PSY437 Rorschach, Tematicko-apercepční test (TAT) a jiné projektivní techniky Přednášející: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. PhDr. Táňa Fikarová, PhD. Garant: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. Čas a místo konání: každou lichou středu, 14.00 – 17.40, učebna U53. (26.9., 10.10., 24.10., 7.11., 21.11., 5.12.) Cíl kurzu: Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tematicko-apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách. Program kurzu: n Blok I. Struktura kurzu. Projektivní testy. Projekce, apercepce. Rorschachova metoda, Tematicko-apercepční test (TAT) a vědecká evidence. Postgraduální vzdělávání v ROR a TAT. Sebezkušenost s TAT. (26.9.) n Blok II. ROR: Projektivní metody, historie Rorschachovy metody (původní experimenty), projektivní přístup, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger), morální aspekty projektivní diagnostiky. ROR v kontextu psychologické diagnostiky. (10.10.) n Blok III. TAT: Vztah mezi životem a příběhem. Význam anamnézy (životní historie) pro tvorbu TAT příběhů. Příběh a jeho významy. Historie TAT. Starší interpretační přístupy: H. Murray, W. E. Henry, S. Tomkins a E. Tomkinsová, L. Bellak. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC, AAP. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. (24.10.) n Blok IV. ROR: Vývojový přístup k interpretaci ROR a jiných projektivních metod. Chování v testové situaci a extrapolace do mimotestových situací. Validita a reliabilta, ROR v klinickém vyšetření, skórovací systémy. Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky, determinanty skórování, obsahy, zvláštní fenomény. Interpretace protokolu. (7.11.) n Blok V. TAT: Úvod do skórovacích přístupů Interpersonální decentrace (S. R. Jenkinsová) a Afektivní škála (A. Thomasová). Integrující interpretační procedura (I. I. P., Čermák, Fikarová). (21.11.) n Blok VI. TAT: Příklady interpretace TAT protokolů podle ID (interpersonální decentrace) případně AS (afektivní škála). Skórovací a interpretační cvičení. (5.12.) Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně. Podmínky udělení zápočtu: Na začátku kurzu studenti obdrží protokol TAT. K jeho interpretaci využijí skórovací postup Interpersonální decentrace. V kolokviu pak každý student představí svoje skórování, které zdůvodní a v diskusi bude obhajovat. Studenti se též pokusí o stručnou interpretaci ve vztahu k osobnosti klienta- autora protokolu. Termín kolokvia: začátek ledna 2019 (bude upřesněno). Základní literatura Čermák, I., Fikarová, T. (Eds.) (2012). Tematicko-apercepční test: interpretační perspektivy. Nové Zámky: PSYCHOPROF, s.r.o., 712 stran Analýza jednoho protokolu z mnoha různých teoretických pozic, každá kapitola obsahuje stručné uvedení do příslušného interpretačního systému a jeho aplikaci na tentýž protokol TAT. Zahrnuje komplexní i specifické skórovací přístupy. Telerovský, R., Ženatý, J. (2006). Stručné uvedení do Exnerova systému (CS) administrace a skórování: srovnání s českou učebnicí Rorschachovy metody. In I. Čermák, J. Ženatý (eds.): Rorschach a projektivní metody, 1/2005. Praha: ČSRAP, 25-162. Průvodce skórováním odpovědí na tabule Rorschachovy metody jako východisko pro interpretaci. Viz též Exner, J. E., jr. (2009). Frekventanti postgraduálních kurzů v Rorschachově metodě pro pokročilé využijí též příručku k interpretaci – viz Polák, A., Obuch, I. (2011). Další prameny (komentované): Exner, J. E., jr. (2009). Rorschach-praktická příručka. Praha: Hogrefe – Testcentrum. Příručka obsahuje pravidla administrace, skórování, postupy kvantitativních výpočtů a normy pro Rorschachovu metodu. Uživatel si osvojí rorschachovský jazyk a naučí se skórovat odpovědi. Polák, A., Obuch, I. (2011). Komprehenzivní systém J. E.Exnera. Standardizovaný přístup k vyhodnocování Rorschachovy metody. Praha: Hogrefe – Testcentrum, 273 stran Podrobný výklad Exnerova pojetí interpretace odpovědí evokovaných Rorschachovou metodou. Uživatel se postupně seznámí s osmi sekcemi interpretace ve vztahu ke specifickým aspektům fungování osobnosti (zpracování informací, kognitivní mediace, ideace, kontrola a tolerance stresu, afektivní rysy, sebepercepce, interpersonální percepce, situační stres) a s interpretačními strategiemi podle klíčových proměnných. Bohatě doloženo řadou kazuistik. Lečbych, M. (2012). Rorschachova metoda. Integrativní přístup k interpretaci. Praha: Grada, 149 stran Pojednány jsou možnosti Rorschachovy metody při diagnostice vnímání, myšlení, emocí a objektních vztahů, které jsou navíc vřazeny do teoretických souvislostí – psychoanalytických, vývojových či obecně psychologických. Lečbych, M. (2013). Wagnerův Hand test. Aplikace ve výzkumu a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 82 stran. Nejúplnější shrnutí výzkumných zjištění s využitím Wagnerova Hand testu a jejich význam pro diagnostiku. Přehledně zpracované skórovací postupy včetně vyzývacího charakteru tabulí. Střízlivá interpretace je dobrým vodítkem pro diagnostika. Ženatý, J., Máthé, R. (2009). Projektivní významy Rorschachových tabulí. Praha: Psychoprof a ČSRaP, 164 stran Rozsáhlá analýza vyzývacího charakteru Rorschachových tabulí s důrazem na diagnostické využití. Kniha obsahuje jednak syntézu nejznámějších přístupů k podnětovým charakteristikám Rorschacha, jednak výklad podle maďarského psychologa Ference Mereie. Další prameny: Najbrtová, K., Šípek, J. (eds.), Loneková, K., Čáp. D. (2017). Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha, Portál, 176 stran. Čermák, I. (2006). Podnětové charakteristiky tabulí Tématicko apercepčního testu. In I. Čermák, J. Ženatý (eds.), Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Nakladatelství MSD a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, 163-189. Čermák, I., Fikarová, T. (2007). Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In, J. Ženatý, I. Čermák, R. Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, s. 175-212. Fikarová, T., Čermák, I. (2008). Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. In: R.Telerovský, J. Ženatý, I.Čermák, (eds.). Rorschach a projektivní metody, 3/2007. Praha: IPVZ, s. 136-160. Goldmann, P., Soukupová, T. (2006). Zkušenosti s testem AAC. In L. Silverton, Adolescent apperception cards (Apercepční karty pro adolescenty), Praha: Testcentrum, Hogrefe, 13-21. Lečbych, M. (2010). Rorschachovská škála orální závislosti ve výzkumu a klinické praxi.Československá psychologie, 54(5), 505-513. Lečbych, M., Seitl, M. (2013). The association between self-report attachment dimensions and the Rorschach Oral Dependency Scale in a sample of Czech adults. Rorschachiana: Journal of the International Society for the Rorschach, 34(2), 137 – 155. Lečbych, M., Hosáková, K. (2014). Posouzení interpersonální decentrace metodou Tematického apercepčního testu u hospitalizovaných osob se schizofrenií. Československá psychologie, 58(2), 98-106. Lečbych, M. (2014). Rorschachova metoda při posuzování dopadů psychologického traumatu. Československá psychologie, 58 (1), 72-81. Obereignerů, R., Čáp, D., Krausová, V. a kol. (2016). Vybrané ukazatele sociální zralosti osobnosti v projektivních psychodiagnostických metodách. Olomouc: Univerzita Palackého, 188 stran. Říčan, P., Šebek, M., Ženatý, J., Morávek, S. (1981). Úvod do Rorschachovy metody. Příručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Soukupová, T. , Goldmann, P. (2008). Zjišťování objektních vztahů v Tématicko apercepčním testu. In: R.Telerovský, J. Ženatý, I.Čermák, (eds.). Rorschach a projektivní metody, 3/2007. Praha: IPVZ, s. 161- 174. Seitl, M., Lečbych, M. (2016). Lidská pohybová determinanta v Rorschachově metodě. Olomouc: Univerzita Palackého, 168 stran. Šebek, M. (1997). TAT u dětí. In P. Říčan, D. Krejčířová (eds.), Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 314-321. Šípek, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství Urbánek, T., Czekoová, K., Čermák, I., Fikarová, T., Pokorná, Z. (2012). Analýza motivace na základě použití TAT u dvou skupin adolescentů. Československá psychologie, 56(5), 393 – 408. Publikace České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody: Čermák, I., Ženatý, J. (eds.) (2006). Rorschach a projektivní metody, 1/2005. Praha: ČSRAP. Ženatý, J., Čermák, I., Telerovský, R. (eds.) (2007). Rorschach a projektivní metody, 2/2006. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. Telerovský, R., Ženatý, J., Čermák, I. (eds.). (2008). Rorschach a projektivní metody, 3/2007. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. Ženatý, J., Máthé, R. (2009). Projektivní významy Rorschachových tabulí. Praha: Psychoprof a ČSRaP.