RIZIKA A PŘÍLEŽITOSTI INTERNETU - ÚVOD Lenka Dědková ZUR 387 2018 O ČEM BUDE DNEŠNÍ HODINA Co jsou online rizika Meta poznámky k online rizikům Co nás v online rizicích typicky zajímá Vaše prezentace CO JSOU RIZIKA SPOJENÁ S NOVÝMI MÉDII? Co vám v hlavě vyskočí jako první? Pokud se zamyslíte nad nejvíce ohroženou populací, kdo to je? (koho se rizika týkají?) Týkají se online rizika vás? Jaká? CO JSOU RIZIKA SPOJENÁ S NOVÝMI MÉDII? Především v souvislosti s dětmi a dospívajícími netýkají se jen mladých (dospělí, stárnoucí) my se o nich budeme bavit hodně Proč mladí? à snaha chránit děti (jako u jiných rizik) a poskytnout jim bezpečné prostředí pro jejich vývoj vulnerabilní (zranitelná) populace rozšíření použití technologií součást každodenního života KLASIFIKACE RIZIK Je jich mnoho, skoro vždy něco někam nepasuje Rychlý vývoj internetu i zařízení, prostřednictvím jichž se k němu připojujeme Výřez obrazovky Výřez obrazovky Výřez obrazovky O CO SE MŮŽEME NA INTERNETU (PŘI POUŽITÍ INTERNETU/ TECHNOLOGIÍ) BÁT O svůj well-being Fyzické zdraví Psychické zdraví O svůj majetek Finance Majetek Osobní údaje O ostatní NAŠE ROLE V DĚNÍ NA INTERNETU Pasivní příjemce obsahů např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství Účastník online interakce s dalšími osobami např. chaty, diskuzní fóra Iniciátor chování např. hraní her, psaní blogu, stahování… NAŠE ROLE V DĚNÍ NA INTERNETU Pasivní příjemce obsahů např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství Účastník online interakce s dalšími osobami např. chaty, diskuzní fóra Iniciátor chování např. hraní her, psaní blogu, stahování… Stejné role můžeme mít i v oblasti samotných rizik: můžeme být pasivnější a pouze číst či sledovat závadné obsahy, můžeme se aktivně účastnit nějaké interakce s další osobou a můžeme také sami rizikové chování iniciovat. NAŠE ROLE V DĚNÍ NA INTERNETU Pasivní příjemce obsahů např. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství Účastník online interakce s dalšími osobami např. chaty, diskuzní fóra Iniciátor chování např. hraní her, psaní blogu, stahování… Nezapomeňme, že nemusíme být „jenom“ obětí, svědkem, ale také „pachatelem“ či „spolupachatelem“. MODEL RIZIK - EUKO Negativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi chování a rolí (dítěte) Role dítěte Motivace Motivace Role dítěte EUKO II Context of development Content Communication Relationships - Peers & friendship Vulgar content shared with peers Viruses automatically sending spam emails or viruses to friends Hate, vulgar and nasty messages Bullying by peers or strangers Creating fake SNS profile about somebody Exclusion from a group in games Being killed or cursed in games Hacked SNS or game profile by peers Relationships - Romantic relationships Advertisements for dating sites (including sexual or vulgar content) Reporting fake romantic relationships Publishing sexual pictures of previous partner as “revenge” Publishing attractive pictures to attract peers Meeting online strangers for dating purposes Relationships - Parents Seeing inappropriate content without parents’ permission Parent-child conflicts because of the Internet Parents force child to be offline because of addiction Posting rude or vulgar comments about parents School Untrue information from the Internet used for school assignments School problems because of technology (i.e., viruses, slow internet) Offensive comments about teachers or creating fake profiles of teachers School problems after being online too much Sexuality Commercials with sexual content (Youtube, games, web, pop-ups, e-mail) Pornographic material Sexual pictures or videos on the web (Ask, Chatroulette) Watching live pornography Viruses put pornography on computers or SNS Sexual communication, requests, and comments Bullying with sexual content Intentional publishing of sexual pictures to attract peers in order to get likes Shared revenge porn or virtual sex Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) Context of development Content Communication Identity & personal data Pop-ups or webpages asking for personal data Viruses automatically sending e-mails, or posting stuff or messages on Facebook Stolen / sharing virtual identity (e-mail, SNS profile, avatar) Hacked or hijacked account and posting untrue or private information Pretending to be someone else (e.g., celebrities, known people, not existing people) Lying about personal data Sharing personal data (e.g., address, phone number, photos, etc.) or too many private details Requests for personal information from strangers Meeting online strangers offline Health & well-being (included addiction) Overuse or addiction problems, including headaches, reduced eating, reduced sleeping, losing friends, eye problems Seeing pro-anorexia web sites Preoccupation by nasty/sexual videos or gaming Emotional problems after bullying or bothering contact Losing contact with reality Morality Racist content Illegal activities, like downloading programs, movies, and music Videos with violence Finding untrue or false information Commercials telling you to buy, download, or win something Vulgar, nasty, hate websites, images, videos Racist messages Sharing illegal materials (e.g., programs, movies, music) in P2P networks Fake e-mails telling you that you can win something Commercial e-mails Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) CO JE DOBRÉ SI UVĚDOMOVAT… (Když uvažujeme o (online) rizicích nebo když o nich čteme) VÝVOJOVÁ PERSPEKTIVA Kdo jsou děti? (Kdo jsou dospělí?) Vývojová psychologie: různá vývojová období v lidském životě, různé vývojové úkoly, různé činnosti, aktivity, hodnoty Lidé se (většinou) chovají v souladu se svým vývojovým obdobím Pro výzkum online rizik: Často se setkáváme s označením „dítě“ pro 0-18let; přičemž v každém vývojovém období probíhá něco jiného a pro každé vývojové období jsou rizikové jiné aktivity „TECHNICKÁ“ PERSPEKTIVA Rychlý vývoj technologií vs. pomalé sociální vědy Jak měřit internet? Výřez obrazovky Výsledek obrázku pro always on „TECHNICKÁ“ PERSPEKTIVA Je nutné „měřit internet“? Je rozdíl mezi SMS a zprávou prostřednictvím messengeru? Je rozdíl mezi sledováním filmu na streamu nebo v televizi? Rozlišují tyto věci samotní uživatelé? Používají lidé stejné médium stejným způsobem? Uses & gratification perspektiva à posun od zkoumání média ke zkoumání smyslu (obsahu) aktivit vykonávaných prostřednictvím médií POPULACE V REPORTECH: ONLINE POPULACE ≠ OBECNÁ POPULACE % jednotlivců v ČR používajících internet alespoň 1 týdne (ČSÚ, 2016) https://www.czso.cz/documents/10180/23180875/letak_jednotlivci.pdf/f499cc8b-8215-4fac-a33c-b1fc067d ccd2?version=1.1 Výřez obrazovky Výřez obrazovky POJETÍ ONLINE RIZIK: JAK (NE)CHÁPAT „RIZIKO“ Online riziko: v digitálním prostoru Příbuzné termíny: rizikové chování: nežádoucí fenomén ohrožující zdraví, pozitivní vývoj, před kterým je potřeba chránit (Jessor & Jessor, 1977) problémové chování: porušení uzákoněných a sociálních norem, které doprovázeno sankcemi (Jessor & Jessor, 1977) antisociální chování: vývojově dysfunkční chování (delikvence, agrese, vandalismus) (Beranová, Ježek, & Širůček, 2011) Riskující chování - „risk-taking behavior“: účast na takovém chování, které může mít neblahé důsledky a které současně může přinášet nějaké zisky (Gullone & More, 2000) Riziko a újma Co je rizikové? Výřez obrazovky RIZIKO X ÚJMA EUKO II Setkání s možným rizikem ještě neznamená faktickou újmu EUKO II (HTTP://WWW.LSE.AC.UK/MEDIA@LSE/RESEARCH/EUKIDSONLINE/HOME.ASPX) Cíl: vytvořit výzkum zaměřený na děti a kontext, srovnatelný napříč státy, zabývající se zkušenostmi dětí s online riziky ftf šetření dětí (9-16 let) používajících internet a jejich rodičů ve 25 zemích 25 142 dětí plus jejich rodiče, 2010, v ČR: 1009 EUKO IV: 2017/2018: 9-17 let, v ČR 2800+ dětí a dospívajících RIZIKO, ÚJMA A…. Co nás na rizicích zajímá? Ti, kteří se s nimi setkávají x ti, kteří ne (KDO, ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ, PROČ?) Ti, kteří po setkání s rizikem zažívají újmu x ti, kteří ne (KDO, ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ, PROČ?) K čemu setkání s rizikem (a újmou) vede? (S JAKÝMI DOPADY?) Predispozice - Osobnostní - Situační Nezdolnost Zvládání Dopady KEYWORDS V AJ (PRO VAŠE SEMINÁRKY) Predispozice - Osobnostní - Situační Nezdolnost Zvládání Dopady -Personal characteristics -Predictors, predispositions -Situational context -Protective factors -Risk factors -Resilience -Coping -Consequences -Harmful experiences -Benefits + Konkrétní online riziko/příležitost JAKÉ FAKTORY OVLIVŇUJÍ VÝSKYT ONLINE RIZIK? Zdroj: Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) VZTAH MEZI ONLINE RIZIKY A POUŽÍVÁNÍM INTERNETU 112 Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) ONLINE RIZIKA V OBECNÉM POVĚDOMÍ Často chápána jako něco Co je nové Co se objevilo se v důsledku nových médií Co vede k nežádoucím negativním dopadům Čemu je potřeba zabránit „NOVÁ RIZIKA“ Je to tak? šikana agresivita interakce s neznámými lidmi hry násilí …? INTERNETOVÉ PROBLÉMY NEJSOU (VŠECHNY) NOVÉ PROBLÉMY Výřez obrazovky …nebo něco, co tu bylo, ale co je díky internetu horší Je to tak? šikana agresivita interakce s neznámými lidmi hry násilí …? „NOVÁ RIZIKA“ Bad internet! „INTERNETOVÁ RIZIKA“ „ŠKODLIVÁ RIZIKA“ Rizika jako nežádoucí důsledek internetu à omezit/zakázat používání nových médií (nebo konkrétních programů/aplikací)! Avšak: Internet (nová média) jsou nástroj Rizikové situace budují rezilienci a dovednost je zvládat PROČ JE INTERNET TAK DĚSIVÝ? Je to „jen“ mediální panikou? Tím, že je pořád nový a teprve nyní nastupuje generace rodičů, kteří už s internetem sami (alespoň z části) vyrůstali? Marwick & boyd (2009): viditelnost Staré problémy, které probíhaly víc v soukromí a bylo jednoduché před nimi zavírat oči, jsou najednou díky zaznamenané online interakci vidět – a už je nelze ignorovat Nicméně pro některé lidi může být jednodušší z toho obvinit médium než snažit se vyřešit „staré“ problémy, které zatím moc řešit neumíme snaha omezit médium z tohoto úhlu pohledu znamená jen snahu zase stávající problémy zneviditelnit VIDITELNOST Viditelnost můžeme využít Máme zaznamenáno, jak k takovým aktivitám/chování dochází – můžeme díky tomu lépe pochopit dynamiku, motivy, dopady Můžeme také lépe identifikovat „at-risk“ populaci a všimnout, že se něco (co se dříve dělo v soukromí a beze svědků) děje PREZENTACE Přiřazení k tématu od 3.10.17:00 do 9.10. v Rozpisech v IS Po odprezentování vložte do odevzdávárny v IS! Vaším úkolem je: Najít o tématu materiálu odborné zdroje a připravit prezentaci o tom, zda a případně v čem je materiál zavádějící. Lze informace ověřit? Jsou důvěryhodné? Jakým způsobem upravuje informace? Co důležitého neříká? Pokud není materiál (v něčem) zavádějící, jak se mu podařilo takovým nebýt? A jak to tedy vlastně je? Na začátku prezentace nezapomeňte publiku ukázat, k čemu se vyjadřujete (citát z daného materiálu, úryvek videa). Pokud je v daném materiálu příliš různých načrtnutých témat, vyberte si tolik, kolik zvládnete během stanovené doby adekvátně (tj. poměrně detailně) probrat - může být pouze jedno, pokud je komplexní, může jich být více, pokud jsou jednodušší. LITERATURA boyd, D., & Marwick, A. (2009). The conundrum of visibility: Youth safety and the Internet. Journal of Children and Media, 3, 410-414. Douglas, M., & Wildavsky. A. (1982). Risk and culture. Berkeley: University of California Press. Guan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356. Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online. Lobe, B., Livingstone, S., Ólafsson, K. and Vodeb, H. (2011) Cross-national comparison of risks and safety on the internet: Initial analysis from the EU Kids Online survey of European children, London: EU Kids Online, LSE. Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014, in press). Classification of online problematic situations in the context of youths’ development. Communications: European Journal of Communication Research. Valkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28, 652-675. PREZENTACE Hodit se vám při čtení textů může uvažovat (mimo jiné) o: - metodě - jak k daným výsledkům studie/zdroj došel? Jaké mají limity? Lze je zobecnit? Podporují to i jiné studie? - velikosti účinku (effect size) ve studii - jak silný je zjištěný vztah? Je takový, že bychom se skutečně měli vlivu X na nás bát, nebo je spíše zanedbatelný? Prezentování: jednotlivci i skupinky, dle preferencí. Počty předpokládaných studentů jsou u každého materiálu a podle nich bude možné i přihlašování v Rozpisech. MATERIÁLY PRO PREZENTACE: Apel DVTV Pavlína Louženská; video, 2 min https://video.aktualne.cz/dvtv/socialni-site-jsou-dnes-zavislost-stejna-jako-alkoholu-sdili/r~c934 1726068911e8b8efac1f6b220ee8/ 2-3 studenti Aktualne.cz: Sociální sítě jsou jako heroin. Zvyšují riziko sebevražd a dělají z lidí počítače, varují vědci; článek, 700 slov https://zpravy.aktualne.cz/domaci/socialni-site-jsou-jako-heroin-zvysuji-riziko-deprese-zhorsu/r~f df78e78c87911e79704ac1f6b220ee8/ 1-2 studenti Rozhovor DVTV Martin Kožíšek; video, 20 min https://video.aktualne.cz/dvtv/vydirani-deti-kvuli-nahym-fotkam-je-stale-brutalnejsi-utoci/r~0d8b4 a5eb12811e89f96ac1f6b220ee8/ 2-3 studenti Lidovky.cz: Nadužívání telefonů a tabletů je pro děti přímo likvidační, míní psychiatr; rozhovor, 1700 slov https://www.lidovky.cz/lide/naduzivani-telefonu-a-tabletu-je-pro-deti-primo-likvidacni-mini-psychi atr.A161129_230908_lide_mpr 2-4 studenti Blesk.cz: Děti s tablety a počítači v lavicích hloupnou? Mezinárodní srovnání varuje; článek, cca 400 slov http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/394305/deti-s-tablety-a-pocitaci-v-lavicich-hloupnou-me zinarodni-srovnani-varuje.html 1-2 studenti Novinky.cz: Malé děti zvládají moderní technologie lépe než dospělí; článek, 300 slov https://www.novinky.cz/zena/deti/340977-male-deti-zvladaji-moderni-technologie-lepe-nez-dospeli.ht ml 1-2 studenti Psychology Today - P. Gray, The Many Benefits, for Kids, of Playing Video Games; článek, 2000 slov překlad v ČJ: https://www.svobodauceni.cz/clanek/hrani-pocitacovych-her/ 2-4 studenti Časová dotace: 1 student: 20min 2 studenti: 30min 3 studenti: 40min 4 studenti: 45min Datum Přednáška Prezentace 17. 9. Hodina se nekoná x 24.9. Úvodní hodina – organizace, požadavky, o čem bude celý semestr x 1.10. Konceptualizace online rizik a příležitostí x 8.10. Experimentování na internetu, online komunikace x 15.10. Online (ne)přátelství x 22.10. Meeting online strangers, kybergrooming x 29.10. Kyberšikana I. - definice, měření x 5.11. Kyberšikana II. – aktéři Rozhovor DVTV Martin Kožíšek 12.11. Sociální sítě, blogy, rizikové komunity Apel DVTV Pavlína Louženská 19.11. Digital divide, digital skills Blesk.cz: Děti s tablety a počítači v lavicích hloupnou Novinky.cz: Malé děti zvládají moderní technologie lépe než dospělí 26.11. Zdraví a internet Lidovky.cz: Nadužívání telefonů 3.12. Závislost na internetu Aktualne.cz: Sociální sítě jsou jako heroin 10.12. Závěrečná hodina Psychology Today - P. Gray Je možné zvolit si jiné téma – ozvěte se mailem! PREZENTACE Prezentace musí splňovat nároky na VŠ prezentaci – srozumitelnost, přehlednost, vhodná literatura, kritické myšlení Vyzkoušejte si ji nanečisto Nepodceňujte výběr odborné literatury – nedělejte to na poslední chvíli Pokud prezentujete ve skupince, všichni by se měli vystřídat a měli by na sebe plynule navazovat Pracujete v týmu, prezentujte jako tým