson, J.J., Fayard, J.V., Edmonds, G., Meints, J. (2009). Constientiousness. In M. Leary & R. Hoyle (Eds.). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 382 – 399). New York; London: GuilfordPress.