Závěrečná sémiotická analýza (Zadání: minimální požadavky) ZUR 104 Organizační pokyny } }Termín odevzdání práce: nejpozději do 3.1. (středa) }na sekretariát (tištěná verze) – na jméno Dr. Volka }do Odevzdávárny (elektronická verze } }Na titulní stranu uvést číslo seminární skupiny }Bodové hodnocení: max. 50 bodů, v případě mimořádné práce 60 bodů. }Výsledky: budou uveřejněny v druhé polovině ledna v ISU (Studijní materiály) }Práci je možné vypracovat ve dvojicích } } } Zadání: analyzovaný materiál https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2017/ZUR104/) }„Zadání sémiotické analýzy - Pokyny pro vypracování závěrečné sémiotické analýzy“: IS }Masovými médii komunikovaný a distribuovaný obsah odpovídající následujícím žánrovým charakteristikám : }(a) Zpravodajský nebo publicistický materiál (např. článek , rozhlasová/televizní reportáž, zpravodajsko-publicistický dokument , }(b) politická reklama, sociální reklama, }(c) populárně kulturní obsahy (např. epizoda seriálu, televizní/filmová adaptace) apod. }Není akceptována brandová ani produktová reklama } } } } } } } } Kritéria hodnocení } }1/ stylistická úroveň }2/ práce se zdroji (formální náležitosti, odkazy, citace, bibliografie) }3/ dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru: analýza, odborný styl }4/ využití dostupné literatury a datového kontextu }5/ logická výstavba textu }6/ korektní aplikace použitých teoretických koncepcí }7/ závěrečného shrnutí – jasnost, konkrétnost }8/ originalita analýzy a celkový přínos základních zjištění. } Minimální požadavky na strukturu analýzy a metodologický postup } }Každá analýza musí být rozčleněna do tří základních kroků, které vycházejí z modelu tří stupňů označování }Práce musí obsahovat závěrečné shrnutí }Do tištěné i elektronické verze je třeba překopírovat analyzovaný materiál (článek, politickou reklamu) nebo link na analyzovaný materiál (reportáž, politická reklama, dokument apod.) }Modelové ukázky analýz jsou umístěny v ISe (Studijní materiály → Organizační pokyny k výuce) } Osnova analýzy }1. stupeň označování – denotace }obsah (základní popis) }identifikace média, datum, stopáž, žánr (např. zpráva, nebo televizní reportáž – její místo v syntagmatu celého zpravodajství), popis hlavních a vedlejších znaků, na jejichž základě je vyprávěn obsah narace (rozlišení ikon, indexů, symbolu) }Popis vztahů mezi použitými znaky; např. binárně opoziční apod. }identifikace kódů v rámci daného textu (textové, sociální...) a jejich funkce v analyzované naraci }paradigmatická a syntagmatická analýza }komutační test s cílem identifikovat domiantní označující a jejich funkce Osnova analýzy }2. stupeň označovaní: konotace, mýty } }popsat multiplikaci významů prostřednictvím }Konotací na úrovni označujících }Mýtů na úrovni označovaného } }Mýty popsat jako znakové řetězce }Identifikovat metaforickou, metonymickou multiplikaci významů (případně další rétorické tropy) } Osnova analýzy }3. stupeň označovania – ideológie (hegemonie) } }Popis hegemonní praxe, resp. ideologického uzavírání analyzované narace za pomoci znaků popsaných na úrovni druhostupňového označování }Identifikace mechanizmu preferovaného čtení a interpretace jeho narativní funkce } Formálne náležitosti }úvodná strana s názvom práce, menom autora/autorky }text musí byť štruktúrovaný do kapitol }úvod (čo je cieľom práce? čomu a prečo sa budete venovať? prečo je to dôležité?) }analýza }analýza }... }záver (čo je výsledkom práce? aké sú hlavné zistenia?) }zoznam literatúry (jednotná úprava; viď napr. autorský manuál časopisu Mediální studia: http://medialnistudia.files.wordpress.com/2012/02/ms_autorsky_manual.pdf) } } Práca s literatúrou }nezabudnúť na odkaz na autora, rok, stranu }citovať odborné zdroje (monografie, zborníky, recenzované odborné časopisy...), nie napr. Wikipediu }knižnica }elektronické zdroje! (http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje.php) }slovníky (napr. Slovník mediálnej komunikácie) sú dobré na zorientovanie – majú nás iba naviesť, ďalej pracujeme s pôvodnými zdrojmi } } Citácie a parafrázy (z autorského manuálu MS) }citácie: úvodzovky }dlhšie citácie: odsadiť riadok nad a pod, písať bez úvodzoviek }ak vynecháte v citácii časť textu, použite tri bodky a dajte ich do hranatých zátvoriek […] }odkaz na zdroj ako súčasť vety za citáciou }napr. „…..“ (Bauman 1995: 62). } }parafrázy }Napr.: Bauman se k problematice vyjadřuje se obdobným způsobem (Bauman 1995: 62). } } Štylistika }bez preklepov, gramatických a štylistických chýb (kontrola!), http://prirucka.ujc.cas.cz/ }plynulý text, NIE poznámy/výpisky/odrážky }odborný štýl; exaktný, odborný jazyk }pozor na }hovorové výrazy }publicizmy, žoviálne vyjadrenia }príliš odvážne a nepodložené tvrdenia } Podvodné plnění studijních povinností }Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. }Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností }Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. }