Textové pole: SYLABUS KURZU HISTORICKÉ PROMĚNY VÝZKUMU MEDIÁLNÍCH ÚČINKŮ ZUR 110 ANOTACE Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu mediologického, sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do pěti tematických bloků: I. OBECNÁ TEORIE PŮSOBENÍ MEDIÍ, II. PŮSOBENÍ MÉDIÍ OPTIKOU TEORIE PERCEPCE A PERSVAZE, III. PÚSOBENÍ MASOVÝCH MÉDIÍ A ROLE INTERPERSONÁLNÍ KOMUNIKACE, IV. PÚSOBENÍ MÉDIÍ JAKO FORMA POLITICKÉ KOMUNIKACE, V. MÉDIA JAKO NÁSTROJ SOCIALIZACE V tomto rámci souvislosti věnuje kurs speciální pozornost i základním metodologickým přístupům a výzkumným technikám využívanými při analýze působení masových médií. vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výuka: čtvrtek, čas: 14.00-15.30 učebna: č. 51 asistence: Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk Textové pole: PODMÍNKY PRO ABSOLVOVÁNÍ KURZU Předmět absolvují ti studenti, kteří: A/ VYPRACUJÍ A ULOŽÍ DO ODEVZDÁVÁREN TŘI ÚKOLY ke dni 1. 11. (I. úkol), 23.11 (II. úkol), 13. 12. (III. úkol) (bodování 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, úkol je možné opravit do týdne ode dne, kdy bylo v ISu uvedeno hodnocení). - Úkoly je možné vypracovat v maximálně tříčlenných týmech. Jejich složení je po odevzdání prvního úkolu neměnné. - Pokud je úkol hodnocen méně než 15ti body je možné jej opravit zasláním nové verze na email hodnotícímu do termínu odevzdání příštího úkolu. Kritéria hodnocení 1/ věcně správné využití zvolených teoretických koncepcí 2/ logická výstavba textu a argumentace 3/ využití dostupné literatury a datového kontextu 4/ stylistická úroveň, naplnění požadavků daného žánru 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění B/ ÚSPĚŠNĚ ABSOLVUJÍ ZÁVĚREČNÝ PÍSEMNÝ TEST (minimum 70b. maximum 122b.) Textové pole: Konečné hodnocení tvoří součet bodů za (A) úkoly (B) test. A=194-212 (90+122) B=178-193 C=162-177 D=146-161 E= 130-145 (60+70) Textové pole: I. OBECNÁ TEORIE PŮSOBENÍ MEDIÍ 1. týden (20. 9. ): Základní informace o organizaci kurzu a zadání úkolů 2. týden (27. 9.): Základní přístupy k analýze mediálního publika · McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 315 – 355. · Bryant, J., Thompson, S.: Media Effects: A Historical Perspective. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 21-64. * Valkenburg, P. M., Peter, J., & Walther, J. B. (2016). Media effects: Theory and Research. Annual Review of Psychology, 67. - Silverblatt, A., Volek, J. Mediální gramotnost. Jak rozumět obsahům médií. 1. vyd. New York, London: Digital International Media Literacy eBooks, KOBO Rakuten, 2016. (str. 69-81 „Publika“). Klíčové pojmy: mediální publikum, typy publika, strukturální výzkum publika, behaviorální výzkum publika, sociokulturální výzkum publika. 3. týden (4.10.): Hlavní témata diskuse o mediálních účincích · McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. str. 359 – 405. · Newbold, Ch.: The media effects tradition. In: Boyd-Barret, O., Newbold, Ch.(ed): Approaches to Media. Arnold 1995, pp. 118-123. Klíčové pojmy: základní fáze výzkumu publika, mediální účinky, typologie mediálních účinků, model účinků (Comstock), kampaň Textové pole: II. PŮSOBENÍ MÉDIÍ OPTIKOU TEORIE PERCEPCE A PERSVAZE OBECNÁ TEORIE PŮSOBENÍ MEDIÍ 4. týden (11. 10.): Studium percepce a mediální obsahy I. * Aumont, J.: Podíl oka. In: Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. str. 9-70 * Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 16-68. - kol.: Psychologie vnímání. Karlova Universita 1985. str. 68-125. Klíčové pojmy: percepce, zrakový systém, zrakové vnímání prostoru, holistická percepční škola, analytická percepční škola. 5. týden (18. 10.): Studium percepce a mediální obsahy II. * Aumont, J.: Podíl pozorovatele. In: Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. str. 73-111. * Barry, A., M.: Visual intelligence. Perception, image and manipulation in visual communication. State University of New York 1997. pp. 256-300. * Bryant, J., Thompson, S.:Advertising Effects. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 288-305. Klíčové pojmy: percepční zákony podle tvarové (gestalt) psychologie, subliminální percepce a její výzkum, podprahová reklama, embeds, percepce a politické PR. Textové pole: I. ÚKOL Zvolte libovolné mediální sdělení (nejlépe reklamní či politicko-marketingové povahy) a pokuste se identifikovat v jeho rámci použité konstrukční principy vycházející ze základních percepčních zákonů tvarové (gestalt) psychologie. Postupujte tak, abyste analyticky popsali a ilustrovali použití každého ze sedmi základních principů/zákonů tvarové psychologie tak, aby bylo zřejmé jakou funkci v komunikátu plní. Využití jednotlivých zákonů/principů je možné ilustrovat v jednom komunikátu (tištěné, elektronické, reklamě, billboardu apod.), a nebo ve více komunikátech. TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 1. 11. 6. týden (25. 10. ): Role sociální percepce v masové komunikaci * Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960 str. 15-52. * Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.163-176. · Slater MD. 2007. Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Commun. Theor. 17: 281-303 · Donsbach W. 2009. Cognitive dissonance theory – Roller coaster career: How communication research adapted the theory of cognitive dissonance. In Media choice: A theoretical and empirical overview ed. T Hartmann, pp. 128-49. New York: Routledge. · Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia.2000. str. 81-97. Klíčové pojmy: cueing, kognitivní disonance, matching, sociální percepce, selektivní expozice, selektivní percepce, selektivní retence, teorie percepčního schematu (Graber). 7. týden (1. 11.): Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií * Bryant, J., Thompson, S.:. Persuasion. In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 153-167. · Kardes, F.: The Psychology of Advertising. In: Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp. 281-303. - Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Academia. 2000 str. 131-156. - Klapper, J.: Contributory Aspects of the Communication and Communication Situation. In: The Effects of Mass Communication.Glencoe, Illinois 1960 str. 98-132. - Amodio, D., M., Devine, P., G: Changing Prejudice. The Effects of Persuasion on Implicit and Explicit Forms of Race Bias. Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp. 249-280. - Torres, I. M., & Briggs, E. (2007). Identification effects on advertising response. Journal of Advertising, 36(3), 97-108. - Wagner, C., & Sundar, S. S. (2008). The curiosity-arousing function of anti-drug ads. The Open Communication Journal, 2, 43-59. Klíčové pojmy: postoj, základní komponenty a funkce postoje, postojová konverze, sleeper effect, jednostranné a oboustranné sdělení, základní přesvědčovací strategie v masové komunikaci. Textové pole: III III. PÚSOBENÍ MASOVÝCH MÉDIÍ A ROLE INTERPERSONÁLNÍ KOMUNIKACE 8. týden (8. 11.): Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci * Iyengar, S., McGrady, J.: Mass Media and Political Persuasion. In: Brock, T., C.,Green, M., C. (eds.): Persuasion. Psychological Insigts and Perspectives. London. Sage, 2005. pp 225-249. * Katz, E.: Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. Karolinum 2000, str. 80-98. · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.178-198. · Kapferer, J.,N.: Fáma nejstarší médium světa. Praha. Práce, 1989 str. 22-108, 162-197. · Bryant, J., Thompson, S.:. Diffusion of Innovations In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002. pp. 113-126. - Klapper, J.: The Effects of Mass Communication.In: Berelson, B., Janowitz, M. (eds). Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press 1966, pp. 473-86. - Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Between media and mass/the part played by people/ the two-stop flow of communication. In: Katz, E., Lazarsfeld, P. F.: Personal Influence. The Free Press pp. 15-42, 309-20. - Škutina J., Šikl, J.: Kriminalistické příběhy. Praha. Práce, 1969 (anatomie fámy - případová studie ) Klíčové pojmy: fenomenistický přístup, tvůrce mínění (opinion leader), The People ´s Choice, teorie posílení, Greenbergova J-křivka, fáma – historické souvislosti, výkladové teorie fámy, fáma v politice 9. týden (15.11.): Teorie vědomostní propasti ·Selwyn, N.: Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. In: New Media and Society. Sage , London vol 6 (3): 341-362. ·Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str. 204-207. - McQuail, D., Windhall, S.: Information gaps as effects. In: Mass Communication Models. Longman.1996 str. 122-127. Klíčové pojmy: informační chudoba, stropový efekt, vlivová propast, digital divide Textové pole: III IV. PÚSOBENÍ MÉDIÍ JAKO FORMA POLITICKÉ KOMUNIKACE 10. týden (22. 11.): Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting) * McCombs, M. Agenda setting. Nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009 (kap. Vytváření krize). · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str.198-201. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Mass media.In: Public Opinion Quarterly, vol. 36, No. 2, pp. 176-87. · McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989, str. 1-16. - McCombs, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Press. in: The Emergence of American Political Issues. Columbia Univ. Press.1977. str. 72 -82. - Bryant, J., Thompson, S.: News Effects.In: Bryant, J., Thompson, S.:. Fundamentals of Media Effects. McGraw-Hill, 2002, pp. 233-246. Klíčové pojmy: mediální agenda, politická agenda, veřejná agenda, prezidentská agenda, intermediální agenda. 11. týden (29. 11.): Spirála mlčení * Noelle-Neumann, E.: The Spiral of Silence. Chicago University Press. 1984, pp. 1-57. · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. str. 204-207. Klíčové pojmy: konsonantnost mediálních obsahů, train test, band wagon effect. Textové pole: III. ÚKOL Identifikujte a analyticky popište v libovolném médiu realizovanou mediální agendu. Struktura analýzy: 1/ vybrat a zdůvodnit zvolenou mediální agendu na základě čtyř definičních znaků (mechanismů nastolování agendy) 2/ časový popis průběhu agendy (graficky) 3/ popsat proces konstrukce agendy (při využití adekvátních prvků v modelů K. a G. Langových) 4/ interpretovat jakým cílům (redakčním, hodnotovým, ideologickým) způsob konstrukce dané agendy slouží TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 13.12. Textové pole: III V. MÉDIA JAKO NÁSTROJ SOCIALIZACE 12. týden (6. 12.): Kultivační teorie · Morgan, M., Signorielli, N.: Cultivation Analysis. Sage 1990 str. 13- 34. - Gerbner, G.: Toward „cultural indicators“: the analysis of mass mediated public message systems. In: Allen W.D. (ed.): AV Communication Review. Vol 17, no. 2, pp. 137-48. - Romer, D., Jamieson, K. H., & Aday, S. (2003). Television news and the cultivation of fear of crime. Journal of Communications, 53(1), 88-104. Klíčové pojmy: mediální kultivace, kultivační diferenciál, mainstreaming, rezonance. 13. týden (13. 12.): Násilí a erotika na televizní obrazovce · Allen M, Dalessio D, Brezgel K. (1995): A metaanalysis summarizing the effects of pornography: Aggression after exposure. Hum. Commun. Res. 22: 258-83 · Huesmann, L. R., Moise-Titus, J., Podolski, C., & Eron, L. D. (2003). Longitudinal relations between children’s exposure to TV violence and their aggressive and violent behavior in young adulthood: 1977-1992. Developmental Psychology, 39, 201-221. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.39.2.201 · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995 str. 49-62, 145-158, 218-233. - Brad J. Bushman, L. Rowell Huesmann: Short-term and Long-term Effects of Violent Media on Aggression in Children and Adults. Arch Pediatr Adolesc Med. 2006;160(4):348-352. doi:10.1001/archpedi.160.4.348 - Anderson CA, Shibuya A, Ihori N, Swing EL, Bushman BJ, et al. 2010. Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in eastern and western countries: A metaanalytic review. Psychol. Bull. 136: 151-73 - Bushman, B., & Anderson, C. A. (2009). Comfortably number: Desensitizing effects of violent media on helping others. Psychological Science, 20(3), 273-277 - Bushman, B. (1998). Priming effects of media violence on the accessibility of aggressive constructs in memory. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(5), 537-545. - Ferguson, C. J., & Rueda, S. M. (2010). The hitman study: Violent video game exposure effects on aggressive behavior, hostile feelings, and depression. European Psychologist, 15(2), 19-108 - Christopher J.Ferguson, Claudia San Miguel, Adolfo Garza, Jessica M. Jerabeck (2011). A longitudinal test of video game violence influences on dating and aggression: A 3-year longitudinal study of adolescents. Journal of Psychiatric Research Volume 46, Issue 2, February 2012, Pages 141-146 https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2011.10.014 - Savage J, Yancey C. 2008. The effects of media violence exposure on criminal aggression: A metaanalysis.Crim. Justice Behav. 35: 772-91. - Williams, J.: Effects of Media Erotica. in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 273-285. Klíčové pojmy: typologie násilí na televizní obrazovce, katarze, stimulace, habitualizace, teorie učení, desenzitivizace, arousal Základní literatura pro celý kurz: · Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995. · McCombs, M. Agenda setting. Nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Praha: Portál, 2009 · McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999. LEGENDA: * povinné texty, které je třeba znát a použít při vypracování zadaných úkolů · texty, které je třeba znát na závěrečný test - rozšiřující, doporučené