Trénink výběru vhodných analýz J Jak poznat, kterou analýzu zvolit? •Určete si, co je/jsou závislá proměnná/závislé proměnné a co je/jsou proměnná nezávislá/proměnné nezávislé. •Určete si povahu proměnné závislé – nominální, ordinální, intervalová •Určete si povahu proměnné/proměnných nezávislých – nominální, ordinální, intervalová •Pokud je proměnná kategorická, určete si, kolik kategorií má •Pokud je proměnná kategorická, jsou v kategoriích stejní nebo jiní lidé? Počet závislých proměnných – jedna Závislá proměnná - kategorická •Počet prediktorů – jeden •Typ prediktoru – intervalový – logistická regrese •Typ prediktoru – kategorický – lidé nejsou ve více kategoriích – Pearsonův chí-kvadrát test •Počet prediktorů – dva a více •Typ prediktorů – intervalové – logistická regrese •Typ prediktorů – kategorické i intervalové – lidé nejsou ve více kategoriích zároveň – logistická regrese • • Počet závislých proměnných – jedna Závislá proměnná - intervalová •Počet prediktorů – jeden •Typ prediktoru – intervalový – Pearsonův korelační koeficient •Typ prediktoru – kategorický •Počet kategorií – dvě •Stejní lidé v kategoriích – párový t-test •Jiní lidé v kategoriích –t-test pro nezávislé skupiny •Počet kategorií – více než dvě •Stejní lidé v kategoriích – ANOVA pro opakovaná měření/multilevel model •Jiní lidé v kategoriích - ANOVA •Počet prediktorů – dva a více •Typ prediktorů – intervalové – vícenásobná regrese •Typ prediktorů – kategorické •Jiní lidé v kategoriích – vícenásobná regrese/faktoriální ANOVA •Stejní lidé v kategoriích – faktoriální repeated measures ANOVA/multilevel model •Typ prediktorů – intervalové i kategorické – vícenásobná regrese/ANCOVA Počet závislých proměnných – dvě a více (u praktické části zkoušky nebude) Závislé proměnné - intervalové •Počet prediktorů – jeden •Typ prediktoru – kategorický - MANOVA •Počet prediktorů – dva a více •Typ prediktorů – kategorický – faktoriální MANOVA •Typ prediktorů – kategorické i intervalové - MANCOVA • To, zda člověk přizná, že zažil či nezažil dejavu, souvisí s věkem a mírou vyhýbavosti citové vazby. •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • •A co pokud zahrneme také pohlaví a budeme chtít testovat, zda je vliv vyhýbavosti vazby na přiznání dejavu jiný u mužů a žen? • To, zda člověk přizná, že zažil či nezažil dejavu, souvisí s věkem a mírou vyhýbavosti citové vazby. •Závislá proměnná a její typ – kategorická (zažil nebo nezažil dejavu) – dvě kategorie •Nezávislé proměnné a jejich typ - intervalové •Analýza – logistická regrese • •A co pokud zahrneme také pohlaví a budeme chtít testovat, zda je vliv vyhýbavosti vazby na přiznání dejavu jiný u mužů a žen? •stále logistická regrese, přidáváme kategorický prediktor pohlaví plus jeho interakci s vyhýbavostí vazby (moderace) Souvisí počet udělaných chyb v simulátoru řízení s obtížností řízení (snadná a obtížná) a náročností konverzace (absence, snadná, náročná)? •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • •A co pokud budeme chtít kontrolovat souvislosti pro pozornost člověka? • Souvisí počet udělaných chyb v simulátoru řízení s obtížností řízení (snadná a obtížná) a náročností konverzace (absence, snadná, náročná)? •Závislá proměnná a její typ – počet udělaných chyb - intervalová •Nezávislé proměnné a jejich typ - kategorické •Analýza – faktoriální ANOVA • •A co pokud budeme chtít kontrolovat souvislosti pro pozornost člověka? •Pozornost jako intervalová proměnná, přidáme tedy kovariát • Chceme predikovat, jaký bude mít člověk plat na základě počtu let strávených ve firmě, nejvyššího dosaženého vzdělání a pohlaví. •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • •A co když nás bude zajímat také to, zda není u mužů souvislost mezi délkou působení ve firmě a platem těsnější, než u žen? Chceme predikovat, jaký bude mít člověk plat na základě počtu let strávených ve firmě, nejvyššího dosaženého vzdělání a pohlaví. •Závislá proměnná a její typ – výše platu - intervalová •Nezávislé proměnné a jejich typ – intervalová a kategorické •Analýza – vícenásobná lineární regrese • •A co když nás bude zajímat také to, zda není u mužů souvislost mezi délkou působení ve firmě a platem těsnější, než u žen? •Stále regrese, jen zahrneme interakci proměnné pohlaví a počtu let ve firmě (moderace) Zajímá nás, zda se mění úzkostnost ženy v průběhu prvního roku života dítěte. Každá žena vypovídala o míře úzkostnosti v těhotenství, v 3, 6, 9 a 12 měsících věku dítěte. •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • •A co když chceme zjistit, zda úzkostnost ovlivňuje vnímaná kvalita vztahu s partnerem? Zajímá nás, zda se mění úzkostnost ženy v průběhu prvního roku života dítěte. Každá žena vypovídala o míře úzkostnosti v těhotenství, v 3, 6, 9 a 12 měsících věku dítěte. •Závislá proměnná a její typ – úzkostnost - intervalová •Nezávislé proměnné a jejich typ – období měření – kategorická – stejní lidé napříč kategoriemi •Analýza – multilevel model (příp. ANOVA pro opakovaná měření) • •A co když chceme zjistit, zda úzkostnost ovlivňuje vnímaná kvalita vztahu s partnerem? •Stále multilevel model, pouze přidáme jako prediktor kvalitu vztahu s partnerem Zajímá nás, zda se liší úspěšnost skupinové psychoterapie (vyjádřená jako subjektivní hodnocení samotného pacienta na škále) v léčbě deprese u pacientů v léčebnách podle toho, zda zároveň berou také psychofarmaka či nikoli a podle míry závažnosti deprese na začátku léčby. Zároveň chceme zohlednit také to, že pacienti pocházejí z 5 léčeben – a tedy 5 terapeutických skupin. •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • Zajímá nás, zda se liší úspěšnost skupinové psychoterapie (vyjádřená jako subjektivní hodnocení samotného pacienta na škále) v léčbě deprese u pacientů v léčebnách podle toho, zda zároveň berou také psychofarmaka či nikoli a podle míry závažnosti deprese na začátku léčby. Zároveň chceme zohlednit také to, že pacienti pocházejí z 5 léčeben – a tedy 5 terapeutických skupin. •Závislá proměnná a její typ – úspěšnost psychoterapie - intervalová •Nezávislé proměnné a jejich typ – bere nebo nebere psychofarmaka – kategorická, závažnost deprese - intervalová •Analýza – protože chceme zohlednit to, že pacienti na klinikách absolvovali terapii v rámci jedné skupiny, máme víceúrovňová data – multilevel regrese • Teorie předpokládá, že sociální opora pozitivně působí na well-being člověka tím, že pozitivně ovlivňuje jeho sebehodnocení. Otestujte tyto hypotézy. Kontrolujte vliv pohlaví a věku. •Závislá proměnná a její typ •Nezávislé proměnné a jejich typ •Analýza? • Teorie předpokládá, že sociální opora pozitivně působí na well-being člověka tím, že pozitivně ovlivňuje jeho sebehodnocení. Otestujte tyto hypotézy. Kontrolujte vliv pohlaví a věku. •Závislá proměnná a její typ – well-being - intervalová •Nezávislé proměnné a jejich typ – sociální opora – intervalová, sebehodnocení – intervalová, pohlaví – kategorická, věk - intervalová •Analýza – vícenásobná lineární regrese s mediačním vlivem sebehodnocení • Na co si dát pozor před analýzou… •Zkontrolujte si data – nesmyslné hodnoty, outlieři, chybějící hodnoty apod. •Popište vzorek, se kterým pracujete, a případný úbytek dat •Podívejte se na popisné statistiky proměnných •Podívejte se na vztahy mezi proměnnými (graficky, korelační matice, t-testy apod.) •Zkontrolujte si předpoklady použití analýz •Reportujte vše podstatné, doplňte interpretací výsledků – velkou chybou je vložit pouze tabulku s výsledky modelu a nechat ji bez komentáře – snažte se výsledky interpretovat •Držte APA formát tabulek a správné uvádění statistik v textu U zkoušky •Analýzu provádíte na počítači v PC učebně •Svůj notebook můžete mít s sebou a mít v něm vaše podklady, do kterých budete nahlížet •Podklady si můžete vzít vytištěné, na flashce, mít je někde online •Přístup k internetu povolen •Zakázán kontakt s živými lidmi – online i offline! •Úzkost dítěte souvisí s tím, jak (z hlediska závažnosti) vnímá konflikt mezi rodiči. •Existuje souvislost mezi vzděláním matky a tím, zda preferuje bydlení na vesnici, na malém městě či ve velkoměstě? •Vnímaná kvalita vztahu se u mužů a žen v partnerském vztahu neliší. •Úroveň pozornosti je lepším prediktorem výsledku inteligenčního testu než známka z matematiky. •Liší se prvorozené a druhorozené děti v míře neuroticismu? • Kvalita partnerského vztahu a míra sociální opory souvisí s well-beingem člověka. •Úzkost dítěte (intervalová proměnná) souvisí s tím, jak (z hlediska závažnosti) vnímá konflikt mezi rodiči (intervalová proměnná). Pearsonův korelační koeficient. •Existuje souvislost mezi vzděláním matky (ordinální proměnná) a tím, zda preferuje bydlení na vesnici, na malém městě či ve velkoměstě (nominální proměnná)? Chí-kvadrát test. •Vnímaná kvalita vztahu (intervalová proměnná) se u mužů a žen v partnerském vztahu neliší. T-test pro závislé výběry •Úroveň pozornosti (intervalová proměnná) a známka z matematiky (ordinální proměnná) jsou prediktory výsledku inteligenčního testu (intervalová proměnná). Vícenásobná lineární regrese. •Liší se prvorozené a druhorozené děti (nominální proměnná) v míře neuroticismu (intervalová proměnná)? T-test pro nezávislé výběry •Kvalita partnerského vztahu (intervalová proměnná) a míra sociální opory (intervalová proměnná) sovisí s well-beingem člověka (intervalová proměnná). Vícenásobná lineární regrese. •Je vztah mezi temperamentem dítěte a depresí matky zprostředkován mateřským sebehodnocením? •Liší se preference příchutě zmrzliny podle věku? •Lze na základě pociťované autonomie a na základě sebehodnocení predikovat well-being člověka? •Vztah mezi stresem v těhotenství a stresem po narození dítěte je silnější u prvorodiček, než u vícerodiček. •Muži a ženy se neliší v typech citové vazby. • •Je vztah mezi temperamentem dítěte (intervalová proměnná) a depresí matky (intervalová proměnná) zprostředkován mateřským sebehodnocením (intervalová proměnná)? Regrese s mediací. •Liší se preference vanilkové zmrzliny (dichotomická proměnná) podle věku (intervalová proměnná)? T-test pro nezávislé výběry. •Lze na základě pociťované autonomie (intervalová proměnná) a na základě sebehodnocení (intervalová proměnná) predikovat well-being člověka (intervalová proměnná)? Vícenásobná lineární regrese. •Vztah mezi stresem v těhotenství (intervalová proměnná) a stresem po narození dítěte (intervalová proměnná) je silnější u prvorodiček, než u vícerodiček (nominální proměnná). Regrese s moderací. •Muži a ženy (nominální proměnná) se neliší v typech citové vazby (nominální proměnná). Chí-kvadrát test. • •Liší se míra neuroticismu u prvorozených a druhorozených? •Dosažené vzdělání (základní, středoškolské, vysokoškolské) souvisí s tím, do jaké míry žena zamezuje partnerovi v přístupu k péči o dítě (tzv. gatekeeping matky). • •Liší se míra neuroticismu (intervalová proměnná) u prvorozených a druhorozených (dichotomická proměnná)? t-test pro nezávislé výběry •Dosažené vzdělání (základní, středoškolské, vysokoškolské) (ordinální proměnná) souvisí s tím, do jaké míry žena zamezuje partnerovi v přístupu k péči o dítě (tzv. gatekeeping matky) (intervalová proměnná). ANOVA •