Celestia-R1---OverlayTitleSD.png •PSY402 Psychodiagnostika dospělých •Přednáška 3 Výkonové testy Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROGRAM • •Výkonové testy Celestia-R1---OverlayContentSD.png ÚČELY TESTOVÁNÍ VÝKONU •hledání deficitů - klinika, škola, forenzní - podklad pro diagnózu •hledání silných stránek a slabin - podklad pro terapii, rehabilitaci •monitorování postupu terapie - klinika i třeba řidiči •predikce - agrese, výkonu, úspěchu... •výběr - sociálně akceptovaný způsob rozhodování mezi lidmi - personalistika, škola •hledání talentu - škola, organizace •doplnění obrazu klienta, když nám jde primárně o osobnost •certifikace - splnění předpokladů pro výkon něčeho - profese, řidiči, forenzní, škola neúplný výčet. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ADMINISTRACE VÝKONOVÝCH TESTŮ •Podmínky pro podání maximálního výkonu (o kterém vypovídají normy(?) •motivace podat výkon •absence obecných faktorů snižujících výkonnost – nemoc, aktivace, hendikep •schopnost porozumět instrukcím (intelekt, komunikační schopnosti…) •obeznámenost s testovou situací •absence specifických faktorů snižujících výkon – motorika, zrak, řeč, gramotnost • •Testové podněty by měly být jedinými podněty •prostředí pro testování – klid, nevýraznost, obvyklost •osoba administrující test • Celestia-R1---OverlayContentSD.png JAK FUNGUJÍ VÝKONOVÉ TESTY? •Jaký test měří konstrukt X, o kterém z teorie vím, že úzce souvisí s diagnostikovaným chováním/stavem klienta? •- jednodimenzionalita, teoretická validita •X •Na co všechno můžeme usuzovat z výkonu klienta v testu Y v situaci určitého vyšetření? -využívání multidimenzionality různých zkoušek, empirická validita -tradice, „velké“ testy Zatímco ve výzkumu se snažíme použít co nejčistší měřítko proměnné (ve smyslu konstruktové validity), prakticky používané diagnostické metody obvykle "odráží" více konstruktů a obvykle nevychází zcela jasně z konkrétní teorie. Zvláště o klasických, starších testů se odpověď na otázku "co ten test vlastně měří" dost zásadně proměňuje. Je tedy třeba aktivně hledat průnik mezi psychologickou teorií a procedurou/skóry testu. To je jeden z důvodů, proč se kladou na uživatele testu takové nároky na vzdělání - bez znalostí je interpretace testu nutně velmi mechanická (pouze teoreticky "čistá", jednodimenzionální měřítka mohou interpretovat nepsychologové a počítače). Příkladem je Wisconsin, který začal jako test třídění, ale v 60. letech si neurologové (Brenda Milner) všimli, že v něm selhávají lidé s lézemi v prefronálním kortexu, a začal intenzivní vývoj této metody jako neuropsychologické metody. Celestia-R1---OverlayContentSD.png NA CO VŠECHNO MÁME VÝKONOVÉ TESTY? •Na kde co – viz Buros – Tests in Print •Aktuálně v CHC teorii zahrnuto 74 základních schopností, z nichž se skládá 16 obecnějších schopnosti, které v různé míře sytí g •Vedle „čistých“ schopností (mental abilities, faktory) měříme i schopnosti/dovednosti (chování), které jsou založeny na více mentálních schopnostech Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://www.iapsych.com/articles/schneider2012.pdf Celestia-R1---OverlayContentSD.png CHCTheory Joel Schneider http://assessingpsyche.wordpress.com/2013/12/29/cattell-horn-carroll-chc-theory-of-cognitive-abilit ies-in-3d/ Celestia-R1---OverlayContentSD.png CHCTheory Joel Schneider http://assessingpsyche.wordpress.com/2013/12/29/cattell-horn-carroll-chc-theory-of-cognitive-abilit ies-in-3d/ CHCTheory3D Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://themindhub.com/images/chc1.jpg Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://themindhub.com/images/chc2.jpg http://themindhub.com/special-projects/intelligence-theory Celestia-R1---OverlayContentSD.png INTELIGENCE A TO OSTATNÍ •Moderní teorie inteligence (pl.) a testy podle nich vytvořené pokrývají velkou část výkonových charakteristik člověka •logické usuzování, induktivní odhalování pravidelností, paměť, kreativita, učení, prostorová orientace, rychlost, percepce…. •Více a více testů se vejde pod zastřešující pojem „inteligence“ •Moderní ≈ po roce 2000, komplexní, „modulární“ - XBA •Málo čistých (=jednodimenzionálních) měřítek CHC faktorů •Vztah testových skórů s moderními teoriemi se často doplňuje zpětně. •Při vývoji nových verzí obvykle kompromis tradice s konstruktovou čistotou • Důvody zařazení testů do této přednášky historické průnik s teoriemi/testy inteligence je natolik malý, že si test zaslouží svou existenci speciální použití, odladění pro konkrétní oblast (př. neuropsy) zaměření na funkci spíše než na konstrukt (ekologická validita) Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZÁKLADNÍ DOMÉNY POKRYTÉ VÝKONOVÝMI TESTY Celestia-R1---OverlayContentSD.png 4A – VÝKONOVÝ POTENCIÁL – AKTUÁLNÍ VÝKON •ABILITY WAIS •APTITUDE TSP • •ACHIEVEMENT ATTAINMENT MATURITA, W-J Ach Ability – schopnosti v nejobecnějším smyslu Aptitude – způsobilost k něčemu, vlohy – pragmaticky orientované testy s často nevyjasněnou konstruktovou validitou (spíše mají prediktivní) Achievement (Attainment) – naučené, získané schopnosti Je to hodně promíchané. http://www.muni.cz/tsp?lang=cs Testy zjišťující/hodnotící ty charakteristiky, které můžeme vnímat jako schopnosti, dovednosti, popř. základní psychologické funkce Celestia-R1---OverlayContentSD.png MAPIČKA • • VÝKONOVÉ TESTY TESTY OSOBNOSTI POSUZOVACÍ ŠKÁLY INTELI- GENCE VĚDOMOSTI ZÁJMY POSTOJE MOTIVACE Pole toho, co všechno můžeme o lidech zjišťovat testy, si poměrně hrubě rozdělíme na výkonové a osobnostní charakteristiky. Jde o hrubé rozdělení, protože osobnostní rysy jsou v mnoha případech nedílnou součástí výkonů a výkon je součástí osobnosti (triv. příklad je pozornost-temperament, netriv R-PAS). Psychologie individuálních rozdílů, kterou jste většina absolvovali, je toho svědkem. Proto jsou v reálném vyšetření přítomny oba prvky a komplexní psychodiagnostické metody v sobě výkon a osobnost kombinují (vždy s důrazem na jedno z toho). Celestia-R1---OverlayContentSD.png POZORNOST •Projevuje se ve všech výkonových testech, ale obvykle nemá svůj skór • •Pozorování pozornosti, pozornost v anamnéze • •Dva časté principy testů pozornosti •Škrtání znaků - Bourdon (BoPr), d2, Test koncentrace pozornosti •Vyhledávání čísel – Číselný čtverec/obdélník, NQ-S • Pozornost Bourdon - BoPr d2 (rec psal Jakub Kraus), Test koncentrace pozornosti (KDM), NQ-S (recenzi psali Janů a Valášek, Numerisch quadrat) - Číselný čtverec (pro děti, ale Preiss ho navrhuje pro dospělé) - pozornost, unavitelnost Celestia-R1---OverlayContentSD.png http://4.bp.blogspot.com/-yBifCOxFKAM/T7W_9-q2jmI/AAAAAAAAAC4/uZl57rWuv4Y/s1600/d2+Miriam.jpg Celestia-R1---OverlayContentSD.png POZORNOST • •Skóruje se •kvantita - škrtací počet, čtverce čas •kvalita – chyby • •Měří/zachycují •zaměřenou pozornost a její kolísání (únavou, reakcí na stres) •úřednické dovednosti (clerical skills -aptitude) – chybovost, typ chyb •psychomotorické tempo – Gps, Gs, Gt •percepce a její koordinace s jemnou motorikou… •osobnostní rysy – pečlivost, motivace, lhostejnost • Pozornost Bourdon - BoPr d2 (rec psal Jakub Kraus), Test koncentrace pozornosti (KDM), NQ-S (recenzi psali Janů a Valášek, Numerisch quadrat) - Číselný čtverec (pro děti, ale Preiss ho navrhuje pro dospělé) - pozornost, univitelnost Celestia-R1---OverlayContentSD.png COGNITRON – VIENNA TEST SYSTEM https://www.youtube.com/watch?v=ItYh0lZ8u8k Celestia-R1---OverlayContentSD.png PAMĚŤ •Pozorování paměti a paměť v anamnéze Celestia-R1---OverlayContentSD.png PAMĚŤ •Obvykle •bezprostřední až krátkodobá •verbální (sluchová) či figurální (zraková) •vštípení > (učení) > vyvolání > rekognice •Paměťový test učení (PTU, Preiss <- Rey Auditory Verbal Learning Test, RAVLT) •Rey-Osterrieth Complex Figure (ROCF) •Wechsler Memory Scale •Škála aktuální paměti (Ruisel, Müllner, Farkaš, 1986) • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PAMĚŤ PTU •2 sady 15 slov A a B, normy různé •I. přečtu A - vybavení (bezprostřední vybavení) - skór •II. – IV. přečtu A - vybavení …. přečtu A - vybavení … přečtu A - vybavení •V. přečtu A - vybavení (učení, krátkodobá paměť) - skór, skór 1-5 •B. přečtu B - vybavení B (interference) - skór •VI. vybavení A (oddálené vybavení ) - skór •30min jiných aktivit • VII. vybavení A (oddálené II - přenos do dlouhodobé)- skór • R. rekognice A – skór • •+ skóry konfabulace a opakování •Kolísání 1-5 - pozornost, motivace, Plochá 1-5 - problém s učením •Rekognice-VII – velký rozdíl možná problém s vybavováním baterka volejbal počasí krabice ovladač podvod tác policie mlýn rty kniha polednice krychle bubeník stavba Celestia-R1---OverlayContentSD.png PAMĚŤ ROCF •kopie - percepce, grafomotorika •reprodukce po 3 minutách (někdy výměna barevných fixů) •reprodukce po 30 minutách •rekognice - rozpoznání prvků kresby • • Hodnocení - 16 systémů podle Mitrushiny - vše vyžaduje trénink •Psychodiagnostika •BostonQ, •DSS •Meyers-Meyers (přijde) • • Figure 3: Rey-Osterrieth complex figure. The figure represents sample drawings from 2 study children, 1 from the Control group, a 9 year 3 month old born at 31 w 1 d GA; and 1 from the Experimental group, a 8 year 4 month old born at 31 w 4 d GA. The conditions displayed are from left to right: Copy, Immediate Recall, and Delayed Recall Celestia-R1---OverlayContentSD.png PAMĚŤ WMS III, IIIa, IV •Komplexní test paměti: •bezprostřední sluchový, zrakový, bezprostřední paměti •oddálený sluchový, zrakový, oddáleného znovupoznání •všeobecná paměť •pracovní paměť •6-11 subtestů, až hodina a půl administrace •v EN konormovaný s WAIS • •Seminář s Radkou Michalčákovou • Je třeba znát III a IIIa a to, v čem je IV lepší (proč ho chtít) Celestia-R1---OverlayContentSD.png MOTORIKA •Psychology zajímá zejména jemná motorika, grafomotorika •u dospělých indikátorem neuropsychologických problémů •u dětí indikátorem zrání a vývoje •Pozorování •Kresebné testy jako ROCF, Benton •Škrtací testy, popř. kódování ve WAIS •Dynamometr, Finger tapping, kostky ve WAIS •Děti: ROCF - DSS, Bender-Gestalt – Koppitz, DAP, MABC-2 (CZ, 2014) • •Grafologie… http://www.cogtest.com/tests/cognitive_int/tsflash1.html Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROSTOROVÁ PERCEPCE (SCHOPNOST) •Schopnost mentálně reprezentovat a manipulovat objekty ve 2D i 3D prostředích •2D: (Kohsovy) kostky, skládání objektů, ROCF •3D: Úlohy s kostkami (IST2000R), Grassiho test organicity • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png JAZYK •Jak samotná řečová produkce, tak utváření pojmů •Jako motorika u dospělých indikátorem neuropsychologických problémů u dětí indikátorem zrání a vývoje •Natolik provázán s myšlením, že to vedlo k představě samostatné verbální inteligence (oddělené od té neverbální) – WAIS VIQ (odlišit od Gc) •High-level: Slovník, Podobnosti, Informace (WAIS) •Low-level: Fluence (controlled word assosciation test) • • Třeba L Celestia-R1---OverlayContentSD.png g, Gf •Unidimenzionální odhady inteligence, kryjí se nejvíc s Cattelovou fluidní inteligencí •Indukce pravidelnosti, aplikace •Neverbální, menší vliv kultury • •CFT: Cattelův CultureFree(Fair)Test – dnes Cattelův test fluidní inteligence – CFT 20-R (Testcentrum 2015) •Ravenovy standardní progresivní matice + pokročilé, barevné •CHC faktorová struktura složitější, než se zdá •Podobní v KDM: Vídeňský maticový test, Bochumský BOMAT Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY ZNALOSTÍ ACHIEVEMENT TESTS •Nejčastěji používané testy (ne nutně v rukou psychologů) •Ability (Gc) - achievement třeba vnímat jako kontinuum • •Národní znalostní testy – pro účely přijímání, či maturity, SAT •Certifikační testy – př. atestace •Mezinárodní srovnávací testy – př. PISA, TIMSS •Znalostní testy jako součást inteligenčních baterií - př. Woodcock-Johnson Ach •zhruba čtení, psaní, počítání •Aktuálně vznikající BAch •Učitelovy (didaktické) testy, testy pracovního výkonu • Psychologové se často podílení na jejich vývoji pro jiné odborníky. Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY PŘEDPOKLADŮ APTITUDE TESTS •Inteligenční baterie zaměřené na předpoklady vykonávání určité činnosti •Schopnostní i znalostní složka, někdy i osobnostní •Studijní předpoklady – SAT, TSP, Scio •Profesní předpoklady – •Differential Aptitude Test, Wiesen Test of Mechanical Aptitude, •česky např. GMA-Hodnocení manažerských předpokladů, SKASUK, MTA - Mechanické a technické porozumění •ve smyslu užívání Amthauerův Test struktury inteligence IST2000R Celestia-R1---OverlayContentSD.png WIESENŮV TEST MECHANICKÝCH PŘEDPOKLADŮ (1999) •Na objektech z kuchyně, domácnosti a odjinud… •Principy •jednoduché stroje •pochyb objektů (setrvačnost, ozubená kola, tekutiny) •gravitace, těžiště •elektrický proud, obvod •přenos tepla •fyzikální vlastnosti materiálů •různé •akademické •Genderově korektní - muži a ženy dosahují stejných výsledků Celestia-R1---OverlayContentSD.png KREATIVITA •Velké množství existujících testů. Podobné principy v kresebné či verbální podobě •Fluence – kvantita produkce •Flexibilita – množství typově odlišných řešení •Elaborace – pozornost k detailu, (pro/vy)pracování •Originalita – jedinečnost řešení •Také překročení nepsaných, implicitní omezení zadání • •Guilfordovy testy - http://psychology.jrank.org/pages/155/Creativity-Tests.html •Torranceho testy (Torrance Tests of Creative Thinking, TTCT, Eva Jurčová) •Urbanův figurální test tvořivého myšlení •Eva Pavlíková – Test hravé tvořivosti, THT •EPoC – divergentní/integrativní, verbální/grafickáý potenciál • Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY UŽÍVANÉ SPECIFICKY V NEUROPSYCHOLOGICKÉM VYŠETŘENÍ •Dříve testy „organicity“ •Hlavní účel NPs vyšetření se díky zobrazovacím technikám přesouvá od diagnostiky poškození mozku k funkční diagnostice, plánování terapie monitorování, rehabilitaci. •Celosvětově 2+1 velké přístupy •Luria-Nebraska npsy baterie – kvalitativní indikátory •Halstead-Reitan npsy baterie – hodnocení podle norem •Bostonský procesuální přístup – flexibilní zaměřený na funkci •Reálně má většina pracovišť svou vlastní flexibilně užívanou baterii Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY UŽÍVANÉ SPECIFICKY V NEUROPSYCHOLOGICKÉM VYŠETŘENÍ •Screening kognitivních funkcí •Mini Mental State Examination (Folstein, mini-mental, MMSE, MMSE-II) •10 minut – 10 úkolů, 30 bodů (norma 27-30) •Býval zdarma, nyní ve verzi II komerčně publikován (máme v KDM) •Addenbrookský kognitivní test (Addenbrook’s Cognitive Examination, ACE-R(2010) CZ Preiss, ACE-III(2012)) •Obsahuje v sobě MMSE + úkolů za dalších 70 bodů •Volně dostupný •Montrealský kognitivní test – (MoCA, Nasreddinův test, CZ Preiss) •Volně dostupný •Frontal Assessment Battery • ACE: http://egret.psychol.cam.ac.uk/camcops/documentation/tasks/ace3.html Celestia-R1---OverlayContentSD.png ZAVŘETE OČI Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY „ORGANICITY“ •Bender-Gestalt Test •Kopírování 9 geometrických obrazců •Sleduje se: Perseverace, rotace, přerušení, přidání, oddělení, neuzavření…. •Různé interpretační systémy, nově v KDM např. Koppitz2 •Bentonův vizuálně retenční test •Opět kreslení geometrických obrazců, přidán prvek paměti •Grassiho test organicity •3D Kohsovy kostky • •Dnes postupně užívány méně a méně a vytlačuje je ROCF. Celestia-R1---OverlayContentSD.png TESTY EXEKUTIVNÍCH FUNKCÍ •Schopnost regulovat a zaměřit své chování k určitému (svému) cíli – vůle, plánování, jednání. Self-initiated. •EF testovány obvykle kombinací více úkolů •go/no-go úkoly •dotazování na plány •verbální fluence (perseverace, selhání vyhledávací strategie) •Specifičtější testy (podle Preisse a kol.) •Test tvorby rodokmenu (Family Tree Test), http://vyzkum.jinak.cz/fttest •Wisconsinský test třídění karet (WCST, v KDM i Pebl) Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png SNAHA, AGRAVACE, (DIS)SIMULACE (MALINGERING) •Pozorování během vyšetření, motivace, úsilí, snaha. •V úkolu, který je velmi snadný i pro klinickou populaci selžou více, než je pravděpodobně možné, či obvyklé •Mince v ruce (Kapur 1994 – Preiss 2012), podpořeno normami •Opakování čísel ve WAIS – Reliable digit span •Logická paměť ve WMS •Inventáře plauzibilních avšak nepravděpodobných příznaků patologie •SIMS – Structured Inventory of Malingered Symptomatology •Snaha o sociálně žádoucí odpovídání •Validizační škály, škály lži v osobnostních inventářích (Eysenck, MMPI..) – konzistence odpovědí, nepravděpodobnost •BIDR(-CZ) – Balanced Inventory of Desirable Responding (Paulhus) •Kenneth Pope uvádí více než 80 hesel v této kategorii •Jan Preiss (2012). Detekce nedostatečného úsilí, agravace a simulace při neuropsychologickém vyšetření. Československá psychologie, 56, 1, 18-30 •http://dx.doi.org/10.1037/pas0000438 , http://dx.doi.org/10.1037/pas0000573 http://kspope.com/assess/malinger.php Jan Preiss (2012). Detekce nedostatečného úsilí, agravace a simulace při neuropsychologickém vyšetření. Československá psychologie, 56, 1, 18-30. Celestia-R1---OverlayContentSD.png MAPIČKA • • VÝKONOVÉ TESTY TESTY OSOBNOSTI POSUZOVACÍ ŠKÁLY INTELI- GENCE VĚDOMOSTI ZÁJMY POSTOJE MOTIVACE Pole toho, co všechno můžeme o lidech zjišťovat testy, si poměrně hrubě rozdělíme na výkonové a osobnostní charakteristiky. Jde o hrubé rozdělení, protože osobnostní rysy jsou v mnoha případech nedílnou součástí výkonů a výkon je součástí osobnosti (triv. příklad je pozornost-temperament, netriv R-PAS). Psychologie individuálních rozdílů, kterou jste většina absolvovali, je toho svědkem. Proto jsou v reálném vyšetření přítomny oba prvky a komplexní psychodiagnostické metody v sobě výkon a osobnost kombinují (vždy s důrazem na jedno z toho). Celestia-R1---OverlayContentSD.png ČTENÍ NA SEMINÁŘ •Groth- Marnat, kap. o WMS III a Svoboda, kap. o WMS •Princip fungování (teorie), účel užití, administrace, psychometrika (skóry, rozdíly) •G-M WMS-IV – proč po něm toužit •Ještě jednou opáčko, specificky o skórech: UDŠ s. 245-254 a Standardy kap. 4 • • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png MAPIČKA • • VÝKONOVÉ TESTY TESTY OSOBNOSTI POSUZOVACÍ ŠKÁLY INTELI- GENCE VĚDOMOSTI ZÁJMY POSTOJE MOTIVACE RYSOVÉ DOTAZNÍKY (NORMA/KLINIKA) PROJEKTIVNÍ TESTY OBJEKTIVNÍ TESTY OSOBNOSTI MONITOROVACÍ KLINICKÉ BEHAVIORAL ASSESSMENT