IV. IDEOLOGICKO-HEGEMONNÍ ANALÝZA:APLIKACE ANALÝZA REPORTÁŽE ITV „THACHEROVÁ V CARDIFU“ A/ POPIS – UKÁZKA B/ INTERPRETACE IDEOLOGICKÁ ANALÝZA ZPRAVODAJSTVÍ SLEDUJE TŔI ZÁKLADNÍ CÍLE: n1/ jaké významy přináší n n2/ jak posiluje zpravodajství svou efektivitu n n3/ jakým zájmům slouží (IDEOLOGIE, HEGEMONIE) n nI. Část 6.1., 6.1a. „Premiérka přijela dnes večer do Cardiffu. Očekává se, že v nejbližší době oficiálně potvrdí představitelé Britsh Steel Corporation propouštění tisíců zaměstnanců. Premiérka se setkala s demonstranty v okamžiku, kdy vstupovala na cardiffskou radnici, aby poskytla interwiew welšské CBI. Dvacetpět demonstrujících bylo zatčeno, když házeli na premiérku zápalné láhve a dlažební kostky. Jeden policista byl zraněn. Generální ředitel sir Terrence Becket a šest dalších hostů muselo rychle uniknout do policejní dodávky, aby mohli uniknout davu, který je obklopoval. Ve svém interview napadla paní Thacherová demonstranty konstatováním, že jejich jednání v žádném případě nepomůže řešit problém nezaměstnanosti. Premiérka připustila, že Británie má své problémy, ale dodala, že nastal čas je radikálně řešit. Bohužel, těžký průmysl, tak významný pro Walles se dostal do neřešitelných problémů. Zároveň ovšem premiérka zdůraznila, že se již objevily nové pozitivní signály, které dávají naději nových investic právě ve Wallesu. Dále již náš korespondent přímo ve Walesu“. Barnet1 n6.2(zvukový záznam přímo z místa demonstrace - dělníci skandují „come and join the working class“. Postupné stahování zvuku) n n6.2a (začíná korespondent) n„Welšská národní a Labouristická strana rozpoutala kampaň občanské neposlušnosti a představitel welšské národní strany prohlásil, že by si měla paní Thacherová dobře rozvážit než se rozhodne dostavit se dnes večer na toto místo... n6.3. pokud bude welšská steel corporation zavřena. Asi... 6 n6.4 právě kvůli premiérčině návštěvě n n n n6.5. není známo, zda se zde dnes objeví představitelé British Steel. Představitelé politických stran, které organizují tuto demonstraci asi nemohou být příliš spokojeni s tím, že na premiérku zde čeká ne více než 1500 demonstrantů.“ n n6.5a(detail policejní akce. Záběr uzavírá a rámuje celou akci. Jde o stejný záběr, který se vyskytl již v hedlajnech). 6 n6.6.(záznam interview s Hubertem Morganem z welšské Labour Party) n6.6.a„To, co se snažíme vysvětlit paní Thacherové je ať proboha změní svou politiku, kterou ničí Walles. Průmyslový, sociální i komunitní život byl zcela zničen touto vládní politikou. My se zde dnes jen snažíme požádat premiérku o to, aby nás vyslechla. O tom je přece demokracie. Pokud nás ovšem nevyslechne pak Bůh ví n6.7.co se stane.“ (sémantická krádež-střihem zařazený záběr vajec, které se rozprskly na předním skle premiérčina auta) (následuje shrnující komentář) n„Premiérka vědoma si vážnosti situace přijela velmi brzy na cardiffskou radnici, kde byla uspořádána na její počest slavnostní večeře. Automobil, kterým přijela zasáhlo několik vajec právě ve chvíli, kdy vstupovala na radnici“. 6 n6.8. Většina demonstrantů ji... n n n n n6.9. ani neviděla. Atmosféra byla ještě hodinu po premiérčině příjezdu velmi napjatá a... n n6.10 1200 policistů, více než polovina městských policejních sil obklopilo radnici.“(záběr na dva policisty, kteří přelézají zátaras a vstupují do davu) 6 n6.11.„Jeden policista byl zraněn při střetu uvnitř davu.“(kamera jde souběžně s pohybem policistů) n n n6.12.„Po vajíčkách vyletěly z davu i zápalné láhve. Nikdo nebyl zraněn.“ n n n n6.12a(ruční kamera se přesouvá do lepší pozice. Siluety postav policistů a fotografů okolo zápalných lahví. Oheň a dým) 6 n6.13 „Po té začalo zatýkání. Dva nebo tři ze zatčených se bránili, ostatní nekladli odpor. Mezi zatčenými je i předák welšské labour party. Přes malý počet demonstrantů zažili policisté horké chvilky.. n6.13a. (kamera snímá akci zatýkání a odpor jednoho ze zatýkaných. Jde o nejdramatičtější záběr celé reportáže a je mu věnována nejdelší stopáž v druhé části reportáže) n6.14. a je zde proto na místě obava ze skutečně vážných projevů občanské neposlušnosti v případě, že bude welšská továrna zavřena. Dnes večer.. (kamera sleduje zatčeného, kterého policisté tlačí k policejní dodávce. Z davu je slyšet volání „ co se stalo Johne“) 6 n6.15 měla však policie situaci pod kontrolou a... n6.16 Lady Thacherová zatím na Cardifské radnici oslovila ty, kteří způsobili porušení pořádku a vyvolali chaos.“(záběr na policistu střežícího radnici) nIII. ČÁST 6.17. ( následují přímo slova premiérky)„Demonstrace nevyřeší žádné problémy. Ti co narušují pořádek a zákony nepomohou nezaměstnaným.“ (premiérka je snímána v polocelku, ve světlém interiéru, kamera je v klidu, bez pohybu.) 6 n6.18 (ozývá se potlesk)„Oni nerepresentují...(prostřih - kamera snímá celý sál, kde se koná slavnostní večeře, je vidět aplaudující hosty) n n n6.17a skutečný a pravdivý obraz Wallesu. Myslím si, že lidé, kteří se chovají tímto způsobem škodí jeho pověsti a zároveň tak komplikují pozici pro nové možné investice a tím vlastně brání vytvoření nových pracovních míst, které jsou zde tak nutně třeba.(jedná o opakovaný záběr 6.17) 6 ANALÝZA REPORTÁŽE ITV „THACHEROVÁ V CARDIFU“ A/ POPIS (viz. po jednotlivých framech rozložená ukázka B/ INTERPRETACE (ilustrace základních analytických kroků) nB1/ILUSTRACE PREFEROVANÉHO ČTENÍ: n n1/ mechanismus opakování: opakují se záběry policistů stojících proti davu - v hedlainech a na záběru 6.5a. n nDalší záběry v podstatě podtrhují tento klíčový aspekt příběhu. Tak, že celá reportáž vypadá jako npříběh o policii a demonstrantech – „o vítězství dobra nad zlem“ (binární opozice) n n2/ reportáž je rozdělena na: nA/ VERBÁLNÍ nB/ OBRAZOVOU ČÁST (simultánní označování) n nAD A/VERBÁLNÍ ČÁST n v sobě nese množství referencí, které potvrzují daný lajtmotiv - užívá termíny jako „noční demonstrace“, demonstranti, občanská neposlušnost, bránící se zatčený, horké „chvilky policie“, „skutečná občanská neposlušnost“, „ti, kdo narušují pořádek“ n nv podstatě všechny termíny, které se objevují i v řeči premiérky n3/ protože v zájmu kritéria proporcionality musí být slyšet i hlas druhé strany je osloven i člen Welšské Labour party. n nV jeho řeči však není nic o porušování zákonnosti (na rozdíl od laitmotivu celé story), ale hovoří o pojetí demokracie či přesněji o tom, že povinností politiků je poslouchat své voliče. n nPOROVNÁNÍ (KOMUTAČNÍ TEST) n nPorovnáme-li způsob jak jsou prezentovány argumenty obou stran je zřejmé, že především po formální stránce nemají obě strany konfliktu stejné podmínky. n4/ Definice celé události je zarámována výkladem Thacherové –tj. jako porušení zákonnosti - je to její laitmotiv. n n5/ Opoziční pohled je vložen do vizuálního kontextu policejní akce a zatýkání. n nPolitická opozice byla překódována do násilné opozice. n nTohoto překódování bylo dosaženo za použití tichých vizuálních prostředků: n n AD2/ OBRAZOVÁ ČÁST n npremiérka je snímána v připraveném kontextu 6.17. a bez pomocného komentujícího hlasu, který by místo ní vysvětlil v čem spočívá nebezpečí a porušení řádu. n nHovoří přitom autoritativně, sama za sebe a kamera se jí podrobuje (zabírá premiérku v polocelku tedy v klidné defacto moderátorské pozici). nopoziční hlasy jsou naopak snímány velmi dynamicky, ruční kamerou a jsou i dynamicky - těsně sestřihány. n nNavíc je výpověď představitele welšské Labour party neustále přerušována ruchy z okolí. n n hlas opozičního, relativně neznámého politika) musí bojovat s křikem davu. Jeho závěrečné prohlášení „a bůh ví co se stane“ doplněné záběrem automobilu zasaženého vajíčky je tzv. n sémiotickou (sémantickou) krádeží tedy mechanismem, kdy je: n n- Význam uměle spojen se znakem z jiného plánu reality, a to v zájmu výběrové interpretace = n n NÁVODNÉHO PREFEROVANÉHO ČTENÍ n nideologická produktivita celého příspěvku je legitimována opakovanými záběry zatýkání. n nCelý mechanismus výběrové interpretace je zakotven v tomto zobrazení. Zatčení retrospektivně legitimuje jak policejní akci, tak i pojetí události jako příběhu o porušování řádu a zákonnosti n nV procesu označování hraje klíčovou roli znaková sekvence zatýkání, která je: n na/ opakována nb/ prezentována jako detail nc/ a navíc jde o dva nejdelší záběry nPodanou interpretaci události de facto potvrzují zatčení, protože logika výkladu velí, že pokud jsou tu zatčení, pak tu muselo být i reálné nebezpečí. n nHrozba porušení řádu je jako by automaticky vysuzována z přítomnost 1200 policistů, tedy ne z vlastní reality. n nVýsledkem této logiky je pak konstrukce jakoby faktické interpretace (interpretace postavené na faktech), která je ale jen rétorickým produktem premiérky. n nUvedené formální diference vedou k následujícímu preferovanému čtení – ideologickému uzavření: n nAUTORITA vs. OPOZICE nOPOZICE znamená akci, křik, chaos a porušení řádu – kontext vhodný pro zásah policie. n nAUTORITA znamená klidné jasné, pevné prohlášení, rozum a řád -kontext vhodný pro aplaus. n nCelá reportáž tak dostává mediální podobu, která patří spíše do známého televizního šuplíku dobrodružných příběhů o n „vítězství dobra nad zlem“. POPULÁRNÍ KULTURA JAKO IDEOLOGIZOVANÝ SPEKTÁKL: RAMBO II. n n n n ANALÝZA FILMU RAMBO (1985) n Jako příklad ideologického překódování n n „tzv. nového konzervativismu“ nMediální kultura pomáhá vytvořit n hegemonii specifických politických skupin a projektů. n nČiní tak za pomocí mechanismů reprezentace, které indukují souhlas s jistými politickými postoji n nPoskytují tak členům společnosti jistou optiku, opírající se o specifické ideologie, které nám nenápadně vnucují své normativní pojetí n DOBRA A ZLA n Např. že: -silný stát je dobrý/špatný, - - deregulace/privatizace je správná/špatná - - neviditelná ruka trhu ví vše nejlépe, - - stát je třeba řídit jako firmu, - - ochrana státu je možná pouze prostřednictvím razantní militarizace většiny obyvatelstva, - - preventivní války ochraňují lidská práva apod. nPopulární kulturní texty naturalizují tyto pozice a snaží se mobilizovat souhlas s nimi.Využívají k tomu mechanismu n SPEKTÁKULARIZACE, nkterý maskuje tuto naturalizovanou hegemonii jako PODÍVANOU. nOkázalou naraci, která je vytvořena k tomu, aby byla nekriticky konzumována a pozorována n nLidé, události a ideje jsou konstruovány a podrobovány této logice n SPEKTAKULÁRNÍ PODÍVANÉ. n n nHranice mezi spektáklem a každodenním životem je v moderní společnosti velmi neostrá, prostupná. Současný život je obecně podívanou. n nZ LANDSCAPE se stává MEDIASCAPE. n nZ krajiny se stala mediální krajina. n nV současné společnosti je svět chápán stále více jako objekt podívané. Je stále méně tabuizovaných událostí, objektů. n nZvláště je tento mechanismus efektivní ve vztahu tématu propagandy. n nCílem sémiotické analýzy je v tomto smyslu odhalit jak tento mechanismus n n nNATURALIZUJÍCÍ SPEKTAKULARIZACE n reprodukuje dominantní politické postoje formou jejich ideologizace. n n nExistují dva přístupy: na/ analýza komplexního působení obrazů, mýtů sociálních praxí a narací, jež jsou propojeny při produkci ideologií, které zahrnují diskurzy, figury, pojmy i obrazy, teoretické pozice i symbolické formy. n nCílem je odhalit politiku reprezentace, realizované reprezentaci konkrétních obrazů, figur a rétoriky, která je překladem dominantního diskurzu. n nIdeologie umí diferencovaně oddělovat vyšší a nižší třídu, ale i muže a ženy, bílé a barevné. Jinými slovy NAŠE a CIZÍ chování. n nPodobně je ideologicky konstruována i rasová či etnická identita. Jde defacto o sady binárních opozicí. nb/ druhý přístup omezuje ideologii na propozice, teze zakomponované diskursivně do textu. n ANALÝZA FILMU RAMBO (1985). Jako příklad ideologického překódování „tzv. nového konzervativismu“ nPrvní film s touto tématikou se objevuje v roce 1982 (First Blood). Vietnamský veterán John Rambo připisuje odpovědnost za svou viktimizaci sociálním silám a interpretuje své násilné chování jako produkt těchto sil. nStory se opírá příběh veterána ze speciálních jednotky, který hledá svého kolegu z války a nachází jej mrtvého na následky Agent Orange. nJinými slovy je vykreslen jako oběť vlády. Rambo přichází do městečka Hope a je uvězněn místním šerifem, který mu říká, že se musí ostříhat a umýt. Rambo prchá a začíná svou soukromou válku s národní gardou a dalšími silami. Je popisován jako oběť opresivní moci. nNakonec se vzdá svému bývalému veliteli a s pláčem mu sděluje, že ač byl hrdinou ve Vietnamu nemůže sehnat práci, je objektem opovržení a nenávisti, je vyděděnec. nVe druhém pokračování Rambo (1985). Rambo je transformován do podoby nadlidského bojovníka, který osvobozuje americké zajatce stále držené ve Vietnamu. nJde zde o ilustraci konzervativního překódování tzv. VIETNAMSKÉHO SYNDROMU. nCelý film je jedním ze série filmů na téma návrat do Vietnamu (CH. Norris Missing in Action (1984-6). n nVšechny pracují se stejným schématem – tým bývalých veteránů nebo osvobozuje skupinu amerických vojáků, kteří se ztratili v akci a jsou vězněni Vietnamci a jejich ďábelskými poradci. n Rambo představuje syntézu cyklu návrat do Vietnamu s cyklem návrat veteránů z Vietnamu a jejich transformace ze ztracené existence do super válečníka. n1/ IDEOLOGICKÝ CÍL n překonat Vietnamský syndrom. A to tím, že ukazují americké vojáky jako vítěze. n n Indikátor neschopnosti přijmout prohru. n n Jde tedy o symbolickou kompenzaci prohry, studu a viny zobrazující americké vojáky jako dobré, šlechetné. n n Jde o kumulativní kompenzační odpověď na vojenskou porážku. n2/ RAMBO JAKO KONTRAHEGEMONIE n n Rambo je nositelem kontrakulturních hodnot, které ovšem konzervativní výklad dokázal využít ve vlastní prospěch. n n Celá narace je příkladem jak konzervativní ideologie dokáže inkorporovat opozitní figury a konotace n n Jde o triumf jedince nad systémem. Využívá přitom tradiční pravicovou tropu, která se objevila počátkem 60. let a spojuje pravicový pohled s individuální vzpourou proti konformitě a byrokracii. nRambo jí jedině dary přírody zatímco byrokrat Murdock pije Colu. n nRambo je blíže k přírodě, nenávidí byrokracii, stát i technologii. n JDE O KONTRAKULTURNÍ POZICI. n nRambo je supply-side hero (snížení daní vede k větší ekonomické aktivitě). n nJde o to, že tito anti-byrokratičtí, anti státní hrdinové svou pozicí plédují pro deregulaci životního světa, tedy defacto obhajují politiku snížení daní a filozofii poraď si jak umíš. n nDemonstruje jak „reaganomika“, stejně jako „bushismus“ jako ideologie jsou schopni přivlastnit si n n KONTRAKULTURNÍ POSTAVY n nPodobně jako nacismus/fašismus byl schopen kulturní syntézy: nnacionalismu, nsocialismu a nradikální ideologie n nIdeologická reprezentace ukazuje, že reaganismus/reaganomika by mohla být nahlížena jako n REVOLUČNÍ KONZERVATISMUS n nse silnou komponentou radikálně konzervativního populismu, individualismu a aktivismu (stejně jako Hvězdné války, Indiana Jones, Superman). n nVšude se objevuje model individuálních hrdinů, kteří stojí v opozici vůči státu a přitom jsou studnicí konzervativních hodnot. n n3/ IDEOLOGIE REMASKULINIZACE n Pokouší se zaléčit stále živé psychické rány a rekonstruovat zraněnou psyché národní hrdosti. n n Extrémně maskulinní jednání je oslavováno jako odpověď feminismu a dalším útokům na mužskou moc. n n Susam Jeffords hovoří v textu Remasculinization of America o tom, že Vietnam byl hrozivou ranou mužské hrdosti, která zasáhla Američany jako stud a vina. n n Vše navíc doprovází paranoia prezentující bílého muže jako oběť zahraničních nepřátel, ras, stejně jako vlády či společnosti jako celku. n4/ IDEOLOGIE VIKTIMIZACE DĚLNICKÉ TŘÍDY n nStalone představuje tupou, brutální sílu a naznačuje, že pro řadu mladých amerických dělníků je sport nebo armáda je jedinou cestou jak udělat kariéru. n nRambo (a jeho neurotický resentiment) je outsider z periferie, stejně jako v dané době, kdy byla americká ekonomika v recesi/ natočený Rocky n nArmáda a sport jsou zde prezentovány pro dělnickou třídu jako jediné čestné řešení životní dráhy. n5/ ROCKY- RAMBO SYNDROME n n„Rocky-Rambo Syndrome“ ovšem odráží hlubší filosofii čistého maskulinismu, která tvoří základ konzervativní socializace a ideologie. n nJediný způsob jak se oba hrdinové mohou domoci uznání je prostřednictvím agresivity a násilí. n7/ PŘÍRODA vs. TECHNOLOGIE n n Ambivalentní vztah. Užívá sice luku a šípu, ale jeho speciální šípy vybuchují s intenzitou jaderních střel. n n Dokonale ovládá helikoptéru, ale v klíčových situacích užívá nůž. n n Ten je jak falickým symbolem agresivní maskulinity, ale současně dokáže přeřezat ostnatý drát, stejně jako zašít ránu na těle. n n Postava Ramba je tak prezentována jako super zbraň. n n V jedné pasáži říká „I am war“, po té co pobil všechny nepřítele. n nCelá narace je konstruována tak, že n ODSTRAŇUJE ROZPORY MEZI PŘÍRODOU A TECHNOLOGIÍ, na to kombinací technologických efektů a žánru dobrodružných příběhů, ala Karel May. n nTechnologie se tak zde jeví jako síla přírody- přírodní síla n nStejně je Rambo reprezentován jako zbraň sama. n n (SPEKTAKULÁRNÍ NATURALIZACE) n8/ IDEOLOGIE RODU A RASY nNení náhodou, že ženské postavy se většinou objevují v roli prostitutek, a to de facto i v případě jediné významné ženské postavy, kterou Rambo využívá jako svůdkyni a destruktivní sílu. Jejím hlavním úkolem je svádět místní vojáky. n nJediná erotická scéna se objevuje v situaci těsně před tím než je hrdinka zastřelena. To souvisí s pojetím asketické válečné maskulinity, která musí odolat všem svodům, aby byla dostatečně efektivní. I am war. n nObraz Vietnamců a Rusů se opírá o tradiční, osvědčené stereotypní cinematické fantazie: nepřítel je chová ďábelsky/ale Američané jsou přesto ušlechtilí. n nV Rambovi se stereotypizace užívaná ve filmech o II. válce o Němcích a Japoncích promítla do obrazu ruských poradců a jejich vietnamských spolubojovníků. n nTak se zde objevuje opakovaně oblíbená Hollywoodská manicheistická strategie zdánlivě mrtvých ikon, které našli nové označované. n nVietnamci jsou portrétováni jako přemnožení bandité, neefektivní sluhové ďábelských Sovětů. n Ramba nikdy neohrozí. Zatímco Sověti/Rusové jsou prezentováni jako sadističtí, nelidští, mechanističtí byrokraté. n n9/ FILMOVÉ PROSTŘEDKY, NARACE n nCelá filmová strategie slouží specifickým politickým cílům. n nNasvícení, úhly kamery umožňují interpretovat Ramba jako mýtickou postavu. n nNadprodukce spodních pohledů, časté detailní záběry jej ukazují jako většího a silnějšího než obyčejná lidská stvoření. nDetailní prezentace muskulatury vytváří ikonický obraz, mužnou figuru vyvolávají obdiv co nejširší cílové skupiny n ndetailní záběry těla zde podtrhuje jeho funkci nástroje mýtického heroismu, n nMírně, neviditelně zpomalené záběry prezentují Ramba jako přírodní sílu, která bez problémů prochází džunglí jako nůž máslem. n nTo vše umocněno hudebním kódem, a to zvláště v triumfálních scénách podtrhujících jeho SUPERHEROISMUS. n nJeho transformace do superhrdiny ukazují scény-záběry, kdy se z ničeho nic náhle vynořuje z vody, očištěný a mocnější než dříve – n ZNOVUZROZENÍ n nStřihy vytvářejí dojem dynamismu, který naplňuje Ramba energií a nadlidskou sílu. Vše směřuje ke ZBOŽSTĚNÍ. n n Když je mučen celý obraz je aranžován jako ukřižování. Navíc silně nasvícená hlava jako vyvolávající tzv. hallo effect jako ve středověkém malířství. nKrev červenější než červená pracuje s mechanismem hyperreality jak jej známe od Baudrillarda. n nDetaily na sadistické tváře mučitelů, zatímco v bojových scénách jsou zobrazováni prostřednictvím tzv. dlouhých záběrů, které je líčí jako nekompetentní, a to zvláště ve srovnání s Rambovým dynamickým heroismem. n nVrcholný je záběr, ve kterém Rambo pacifikuje hada, připomíná scénu z Písma, kdy Adam nebyl schopen zkrotit hada a musel opustit zahradu edenskou, zatímco Rambo ji dobývá, demonstruje moc ji ovládnout. n n nMučení a utrpení Ramba de facto legitimuje sado-masochistická narativní pozice n na/ zatímco divák vnímá bolest jako trest za vinu ztráty maskulinity a Americké imperiální pozice ve Vietnamu, n nb/ současně prostřednictvím magického obratu zakouší slast sadistické pozice prostřednictvím participace v Rambových vítězných praktikách. n nTakový scénář má povahu řešení psychického traumatu daného prohrou ve Vietnamu. n nMučení jako kontrast silných těl vůči slabým, které nemohou pomoci zahojit rány prohry (americký voják) n nMESIÁŠSKÉ DRAMA STUDU, PONÍŽENÍ, VZKŘÍŠENÍ A VÍTĚZNÉHO NÁVRATU. n n VTAHUJE DIVÁKA A DÁVÁ MU ZAKUSIT POCIT VÍTĚZSTVÍ JAKO NAPŘÍKLAD U VIDEOHER. n n FŮZE TECHNOLOGIE A PŘÍRODY UMOŽŇUJE ZVLÁŠTĚ PRO MLADÉ PUBLIKUM IDENTIFIKACI UMOCNĚNOU SPECIÁLNÍMI EFEKTY. n nPodívaná tak posiluje pozici publika, které zakouší pocit dominace a kompenzuje tak úpadek vlastní moci v každodenním životě. n nideologie je tak skryta těmito technickými prostředky, takže přeneseně můžeme hovořit o n nSUBLIMINÁLNÍ PREZENTACI IDEOLOGIÍ n PROSTŘEDNICTVÍM OBRAZŮ. nMytický návrat a vykoupení americké prohry ve Vietnamu. n nKdyž se to nepovedlo ve vietnamu je třeba poskytnout alespoň n nSIMULOVANÉ VÍTĚZSTVÍ, KTERÉ OVŠEM MUSÍ BÝT REÁLNĚJŠÍ NEŽ REÁLNÉ n n LOGIKA CELÉ NARACE JE PŘÍKLADEM n KONTRA-HEGEMONIE n Cílem hegemonních strategií je izolovat takové opoziční výklady reality a vychylovat rovnováhu veřejného zájmu na stranu moci. nKontrahegemonní strategie se naopak jeví jako nepřirozené, neoficiální, nemožné, neschopné reprezentovat. nKontrahegemonie jako tzv. opoziční tendence jsou často mnohem komplexnějším ideologickým konstruktem než se může na první pohled jevit (televizní satira) nAč tu není jedna stabilní, dominantní ideologie, existují základní předpoklady, které se pokoušejí jednotlivé politické skupiny mobilizovat a mediálně rozšiřovat.