ZUR 295, seminární skupina: úterý ZUR 295 Tiskový mluvčí Předpoklady a dovednosti potřebné pro práci mluvčího • charakterové vlastnosti: • komunikativnost; • nekonfliktnost; • schopnost jasné formulace myšlenek slovem i písmem; • odolnost vůči stresu; • organizační schopnosti; • přehled nejen o daném oboru, ale i politickém, kulturním, společenském a politickém dění; • zájem o nové možnosti v oblasti komunikací • potřebné dovednosti: • základy rétoriky; • schopnost vystupovat před publikem, kamerou a mikrofonem; • základy fotografování; • požadavky • časová flexibilita a ochota přizpůsobit svůj pracovní režim fungování médií ZUR 295, seminární skupina: úterý Co mluvčí ke své práci potřebuje? • orientovat se na mediální scéně a znát fungování médií /neznamená mít kamarády novináře/ • dobře znát organizaci a firmu, pro kterou pracuje • mít přístup k informacím a důvěru vedení ZUR 295, seminární skupina: úterý Mluvčí ve struktuře organizace • ideálně přímo součástí nejužšího vedení nebo alespoň neomezený přístup k lidem z vrcholného managementu, případně k informacím • zpravidla přímo podřízen řediteli • někde jako součást tiskového oddělení, jinde současně vedoucí tiskového odboru Pracovní náplň a pracovní doba tiskového mluvčího musí být vždy uzpůsobeny tomu, že má být schopen reagovat pružně na požadavky novinářů a aktuální dění. ZUR 295, seminární skupina: úterý Přehled (ne)tradičních pracovních činností mluvčího • příprava a zajištění propagačních materiálů /reklamních/ interních i externích, výroční zprávy, podklady pro vystoupení představitelů firmy instituce • obrazový materiál /fotografie/ • firemní časopis • webová prezentace firmy/instituce • reprezentace na společenských akcích • mediální partnerství ZUR 295, seminární skupina: úterý Jaká jsou média? • přesycená a zahlcená informacemi • pod tlakem rychle se rozvíjejících nových komunikačních nástrojů – internet, sociální sítě • důraz je kladen na rychlost • převažuje obraz na textem • boj o pozornost diváka, posluchače, čtenáře, • ekonomická náročnost, personální poddimenzovanost § úkol: zkuste odhadnout počty zaměstnanců v redakcích v Brně ZUR 295, seminární skupina: úterý Jací jsou dnešní novináři? • neprofesionální • nezkušení (průměrná délka působení v dané redakci cca 1 rok) • povrchní • neznalí oboru, o němž píší • neznalí souvislostí • pod neustálým časovým tlakem ZUR 295, seminární skupina: úterý Jak novináři pracují a jak vypadá jejich pracovní den? • musí neustále reagovat na aktuální dění, nejsou pány svého času • práci si nemohou naplánovat, plány se několikrát denně mění • věnují se více tématům najednou • začínají pracovat ráno a pracují dlouho do večera, mnozí 365 dnů v roce • svou práci musí vždy odevzdat včas – v novinách nemůže vyjít bílé místo, zpravodajská relace nemůže začít později ZUR 295, seminární skupina: úterý