Název kurzu: VPL465 Odborná analytická stáž pro veřejnou správu a politiku Magisterské prezenční studium Typ kurzu: povinně volitelný Počet kreditů: 8 Forma kurzu: výkon odborné stáže - 100 hodin, skupinový seminář (8 hodin), Zakončení kurzu: zápočet garant kurzu: Doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. učitelé: Mgr. Josef Horňáček, Mgr. Blanka Plasová, Ph.D., Mgr. Iveta Zelenková Cíle předmětu: 1) Umožnit bezprostřední návaznost teoretické a metodické přípravy diplomové práce studenta s řešením praktických problémů v organizacích a institucích veřejného, neziskového nebo v odůvodněných případech soukromého sektoru, které využije při přípravě a tvorbě empirické části diplomové práce. 2) Seznámit studenty s praktickou zkušeností expertů z organizací a institucí veřejného sektoru. 3) Poskytnout studentům metodickou podporu při a propojování praktických problémů/témat s teoretickými poznatky. 4) Umožnit studentům navázat kontakt s organizacemi a institucemi veřejné správy a politiky. Organizace stáže: 1. Studenti si vybírají organizaci na základě vlastního uvážení a možností na začátku semestru. Konzultují proces výběru organizace s vyučujícími předmětu (buď na prvních dvou skupinových setkáních či individuálně). KSPSP může pomoci studentům nabídkou vhodných organizací, ve kterých je předpoklad, že stáž může být realizována. 2. V prvním či maximálně druhém týdnu semestru si student stáhne z organizačních pokynů předmětu „Smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe studentů FSS MU“, tuto smlouvu vyplní (elektronicky) a zašle dr. Zelenkové (143806@mail.muni.cz). Po potvrzení správnosti, smlouvu student vytiskne, nechá potvrdit statutárním zástupcem a školitelem v organizaci a předá ji ve dvou vyhotoveních do kanceláře 5.57, která ji nechá potvrdit děkanem FSS a garantem praxí na katedře. Jeden výtisk potvrzené Smlouvy zůstává ve škole, jeden je předán studentem v organizaci praxe (o podpisu Smlouvy jsou studenti upozorněni elektronicky). V některých organizacích je již tato smlouva podepsána (informaci podá vyučující kurzu). V takovém případě je však nutno vyplnit, vytisknout a nechat potvrdit všemi stranami pouze Přílohu 1 Protokol o přijetí studenta na praxi, který specifikuje téma výzkumu a hlavní výzkumná otázka. Protokol o přijetí studenta podepisuje i student. Protokol odevzdávejte ve třech vyhotoveních, jeden zůstane v organizaci, jeden škole, jeden si nechává student. 3. Další organizační pokyny student získá při první skupinové konzultaci. Osnova: Realizace organizační a/nebo procesní analýzy. Po celou dobu student spolupracuje se školitelem v organizaci a s vedoucím diplomové práce. Student se zúčastní povinných skupinových setkání. Dle potřeby si student domlouvá individuální konzultace s učiteli předmětu. Výukové metody: Odborná stáž v organizaci zaměřená výběrově na tvorbu cílů a analýzu praktických problémů v organizacích a institucích veřejné správy a politiky. Výuka probíhá formou skupinových seminářů a individuálních konzultací k realizované organizační a/nebo procesní analýze v organizaci. Požadavky pro zakončení kurzu: 1. Závěrečné hodnocení studenta v organizaci a výkaz o vykonané stáži (doložení splněných hodin stáže) potvrzené od školitele v organizaci. 2. Ze získaných dat student zpracuje výzkumný protokol, ve kterém popíše a reflektuje proces sběru dat, reflektuje specifika výzkumu a možné odchylky, omezení platnosti výsledků, a prezentuje získaná data (data v protokolu student anonymizuje). Výzkumný protokol se odevzdává v elektronické podobě do odevzdávárny předmětu dle harmonogramu příslušného semestru. 3. Prezentace výstupů výzkumu v rámci semináře. Harmonogram PS2015: 25.9. – 1. Skupinový seminář (úvodní informace k průběhu kurzu a stáže, vytvoření tématické a organizační databáze odborné stáže, konzultace výzkumných záměrů, seznámení s literaturou v kurzu, cvičení: ukázka výzkumných zadání z praxe). 3.10. – 2. Skupinový seminář (konzultace výzkumných záměrů a dosavadního postupu, reflexe pobytu na stáži, sdílení zkušeností). 5.12. a 12.12. – 3. a 4. Skupinový seminář. Student si na seminář připraví *.ppt prezentaci obsahující 1) typ organizace, řešený praktický problém (1 slide); 2) hlavní výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky a jejich ukazatele (max. 2 slidy); 3) výzkumná strategie, výzkumný design, technika sběru dat, výběr a velikost vzorku (1 slide); 4) limity proveditelnosti výzkumu (1 slide); 5) případné otázky pro skupinu, které byste chtěli prodiskutovat vzhledem k prováděnému výzkumu a pobytu na stáži. 31.1.2019. – Odevzdání výkazu o vykonané stáži a závěrečného hodnocení studenta. Nejpozději do 31.1.2019 - Odevzdání výzkumného protokolu do odevzdávárny. Povinná literatura: Potůček, M. a kol. Veřejná politika. Praha, Slon, 2005. Výběrová literatura Veselý, A. Nekola, M. (eds.) Analýza a tvorba veřejných politik. Praha, Slon, 2007. Kapitoly 1 – 8. Bryman, A. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2001 Kubr, M. Poradenství pro podnikatele a manažery. Ženeva: ILO, 1986 Parsons, W. Public Policy. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA, Edward Elgar, 1995. Příklady témat v oblasti veřejné správy a politiky: Evaluace programů sociální politiky Tvorba sociálních programů ve veřejné politice Omezení hrozby nových sociálních rizik Inkluzivita a desegmentace pracovního trhu Kombinace flexibility a jistoty zaměstnanců Integrace menšin a vzdělávací politika Mezinárodní komparace sociálních programů Programy přeshraniční spolupráce Rozvoj pracovníků veřejného sektoru Uplatnění společenské odpovědnosti firem Informace pro studenty: Pojištění na praxích (http://www.fss.muni.cz/cz/site/aktuality/aktualita/1660) Za škody na zdraví a majetku v průběhu praxí nenese odpovědnost MU potažmo FSS a v případě zájmu na pojištění je nezbytné se pojistit individuálně. Poškození zdraví praktikanta je možné pokrýt prostřednictvím individuálního úrazového pojištění. Škody na majetku a zdraví druhých osob je možné pokrýt z pojištění odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, což je volitelné připojištění k pojištění domácnosti (vztahuje se na členy rodiny i mimo domácnost). Tento předmět vznikl jako inovace v rámci OP Vzdělání pro konkurenceschopnost. Kreditová zátěž předmětu CELKEM 8 kreditů Konzultace a příprava 1 kredit Metodicky řízená praxe 100 hod. 3,3 kreditů Česká literatura 300 stran 0,7 kreditů Seminární práce: prezentace výsledků 1 kredit Písemná expertiza: data z výzkumu 2 kredity