Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole Praxe ve školní psychologii, 26/9/2016 Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Systém práce ŠP Strategie školního poradenství o Služby školního psychologa Obsah Způsob realizace Zacílení Oblasti lInformační lOsvětový lPreventivní lIntervenční lDiagnostický lModifikační lRozvíjející lKonzultačně-poradenský lIndividuálně lSkupinově lPřímo lNepřímo lŽáci lRodiče lUčitelé lPedagogický sbor lVýchovní poradci lSpeciální pedagog lMetodik prevence lVedení školy lUčení lChování lOsobnost lSociální vztahy lPsychohygienické otázky školy lVýchovně-vzdělávací proces • • • • Poskytování poradenských služeb na škole: Modely poradenských služeb ve škole oA. Pracovníci ŠPP ovýchovný poradce oškolní metodik prevence oo školního psychologa oo školního speciálního pedagoga o(sociální pedagog) o(asistent pedagoga) oB. Konzultační tým otřídní učitelé oučitelé výchov (občanské, rodinné, k volbě povolání na ZŠ a úvodu do světa práce na SŠ) oučitel-metodik pro přípravu školních vzdělávacích programů o •varianta základní - varianta rozšířená Školní speciální pedagog okoordinace speciálně pedagogického poradenství ve škole okoordinace zpracování individuálně vzdělávacích programů ometodická pomoc učitelům vyučujících žáky s SPÚ (možnost náslechů v hodinách a následného rozboru) ove spolupráci s ředitelem školy zpracování podkladů týkajících se integrovaných žáků pro Magistrát města Brna oúčast na metodických schůzích Čj (1. a 2. stupeň) ovedení kabinetu speciálně pedagogických pomůcek Školní speciální pedagog ovyhledávání a podpora žáků s potížemi ve výuce oorientační diagnostika žáků s poruchami učení onápravné skupinky žáků s poruchami učení během dopolední výuky odyskroužek pro žáky 1. a 2. ročníků, který je zaměřený nejen na nápravu poruch učení, ale také na předcházení jejich rozvinutí u těchto dětí oporadenské a konzultační hodiny pro žáky, učitele, rodiče ospolupráce s poradenskými zařízeními Metodik školní prevence směrem k žákům o Formování odolnosti proti negativním vlivům, schopnosti samostatně se rozhodovat a řešit své problémy, pracovat v týmu: o a)poskytováním informací přiměřeně k věku žáků (prožitkové metody, modelové situace, soutěže, testy, výuka v mediální a divadelní místnosti b)zařazováním prvků projektů „Kouření a já“, „Zdravá škola“, „Občan“ nc) nácvikem a rozvojem praktických dovedností vedoucích k odmítání projevů agresivity, sebedestrukce a porušování zákona Metodik školní prevence směrem k pedagogickým pracovníkům oseznamuje s platnými dokumenty MŠMT k primární prevenci (provozní porada na počátku školního roku) oinformuje o problematice, pravidelně předává poznatky z odborných školení a seminářů pořádaných PPP Zachova, PC Sládkova, LF MU, PdF MU, PC Křížová, SPC Štolcova, ŠPC… (porady, schůzky MÚ, osobní kontakt a spolupráce, plán …) očinnost v rámci předmětů: prvouka, přírodověda, Rv, Ov, Čj, cizí jazyky, Př, Ch, Vv, Tv…, výchovného programu ŠD a třídnických hodin; vzájemná spolupráce Metodik školní prevence rodičovská veřejnost o edukace rodičů v rámci třídních schůzek: na) problematika sociálně nežádoucích jevů a možnostmi, jak jí předcházet (letáčky a propagační materiály, kontaktní adresy odborníků …), s obsahem MPP a vnitřního řádu školy nb) význam správného využití volného času jejich dítěte a možnostmi školy v této oblasti (CVČ, INEX, volitelné a nepovinné předměty, ŠvP, LVK, kurzy, zájezdy, exkurze, studijní pobyty v zahraničí …) oorganizace besed pro rodiče s odborníkem (na základě jejich zájmu o určité vybrané téma) omožnost osobní konzultace a individuálního kontaktu při výskytu a řešení konkrétních případů Výchovný poradce opředkládá návrhy na postup řešení a prevenci výchovných problémů nudržuje pravidelný kontakt s třídními učiteli, hovoří s nimi o problémech v jejich třídách ometodicky pomáhá třídním učitelům při řešení výchovných problémů ouskutečňuje diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích či sociálních důvodů oaktivně vyhledává děti s výchovnými problémy, ze sociálně znevýhodněného prostředí – pracuje s nimi v rámci konzultačních hodin v ŠPC okoordinuje výchovné komise okoordinuje spolupráci učitelů se školním psychologem a školním speciálním pedagogem Výchovný poradce ovede agendu související s přechody žáků mezi školami ovede agendu žáků se SVPU a její doplňování oprojednává odkladů školní docházky s učiteli 1. tříd ovyřizuje návrhy na vyšetření žáků v PPP oposkytování poradenské pomoci ve ŠPC ospolupracuje s návaznými pracovišti (PPP, SPC, SVP), organizacemi ve státním i nestátním sektoru (Help me, …) Poradce pro volbu povolání okoordinuje poradenství pro volbu povolání ozajišťuje distribuci informací: norganizace burzy středních škol na škole norganizace odevzdávání přihlášek žáků 9.tříd na přijímací řízení nprůběžná aktualizace informací o dnech otevřených dveří jednotlivých škol ospolupracuje se subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství, středními školami, úřady práce: nnávštěva úřadu práce s 8.ročníky Poradce pro volbu povolání oprovádí pedagogickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků: nve spolupráci s učiteli českého jazyka – zadání slohové práce na téma volba povolání v 9.ročníku.: „Mé profesně kariérové plány po ukončení ZŠ“ nve spolupráci s učitelem pracovních činností v 8 ročníku – dotazníky zájmů nve spolupráci s učitelem občanské výchovy – kariérové dotazníky v 9.třídách oporadenství žákům, které je zaměřené se na lepší sebepoznání a úspěšnou sebeprezentaci onabízí pravidelné konzultační hodiny Literatura o oZapletalová, J. (2005). Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole. Věstník ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, Ročník LXI, červenec 2005. o oZapletalová, J. (2011). Inovovaná koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole (úpravy na základě realizace projektu RŠPP-VIP I). Dostupné z: http://www.rspp.cz/rspp/images/vystupy/inovovan.pdf (21.9.2012) o