Experiment v mediálním výzkumu ZUR434 Metodologie mediálního výzkumu Hana Macháčková Experiment •Omezení jiných typů metod •korelační studie, kvalitativní studie… • •Usuzování na kauzalitu •Přesnost měření • • Experiment •Zkoumání efektu nezávislé proměnné na závislou za co největší kontroly vnějších proměnných • •Efekt nezávislé proměnné - s tou manipulujeme •Na závislou – tu měříme •Vnější proměnné (intervenující) – jakékoli další faktory, které mohou ovlivňovat měřený vztah – ty kontrolujeme, držíme konstantní • Experiment •Zvyšuje expozice agresivním obsahům v médiích agresivitu? • •Klikne více lidí na článek, pokud má v názvu číslo? • • • Experiment •Základní myšlenka – zkoumání efektu za maximální kontroly •Umožňuje usuzování na kauzalitu • •John Stuart Mill: kauzalita •Metoda shody: Pokud Y následuje po X •Metoda rozdílu: Pokud není X není ani Y Experiment •Základní myšlenka – zkoumání manipulovaného efektu za maximální kontroly •Umožňuje usuzování na kauzalitu • •Příčina předchází následku •Kontrola vnějších podmínek •Kontrola charakteristik vzorku (lidíJ) •Náhodné přiřazení podmínek •Cílené rozdělení • •Důsledky pro interní i externí validitu Nezávislá proměnná •Nabývá 2 a více hodnot •Přítomnost a absence podmínky •Např. agresivní obsah je či není •Ale také různé podoby •Více typů agresivního obsahu Kontrolní skupina •Jak můžeme vědět, že efekt je pravděpodobně důsledkem působení NP a ne normální průběhem? • •Metoda rozdílu • •Např. průběh nemoci, rezistence vůči persuasivním mediálním vzkazům… • •Podmínka X=0 • •Vystavení žádnému efektu •Či vystavení „placebu“ – nutnost pro srovnatelnost podmínek •Např. neutrální obsah místo agresivního • • Kontrola vnějších podmínek •Standardizace experimentální situace •Intervenující proměnné – mohou ovlivnit výsledek (Y) •Držíme konstantní •Nebo s nimi také manipulujeme (vzorek a situace) •Nutnost zohlednit, které faktory jsou zásadní •A které neohrozí validitu experimentu • Závislá proměnná •Tu měříme •Musí být zvolena i měřena smysluplně •Problémy – nedostatečná variabilita, efekty podlahy a stropu •Např. měření agrese jako rysu a jako situační charakteristiky • • Interní validita •U dobrých experimentů vysoká •Celkově je to přednost experimentů • •Ale také není dokonalá •A je nutné dát si pozor • •Pretesty a postesty….ale •Události a zrání •Krok zpět k dřívějšímu stavu (regrese) •Účinek opakovaného testování (větší citlivost vůči testu) •Změna měřícího nástroje • •Podnětový materiál (funguje?) •Pokud chybí kontrolní skupina •Výběr do skupin – vzorek •Odstoupení ze studie Externí validita •Bývá omezená •Nutné replikace • •Populace? •nejprostudovanějšími subjekty jsou „studenti a laboratorní myši“ •Prostředí? •ekologická validita: kritika „laboratorního“ prostředí •Čas? •Experimenty ze 70. let •Další efekty 2 základní typy experimentu •(1) mezisubjektový design •Min. 2 skupiny, každá s jinou experimentální podmínkou • •(2) vnitrosubjektový design •1 skupina s různorodými experimentálními podmínkami •= design s opakovaným měřením (1) mezisubjektový design •Min. 2 skupiny, každá s jinou experimentální podmínkou • •Nutné použít •pokud je nezávislou proměnnou subjekt (introverti vs. extroverti) •pokud vystavení způsobí změnu (např. odhalení účelu studie) • •Nutnost - vytvoření stejných skupin až na danou podmínku (1) mezisubjektový design •Požadavek: vytvořit shodné skupiny • •Metody: •Náhodné přiřazení = každý účastník výzkumu má stejnou šanci do jakékoliv skupiny •RCT – randomized control trial •„hod mincí“ •Bloková randomizace • •Metoda spojování/párování (matching) •Uplatnění při malém vzorku •Dobře zvolená a odůvodněná proměnná pro spojování/párování Kvaziexperiment a ex-post facto •RCT – randomized control trial • •1) Manipulujeme s NP, ale nepřidělujeme náhodně (úrovně) NP •Rozdělení je závislé na další proměnné • •2) Nelze manipulovat s NP • •Existující skupiny a charakteristiky •Pracujeme s lidmi! • •CO to ale znamená pro kauzalitu? CO stojí za efektem? •Problémy s vnitřní validitou • (2) vnitrosubjektový design •1 skupina s různorodými experimentálními podmínkami •Repeated-measures design •Potřeba méně lidí •Jde stranou problém stejnosti skupin • •Ale… •Problém učení •Problém pořadí •Předpoklad stejného účinku a postupu, ale… •Progresivní účinky (změny mezi 1. a 2. měřením, 2. a 3. měřením atd.) •Efekt zahřátí •Efekt únavy • •Carry-over effect – odlišnosti jen tím jestli X předchází Y či naopak (2) vnitrosubjektový design •Jak se vypořádat s efektem pořadí? •Metoda vyvažování (counterbalancing) •Účinnější u progresivních účinků •A) ucelené vyvažování – všechny možnosti •3!=3x2x1=6 (ABC, ACB, BCA, BAC, CAB, CBA) •B) částečné vyvažování •Randomizace možných sekvencí a přiřazení náhodně vybraných k jednotlivým subjektům •C) latinský čtverec (sudoku) •6 podmínek •A, B, X, C, X-1, D, X-2, E, X-3, F atd. •X= poslední testovaná podmínka Problémy s experimenty •Se vzorkem – výběr a úbytek •U experimentu se 2 podmínkami – požadavek shody dvou skupin • • Problémy s experimenty •Zkreslení na straně výzkumníka •Spojené s administrací i vyhodnocováním •Např. reakce na Y, ale i gender •S vyhodnocováním (confirmation bias) – double blind • •Na straně participantů •Reakce na experiment – ochota, odpor, změna… •Např. sociální žádoucnost •Double blind •Manipulation check Problémy s experimenty •Hladina signifikance a velikost účinku •Účinek – v experimentu by měl být „očištěn“ – ale máme sílu? •P value – malé skupiny •P value – velké skupiny (farmakologie) • Etické otázky •Je experiment smysluplný? •Neohrožujeme účastníky? •Fyzicky i psychicky •Účastí i neúčastí v experimentu •Jak vybalancovat informovaný souhlas a neodhalení účelu? •Debriefing – ale co dál? • •Etická komise pro výzkum • • • Experimenty – jak k nim přistupovat •Základní vědecká procedura •Se spoustou omezení •A obvykle velmi limitovanou externí validitou •Nutné replikace • •