Pedagogicko-psychologická poradna PSYCHOLOGICKÁ ZPRÁVA pro: rodiče Číslo spisu: Důvěrné! Jméno, příjmení: Hana B. Datum narození: 2004 Bydliště: Datum vyšetření: 2010 Důvod vyšetření: identifikace nadání Rodič byl seznámen s charakterem vyšetření v pedagogicko-psyeho logické poradně, s právy a povinnostmi, které vyplývají z vyšetření. Vyšetření proběhlo na základě žádosti dětského lékaře z důvodu posouzení školní zralosti a rozumových předpokladů. Výchozí situace: Hana dochází aktuálně do předškolního ročníku MŠ. Psychomotorický vývoj v dosavadním průběhu předškolního období vykazoval výrazné rysy akcelerace - celkově brzký nástup samostatné chůze a řeči, ve třech letech věku zvládala řadu činností na úrovně pětiletého dítěte, postupně se naučila rozpoznávat jednotlivá písmena, v současnosti rozpozná a napíše všechny číslice, u nižších čísel dokáže provádět základní početní operace. Vzhledem k tomu, že při předškolní lékařské prohlídce (v srpnu 2010) se dívka jevila i sociálně velmi zralá, doporučil dětský lékař (MUDr. CCCCC) rodičům vyšetření školní zralosti v PPP ještě před začátkem šk. roku 2010/2011 a případný předčasný nástup do školy. Rodiče možnost předčasného zahájení školní docházky po bližším zvážení zamítli (zejm. proto, že změna by byla pro Hanku příliš náhlá, došlo by k vytržení z kolektivu na který'je zvyklá, rodiče se obávali nepříznivých emočních reakcí atd.), přáli se ovšem přesto uskutečnit vyšetření zaměření na posouzení celkové úrovně rozumového nadání. Z vyšetření: Kontakt navazuje snadno, nejsou patrné výraznější známky nervozity či tenze z neznámého prostředí, je sociálně zralá, komunikativní. Zcela adekvátní je i úroveň pracovní zralosti - na zadané úkoly se intenzivně soustředí, pracuje samostatně a se zájmem, výkyvy pozornosti či nápadnější pohybový neklid se prakticky nevyskytují. Aktuální úroveň rozumových schopností se nachází v pásmu mírného nadprůměru (šetřeno vícedimenzionálním - tj. obsahujícím více různých druhů úkolů, ale čistě neverbálním testem). Výsledky v jednotlivých dílčích úkolech jsou poměrně vyrovnané a odpovídají dítěti o zhruba rok až rok a půl staršímu. Výborně zvládá zejm. úkoly zaměřené na využití kategorizace v procesech myšlení, na představu a uchopení složitých prostorových vztahů a na praktický úsudek. V činnostech náročných na schopnost abstrakce je o něco méně úspěšná, i zde ale dosažené výsledky zřetelně převyšují normu pro aktuální kalendářní věk. Grafomotorika: kreslí PHK, úchop psacího náčiní je správný, občas pouze velmi mírné snížený. Kresebný projev je celkově velmi vyspělý po obsahové i formální stránce, což je patrné jak ve figurální kresbě, tak ve zobrazení složitějšího námětu. Nápodoba členitého i složeného tvaruje zcela zdařilá, s jistotou zvládá i složité pohyby a tahy. má vytvořen pojem množství. Řeč je přiměřeně rozvinuta po obsahové i formální stránce, bez potíží zvládá výslovnost sykavek i vibrant, rozsah krátkodobé verbální paměti se orientačně jeví jako nadprůměrný. Diskriminace náslechové hlásky ve slově je již plně navozena, zpravidla rozpoznává i hlásku koncovou - zde ale s občasnou chybovostí. Matematické představy: číselnou řadu vyjmenuje samostatně do 99, odpočítávání od libovolného zadaného dvojciferného čísla vzestupné zvládá, ale s občasnou nejistotou. Základní početní operace provádí vesměs správně v rozsahu 1 -10, nutná je většinou opora o názor /prsty/'. Zvládá klasifikaci prvků podle několika kritérií, chápe princip konzervace množství. 1 Závěr a doporučení: Celkově akcelerovaný rozumový vývoj, nadprůměrná úroveň intelektových předpokladů. Doporučení: Vzhledem k tomu, že předčasný vstup do školy nebyl nakonec realizován, je vhodné nadále vytvářet Hance předpoklady pro další rozvoj jejího nadání v průběhu poslední fáze předškolního období. Pokud bude projevovat zájem o znalosti či aktivity, které odpovídají spíše dítěti školního věku /např. čtení, počítání s využitím základních matematických operací či počítání ve vyšším číselném rozsahu, zájem o jednotlivá témata - např. zeměpis, zvířata - savci, dinosauři apod./, je vhodné ji v těchto aktivitách nebránit a naopak j i rozumným způsobem podpořit a povzbudit. Zároveň se však nesnažíme dítě směrovat či nutit k činnostem typickým pro vyšší věk, pokud o ně samo neprojevuje zájem (při rozvíjení mimořádného nadání by měla iniciativa k osvojování znalostí a dovedností výrazně převyšujících úroveň vrstevníků vycházet vždy z dítěte - z jeho vnitřní motivace, zvídavosti, potřeby dozvídat se stále nové a nové informace o světě apod.). V případě, kdy by projevovala výrazný zájem o osvojení psaní je vhodné omezit se výhradně na tiskací /"hůlkovou"/ formu - při výuce klasického psacího písma bez metodického vedení učitelem si dítě (bez ohledu na třeba i výbornou úroveň kreslení a grafomotoriky) může snadno osvojit nevhodné pohybové stereotypy, které lze později překonat jen s enormními obtížemi. Rozvíjení nadání by v tomto věku mělo probíhat přirozenou, nenásilnou, hrovou formou V rámci možností se také snažíme rozvoj jednotlivých znalostí a dovedností zatím orientovat všestranně, tj. neupřednostňovat či neomezovat se pouze na jednu oblast nadání /např. matematické apod./ - zhruba ve stejném rozsahu zařazujeme hry a činnosti orientované na rozvoj slovní zásoby a jazykových kompetencí, počítání a dalších matematických dovedností, na rozšiřování všeobecných znalostí /dětské encyklopedie apod./, paměti i na schopnost usuzování /chápání logických vztahů - hádanky, rébusy, kvizy apod./. Pro podrobnější náměty lze využít zejm. publikace zaměřené na přechod mezi předškolním a mladším školním obdobím - např. Velká kniha pro předškoláky a malé školáky (nakl. Svojtka), M. Howe & Griffev: Dejte svému dítěti lepší start do života aj., další informace viz též např. http://www.talent-nadani.cz/text\'/aktualitv/tipv/knihv pro nadané deti.html Vzhledem k velké variabilitě vývoje intelektu v tomto věkovém období nelze zatím zcela jednoznačně rozpoznat, zda bude Hanka dosahovat dlouhodobě nadprůměrných výsledků i v průběhu prvního stupně ZŠ. Po zahájení školní docházky v řádném termínu je proto vhodné průběžně sledovat zvládání učiva během prvního ročníku, v případě že běžné požadavky ŠVP budou pro Hanku nedostatečně stimulující (tj. např. pokud většinu probíraného učiva bude již znát, příp. si jej osvojí velmi rychle a na rozdíl od ostatních spolužáků nebude potřebovat dlouhodobější opakované procvičování, bude se ve výuce nudit apod.). bude vhodné zvážit individuální přístup spojený s rozšiřováním a obohacováním učiva. V případě potřeby se rodiče (příp. škola po předchozí dohodě s rodiči) mohou z tohoto důvodu kdykoli obrátit na PPP. Rodič byl seznámen se závěry vyšetření, navrženými doporučeními i s případnými riziky, které z doporučení vyplývají. Souhlasil se zasláním kopie zprávy ošetřujícímu dětskému lékaři. Vyšetřil: 2