PSYCHOLOGIE V BĚZNÉM ŽIVOTĚ PSYb1280 Fakulta sociálních studií MU Podzimní semestr 2019 PSY128 PSYCHOLOGIE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ Určeno pro: Zájemce o psychologii z řad studentů MU (tj. kurz není určen pro studenty, kteří studují psychologii jako obor.) Realizace: V podzimním semestru akademického roku 2019-20 Středa 16.00 - 17.40 Učebna 52, 5. poschodí FSS MU, Joštova 10, Brno Garant kurzu: Mgr. Miroslav Šipula, e-mail: miro fss.muni.cz Konzultace: Viz osobní vizitka vyučujícího v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530); kdykoliv po předchozí domluvě emailem; konzultace prostřednictvím e-mailu a v diskusní skupině předmětu průběžně. Vyučující: Vyučujícími jsou členové Katedry psychologie FSS MU a Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na FSS MU. Charakteristika předmětu: Posluchači se budou postupně seznamovat s vybranými tématy, která reflektují jejich běžnou každodenní životní zkušenost, resp. vztahují se k tomu, s čím se běžně mohou v životě setkat. Cílem je získat určitý rozsah vědomostí pro vlastní seberozvoj a pro lepší pochopení a zvládání procesů, které se odehrávají ve vztazích mezi lidmi. Kurz má také vybavit jeho absolventy pojmově a terminologicky tak, aby byli schopni dále studovat vybranou odbornou psychologickou literaturu. Kredity a ukončení předmětu: Předmět je ohodnocen 4 kredity, je ukončen zkouškou. Bonus za účast na přednáškách Vzhledem k různorodosti a náročnosti témat doporučujeme dostatečnou účast na přednáškách. Za plnou účast student/-ka získává bonus 2 body, za účast na 10 přednáškách je udělen bonus ve výši 1 bodu k závěrečnému hodnocení. Bonus za průběžný test Přibližně v polovině semestru má student/-ka možnost získat zvláštní bodové hodnocení (bonus max. 3 body) za úspěšné zvládnutí průběžného znalostního testu. Absolvování testu je nepovinné. Forma, podmínky a termín budou upřesněny nejpozději s 10denním předstihem před testem. Průběžné informace a pokyny Průběžné organizační informace a pokyny budou studentům zasílány emailem, jejichž kopie je automaticky archivována ve složce Organizační pokyny v ISu. Doporučujeme proto např. později zapsaným studentům seznámit se s jejich obsahem na samém začátku výukového období. Pro operativní upřesnění informací a k diskusi bude využito diskusní fórum předmětu v ISu. Studium Vyučující očekávají, že si student/-ka znalosti získané na přednáškách prohloubí studiem zdrojů uvedených v oddílu „Literatura k prezentovaným tématům“ a materiálů, které budou v průběhu semestru postupně zpřístupněny v interaktivní osnově předmětu https://is.muni.cz/auth/el/fss/podzim2019/PSYb1280/index.qwarp (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících). Zkouška Zkouška má podobu písemného testu (administrovaného na počítači v Informačním systému MU), který zahrnuje otázky ke všem uvedeným tematickým okruhům. K úspěšnému zvládnutí testu je potřeba cca 53% správných odpovědí (přesněji v tabulce níže). Bodové hodnocení zkoušky známka A B C D E F body 34-32 31-29 28-25 24-21 20-18 17-0 Harmonogram výuky: Přednášky budou zahájeny ve středu 18. 9. 2019. Doporučujeme využít první výukový týden i k návštěvě knihovny FSS a seznámení se s doporučenou literaturou ke kurzu. Přednášená témata a jejich vyučující Týden Téma Vyučující Termín (FSS, P52, středa 16:00 hod) 1 Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Mgr. Miroslav Šipula 18. 9. 2 Jak vidíme sami sebe a druhé lidi prof. PhDr. Petr Macek, CSc. 25. 9. 3 Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. 2. 10. 4 Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie vazby Johna Bowlbyho doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. 9. 10. 5 Strachy v životě člověka (s důrazem na dětství a dospívání) PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. 16. 10. 6 Psychologie talentovaných dětí doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. 23. 10. 7 Týden bez přednášky vyhrazený pro dobrovolný průběžný test (zahrnuje témata 1-6, viz oddíl „Bonus za průběžný test“) 8 Co, kdy a jak v rodičovství Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. 6. 11. 9 Láska - /ne/mocná čarodějka? Volba partnera/-ky: kdo, koho, jak - a kdy a proč ne doc. PhDr. Ivo Plaňava 13. 11. 10 Jak řešíme konflikty Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. 20. 11. 11 Jak vznikají předsudky a jak jim čelit? Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D. 27. 11. 12 Co si mezi sebou sdělujeme prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. 4. 12. 13 Psychologie internetu a na internetu doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. 11. 12. Změna harmonogramu je vyhrazena. Klíčová slova a literatura k prezentovaným tématům 1. Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Klíčová slova: senzorické procesy, vjemy, charakteristiky vnímání: subjektivita, aktivita, adaptabilita, selektivita, konstantnost - podstata a druhy konstant (barvová, velikostní,…), syntéza a integrace, anticipace, významovost vnímání a zvláštní role sociálních a emočně nabitých významů; cyklus vnímání, percepční schémata; vliv zkušenosti, očekávání, mentálního nastavení (mental set), motivace, osobnosti… a dalších faktorů ovlivňujících vnímání a tvorbu významu podnětu; interpretace podnětů, rozpoznávání - vzestupné a sestupné strategie interpretace, vliv kontextu; pareidolie; gestaltzákony vnímání; znaky a význam figury a pozadí, vztah mezi nimi; percepční vodítka (cues) a jejich role při vnímání pohybu, vzdálenosti a hloubky…atd.; negativní paobrazy, iluze, klamy; synestézie (fotismy, fonismy) Literatura: Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Academia, Praha. Nakonečný, M. (1995). Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha. Plháková A. (2003) Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha. (str. 129-158, 288-289) Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. MU, Brno. 2. Jak vidíme sami sebe a druhé lidi Klíčová slova: sebe-uvědomění, sebepojetí, sebehodnocení, sociální percepce, atribuční proces Literatura: Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál, s. 20-28, 69 - 94. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In: Výrost, J. Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 181- 210. Baumgartner, F. (1997). Sociálne poznávanie. In: Výrost, J., Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 99-114. 3. Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme Klíčová slova: protektivní a rizikové faktory cesty životem, fáze a etapy proměn osobnosti, zákony utváření a vývoje osobnosti, genotyp (geny, zděděné – vrozené – konstituční) a fenotyp (memy, získané, observační a obligatorní učení, nápodoba, socializace, individuace), prostor a čas lidského života, teorie objasňující utváření osobnosti (hypotéza součinnosti - bio-psycho-sociální teorie utváření osobnosti - teorie aktivního sebe-utváření - teorie osudu - teorie údělu), různé formativní síly (stimulátory x inhibitory - stresory x depresory, akcelerátory x katalyzátory – deprivační x facilitační vlivy - protektivní x rizikové faktory), vývoj osobnosti jako proces diferenciace, integrace a fixace; princip ortogeneze; jako adaptace, kvalita vývoje (normální - jednostranný - disproporční, disharmonický - zcestný - retardovaný - opožděný - omezený - zanedbaný), životní dráha osobnosti, vývojové krize, pozitivní a negativní desintegrace a její rizika, život jako cesta rozhodování a volby, změna osobnosti Literatura: Hillman, J. (2000): Klíč k duši. Praha, Portál. Blackmore, S. (2000): Teorie memů. Praha, Portál. Hamer, D., Copeland, P. (2003): Geny a osobnost. Praha, Portál. 4. Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie vazby Johna Bowlbyho Klíčová slova: raná citová vazba, typy rané citové vazby, fáze formování rané citové vazby, John Bowlby, Mary Ainsworthová, bezpečné zázemí, bezpečný přístav Literatura: Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An Ethological Approach to Personality development. American Psychologist, 46(4), 333 - 341. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) Kulísek, Petr (2000). Problémy teorie raného citového přilnutí (attachment). Československá psychologie, 44, 404-423. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) 5. Strachy v životě člověka (s důrazem na dětsví a dospívání) Klíčová slova emoce, strach, separační úzkost, etiologie strachu, raná citová vazba Literatura Rogge, J., U. (1999): Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál. Michalčáková, R. (2007). Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal 6. Psychologie talentovaných dětí Klíčová slova: genialita, talent, nadání, schopnosti, vlohy, mimořádný výkon, podvýkon, tvořivost, koncept. tzv. dvojích výjimečností Literatura: Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Karolinum. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty, Praha: Lidové noviny. 7. Co, kdy a jak v rodičovství Klíčová slova: bude upřesněno v interaktivní osnově předmětu Literatura: bude upřesněno v interaktivní osnově předmětu 8. Volba partnera/partnerky: kdo, koho, jak, proč - a proč ne?(!) Klíčová slova: separace od rodičů, podoby a faktory voleb, S-V-R teorie, rizikové faktory a volby Literatura: Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, s. 174-195. 9. Jak řešíme konflikty Klíčová slova: význam konfliktu, funkce konfliktu, potenciální konflikt, prekonflikt, způsoby řešení konfliktu (vyjednávání, facilitace, mediace ad.), styly řešení konfliktů (soupeření, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis, spolupráce) a situace, v nichž jsou styly vhodné, taktiky, cíle v konfliktu, moc a závislost. Literatura: Wilmot, W. W., Hocker, J.L. (2004). Interpersonálny konflikt. Bratislava: Ikar. (K obsahu přednášky se vztahují především kapitoly 2-5.) 10. Jak vznikají předsudky a jak jim čelit? Klíčová slova: předsudek; stereotyp; teorie vzniku předsudků: biologické teorie, osobnostní teorie, kulturní teorie, sociálně-kognitivní teorie; redukce předsudků: kontaktní hypotéza, rekategorizace, sociální učení, sociální vliv Literatura: Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2004). Social Psychology. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Kapitola 13: "Prejudice: Causes and Cures". (Případně kterékoli pozdější vydání této knihy). 11. Co si mezi sebou sdělujeme Klíčová slova: funkce komunikace, motivace ke komunikaci, metakomunikace, Sapir-Whorf-Korzybského hypotéza, korektnost, odborný "folklor", funkce používání cizích slov, funkce slangu, proměna komunikace na internetu, komunikace v psychoterapii (škatulkování, žargon, nevědoucí přístup), obsah a vztah v komunikační výměně, parasociální vztah Literatura: Vybíral, Z. (2005): Psychologie komunikace. Praha, Portál, strany 23 – 79, 105 – 156. Další informace V Informačním systému MU v v interaktivní osnově předmětu (viz výše) a sekci Studijní materiály předmětu PSY128 se v průběhu semestru postupně objeví teze některých témat uvedených v sylabu, podklady k vybraným tématům a studijním okruhům a popř. instrukce vyučujících jednotlivých témat (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících). 12. Psychologie internetu a na internetu Klíčová slova online identita, online komunikace, přenos a projekce, online vztahy, závislost na internetu Literatura Gackenbach, J. (2006), Psychology and the Internet, Second Edition: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications. San Diego: Academic Press. Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Suler, J. (2007). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.