Mgr. Alice Vašáková pro FSS MU Brno Program setkání —Vytváření podmínek pro aktivity ŠP se žáky (dojednávání zakázky, souhlas ZZ, etika práce) —Prevence a intervence —Diagnostika v práci ŠP —Práce s předškoláky a ranými školáky, žáky 1. ročníků SŠ —Individuální konzultace se žáky —Kariérové poradenství —Klima školy a klima třídy —Práce se školní třídou —Další skupinové aktivity ŠP — — Podmínky pro práci ŠP se žáky —Legislativní – viz dále —Podmínky technické (časoprostorové)-místnost, vybavení, jasné transparentní podmínky pro práci se žáky a třídou (uvolňování z hodin, časový prostor pro práci se třídami-třídnické hodiny+něco navíc dle potřeby) —Dojednávání zakázek: kdo, při jakých příležitostech a jakou formou deleguje na psychologa zakázky (jak se dostane žák k Ψ a Ψ do třídy) —Spolupráce s klíčovými lidmi (ŠPP, (třídní) učitelé, rodiče) — Souhlas s činností školního psychologa —Nevyjasněná otázka, legislativa je v této oblasti nepřesná a lze si ji vykládat různě —Obecně: škola v programu poradenských služeb popisuje, které aktivity a činnosti poskytuje. Pro služby školního psychologa a speciálního pedagoga platí „přísnější“ pravidla – základem je INFORMOVANÝ SOUHLAS. —Informovaný souhlas se týká skupinové i individuální specifické poradenské služby a předpokládá se, že se jedná o službu požadovanou, kde klient zná podmínky jejího poskytování — Informovaný souhlas — Obecně obsahuje informace o: -Účelu poskytované poradenské služby -Povaze poskytované poradenské služby -Důsledcích poskytované služby -Specifikaci případných rizik, spojených s navrhovaným postupem či opatřeními -Nabídku možných alternativ, upřesnění důsledků odmítnutí služby —Informovaný souhlas obsahuje sdělení, že žák/ZZ informaci porozuměl !!! Prevence a intervence —Prevence=předcházení —Intervence=napravování —Aktivity ŠP by měly být zaměřeny v převaze do sféry prevence (viz vymezení poradenských služeb poskytovaných školou), sám by měl být v rámci ŠPP schopen „sledovat linku příčin a následků“ a preventivní aktivity navrhovat —Pro optimální prevenci je vhodné zaměřit se i na možnosti „mimo školu“-MŠ, spolupracující organizace —Prevence efektivní a neefektivní (otázka kam nasměrovat energii, kde lze očekávat efekt)-aktivity promýšlet Diagnostika v práci ŠP —Oblasti diagnostiky: —Výukové problémy žáků (intelekt, kognitivní funkce, SVPU, učební strategie) —Výchovné/osobnostní problémy žáků (osobnost, rodinné zázemí…) —Kariérové poradenství (intelekt, osobnost, zájmy) —Spolupráce při pedagogické diagnostice-spolupráce s učiteli —Pedagogický styl učitele —Klima školy, klima třídy —Vztahy ve třídě Diagnostika-pokračování —Standardizované a nestandardizované nástroje —Výhody a rizika diagnostikování ve škole —Diagnostika ve službách klienta —Sdílení informací a výstupů ve škole i mimo ni —Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními —Dostupnost diagnostických materiálů — —Detaily viz doporučená literatura —MERTIN, V., L. KREJČOVÁ a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2016 Oblasti práce psychologa se žáky (nejčastější) —Participace při zahájení vzdělávací dráhy žáků —Screeningy a depistáže —Diagnostika a vedení při výukových/výchovných/vztahových obtížích —Pomoc při řešení individuálních problémů žáků —Problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami —Kariérové poradenství —Preventivní a intervenční práce se třídou — Zahájení školní docházky —Spolupráce s mateřskou školou (konkrétní podoba je závislá na tom, je-li MŠ součástí základní školy): např. sledování klimatu třídy, nabídka konzultací rodičům i učitelkám, preventivní práce s kolektivem, participace na mapování školní připravenosti (pozor, vyšetření ŠZ je v kompetenci poradenského zařízení) —Realizace programu Předškolácké skupinky (viz Edukativně stimulační skupinky pro předškolní děti) —Spolupráce při zápisu do ZŠ – konzultace pro rodiče —Adaptační programy pro prvňáky —Preventivní práce s třídním kolektivem-podpora adaptace, nastavení pravidel soužití, podpora pro-sociálního chování… —Podpora adaptace žáků 1. ročníků SŠ (motivační R, programy) — Screeningy a depistáže —Vstupní screeningová šetření, depistáž žáků nezralých/ s kognitivním oslabením/ohrožených selháváním —Návazná péče o tyto žáky s potřebou podpory (ve spolupráci s učitelem, speciálním pedagogem, rodiči) —Opakovaná screeningová šetření s cílem identifikovat žáky ohrožené výukovým selháním-návrhy a realizace návazných opatření (např. Plán pedagogické podpory) —Klima třídy-průběžné sledování, prevence vztahových problémů žáků —TYTO AKTIVITY MÁ SMYSL DĚLAT JEN TEHDY, JSOU-LI ZASAZENY DO ŠKOLNÍHO KONTEXTU, KOORDINOVÁNY V ŠPP A DALŠÍ AKTIVITY NA NĚ NAVAZUJÍ — Žáci ohrožení výukovým selháváním —Symptomy výukového selhávání jsou podobné u všech žáků, ALE příčiny mohou být velmi různorodé-Ψ může pomoct s jejich hledáním —Přemýšlíme o žácích všeho věku, na diagnostiku pak může navázat další specifická podpora —ŠP si může dovolit „luxus“ komplexního přístupu-náslechy ve výuce, rozhovor s učiteli, se žákem, rodiči, analýza výsledků práce, učební návyky, diagnostika poznávacích a percepčních funkcí… Kariérové poradenství —Pomoc při optimální volbě budoucí profese —Jedná se o dlouhodobý proces, jímž žáka může doprovázet některý z poradenských pracovníků —Téma „Člověk a svět práce“ mají všechny školy ve svém ŠVP, proto se s ním musely nějak vypořádat —V této oblasti bude ŠP pravděpodobně spolupracovat s dalšími učiteli (VP, kariérový poradce) —Na mnoha školách se učí předmět Volba povolání, zde se může psycholog výrazně angažovat —Druhou linií je pak klasické poradenství k volbě povolání, jehož součástí je i diagnostika (intelekt, osobnost, zájmy, profesní typologie) Cíl=vybavit žáka kompetencemi, aby se v budoucnu dobře rozhodoval —Uvědomit si vlastní podíl zodpovědnosti na rozhodování —Využívat poznatků z oblasti sebepoznání, rozhodování a plánování při vytyčování a dosahování cílů —Mít realistický náhled na vlastní osobnost, potenciál a možnosti —Pochopit souvislost mezi požadavky na výkon povolání a svými reálnými možnostmi=to je klíč k procesu volby —Plánovat si významné životní kroky, stanovovat realistické cíle a hledat vhodné strategie —Adaptovat se na nové životní situace —Orientovat se ve zdrojích a nabídce na trhu vzdělávání a práce Pomoc při řešení osobních problémů žáků —Citlivá oblast práce ŠP-podle četnosti a závažnosti problémů můžeme usuzovat na to, zda jsme si získali důvěru žáků —Aby se na Ψ obraceli, musí jej znát z jiných situací, mít s ním osobní zkušenost a „otestovat“ si jeho loajalitu —Žáci často přicházejí se zástupným problémem-skutečné téma čeká za ním —Informace o žákovi, který potřebuje pomoc, přicházejí často od jiných osob-spolužáci, učitelé, rodiče, prarodiče… —V těchto případech je důležité dobře (eticky) pracovat s informacemi a promýšlet, jak navázat kontakt se žákem —POZOR na zvažování hranic vlastní profesionality!!!