€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

East European Politics

ISSN: 2159-9165 (Print) 2159-9173 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/fjcs21

State advertising as an instrument of
transformation of the media market in Hungary

Attila Batorfy & Agnes Urban

To cite this article: Attila Batorfy & Agnes Urban (2019): State advertising as an
instrument of transformation of the media market in Hungary, East European Politics, DOI:
10.1080/21599165.2019.1662398

To link to this article: https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398

© 2019 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

ﬁ Published online: 07 Sep 2019.

N
CA/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 946

A
& View related articles &'

@ View Crossmark data (&

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=fjcs21


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=fjcs21
https://www.tandfonline.com/loi/fjcs21
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/21599165.2019.1662398
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fjcs21&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=fjcs21&show=instructions
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/21599165.2019.1662398
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/21599165.2019.1662398
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/21599165.2019.1662398&domain=pdf&date_stamp=2019-09-07
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/21599165.2019.1662398&domain=pdf&date_stamp=2019-09-07

Routledge

Taylor & Francis Group

8 OPEN ACCESS

State advertising as an instrument of transformation of the
media market in Hungary

EAST EUROPEAN POLITICS
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398

39031LN0Y

Attila Batorfy @2 and Agnes Urban®

?Center for Media, Data and Society, Central European University, Budapest, Hungary; bDepartment of
Infocommunications, Corvinus University of Budapest, Budapest, Hungary

ABSTRACT ARTICLE HISTORY
The study uses a comparative-historical perspective to examine the Received 31 October 2018
practice of state advertising in the Hungarian media by looking at Accepted 17 August 2019
the relevant practices of three governments. Using previous
economic and political theoretical assumptions and data on St o

. .. ate advertising; market
Hungarian state advertising between 2006 and 2017, we argue distortion; illiberal media
that state advertising is a powerful tool of political favouritism as market; Hungary
well as an instrument of market distortion, censorship and
building an uncritical media empire aligned with the government.
This practice can be viewed as part of a broader set of
instruments deployed by illiberal states and hybrid political
regimes to consolidate their hold on power.

KEYWORDS

1. Introduction

For a long time, media researchers and economists paid only sporadic attention to the
government’s role and influence in the advertising market (Besley and Prat 2006; Di
Tella and Franceschelli 2011; Gehlbach and Sonin 2014). Even as newsrooms and NGOs
began to hone in on the state’s advertising practices as part of their activities aimed at
monitoring public administration activities in general, unlike the pressures emanating
from commercial advertisers, this issue barely figured as a subject of academic investi-
gation in books and studies looking at the relationship between media and politics; the
problem generally merited only brief references and footnotes. Over the past years, this
appears to have changed at least in Hungary and Poland (Batorfy 2015; Szeidl and
SzUics 2017; Kowalski 2019) and at media conferences.

One of the reasons is the distinct and openly declared media policy pursued by author-
itarian or hybrid regimes, which are resurgent in Europe as well (Bajomi-Lazar 2017b). This
new trend includes not only the capture of the regulatory environment and of public
media, but also the uncontrolled expropriation of the state’s financial resources in the
interest of transforming the media market. Another reason behind the surge in interest
is that researchers have increasing quantities of reliable, accurate and systematically col-
lected data about the advertising practices of the state sector mostly provided by

CONTACT Agnes Urban @ agnes.urban@uni-corvinus.hu

© 2019 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-commercial re-use, distribution, and reproduction in any
medium, provided the original work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon in any way.


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/21599165.2019.1662398&domain=pdf&date_stamp=2019-09-06
http://orcid.org/0000-0003-2447-1010
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
mailto:agnes.urban@uni-corvinus.hu
http://www.tandfonline.com

2 (&) A.BATORFY AND A. URBAN

market research companies like Kantar or Median. Although it comes somewhat late, the
Council of Europe’s report entitled Recommendation of the Committee of Ministers to
member States on media pluralism and transparency of media owners (CoE 2018, 4.7)
devotes a separate paragraph to the accountability of state advertising and the relevant
transparency requirements, also including policy proposals from some earlier reports
(e.g. Brouillette et al. 2017; Brogi et al. 2017, 37 and 83). The Hungarian experiences also
helped catalyse the realisations that manifest themselves in the Recommendation, in so
far as the distribution of state advertising along the lines of particular governmental inter-
ests had been ongoing already before the entry into office of the second Orban govern-
ment (2010-2014). In our study we look at how the Hungarian state’s advertising practice
changed by drawing on data about state advertising from three distinct terms of
government.

As we elaborate below, according to the previous theories of political economy, the gov-
ernment is a rational advertiser that follows basic economic laws, and thus its advertising
practices are primarily characterised by commercial considerations. Our writing highlights
the process whereby the allocation of state resources has shifted from considerations revol-
ving around the issue of market balance towards ensuring the channelling of funds to busi-
nesspersons aligned with the governing Fidesz-KDNP party alliance. This shift initially
benefitted especially Fidesz's erstwhile most influential oligarch Lajos Simicska, and sub-
sequently, after the break between Orban and Simicska, it is aimed more generally at
funding and ensuring the profitability of the new media empire that was built to serve
the government loyally. Correspondingly, breaking the data down into distinct govern-
ment periods paints a clear picture of successive milestones and the changing objectives
in the way public funds were used to this end, this also reveals some parallels to the con-
struction of the “illiberal state” as it was announced by Viktor Orbén in the summer of 2014.

2, Theoretical background and its implications

The theoretical background for our study are the works studying the intersection of media,
politics and media economics we will cite later. The present study does not attempt to
provide a new theoretical framework, but we will highlight where and how the Hungarian
experience concerning the impact of state advertising on the media market differs from
the following quoted theories about the interaction of these two areas.

The present volume also requires that we situate our analyses in the context of the Hun-
garian media system that provides the framework of this study. Based on previous theories
developed by Siebert, Peterson, and Schramm (1956) and Hallin and Mancini (2004, 89—
142) there is a new wave of theories has sought to define the Central Eastern European
region’s media system as a transitional-type/third way system that has emerged here at
the boundary between West and East (Jakubowicz and Siikdsd 2008; Dobek-Ostrowska
et al. 2010; Mihelj and Downey 2012; Hallin and Mancini 2012; Dobek-Ostrowska and Gto-
wacki 2015; Bajomi-Lazar 2017a). These retrospective analyses pointed to several differ-
ences within the region. Thus, for example, according to the classification proposed by
Dobek-Ostrowska and Gtowacki (2015), Hungary ranks among the countries that feature
heavily politicised media systems, along with Croatia, Romania, Serbia and Bulgaria. The
common feature of these systems are weak and unstable democracies; progressively dete-
riorating performance in press freedom rankings; mixed foreign and domestic ownership



EAST EUROPEAN POLITICS (&) 3

in the commercial sector; the party political entrenchment of partisan political press and
news media; the political affiliations of media owners with political parties, and their sus-
ceptibility to pressure by the latter; and foreign media owners who try to steer clear of
public affairs/political contents. We agree with this classification with the caveat that
the Hungarian media system also shows some similarities to the Russian, Belorussian
and Turkish media landscape.

Other approach for situating the Hungarian media system is to use conventional press
freedom rankings, such as the Freedom of The Press ranking compiled by Freedom House
or the Reporters Without Borders’” World Press Freedom Index. Both these rankings ident-
ified the year 2010 as the turning point in Hungary’s press freedom situation. Up to that
point, Hungary was a top performer in terms of press freedom. In 2018, by contrast, its
score was not only below the average of the EU28, but it was also worse than that of
the countries in the region and the European post-socialist states in general. Correspond-
ingly, Freedom House assigns Hungary to the “partly free” category, Reporters Without
Borders to the “problematic” countries (Freedom House 2018, Reporters Without Borders
2018).

In our study we will consistently refer to state advertising to describe the term referred
to as government advertising in Anglo-Saxon countries and elsewhere. The reason is that
in Hungary the government and public administration have never really become substan-
tially distinct units, and we see no reason for treating them separately in the contemporary
Hungarian context. Even the formally independent administrative institutions were always
informally linked to the government. The degree of autonomy has varied under different
governments since the political transformation in 1990 (Lengyel and llonszki 2012), reach-
ing its low in recent years under Orban’s successive governments by dismantling the
system of checks and balances (Halmai 2018). Thus, we not only look at the government’s
advertising activities but at the advertising procured by the entire state sector, including
government ministries, enterprises owned in part or entirely by the state, municipal gov-
ernments, state supervisory authorities, government agencies, background institutions,
cultural institutions and even universities. We do not regard any of these to be indepen-
dent from the Orban government that has been in office since 2010.

We start from the empirically supported assumption that a diverse media market free of
governmental influence is one of the cornerstones of democracy and, moreover, also an
essential precondition for citizens to access facts and a variety of opinions that inform
their decisions and choices. The other verified proposition that we accept as a starting
assumption is that in the interest of increasing advertising revenues, owners and news-
rooms are prone to bias, the selective presentation of information and the concealment
of facts (Hamilton 2004; Reuter and Zitzewitz 2006; Starkman 2014). This problem is signifi-
cantly exacerbated when the government is the largest player in the advertising market
(cf.: Di Tella and Franceschelli 2011).

In their often-cited study, Besley and Prat (2006) trace media capture back to causes
rooted in economic considerations. They argue that a diverse media market featuring a
large number of media enterprises which are independent of the government provides
sufficient protection against government influence. If the government were to favour
specific media outlets in this context or procure positive propaganda from some media,
then other, independent, media would experience a surge in their advertising revenue
since media outlets funded by the government would become less active in the



4 A. BATORFY AND A. URBAN

competition for commercial advertising. Thus, the more media outlets the government
would want to “buy” with advertising, the more it would have to spend on each additional
unit thus acquired (Besley and Prat 2006, 721).

Building in part on the market principle proposed by Besley and Prat, but modifying the
same, Gehlbach and Sonin (2014) assess that the dynamics of governmental influence
have essentially two root causes. One of these is the government’s mobilising character,
the other the size of the advertising market. As for the first, Gehlbach and Sonin
observe that the greater a government’s mobilising character, the more money it is
willing to invest in sponsoring the dissemination of information that is biased in its
favour. Public/state media are traditionally biased towards the government, which is
why privately-owned media seek to compensate for and balance that bias. In such situ-
ations, therefore, governments make an attempt to seize private media holdings
because buying influence in this form is less costly than attaining it through ongoing
funding and advertising. As for the size of the advertising market, they cite the theory
of Besley and Prat in arguing that the greater the size of an advertising market, the less
biased it will be because the government is facing a comparatively steep price when it
tries to buy influence. At the same time, they also add that in such situations the govern-
ment tends to try to become a major player in the advertising market to make up for this
disadvantage (Gehlbach and Sonin 2014, 163-164).

We think that the theoretical frameworks proposed by both sets of authors are theor-
etically tenable when two conditions prevail jointly. Let us refer to the first one as the pre-
condition of the economies of scale in the media market. According to Doyle's (2002)
observation, the population size of a country and its economic performance will have a
fundamental impact on the number of players in the given country’s media market, the
structure of ownership in this market as well as the size of the advertising market. As a
result, regardless of the political will and the prevailing regulatory conditions, the individ-
ual media segments of smaller and poorer countries tend to generally favour the domi-
nance of two to three larger players. They result in a high level of ownership
concentration because this is the number that the audience and the advertising market
can support in terms of financial viability (Doyle 2002, 15-16). In fact, such a market struc-
ture featuring two or three dominant players prevailed in Hungary from the early 2000s in
the respective segments of commercial television, radios, outdoor advertising, tabloids,
political dailies and online news sites. We believe that it is far easier for the government
to influence a market dominated by two major players because the costs of buying
influence will be lower than in a scenario when a lot of players have to be funded at
the same time. The other condition is limited control over the state’s resources.

In our study we also show that in a situation when the government fully expropriates
the state’s resources and removes social control and rule of law-based oversight over its
use of these resources, then the respective costs of capturing media directly or indirectly
will not matter, nor will other transactional costs. The Hungarian example illustrates that a
government can generate pseudo-diversity as the state uses its unlimited access to state
resources to disburse funds among private owners who are loyal to the government in
exchange for propaganda. In the meanwhile, these owners assume no market risks what-
soever, their ownership shares, profits and losses are funded by the state. This accords with
Martin’s (2017) finding that a type of crony capitalism has emerged in Hungary in which
the goal is not only to boost the market positions of pro-government investors without



EAST EUROPEAN POLITICS (&) 5

subjecting them to any risks stemming from regular market activity, but the same mech-
anism is used to distort market competition and to turn market performance into a low
priority consideration.

The data also show that the number of media market players can also be increased
through government intervention as long as there is unlimited public money available
to fund new outlets. Economically speaking it would be logical that once the governmen-
tal influence was realised through the state-sponsored acquisition of big media corpor-
ations and major media brands by government-friendly investors, the goal would be to
also ensure that portfolio is co-funded by commercial advertising. Surprisingly, however,
the state continues to buy unlimited amounts of state advertising even in media that
are more valuable from a market perspective. In this sense the analysis of the Hungarian
case provides an empirical complement to the cited theories and/or serves as their clarifi-
cation, illustrating how media capture happens in reality.

3. The history and role of state advertising in funding partisan media in
Hungary

Academic literature considers that the goal of state advertising is to procure positive
reporting and to muffle, censor negative reporting. Thus, it essentially uses the same cri-
teria used by commercial advertisers and deploys them for furthering goals pursued by
the government. We argue that the Hungarian practices also serve other objectives
apart from soft censorship. These can be best understood based on some historical
facts and an investigation of the dynamics of governmental cycles.

These objectives are readily apparent in Fidesz's narrative about the history of Hungar-
ian media since regime transition. The liberal Fidesz was among the favourites of the left-
wing and liberal press outlets but starting with the conservative turn of Viktor Orban and
his Fidesz party, which began in 1993, the previously devoted - or at least empathetic -
press began criticising them. Fidesz did not take well to these criticisms. Nevertheless,
the media issue was not yet an important aspect of Fidesz's politics. Following his elec-
tion victory in 1998, however, Orban adopted the view that was previously espoused by
the far-right, namely that the “left-liberal dominance” in the media, along with the under-
lying structural and business conditions that made it possible, must be broken, while at
the same time the right-wing/conservative segment of society must create its own
media. According to the prevailing right-wing narrative at the time, the underlying
reasons behind the left-liberal media dominance were historical, structural and
economic.

The moral basis for compensation it was that the left-liberal opinion and media market
dominance that emerged after regime transition was not a result of market processes but
the legacy of the single party regime’s media system, which emerged after privatisation
(Padl 2013, 125). Some assess that although this broad picture is true in many respects,
it also contains just as many errors, distortions and conspiracy theories (cf.: Juhasz 2004,
69-71). Nevertheless, it has emerged as the ideational foundation on which Fidesz’s long-
standing media policies were based, and the supporters of the governing party consist-
ently invoke it to legitimise every measure taken by the government since 2010. Thus,
for Fidesz state advertising appears as one of the instruments to balance the left-wing/
liberal dominance in the media.



6 A. BATORFY AND A. URBAN

In addition to moral restitution, however, the right-wing public at the time assessed that
after Fidesz's victory in 1998 the diversity of democratic public discourse could only be
ensured if a right-wing public sphere would be created (cf.. Monori 2005, 278-284; Paal
2013, 124-125; Bajomi-Lazar 2013a, 2013b). And, they argued, if the - also left-liberal -
advertising market and private investors would fail to do so, then the balance would
have to be created from above, with state funding. In this sense, from Fidesz's perspective
the discriminatory use of state resources is the very tool of ensuring diversity in the media.

Istvéan Elek, who was a senior media policy advisor of the first Orban government,
assessed that neither the state-owned nor privately held enterprises “behaved neutrally
in the advertising market”, and as a result “the money they spent on advertising was a
form of biased political engagement” (Elek 1999, 184). The companies, Elek argued, “sup-
ported left-wing and left-liberal newspapers beyond the level that could be justified from a
business perspective”. To counter this, he proposed that

in order to influence this imbalance in an openly professed manner, and to remedy the lack of
equal opportunities [in the media market], the least that the government can do is to ask the
state-owned or partially state-owned enterprises to review their advertising practices, to
renounce their discrimination of the right-wing press. (Elek 1999, 184-185)

Unfortunately, we have no data on advertising practices under the Socialist-Free Demo-
cratic Horn government (the social-liberal coalition), and thus we cannot verify Elek’s
claims about the left-liberal bias of advertisers.

Numerous books and studies have analysed the media policies of the first Orban gov-
ernment and its impact (Bajomi-Lazar 2001, 2005; Juhdsz 2004; Monori 2005; Paal 2013),]
and the only aspect that is more stunning than the grandiosity of their ambitions at the
time is how much posterity appears to have forgotten about this. These ambitions and
plans were hardly any smaller in terms of their massive scale than those implemented
in 2010: they were directed at the wholesale transformation of the media market at the
time, along with the underlying economic structure and the entire public sphere. The
first Orban-government used public funds to reinforce the financial position of the daily
newspaper Magyar Nemzet, used taxpayer money to launch the weekly Heti Vélasz, and
the Orbén-administration repositioned the public media to support the government by
compelling personnel changes. Already at the time, they strove to habituate conservative
public opinion to far-right views (the staff of the radical, extreme-right newspaper Uj
Magyarorszag, which often struck light anti-Semitic tone, was fused into conservative
Magyar Nemzet), and state advertising — especially by the largest state-owned corporation,
the lottery company Szerencsejaték Zrt. (Bajomi-Lazar 2005, 44-45; Paal 2013, 285) was
diverted to their own newspapers. Characteristically, the ten top advertisers of Magyar
Nemzet in the first half of 2002 were state-owned institutions, including — apart from
the already mentioned Szerencsejaték Zrt. -the Prime Minister's Office, the Hungarian
Development Bank, the Sovereign Debt Management Centre and the Youth and Sports
Ministry (Gavra 2002).

It appears that only their electoral defeat in 2002 prevented Fidesz from the full
implementation of their plan at the time. From this experience, Fidesz and Viktor Orban
concluded that they had not been radical enough, and they attributed their electoral
defeat to the presumed persistence of the “left-liberal media dominance” and their anti-
government coverage. They did so despite the fact that the entire public media was



EAST EUROPEAN POLITICS (&) 7

under Fidesz control, the two major commercial television channels, the German-owned
TV2 and RTL Klub, which had enormous ratings back then, were almost completely
neutral politically (Bajomi-Lazar 2005, 41), while the exclusive focus of the German publish-
ers in Hungary (Axel Springer, Bertelsmann, Gruner + Jahr, Ringier, Westdeutsche Zeitung)
on maximising profits (Galambos 2008) is well documented.

Some assessments suggest that the following governments, the Socialist and Free
Democrat coalition led first by Péter Medgyessy and then by Ferenc Gyurcsany (2002-
2006), and the subsequent Gyurcsany and Gordon Bajnai cabinets (2006-2010), interfered
far less with the operations of the media market than either the first Orban government or
the previous socialist/liberal coalition under Gyula Horn. Nevertheless, Fidesz, which was in
opposition at the time, and its media back then saw this very differently. Already in 2002,
the Medgyessy government cancelled the funding for Magyar Nemzet realised through
the ad acquisitions of the Szerencsejaték Zrt, while funding for Heti Vélasz - which had
been launched with 1.5 billion in public funds, was lowered from 500 million forints
annually to just 50 million (Kitta 2013, 250-251). This withholding and reduction of
state funds was construed by Fidesz as serious governmental interference in the media
market and a suppression of right-wing media. In their open letter entitled Government
attack against Magyar Nemzet, they claimed that a letter sent by the government to
state-owned enterprises banned state advertising in Magyar Nemzet, while recommend-
ing that these enterprises buy ads in other newspapers instead, such as Népszabadsag.
Magyar Hirlap or Napi Gazdasag. The open letter calls on the government to account
for the market considerations underlying these recommendations (Korményzati tdmadas
... 2002). From then on Magyar Nemzet began to vigorously monitor the government'’s
advertising activities, publishing a series of articles claiming that the Gyurcsany govern-
ment had provided covert state-funding for the publication of PR articles published in
some left-wing and neutral newspapers (Kitta 2013, 251).

It appears, however, that the left-liberal governments that were in office during the two
terms from 2002 to 2010 were less ambitious in influencing the media landscape than
their predecessors, while they inherited and left in place a pro-Fidesz bias in numerous
shows in the public media, especially on public radio (cf.: Monori 2005, 285-287), even
as at the same time they successfully applied governmental pressure that led to the res-
ignation of the openly pro-Fidesz presidents of the Hungarian Television and the ORTT.

Following its electoral defeat in 2002, Fidesz continued to build a loyal media empire.
The openly professed goal was to create a “second national public sphere”, to offer an
alternative to the left-liberal dominance in the media and among opinion leaders.? In
addition to retaining their hold over some strategically important shows and positions
at the public media, and beyond their existing media, that is the daily Magyar Nemzet,
the weekly Heti Valasz and the outdoor advertising company Mahir Cityposter, they
also launched Hungary’s first news television, Hir TV, their own radio, Lanchid Radié.
Indirectly, through several degrees of separation, the owner and controller of the compa-
nies was the billionaire Lajos Simicska, a key player in the privatisation of state-owned
companies during the regime transition period. This media companies constituted the
core of the Fidesz-aligned media, and from 2002 to 2010 other businessmen added
their own media to this set of loyal outlets.

In addition, by 2010 - still in opposition - Fidesz-aligned business interests managed to
buy the country’s second largest outdoor advertising company, the previously Austrian



8 A. BATORFY AND A. URBAN

owned Europlakat (which later was renamed to Publimont). Before the 2010 election, a
grand coalition of Fidesz and the governing Socialists jointly subverted the radio fre-
quency tender for the two national commercial radio frequencies in Hungary, netting
the Fidesz media empire the new station Class FM. These media made up the Fidesz port-
folio before the 2010 election. It is commonly forgotten that in addition to these, Fidesz
used its overwhelming victory in the municipal elections of 2006 to launch many propa-
gandistic local/municipal newspapers using public funds (Kitta 2013, 250), in part recognis-
ing that county newspapers had become politically neutral.

Following the change in government in 2010, the creation of the new Orban adminis-
tration went almost instantaneously hand in hand with a change in the group of persons
allowed to trade in government resources and those who lay claim to these resources,
which was in line with what was expected based on previous changes in power. New
agencies with close ties to the government started to appear at communication and
media acquisition tenders. Once they won the public contracts they applied for, they
acted as brokers and sought to place their ads with the owner of the biggest slice of
Fidesz's media portfolio at the time, Lajos Simicska. Buildings on each other’s work,
several scholars began looking at this system from the perspective of corruption, with
some describing it as a pre-eminent example of state capture (Batorfy 2012, 2015;
Mérték Media Monitor 2013, 26-31, 2015, 29-36), others related and expanded state
capture with the practice of cronyism (Téth and Fazekas 2015; Martin 2017; Szeidl and
Sz(ics 2017). A third group integrated these developments into their theories about the
mafia state (Magyar 2016, 209-219), arguing that the Hungarian state is effectively ruled
by a criminal organisation, namely the Fidesz “family” headed by Orbén, and public
resources, including state advertising are channelled into the bank accounts of private
individuals affiliated with the family. We were also involved in the investigative work to
map these structures, and even though we still argue that the practice is realised
through a series of corrupt acts, in contrast to our previous approach we find that the
underlying objective behind these schemes is not merely — and not even mainly - the
issue of how taxpayer money is “privatised”, but the process of building a network of
indebted and loyal media outlets.

Our argument is supported by the events following the public break between the oli-
garch Lajos Simicska and Viktor Orban. Simicska was the biggest Fidesz-supporting media
owner until spring 2015, but their clash at the time led to the departure of loyal Orbanists
from Simicska’s media outlets. After losing control over Simicska’s entire portfolio, the gov-
ernment promptly ended all advertising in these media and immediately set out to build a
completely new portfolio by establishing new companies using greenfield investments, as
well as by buying out large multinational corporations, including the business interests of
Pro7Sat1, Deutsche Telekom and Westdeutsche Zeitung (Batorfy 2017). Whatever the
genesis of any specific situation, their common feature is that immediately upon acqui-
sition and launching they received enormous amounts of state advertising. In the last
few years the pro-government portfolio boasted 22 media corporations owned by 14
private persons with close ties to the government. These companies in turned control
over nearly 500 media titles. The country’s largest media owner from 2016 was L6érinc Més-
zaros, friend of the prime minister and until recently served as the mayor of their mutual
home village. Mészaros was the second richest people in Hungary in 2018, and he con-
trolled over 200 media outlets through his company, Mediaworks. Another key owner



EAST EUROPEAN POLITICS (&) 9

was the government commissioner Andrew G. Vajna, who was the owner of TV2 broad-
casting company, and the Radié1 radio network. In January 2019 Vajna unexpectedly
died, so future of Radiol and TV2 is uncertain at the moment. Significant slices of the
pro-government media portfolio are also controlled by Arpad Habony, the prime minister’s
advisor; Méria Schmidt, also a billionaire who acts as a sort of “history tsar” in the Fidesz
government structure; the construction entrepreneur Istvan Garancsi, a personal friend
of Orban; Adam Matolcsy, the son of the president of the Hungarian National Bank,
Gyorgy Matolcsy, former minister of finances and the mastermind of the Fidesz's funda-
mental economic ideas. In November 2018 most of these pro-government owners
offered for free their assets to the newly established company Central European Press
and Media Foundation (CEPMF). With a decree signed by PM Viktor Orban the transaction
was qualified as “national strategic importance” and “public interest”, therefore it was
pulled out from the supervision process by the Competition Authority.? In the press com-
muniqué by the Foundation the transaction was justified with the protection of the Hun-
garian language, culture and identity against foreign interests, globalisation and “left-
liberal information monopoly”. Today the pro-government portfolio (CEPMF, PSM and
other private companies) includes one of the largest news site (Origo.hu), the second
largest commercial television channel (TV2), the largest radio network (Radio 1), the
second largest tabloid (Bors) and the only free daily and weekly newspapers (Lokal), all
the county dailies and the public service media (Batorfy 2018a). Unlike the system that pre-
vailed until 2015, the current circle of owners and the media empire they control is fully
subordinated to Viktor Orban. The prime minister himself made the relevant decisions
about these acquisitions and owners, and he did the same with respect to the funds
used to this end, along with the National Communication Office, which is part of the
Prime Minister’'s Office. The National Communications Office effectively controls the
state’s advertising expenditures and is itself informally controlled by Arpad Habony
(Batorfy 2017; Rényi 2017).

Finally, state advertising also has another impact that we still cannot illustrate with data:
it is assumed that state advertising can also impact the advertising practices of commercial
advertisers. Due to their major role in the market, numerous elements of the pro-govern-
ment media portfolio have become unavoidable for commercial advertisers. According to
a recent survey of advertisers and media agency experts, they have experienced progress-
ively rising levels of pressure since 2010. This pressure was aimed at persuading them to
advertise in pro-government media even when this decision was not the best from a
business/advertising effectiveness perspective. Moreover, numerous corporations
comply with this expectation to improve their bargaining position in their consultations
with the government (Marias 2018).

4. The data on state advertising

The main questions that this study seeks to address are how the three governments’
advertising practices changed over time during the Socialist-Liberal term (2006-2010)
and two consecutive Orban-administration (2010-2014, and 2014-2018); how these chan-
ging practices mesh with the aforementioned theories on government advertising; and
how they are related to the media policies pursued by authoritarian or hybrid regimes.
To answer these questions, we rely on detailed data about state advertising, which is



10 A. BATORFY AND A. URBAN

available ever since the beginning of the term of the Socialist-Liberal coalition that gov-
erned Hungary between 2006 and 2010. We purchased the data on state advertising
from the multinational research corporation Kantar Media. Kantar Media’s database con-
tains list price advertising revenue on state advertising from April 2006-31 December
2017 and it includes all advertising spending by all ministries, state institutions, depart-
ments, municipal governments and state-owned enterprises. We received the data in
monthly breakdowns for all publishers and media titles,* but because of the tumultuous
history of Hungarian media, the constant shifts in media companies and the ideological
pivots in newsrooms, we will focus on the most important products and brands in each
sector that can be assigned to identifiable political categories.”

In addition to the Kantar Media database we also relied on audience measurement
survey data that provide information about the extent to which individual media are
popular with consumers. Thus, the circulation of print newspapers is audited by the Hun-
garian Audit Bureau of Circulations (MATESZ), the audience ratings of television channels
are measured by Nielsen, while the visitor numbers of online newspapers are tracked by
Gemius.

Unlike economic analyses, our own study does not use economic models, neither for
proving the existence of restrictions on competitions nor for analysing their potential
impact on contents. We think that the data itself provides clear proof of the second and
third Orban governments’ political favouritism, and it also offers unequivocal evidence
of the rapidly growing level and unfair distribution of state sources.

5. State advertising between 2006 and 2017

In our analysis we review the changes in state advertising in three media segments:
national political dailies, two commercial television channels and the two largest online
news sites. The analysis does not include the radio market, for a variety of reasons, the
most important of which is that the state wields the most direct influence over this
sector through the radio frequency tenders. The Hungarian radio market has undergone
a remarkable transition over the past few years in Hungary, but state advertising was
not the primarily instrument for attaining this (Nagy 2013, 2016).

5.1. Newspaper market

Just as in other countries, the market for print newspapers in Hungary faces tough chal-
lenges. The spread of digital technology and changes in consumption patterns have led
to a significant decline, primarily in the market for daily newspapers. This segment is
obviously the loser of the news competition. Larger media publishing companies can
balance this by publishing consumer magazines. But publishing houses that focus exclu-
sively on political/public affairs newspapers, continuously struggle to remain financially
viable. At the same time, as we previously noted, a growing number of publishers end
up being owned by pro-government investors.

The role of state advertising has appreciated as a result of the drop in market revenues
and the changes in the ownership structure. Based on data provided by the research
company Kantar Media, in 2006 the average ratio of state advertising as a percentage
of total advertising revenue in this market segment was only 6.6%, but by 2017 it had



EAST EUROPEAN POLITICS (&) 11

surged to 26%. State-provided revenue is especially high in the case of national and
regional dailies (Figure 1).

The market for national political dailies has been heavily politicised for historical
reasons. The newspapers have traditionally nurtured strong ties to political parties. Still,
before 2010 market forces were still dominant in this segment. Although it was readily
apparent from the overall tendency of state advertising spending which newspapers
have closer ties to the governing Socialist Party, the distribution of state spending did
not completely upset market relations (Batorfy, Gy6ri, and Urban 2018).

After the elections of 2010 there was a significant shift in these proportions, and the
shift became particularly spectacular in 2015, when a conflict erupted between Viktor
Orban and the biggest oligarch, Lajos Simicska. At this point the governing party had to
rebuild its media background, spending more money than ever before on the total restruc-
turing of media market relations.

In the following, we will discuss the situation of three national dailies in detail. Népsza-
badsag was the country’s leading left-wing daily newspaper (it was shut down in October
2016), while Magyar Nemzet was the top right-wing conservative daily (it was shut down in
April 2018). Magyar Id6k was launched in September 2015, it is a newspaper that is loyal to
the governing party in terms of its editorial line. The analysis does not include data about
two smaller dailies, the right-wing Magyar Hirlap and the left-wing Népszava.

Until 2010, Népszabadsag counted as a pro-government newspaper, and from then on
it was critical towards the new government that entered into office. As the figure below
shows, its share of advertising revenue from the state dropped significantly, below 10%.
Magyar Nemzet in turn was critical of the government before 2010, but with the entry
into office of the Fidesz cabinet it became pro-government and the state advertising
share went above 50%. Only after the 2015 clash between Orban and Simicska did it
become critical of the government, the state advertisement share significantly dropped.
This kind of back and forth is clearly apparent based on the trend depicted in the figure

Daily newspapers 37%
‘O Regional newspapers
Magazines

35,6%

22,3%
21,3%

17,4%, 17,8%

Share in %

17,5%

13,1% 12,9% 13.2%
°© 12,4% 14,7% 14.8%

8,3% 8.7% 9.6%

7.8%
7.3% 6,6%

52%

39% 45% 5% 4% 4% 4,4% 4,6% 43%

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 1. Share of state advertising revenues in the newspaper market (% of total advertising reven-
ues). Source: Own figure based on data from Kantar Media



12 (& A BATORFY AND A. URBAN

below. The newly launched pro-government newspaper Magyar Id6k, by contrast, owes
almost all of its advertising revenue to the state sector (Figure 2).

The reason behind the trend movements observed in the figure above is not a change
in the market position of the players involved; there was no corresponding change in their
circulation. The circulation of daily newspapers has been steadily declining, and the two
newspapers we analysed were no exceptions to this overall trend.® Magyar Idék does
not allow its circulation to be audited.” Nevertheless, we can provide an estimate of
Magyar Id6ék’s circulation since we know the amount of their revenue from circulation
from their 2017 annual financial report (316,909,000 HUF) and we also know their
annual subscription fee for 2018 (34,680 HUF). Based on the data above, Magyar Idék’s cir-
culation is less than 10,000, in other words far below that of Magyar Nemzet and Népsza-
badsag at the time when these were closed. There is anecdotal evidence which suggests
that since state institutions subscribe to many copies of Magyar Idék, the real market
weight of the newspaper might even be lower than what the circulation numbers
reveal (Figure 3).

In the last years of Népszabadsag the state advertising incomes of the newspaper
slightly increased. The reason behind the growth was the new owner of the newspaper,
the Austrian businessman Heinrich Pecina, who in 2016 closed down Népszabadsig
and sold its parent company Mediaworks to Lérinc Mészaros.

Figure 4 shows the ratio of revenue from advertising compared to all domestic revenue.
According to an OECD (2010) study, 57% of the revenues of Hungarian newspapers in 2008
stemmed from advertising and 43% came from newspaper sales. In other words, the two
types of revenues were roughly in balance. The result was roughly similar in Galik’s (2003)
research conducted around the turn of the millennium, when the author found that the
respective shares of revenues from advertising and circulation were roughly 50-50. It is
important to note that these calculations were performed before the crisis, when the
advertising market was considerably more robust than today.

90%
Magyar Nemzet

O Népszabadsag 87,5%
Magyar Idék 82,4%
75,5%
67,5%
53%
X 49,3%
~ 46,2%
o 45% 41,6%
©
<
n
27% 27%
23,2% 24% 24,6%

22,5%19,2%,

17,4% 17,7%

16,6%
5,8%
2,7%

8,6%
o ° "
. 67% 579  64% 472

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 2. Share of state advertising revenues at major political dailies (% of total advertising revenues).
Source: Own figure based on data from Kantar Media



EAST EUROPEAN POLITICS 13

160000 57 g51
Magyar Nemzet
O Népszabadséag

132396

120 000 113124

80000

Circulation

72 496
66 983

37943
40000

37794 3779%

31063

18516 5447

0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 3. Circulation data of Magyar Nemzet and Népszabadsdg (1st half data for each year). Source:
Own figure based on data from MATESZ

80%
Magyar Nemzet

O Népszabadsag

Magyar Id&k o
722%  70,6%

59,6%

60%
) 54,9% .
53,3% - 59,8%

44,3%.

48,9% 48,8% R 43,4%

39% 9
40% - %

Share in %

33,1%
33,5% 34,3%

32,8% % 26,7%
21,6%

9
20% 21,3%

0%
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 4. Advertising revenues/net domestic revenues at major political dailies (%). Source: Own figure
based on data from supplementary annex of corporate financial reports (http://e-beszamolo.im.gov.hu/
oldal/kezdolap)

As the figure shows, when a newspaper becomes part of the media deemed as being
critical of the government, its share of state advertising as a percentage of total advertising
revenue became very low, 30% or less (this was the situation of Népszabadsag after 2010,
and then also of Magyar Nemzet after 2015). At the same time, the ratio of state advertis-
ing in the total advertising revenue of government-friendly media outlets climbed to levels
exceeding 50%, far surpassing that value in some years (this was the situation with Magyar
Nemzet between 2012 and 2015, and then especially at the pro-government Magyar Id6k


http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap
http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

14 A. BATORFY AND A. URBAN

starting in 2015). As previous figures showed, the role of state advertising was especially
prominent in the advertising revenues of the political daily segment of the media market.
It also follows from this figure that a newspaper’s position on the political spectrum will
also have an impact on the respective shares of various types of revenue as a percentage
of total revenue.

The distortion of the market of national political newspapers through the use of state
advertising is dangerous because it affects an already vulnerable sector that struggles with
severe business model problems. In addition to the changing media consumption patterns
and the challenges emanating from digital platforms, publishers are looking for business
models that would enable them to survive. In this situation, the prevailing distortion of the
market can have a fatal impact. It is no coincidence but rather a consequence of the above
that the two leading political dailies, the conservative Magyar Nemzet and the left-wing
Népszabadsédg, went out of business between 2016 and 2018.

5.2. Online market

The online market is the freest segment of the Hungarian media market. This segment
includes the highest share of independent players who are not positioning themselves
in relation to political players but are guided instead by business interests in rendering
their decisions. Still, investors with ties to the government are also gaining ground in
this segment, and this manifests itself most spectacularly in the respective positions of
the two leading news portals, Index and Origo.

Index has always been owned by Hungarian investors. For a long while, Zoltan Spéder
was the owner. Although Spéder was not one of the major media oligarchs, he was always
considered a pro-Fidesz investor. In April 2017 he turned over his ownership rights to a
foundation led by the news portal’s attorney. Index is not affiliated with any of the political
parties.

The owner of the other major news portal, Origo, used Hungarian Telekom, which is a
subsidiary of Deutsche Telekom, which was thus the real owner. In 2016, however, the
German corporate giant divested itself of the online content provider. The company oper-
ates under the name New Wave Media Ltd and is now in Hungarian hands. Its owner is
Adam Matolcsy, the son of the president of the Hungarian National Bank (MNB).

For a long time, state advertising played a marginal role in this segment, with revenue
from this source typically falling below 10% of total advertising revenue. We found a slight
surge in the case of Index, where Zoltan Spéder was the owner. The spectacular trend
change began after the ownership changes, however, when the funding of pro-govern-
ment Origo began to depend to ever increasing degrees on state advertising, while inde-
pendent Index was essentially left bereft of state advertising (Figure 5).

According to data by the Gemius audience measurement company, the two news sites
are head-to-head in terms of their respective numbers of visitors, and thus their perform-
ance in the market does not justify such a huge gap between their revenues from state
advertising. In July 2018 the number of real users at Origo was 2.7 million, while Index
had 2.4 million in the same period (Gemius 2018).

Figure 6 shows the respective shares of Index and Origo in the online advertising
revenue from the state. As is apparent, the two portals were roughly similar in this
respect for a long time, which was also a reflection of the fact that they were also similarly



EAST EUROPEAN POLITICS 15

40%

Index ‘O Origo
35,7%
30%
®
£
o 20%
©
<
wn
10%
6,4%
76%; < 5,4%
e 4,8% 2,11% o
3% 2,5%
0% e

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 5. Share of state advertising revenues in the online market (% of total advertising revenues).
Source: Own figure based on data from Kantar Media

position in terms of their role in the market. Between 2012 and 2013 Index was the main
beneficiary, while subsequently Origo was acquired by investors with close ties to the gov-
ernment and it correspondingly emerged as the clearly dominant player in terms of
revenue. Index, in the meanwhile, received a lower share of the state advertising allocated
to this segment of the market than ever before.

The example of the online market is also striking because it remains the segment where
the state previously had no influence whatsoever. However, the acquisition of a leading
news site in this market segment, followed by the one-sided spending of state advertising
funds has substantially distorted this segment as well.

60%

Index O Origo

e 48,7%

44,5%
45%

30%
28,9

Share in %

2%
20,3%
15%

4,5%

0%
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 6. Share of Index and Origo from all online state advertising revenues. Source: Own figure based
on data from Kantar Media



16 (&) A.BATORFY AND A. URBAN

5.3. Television market

In the case of the television market, the major commercial channels are most relevant. The
market leader RTL Klub is operated by the Magyar RTL Televizié Inc, which is owned by the
international RTL Group. The second largest commercial television channel is TV2, which is
operated by the TV2 Média Csoport Ltd owned by the government commissioner Andy
Vajna.

The figure shows that previously the revenues from state advertising were marginal for
the two commercial channels, but they became more significant for TV2 in recent years
when the television was taken over by Hungarian owners (Figure 7).

The share of state advertising as a percentage of total ad revenues is still below 10%,
and it is relatively low compared to other pro-government companies in the media indus-
try. We relied on another metric from the Kantar Database. The figure below shows the
aggregate amount of state advertisements on the two commercial channels in seconds.
From 2013 on, TV2 clearly emerged as the beneficiary of state advertisements, RTL Klub
is lagging behind (Figure 8).

This difference clearly does not stem from the variation between the audience shares or
the market position of these channels. In recent years, RTL and TV2 have been in locked in
an intensive competitive rivalry, but RTL Klub usually attains a higher audience share (the
only exception was 2014). This also means that campaigns would reach more people on
RTL Klub (Figure 9).

The higher value of RTL advertisement time is reflected in the annual revenue data.
It is not surprising that market leader RTL was able to amass higher revenue - after all,
commercial advertisers are willing to pay more for a larger audience. In 2017 the rev-
enues of TV2 slightly exceeded those of RTL, which could be explained by the high
level of revenue that TV2 received from state advertising. This situation clearly
shows how state advertising could affect competition and revenues already in the
short run (Figure 10).

10%
RTL-KLUB o V2 9.3%

7,5%

57%

R
=
) 5%
©
ey
[%2]
39% 3,2%
2,7%>00
o 3
25% - = oA 21%
’ 1,9%
9% 8%
’ 1,6%
5 1,4% ' 1,4%
1,2% 1% 1.3% 11%
0,8%
0%
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 7. Share of state advertising revenues at RTL and TV2 (% of total advertising revenues). Source:
Own figure based on data from Kantar Media



EAST EUROPEAN POLITICS 17

400 000
RTL-KLUB O TV2

354 255

305210
300000

200 000

Seconds

124.240
)/

5
98800 94 129 595
100 000 o_/fs F0Rgs

69525

%5010 69071
59985 61900 53045 54 820

37750 33665

0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

25530

Figure 8. State advertisements on RTL Klub and TV2 (seconds). Source: Own figure based on data from
Kantar Media

30%
RTLKLUB W 2

22,5%

&
19,1% 18,6%

15%

15,8%
13,7% 14.1%
12,5%
7,5%

0%
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Share in %

10,7%

Figure 9. Audience share of RTL Klub and TV2 from 2010 (4+). Source: Own figure based on data from
Nielsen, published in the annual Parliamentary Report of the Media Council

6. Conclusion

The cases reviewed above illustrate how strikingly state advertisers favour individual com-
panies and how they thereby distort competition in Hungary. While before 2010, when the
Socialist government was in power, state advertising spending was relatively balanced,
and there wasn't any media outlet that operated solely based on state advertising, after
2010 - but especially over the past few years — this has changed. Examining three distinct
media segments, it is readily apparent that under the Fidesz government state advertising
was immediately diverted to companies acquired by investors with close ties to the



18 A. BATORFY AND A. URBAN

40000 000

36 692 725 ..34 506 529

34097 460 34257102

32558 660
30000 000

26582771 4 26084213 29 441888 29 106 510 29°205 112

2552323 2154 694

688767

27 346 437
25799023

21416624 23291843

19 003 049

HUF

20 000 000 21591614 1975 275

16 264 845

10000 000

Magyar RTL Televizié Zrt.
O MTM-SBS Televizié Zrt./TV2 Média Csoport Kft.

0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Figure 10. Revenues of RTL Klub and TV2. Source: Own figure based on data from corporate financial
reports (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap)

government. What is even more striking is that independent competitors are clearly being
avoided by state advertisers, thereby rendering fair competition impossible. Even without
being aware of the communication strategy of individual state institutions and the groups
they target, it emerges from that data that efficiency is not the main governing principle in
the case of state institutions — other, to wit political, criteria prevail instead.

Revenues shifted to enterprises associated with the governing parties, especially after
2010. The beneficiaries are owned by pro-Fidesz businesspersons. State sources finance
politically favoured media outlets and it helped several right-wing media enterprises to
flourish, or at least survive the economically difficult years. These media companies are
unquestionably loyal to the government: the editorial practice has to serve the interest
of the ruling parties, if they want to preserve their most important revenue source. The
politically motivated distribution of state advertising since 2010 has led to a distortion
in the media market not only because it upset what may be called an equilibrium but
also because it has led to a substantial rise in the amount of funds channelled into the
media by the state. The joint impact of these two developments - the rising amount of
spending on state advertising and its one-sided distribution - distorts competition.

In certain cases, as in the press market, the pro-government actors received significant
amount of state advertising despite their low circulation and readership. In other cases, as
in the online news market and the television market the influence of state intervention,
wasn't so remarkable, but state advertising was also proper for market distortion. When
on a sub-market there are just two strong competitive actors, and one receives heavy
state aid financing its profits or losses, while the other has to earn just from the market,
in long term it can lead to the agony of the latter even if its market performance is better.

Moreover, all this happens in a period when the entire media market is struggling with
problems concerning its business model: the distortion that has emerged in the Hungarian
market has the result that pro-government players in the media market are relatively shel-
tered against the challenges of market competition, while the independent players in turn
become extremely vulnerable with respect to their competitive position in the market.


http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

EAST EUROPEAN POLITICS (&) 19

Further research should be conducted on how the state’s advertising practices affect com-
mercial players, as well as the impact of state advertising on the contents produced by
independent and critical media outlets that accept such advertising.

The government justifies its moves in the name of pluralism. For the sake of pluralism it
gives public financial support for the pro-government media challenging the so called
“left-liberal dominance”. The particularistic and arbitrary use of public money can lead
to closing down many independent news outlets because on the normal commercial
market they can’t compete with the state’s limitless resources. Thus the use of public
money for supporting pro-government media decreases plurality; lot of Hungarians get
news from pro-government sources. The whole public sphere is distorted and it leads
to a democratic backsliding. It definitely helps Orban staying power, so Hungary is in a
vicious circle.

Notes

1. The studies and books cited here, especially the Hungarian Media History edited by Péter
Bajomi-Lazar and the History of Media Wars in Hungary edited by Vince Padl, are also relevant
because while the former approaches the issue from a basically liberal perspective, Paal’s pres-
entation of the issue allots more space to the right-wing/Fidesz narrative (Bajomi-Lazar 2005;
Paal 2013).

2. The so-called Civil Circle called the Alliance for the Nation, which had been founded by Viktor
Orban, published a statement on 26 May 2002 in which they called on Fidesz supporters to
subscribe to Magyar Nemzet, Demokrata and Heti Valasz.

3. The presentation of the remarkable changes in the ownership structure in the Hungarian
media exceeds the limitations of the paper. For further explanation and visualisations see
Batorfy 2018a, 2018b.

4. Kantar Media'’s collection is also incomplete. Among pro-government media outlets, it has not
included or does not include data about revenues from state advertising received by Lanchid
Radid, Magyar Demokrata, Pesti Sracok, HirTV and EchoTV. Among left-liberal media outlets,
there is no data available for 444.hu and ATV.

5. For those who wish to see the entire database, we recommend Bétorfy, Gyéri, and Urbén 2018.

6. Circulation data is obtained from Magyar Terjesztés-ellenérzé Szévetség (MATESZ — Hungarian
Circulation Audit Bureau)

7. Such a decision by a newspaper typically occurs when the circulation is very low and it does
not want to divulge this information to the public.

Acknowledgement

The authors would like to thank Gabor Gyéri for his critical comments on previous drafts that helped
us improve the study and the translation. The authors also would like to thank Kantar Media for the
data.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the authors.

Notes on contributors

Attila Bdtorfy (1984) is Assistant Professor of journalism and media studies at the Media Department
of Eotvos Lorand Science University Budapest, and research fellow of Central European University's
Center for Media, Data and Society. He also works as investigative journalist at Atlatszé.hu.



20 A. BATORFY AND A. URBAN

Agnes Urbdn PhD. (1974) is Associate Professor of media economics at the Corvinus University of
Budapest. She is CEO of Mérték Media Monitor, an independent NGO which monitors the Hungarian
media.

ORCID
Attila Bdtorfy (2 http://orcid.org/0000-0003-2447-1010

References

Bajomi-Lazar, Péter. 2001. A magyarorszdgi médiahdboru [The Hungarian Media War]. Budapest: Uj
Mandatum.

Bajomi-Lazar, Péter, ed. 2005. Magyar médiatérténet a késé Kdddr-kortol az ezredforduldig [History of
the Hungarian Media from the Late Kadar-era to the Millenium]. Budapest: Akadémiai Kiado.
Bajomi-Lazar, Péter. 2013a. “From One-Party to Multi-Party Media Control — and Back. Paradigm Shifts

in Hungary’'s Media Politics.” Global Media Journal/Slovak Edition 1 (1): 26-41.

Bajomi-Lazér, Péter. 2013b. “The Party Colonisation of the Media. The Case of Hungary.” East
European Politics & Societies 27 (1): 67-87.

Bajomi-Lazar, Péter ed. 2017a. Media in Third-Wave Democracies: Southern and Central/Eastern Europe
in a Comparative Perspective. Budapest: L'Harmattan.

Bajomi-Lazar, Péter. 2017b. “Particularistic and Universalistic Media Policies: Inequalities in the Media
in Hungary.” Javnost/The Public 24 (2): 162-172. https://www.tandfonline.com/action/
showCitFormats?doi=10.1080%2F13183222.2017.1288781.

Batorfy, Attila. 2012. “Kozterileti pénzosztas az Orban-korszakban” [Public money give-away on the
billboard market under the Orban-regime] Kreativ 27th June 2012. http://kreativ.hu/outofhome/
cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban.

Batorfy, Attila. 2015. “How did the Orban-Simicska Media Empire Function?” Kreativ 9th April 2015.
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function.

Bétorfy, Attila. 2017. “Az éllam foglyul ejtésétdl a piac fogvatartdsdig: Orban Viktor és a kormany
médiamodellje 2014 utan.” [From State Capture to Market Capture: The Media Model of Viktor
Orbén and the Government after 2014]. Médiakutaté 18 (1-2): 7-30.

Batorfy, Attila. 2018a. “Explore the media empire friendly to the government” Atldtszé 1st February
2018. https://english.atlatszo.hu/2018/01/16/infographic-explore-the-media-empire-friendly-to-
the-hungarian-government/.

Bétorfy, Attila. 2018b. “Data Visualization: This is How the Pro-Government Media Empire Owning
476 Outlets was Formed” Atldtszé 30th November 2018. https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/
data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-
formed/.

Batorfy, Attila, Gabor Gyéri, and Agnes Urban. 2018. “State Advertising 2006-2017. Text and Data
Visualization.” mertek.atlatszo.hu  25th  February 2018. https://mertek.atlatszo.hu/state-
advertising-2006-2017/.

Besley, Timothy, and Andrea Prat. 2006. “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and
Government Accountability.” American Economic Review 96 (3): 720-736. doi:10.1257/aer.96.3.720.

Brogi, Elda, Konstantina Bania, Iva Nenadic, Alina Ostling, and Pier Luigi Parcu. 2017. Monitoring
Media Pluralism in Europe: Application of the Media Pluralism Monitor 2016 in the European
Union, Montenegro and Turkey. Policy Report 2017. Florence: European University Institute CMPF.

Brouillette, Amy, Attila Bétorfy, Eva Bognar, Marius Dragomir, and Dumitrita Holdis. 2017. Media
Pluralism Monitor: Monitoring Risks for Media Pluralism in the EU and Beyond, Hungary Report.
Florence: European University Institute CMPF. http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/
46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Council of Europe. 2018. Recommendation of the Committee of Ministers of the Member States on
Media Pluralism and Transparency of Media Ownership. https://search.coe.int/cm/Pages/result_
details.aspx?Objectld=0900001680790e13.


http://orcid.org/0000-0003-2447-1010
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080%2F13183222.2017.1288781
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080%2F13183222.2017.1288781
http://kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://kreativ.hu/outofhome/cikk/kozteruleti_penzosztas_az_orban_korszakban
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function
https://english.atlatszo.hu/2018/01/16/infographic-explore-the-media-empire-friendly-to-the-hungarian-government/
https://english.atlatszo.hu/2018/01/16/infographic-explore-the-media-empire-friendly-to-the-hungarian-government/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://english.atlatszo.hu/2018/11/30/data-visualization-this-is-how-the-pro-government-media-empire-owning-476-outlets-was-formed/
https://mertek.atlatszo.hu/state-advertising-2006-2017/
https://mertek.atlatszo.hu/state-advertising-2006-2017/
https://doi.org/10.1257/aer.96.3.720
http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1%26isAllowed=y
http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1%26isAllowed=y
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680790e13
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680790e13

EAST EUROPEAN POLITICS (&) 21

Di Tella, Rafael, and Ignacio Franceschelli. 2011. “Government Advertising and Media Coverage of
Corruption Scandals.” American Economic Journal: Applied Economics 3 (4): 119-151. doi:10.
1257/app.3.4.119.

Dobek-Ostrowska, Boguslawa, and Michal Gtowacki, eds. 2015. Democracy and Media in Central and
Eastern Europe 25 Years On. Bern: Peter Lang.

Dobek-Ostrowska, Boguslawa, Michal Glowacki, Karol Jakubowitz, and Miklés Siikdds, eds. 2010.
Comparative Media Systems. European and Global Perspective. Budapest: CEU Press.

Doyle, Gillian. 2002. Media Ownership: The Ecomomics and Politics of Convergence and Concentration
in the UK and European Media. London: Sage.

Elek, Istvan. 1999. “A rendszervaltas kordnak kormdanyai és a médiapolitika.” [Governments after the
Change of Regime and the Media Politics]. In A média jovdje: internet és hagyomdnyos média az
ezredfordulén [The Future of the Media: Internet and Traditional Media towards the Millenium],
edited by Miklés Suikosd, Péter Csermely, and Margit Raduly, 184-185. Budapest: Média Hungaria.

Freedom House. 2018. Freedom of the Press Index Historical Dataset. https://freedomhouse.org/
report-types/freedom-press.

Galambos, Marton. 2008. “A német kiadok és a magyarorszagi Ujségiras.” [The German Publishers and
the Hungarian Journalism] Médiakutaté 2008 Winter: 23-37.

Galik, Mihaly. 2003. Médiagazdasdgtan [Media Economics]. Budapest: Aula.

Gavra, Gabor. 2002. “A jobboldali sajté pénziigyi helyzete. A Nemzet-védelem stratégiai.” [The
financial situation of the right-wing media. Strategies of how to defend the Magyar Nemzet].
Magyar Narancs 2002 (36) http://magyarnarancs.hu/belpol/a_jobboldali_sajto_penzugyi_
helyzete_a_nemzet-vedelem_strategiai-62582

Gehlbach, Scott, and Konstantin Sonin. 2014. “Government Control of the Media.” Journal of Public
Economics 118: 163-171. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.06.004.

Gemius. 2018. Online readership historical data. http://dkt.hu/hu/menu/ola.html.

Hallin, Daniel C., and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini, eds. 2012. Comparing Media Systems Beyond the Western World.
Cambridge: Cambridge University Press.

Halmai, Gabor. 2018. “A Coup Against Constitutional Democracy: The Case of Hungary.” In
Constitutional Democracy in Crisis?, edited by Mark A. Graber, Sanford Levinson, and Mark
Tushnet, 240-262. Oxford: Oxford University Press.

Hamilton, James. 2004. All the News That’s Fit to Sell: How the Market Transforms Information Into
News. Princeton: Princeton University Press.

Jakubowicz, Karol and Miklés Stikdsd. 2008. “Twelve Concepts Regarding Media System Evolution
and Democratization in Post-Communist Countries” In: Finding the Right Place on the Map.
Central and Eastern European Media in a Global Perspective edited by Karol Jakubowicz and
Miklés Siikdsd, 9-40. Chicago: University of Chicago Press.

Juhdsz, Gébor. 2004. “A Jobboldali hetilapok piaca.” [The Market of the Right-Wing Weekly Papers].
Meédiakutaté 2004 Spring: 61-70.

Kitta, Gergely. 2013. “A magyar média torténetének fordulatos évei 2002-2010.” [The Exciting Years
of the History of the Hungarian Media 2002-2010]. In A magyarorszdgi médiahdbort torténete:
média és politika 1989-2010 [The History of the Hungarian Media War: Media and Politics 1989-
2010], edited by Vince Paal, 199-291. Budapest: Wolters Kluwer.

“Korményzati tdmadas a Magyar Nemzet ellen.” [Government’s attack against Magyar Nemzet].
Magyar Nemzet 29th June 2002.

Kowalski, Tadeusz. 2019. Advertising Expenses’ Analysis of State-Owned Companies (SOC) in the Years
2015-2018. Warsaw: University of Warsaw. https://www.researchgate.net/publication/334973836_
State_own_businesses_advertising_expences.

Lengyel, Gyorgy, and Gabriella llonszki. 2012. “Simulated Democracy and Pseudo-Transformational
Leadership in Hungary.” Historical Social Research 37 (1): 107-126.

Magyar, Bélint. 2016. Post-Communist Mafia State: The Case of Hungary. Budapest: CEU Press.

Mérids, Leondrd. 2018. “This is How Politics Distorts the Advertising Market in Hungary: Threats,
Blackmail and Corruption.” Atldtszé 2nd August 2018.


https://doi.org/10.1257/app.3.4.119
https://doi.org/10.1257/app.3.4.119
https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press
https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press
http://magyarnarancs.hu/belpol/a_jobboldali_sajto_penzugyi_helyzete_a_nemzet-vedelem_strategiai-62582
http://magyarnarancs.hu/belpol/a_jobboldali_sajto_penzugyi_helyzete_a_nemzet-vedelem_strategiai-62582
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2014.06.004
http://dkt.hu/hu/menu/ola.html
https://www.researchgate.net/publication/334973836_State_own_businesses_advertising_expences
https://www.researchgate.net/publication/334973836_State_own_businesses_advertising_expences

22 (&) A.BATORFY AND A.URBAN

Martin, Jozsef Péter. 2017. “Continuity or Disruption? Changing Elites and the Emergence of
Cronyism After the Great Recession - the Case of Hungary.” Corvinus School of Sociology and
Social Policy 8 (3): 255-281.

Mérték Média Monitor. 2013. Capturing Them Softly: Soft Censorship and State Capture in Hungarian
Media. Paris. WAN-IFRA.

Mérték Média Monitor. 2015. Gasping for Air: Soft Censorship in the Hungarian Media 2014. Mérték
Media Booklets Vol. 2. Budapest. Mérték Media Monitor.

Mihelj, Sabina, and John Downey. 2012. “Introduction: Comparing Media Systems in Central and
Eastern Europe: Politics, Economy, Culture.” In Central and Eastern European Media in
Comparative Perspective: Politics, Economy and Culture, edited by Sabina Mihelj, and John
Downey, 1-13. London: Ashgate.

Monori, Aron. 2005. “Médiahaboruk.” [Media Wars] In Magyar médiatérténet a késé Kdddr-kortdl az
ezredforduldig [History of the Hungarian Media from the Late Kadar-era to the Millenium]
edited by Péter Bajomi-Lazar, 259-290. Budapest: Akadémiai Kiadé.

Nagy, Krisztina. 2013. “Aktuelle Fragen der Medienfreiheit in Ungarn.” [Actual Questions of Media
Freedom in Hungaryl. Siidosteuropa Mitteilungen 53 (3-4): 170-180.

Nagy, Krisztina. 2016. “Frekvenciaosztogatés.” [Frequency Allocation] Médiakutaté 16 (3-4): 125-136.

Organization for Economic Co-operation and Development. 2010. The Evolution of News and the
Internet. http://www.oecd.org/sti/ieconomy/45559596.pdf.

Padl, Vince. 2013. “A magyar média a polgari kormany idészakdban 1998-2002." [The Hungarian
Media under the First Orbdn Government 1998-2002]. In A magyarorszdgi médiahdboru
torténete: média és politika 1989-2010 [The History of the Hungarian Media War: Media and
Politics 1989-2010] edited by Vince Paal, 123-197. Budapest: Wolters Kluwer.

Padl, Vince, ed. 2013. A magyarorszdgi médiahdbort tdrténete: média és politika 1989-2010 [The
History of the Hungarian Media War: Media and Politics 1989-2010]. Budapest: Wolters Kluwer.

Reporters Without Borders (Reporters Sans Frontieres). 2018. World Press Freedom Index Historical
Dataset. https://rsf.org/en/ranking_table.

Reuter, Jonathan, and Eric Zitzewitz. 2006. “Do Ads Influence Editors? Advertising and Bias in the
Financial Media.” The Quarterly Journal of Economics 121 (1): 197-227.

Rényi, Pal Déniel. 2017. “Ez nem Ujsagiras, ez politikai nehézfegyverzet” [This is not journalism, this is
political heavy weaponry”] 444.hu 18th May 2017. https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia.
Siebert, Fred S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm. [1956] 1984. Four Theories of the Press: The
Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press

Should Be and Do. Chicago: University of lllinois Press.

Starkman, Dean. 2014. The Watchdog That Didn't Bark: The Financial Crisis and the Disappearance of
Investigative Journalism. New York: Columbia University Press.

Szeidl, Adam, and Ferenc Sz(ics. 2017. “Media Capture Through Favour Exchange.” CEPR Discussion
Paper No. DP11875.

Toth, Istvan Janos, and Mihdly Fazekas. 2015. Verseny és haveri kapitalizmus a kommunikdcios
szolgdltatdsok piacdn. [Competition and Crony Capitalism on the Market of Public
Communication Services]. Budapest: Corruption Research Center of Budapest. http://www.crcb.
eu/wp-content/uploads/2015/06/kb_adatok_2015_report10_150613.pdf.


http://www.oecd.org/sti/ieconomy/45559596.pdf
https://rsf.org/en/ranking_table
https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia
http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2015/06/kb_adatok_2015_report10_150613.pdf
http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2015/06/kb_adatok_2015_report10_150613.pdf

	Abstract
	1. Introduction
	2. Theoretical background and its implications
	3. The history and role of state advertising in funding partisan media in Hungary
	4. The data on state advertising
	5. State advertising between 2006 and 2017
	5.1. Newspaper market
	5.2. Online market
	5.3. Television market

	6. Conclusion
	Notes
	Acknowledgement
	Disclosure statement
	Notes on contributors
	ORCID
	References

