SYLABUS KURZU ZUR 104 Název kurzu: ÚVOD DO KOMUNIKAČNÍCH A MEDIÁLNÍCH STUDIÍ stupeň: bakalářský výuka: pondělí 12.00-13.30 učebna: č. 51 typ studijního programu: prezenční vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (e-mail: volek@fss.muni.cz) seminář: Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D (k.kirkosova@mail.muni.cz) Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (m.urbanikova@mail.muni.cz) Mgr. et Mgr. Michał Tkaczyk (tkaczyk.muni@gmail.com) Anotace Kurs tvoří první část cyklu přednášek zaměřených na analýzu role masové komunikace a masových médií v moderní, respektive postmoderní společnosti. Úvodní část si klade za cíl seznámit posluchače s dvěma základními komunikačními perspektivami (procesuální a sémiotickou) a s jejich teoretickými východisky. Hlavním cílem kurzu je objasnit znakovou podstatu interpersonální a masové komunikace, a to především z pohledu kulturálního, sociologického a lingvistického (Barthes, Fiske Hartley, Hall, Hurwitz). Posluchači se v této souvislosti seznámí se základními východisky sémiotické analýzy mediálních sdělení. Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmu komunikace/ základní komunikační modely/ znaky a významy/ hlavní principy sémiotické analýzy masmediálních obsahů. Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových přednášek a šest seminářů. Předpokládá se domácí studium povinné a doporučené literatury. Podmínky pro absolvování kurzu 1/ zisk minimálně 66 b. v závěrečném písemném testu (max. 112 b.) 2/ zisk minimálně 30 b. za závěrečnou sémiotickou analýzu, která musí být odevzdána do 3. 1. 2019 na sekretariát katedry. (max. 60 b.) 3/ zisk minimálně 30 b. za práci v seminářích (Každý úkol je hodnocen na škále 0-5-10 b. max. 4 x 15=60 b.) Závěrečné hodnocení je výsledkem součtu bodů: a/ z písemného testu + b/ bodů za sémiotickou analýzu + c/ bodů získaných za práci v seminářích Celkové hodnocení: A=210 – 232 (112+60+60) B=189 – 209 C=168 – 188 D=147 – 167 E=126 – 146 (66+30+30) Minimum 126 b., maximum 212 b. PODMÍNKY PRO ÚSPĚŠNÉ ABSOVOVÁNÍ KURZU: HODNOTÍCÍ KRITÉRIA A/ závěrečný písemný test: věcně správné zodpovězení uzavřených otázek generovaných počítačem (čas 45minut) B/ sémiotická analýza: Samostatně nebo ve dvojčlenných skupinách vypracujte dle osnovy ve studijních materiálech sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu (zpravodajství, publicistika, politická reklama, sociální reklama, produkty populární kultury apod.). Práce bude hodnocena podle 1/ stylistické úrovně 2/ práce se zdroji (formální náležitosti, odkazy, citace, bibliografie) 3/ dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru 4/ využití dostupné literatury a datového kontextu 5/ logická výstavba textu 6/ korektní aplikace a interpretace použitých teoretických koncepcí 7/ závěrečného shrnutí – jasnost, konkrétnost 8/ originality výkladu a celkového přínosu základních zjištění. (zadání na: https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2017/ZUR104/) Minimální rozsah 900 slov. Předmětem analýzy nesmí být produktová reklama! c/ semináře: pravidelná účast na seminářích formou naplnění v sylabu zadaných úkolů. Během 1. semináře budou studenti rozdělení do několika skupin, ve kterých společně vypracují analýzu zadaného tématu. Jednu z těchto analýz odprezentují. Účast na seminářích je povinná. Analýzu je třeba odevzdat osobně na začátku semináře. Hodnotí se stylistická úroveň, věcná správnost, originalita aplikace (hodnocení na škále 0-5-10 b., (max. 50 b.) PODROBNÝ PROGRAM KURZU Základní literatura - Jirák, J., Kopplová, B.: Média a společnost. Portál 2003. - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal. 2001. - DeFleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996. - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. Brno. FSS. 2002 (Skriptum v elektronické podobě) 1. týden (17. 9.): Základní informace o organizaci kurzu 2. týden: Komunikační a mediální studia – základní vymezení Povinná četba: - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001(str. 13-50, 140-143). Klíčové pojmy: komunikace; typy komunikace; mediální komunikace; funkce médií; metody zkoumání médií. 3. týden: Komunikace: základní vymezení Povinná četba: - DeFleur, M., Ball-Rokeach.S.: Teorie masové komunikace. Karolinum. 1996 (str. 17-59). - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003, str. 13-55. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. I. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: základní etapy vývoje lidské komunikace; komunikace v preliterárních kulturách; interpersonální komunikace vs. masová komunikace. 4. týden: Základní komunikační teorie a modely: procesuální a sémiotická škola Povinná četba: - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 51-61). - Leeds-Hurwitz,W.:Introducing semiotics. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 3-21). - Deutsch. K.: Komunikační modely a systémy rozhodování: některé důsledky pro výzkum. In: Jirak, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 52-66. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. II. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: komunikační teorie; komunikační model; procesuální komunikační škola; sémiotická škola; přenosový komunikační model; matematická teorie komunikace; informace, entropie, redundance, zpětná vazba, komunikační šum; komunikační model H. Lasswella; Jakobsonův komunikační model. 5. týden: Znaky a významy Povinná četba: - de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 95-103, 139-147). - Leeds-Hurwitz,W.: Signs. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale, 1993 (str. 22-50). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. - Leeds-Hurwitz,W.: Codes. in: Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993 (str. 51-73). - Leeds-Hurwitz,W.:. in: Food as Sign and Code. Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures. Hillsdale 1993, (str. 83-103). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. IV. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: znak ikonický, indexový, symbolický; označované, označující; arbitrálnost, ikonicita, motivovanost znaku; jazyková hodnota, komunikační kódy: základní vymezení, analogické a digitální kódy; prezentační a reprezentační kódy; nonverbální komunikace; omezený a rozvinutý kód; deficitní a diferenční řečová teorie; kód širokým a malým dosahem; bardská funkce médií. 6. týden: Znaky a kódy Povinná četba: - de Saussure, F.: Kurs obecné lingvistiky. Odeon 1989 (str. 119-156). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. III. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: la langue, parole; synchronní, diachronní; paradigma, syntagma; mediální paradigma; simultánní označování. 7. týden: Dva stupně označování – konotace a mýtus Povinná četba: - Barthes, R.: Mýtus dnes. In: Barthes, R.: Mytologie. Praha. Dokořán, 2004 (str. 107-157). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. V. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: označování; denotace; konotace; mýtus; každodenní metafory a metonymie; mechanismus naturalizace; kontramýtus; ideologie; hegemonie. 29. /30. / 31. října 1. SEMINÁŘ: znak, význam, kontext: způsoby zvýznamňování a rozumění každodennosti Literatura Chandler, Daniel. 2007. Semiotics: The Basics. London: Routledge or Chandler, Daniel. Semiotics for Beginners, chapter 2 Signs, online: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/ Klíčové pojmy znak, signifikace, semióza; Saussurův dyadický model (označující – označované); Peircův triadický model (representamen – interpretant – objekt); typologie: ikon – index – symbol; simultánní označování Úkol Evropě to osladíme (http://www.youtube.com/watch?v=1pVoUE5_yXs). Identifikujte a popište znaky, které v daném sdělení fungují jako ikony, indexy, symboly. Zaměřte se na strategii simultánního označování a uveďte příklady. Analýza vybraných politických kampaní. 8. týden: Ideologie, hegemonie, preferované čtení Povinná četba: - Hall, S. (1982): The rediscovery of ideology: return of the repressed in media studies. In: Gurevitch, M. et al.: Culture, Society and the Media. Methuen, pp. 354-363. - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: ideologie; hegemonie; preferované čtení; sémiotická krádež; model zakódování/dekódování; základní čtenářské pozice – S. Hall; zpravodajské hodnoty 9. týden: Strukturalistická východiska analýzy mediálních sdělení Povinná četba: - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 63-66). - Fiske, J.: Introduction to Communication Studies. Routledge. London 1995 (str. 128-132). Klíčové pojmy: vědecké a primitivní myšlení; kategorizace a binární opozice; logika konkrétního; anomální kategorie; rituály přechodu; struktura mýtu (Claude Lévi-Strauss). 12. / 13. / 14. listopadu 2. SEMINÁŘ: syntagma a paradigma: formální a významové vazby v textu Literatura Chandler, Daniel. 2007. Semiotics: The Basics. London: Routledge or Chandler, Daniel. Semiotics for Beginners, chapters 4 Paradigms and Syntagms, online: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/ Gambles, Helen: A Semiotic Analysis of a Newspaper Story, online: http://www.aber.ac.uk/media/Students/hlg9501.html Klíčové pojmy: paradigmatické (asociativní) vztahy; syntagmatické vztahy; binární opozice, preferované čtení, komutační test Úkol Horor v Norsku. Paradigmatická a syntagmatická analýza vybraných titulních stran. 10. týden: Zpravodajství jako forma ideologizované komunikace: aplikace projekce: - Srpnové pastorále, ČST 1970. - OKUPACE ČESKOSLOVENSKA V SRPNU 1968 POHLEDEM RUSKÉ PROPAGANDY, ROSSIA 1, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=ARevUT9Ki1Q Povinná četba: - Hartley, J.: Understanding News. Routledge. London 1994 (str. 38-62, 87-106). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: zpravodajský diskurz; zpravodajské formy oslovení a zobrazení publika; realistická metonymie; the mediator, vox pop, the probing/tough interview; test záměny 19./ 20. / 21. listopadu 4. SEMINÁŘ: Mýty a mytologie: masová komunikace forma naturalizace kulturně konstruovaných znaků Literatura Fiske, J., Hartley, J. 1978. The signs of television. Pp. 37-58 in Reading Television. London and New York: Routledge. Barthes, R. 2004. Římané na plátně (pp. 24-26). Prací prášky a detergenty (pp. 35-37). Víno a mléko (pp. 55-58). Biftek a hranolky (pp. 59-61). In: Mytologie. Praha: Dokořán. Klíčová slova: denotace, konotace, dvojstupňové označování, mýtus, myticá forma naturalizace reality Úkol: České pivo jako mýtus. Identifikujte znaky, které tvoří základní strukturu reklamní narace o českém pivu? Analýza vybraných reklamního spotu. 11. týden: Základní součásti zpravodajské narace Povinná četba: - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal 2001 (str. 200-225). - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. kap. VI. Skriptum. FSS MU 2002. Klíčové pojmy: narace; realističnost; fikce vs. fakta; hlavní elementy zpravodajské narace; institucionalizované a zprostředkované názory, zarámování, zaostření, uskutečnění, uzavření. 26. / 27. /28. listopadu 5. SEMINÁŘ: Ideologie jako forma falešného vědomí konstruovaného v procesu označování, který využívá preferované významy Literatura: Dorfman, A., Mattelart, A. 1991. How To Read Donald Duck: Imperialist Ideology in the Disney Comic. Kap. 5: The Ideas Machine, pp. 70-79 New York: International General. Klíčové pojmy: falešné vědomí, hegemonie, ideologie, model zakódování/dekódování, preferované čtení Úkol: Popíšte strategie vytváření souhlasu s nerovnými třídními a rodovými vztahy ve znělce rámující děj telenovely Esmeralda (http://www.youtube.com/watch?v=q015TeUTp9w&feature=related). 12. týden – téma: Populární kultura jako ideologizovaný spektákl - Kellner, D. (1990): Contested Terrain and the Hegemony of capital. In: Television and the Crisis of Democracy. Westview Press, pp. 14-22. - Newbold, Ch. (1995): Approaches to cultural hegemony within cultural studies. In: Approaches to media. Arnold, pp. 328-331. - Bennett, T. (1986): Popular culture and “the turn to Gramsci”. In: Bennett, T., Mercer, C., Woollacott, J. (eds): Popular Culture and Social Relations. Open Univ. Press. pp. xi-xix. - Volek, Jaromír. Televizní publika ve věku digitální fragmentace. In KAŇKA Petr, Kofránková Václava, Mayerová Indrid, Štoll Martin a kol.(eds.): AUTOR–VIZE–MEZE–TELEVIZE. Česká televize, Praha, Vysoká škola múzických umění v Bratislavě, ÚSTR, Praha. DOI: 10.13140/RG.2.1.2776.8089 https://www.researchgate.net/publication/294581792_Televizni_publika_ve_veku_digitalni_fragmentace Klíčové pojmy: ideologie, kontra-hegemonie, populární kultura, spektakularizace 3. / 4. / 5. prosince 6. SEMINÁŘ: Jak napsat závěrečnou práci. Pokyny k vypracování sémiotické analýzy Literatura: Bignell, Jonathan. 1997. Media Semiotics: An Introduction. Manchester: Manchester University Press, kap. 2 Advertisements, s. 28-54. Klíčové pojmy: sémiotická analýza, tvorba odborného textu, struktura odborného textu, práce s literaturou, citace 13. týden: Možnost individuální konzultace k volbě tématu a zpracování závěrečné sémiotické analýzy