Celestia-R1---OverlayTitleSD.png FSS:PSYn4020 Psychologické testování a diagnostika dospělých Přednáška 1 Stanislav Ježek FSS MU 2019 Celestia-R1---OverlayContentSD.png VÝUKA PSYCHODIAGNOSTIKY NA FSS •Z bakalářského stupně studia •administrace a vyhodnocení unidimenzionálních měřících nástrojů •pozorování, rozhovor •experimentální design, kontrola •V magisterském studijním programu •obecné povinné kurzy •PSYn4020 Psychodiagnostika dospělých •PSYn4030 Psdg. dětí a dospívajících •PSYn4790 Psychometrika •PSYn5340 Etika v práci psychologa •specifické kurzy informující o diagnostice v dané oblasti •PSYn4070 a 4080 Poradenská •PSYn4100 Klinická •PSYn4090 Organizace a práce •výběrové diagnostické kurzy •Projektivní, AC, Psdg. praktikum, Psy. nadaných, Dopravní •aplikace na praxích • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png CÍLE PSYN4020 •Základní orientace v oblasti PT&D •Obecný přehled psdg. metod •Vlastnosti psdg. metod (principy konstrukce, kvality, meze užití, volba) různých druhů •Obecné principy realizace vyšetření •Základy užívání psdg. metod (zkušenost) • •Oproti dřívějšku jsme přesunuli etické aspekty diagnostiky do PSYn5340. Podobně místo samostudia či opakování psychometriky vznikl samostatný kurz PSYn4790. Ovšem se znalostmi z obou oblastí se v PSYn4020 počítá, zejména při zpracování seminární práce. Proto se předpokládá, že si tyto kurzy zároveň s PSYn4020 zapíšete. Celestia-R1---OverlayContentSD.png ORGANIZACE KURZU •Teoretické přednášky •pokrytí tématu do šířky •samostatné studium, čtení •Hogan + Zuckerman/Lichtenberg + Groth-Marnat (klinické přesahy) + Svoboda (český kontext) •Praktické semináře s odborníky z praxe •úzce zaměřené na vybranou metodu reprezentující danou oblast a určitý prvek vyšetření •přímá zkušenost • Celestia-R1---OverlayContentSD.png NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT •WMS s Radkou Michalčákovou •WAIS s Monikou Víchovou (?) •PSSI s Vlado Marčekem •Projektivní metody s Ivo Čermákem • Celestia-R1---OverlayContentSD.png POŽADAVKY KURZUNA KTERÉ SE MOŽNÁ TOLIK NETĚŠÍTE •Samostudium •kontrola závěrečnou zkouškou •Příprava na semináře •kontrola self-testíky, position papery •Vypracování zprávy z vyšetření •seminární práce do 2. prosince Celestia-R1---OverlayContentSD.png DALŠÍ ZDROJE •Knihy •Standardy (PSYn5340) •vynikající série praktických a čtivých příruček o různých metodách Essentials…………………..>>>>> •KDM http://psych.fss.muni.cz/kabinet-diagnostickych-metod •Metody a jejich manuály •Burosovy ročenky •Katalog https://docs.google.com/spreadsheets/d/1RuNKHRVvxlk5kOiTL_t4denIK1yhv44UWH36fPoNWPM/edit#gid=0 •www.testforum.cz … Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO JE PSYCHODIAGNOSTIKA? •zjišťování/stanovování/měření duševních vlastností a stavů s nějakým účelem •šířeji získávání/vytváření informací o klientovi •„dělání“ vyšetření • •termín psychodiagnostika – v konti. Evropě •v angličtině - „psychodiagnosis“ jen ve zdravotnictví, jinak „assessment“, „testing“ •V některých zemích chráněná činnost (i u nás) Celestia-R1---OverlayContentSD.png PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA VS TESTOVÁNÍ ASSESSMENT VS TESTING GROTH-MARNAT VS HOGAN •Dvě tradice učebnic. •Assessment úžeji zaměřen na individuální vyšetření, často na klinickou oblast. Více zdůrazňuje schopnosti uživatelů metod. •Testing šířeji pojatý, zahrnuje hromadné zjišťování charakteristik, více se zaměřuje na kvality metod. •Velký překryv, většina oblastí psychologické praxe zahrnuje oba aspekty. Celestia-R1---OverlayContentSD.png •Cílem psychodiagnostiky není stanovit diagnózu, ale získat INFORMACE PRO ROZHODOVÁNÍ •popis stavu, potenciálu •identifikace a posuzování kvality a úrovně psychických funkcí, vlastností, zjišťování individuálních zvláštností •to vše v kontextu života diagnostikované osoby • •Interpretační hypotéza, etiologická úvaha, hypotéza o povaze problému, úvaha o dalším postupu…. • •Vše v empirickém duchu, jako při výzkumu •Hypotézování, nejistota, argumentování, intervenující faktory… •Velký rozdíl: „výzkumnou otázku“ si nevolíme dle své preference CO JE CÍLEM PSYCHODIAGNOSTIKY? Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO JE CÍLEM PSYCHODIAGNOSTIKY? •Cíle naplňuje ZPRÁVA Z VYŠETŘENÍ (NÁLEZ), která •co nejexplicitněji odpovídá na otázky zadavatele, •poskytuje širokou paletu užitečných informací o vyšetřované osobě, •slouží jako zdroj hypotéz o etiologii a o vhodnosti intervencí, •představuje basline pro hodnocení pokroků, •je záznamem procesu vyšetření, který může sloužit jako právní dokument. Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO OZNAČUJE SLOVO PSYCHODIAGNOSTIKA? •Postupy – dg. metody, testy, postupy, jejich vlastnosti (+ vývoj, výzkum) •Užívání postupů, •lidé, kteří ty postupy kompetentně užívají k dosažení cílů a integrují je do ostatních aktivit souvisejících s jejich klienty – TEST USERS •klienti, subjekty, probandi, TO, ZO, pacienti… - TEST TAKERS S cíli se seznamujete během celého studia. Stojí za to vědět, že některé cíle jsou mimo mé schopnosti, či mimo psychologii. Postupy – na ně se tradičně úvod do psychodiagnostiky zaměřuje. Přehled, vlastnosti, vývoj. Perfektní metody nezaručují smysluplné zodpovězení dg. otázky. Lidé – na ty se trochu zapomíná. Jakoby znalost implikovala kvalitu užití. Celestia-R1---OverlayContentSD.png PSYCHODIAGNOSTICKÉ METODY •Rozhovor •stru i nestru, anamnéza … dotazníky •Pozorování •nestru při ostatních metodách •flexi stru (behaviorální assessment) •self-report, proxy-report, dotazníky… •Testy •standardizovaná podnětová situace – pozorování reakce popř. měření •výkon i osobnost •+ (studium) dokumentace a spontánních produktů nestru = klinické metody Terminologie ne vždy systematická – některé dotazníky označované jako testy. Celestia-R1---OverlayContentSD.png DALŠÍ KLASIFIKACE METOD •viz Svoboda •viz Hogan, kap. 1 Celestia-R1---OverlayContentSD.png KDY JE PSYCHODIAGNOSTIKA? •NA POČÁTKU péče/spolupráce •identifikace problémů, potřeb, silných a slabých stránek, specifik, možných příčin, možné terapie…. •V PRŮBĚHU péče •monitorování •NA KONCI určité etapy péče •výsledky terapeutických postupů, rozhodnutí, doporučení Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCESY PSYCHODIAGNOSTIKY •2 procesy – vyšetření a administrace Vyjasnění cíle Volba postupu-metod Realizace vlastního vyšetření Nález - interpretace Komunikace a další práce Zpětné šipky. V každém kroku se můžeme chtít vrátit zpět. Celestia-R1---OverlayContentSD.png •PSYCHODIAGNOSTICKÝ PROCES SVOBODA Celestia-R1---OverlayContentSD.png PROCES ADMINISTRACE •Zvolená metoda dává potřebné informace •Metodu mám a umím s ní pracovat •Metoda je validní pro použití s tímto klientem tady a teď … Informování (souhlas) Zajištění podmínek Vlastní administrace (+ pozorování) (+ inquiry) Vyhodnocení, poznámky Základní interpretace, validita Jsem součástí podnětového materiálu Zde nejsou zpětnovazebné šipky!!!! Zamyšlení nad vlivem psychologa u různých typů metod. Celestia-R1---OverlayContentSD.png HROZBY VALIDITĚ ZÁVĚRŮ •Od klienta •nepochopení, zkreslování, simulace (motivace?) •Od psychologa •odchylky od manuálu, subjektivita ve vyhodnocení, confirmation bias •Od metody •reliabilita, validita, normy, bias/fairness •Od situace •únava (takera i usera), transfer z předchozích metod, dřívější zkušenosti, znalosti D. Wechsler: změnit podmínky vyšetřování znamená změnit výsledky neodhadnutelným způsobem !!! Tohle všechno vlastně musíme mít pod kontrolou, má-li být užití testu OK. Celestia-R1---OverlayContentSD.png (ZÁVĚREČNÝ) ÚSUDEK KLINICKÝ VS. STATISTICKÝ •Statistický (psychometrický) přístup •počítání pravděpodobností závěrů •potřeba expertního systému, nutnost standardizovaných dat – úzké využití •přesnější • •Klinický přístup •flexibilní, užití širší palety dat k širší paletě otázek •jakoby heuristika reprezentativnosti •méně přesný/předvídatelný, náchylný ke všem chybám lidské kognice (lze trénovat) •ROZŠIŘUJÍCÍ ČTENÍ •Dlouhodobá a významná diskuze rozpoutaná knihou z r. 1954 Paula Meehla Clinical vs. statistical prediction. Komentované vydání se současnou předmluvou online (viz sylabus). •Studie Howarda Garba citované v G-M (v r. 1998 monografie Studying the Clinician) Tohle je vlastně o klinickém úsudku, tedy o momentu, kdy děláme závěr z toho všeho. g-m clinical judgement Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PSYCHODIAGNOSTIKA V ČR •Psychodiagnostická činnost patří k základním činnostem psychologů - ale proměňuje se (viz též G-M – množství času stráveného psdg. činnostmi klesá) •Odhad – asi 400 000 psychologických vyšetření ročně , původně „testování“ v klinice a poradenství, později i jiné oblasti - personalistika, vězeňství, sport, reklama, doprava atd. … •V ČR se psdg před r. 1989 rozvíjela jen omezeně (po r. 1989 vlastně taky L). •Laické překlady metod, laicky vyráběné pomůcky, chyběly české normy. Celestia-R1---OverlayContentSD.png SVOBODA A KOL. - PRŮZKUM UŽÍVÁNÍ PSDG METOD: 2001 – 2003 •Dotazník: údaje o respondentovi, prostředí diagnostiky – žadatelé a požadavky, používané metody a jejich hodnocení, co chybí v č. diagnostice, negativní zkušenosti •Kvótní výběr: regiony, hustota psychologů v regionech, specializace, věk, délka praxe… •2 026 psychologů, z toho výběr 316 osob (221 žen, 95 mužů), praktičtí psychologové •Oblast diagnostické práce: 1. Klinická ps. – 138, 2. Poradenská ps. – 110, 3. Manažerská pss – 46, 4. Ps. v ozbrojených složkách (armáda, policie, vězeňství)– 32, Poměr asi 4 : 3 : 2 : 1 Celestia-R1---OverlayContentSD.png SVOBODA A KOL. - PRŮZKUM UŽÍVÁNÍ PSDG METOD: 2001 – 2003 •Diagnostikované psychické jevy •Intelekt + Osobnost na prvních místech ve všech skupinách • •Používané metody • 1. Výkonové testy (intelekt, paměť, pozornost) • 2. Dotazníky • 3. Projektivní metody Proč se neptali na typologii dg. otázek Celestia-R1---OverlayContentSD.png SVOBODA A KOL. - PRŮZKUM UŽÍVÁNÍ PSDG METOD: 2001 – 2003 •Nejpoužívanější metody - první desítka: 4 inteligenční testy, 4 projektivní metody, 2 dotazníky) •Raven •IST (Amthauer) •Wechsler – WAIS •ROR •Kresba postavy •Eysenckovy dotazníky •Baumtest •Lüscher •Wechsler – PDW •16PF (Cattellův dotazník) …. Nejvíce zdiskreditované testy (Norcross et al., 2006) Upozornit na to, že seriózní studie nikdy nezapomíná, že test nelze hodnotit odděleně od účelu použití. Celestia-R1---OverlayContentSD.png NEJUŽÍVANĚJŠÍ NÁSTROJE V PPP A SPC (2010, MATERIÁL BÝVALÉHO IPPP, NYNÍ NÚV) •PPP 1.WISC III. 2.IV. revize Stanford-Binetovy zkoušky, SON-R 2,5-7 a Woodcock-Johnson IE, 3.Rey Osterriethova komplexní figura (diagnostika pozornosti, zrakové percepce a vizuomotorických schopností), Reverzní test (diagnostika zrakové percepce) a Test obkreslování (posouzení jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomotorických schopností). 4.Nástroje pro diagnostiku rodinných vztahů, pro posouzení osobnostních charakteristik a sebepojetí u dětí a dospívajících a dotazníky zaměřené na mapování vrstevnických vztahů ve školních třídách. •SPC 1.Nástroje pro diagnostiku percepčně motorických schopností, užívané speciálními pedagogy - Zkouška laterality, Reverzní test a Test kresby lidské postavy, 2.Test obkreslování a percepčně motorické zkoušky ze souboru Diagnostika vývojových poruch učení, případně též Zkouška sluchové diferenciace WM (původní Wepmanova zkouška v úpravě Matějčka). 3.Barevné progresivní matice, méně často pak Standardní progresivní matice • • Celestia-R1---OverlayContentSD.png DOPORUČENÉ METODY PRO DOPRAVNĚ-PSYCHOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ •Měřené aspekty psychiky •Pozornost, odolnost proti monotonii, RČ, percepce, periferní vidění, paměť, inteligence, osobnost, senzorimotorická koordinace •Manuál doporučených psychodiagnostických metod… (2010) •http://www.ff.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/Sborniky_a_monografie/seitl/Man ul_final_v6_19_1_2011-1.pdf Celestia-R1---OverlayContentSD.png SVOBODA A KOL. - PRŮZKUM UŽÍVÁNÍ PSDG METOD: 2001 – 2003 •Co chybí v české psychodiagnostické praxi 1.Normy, standardizace 2.Semináře, výcviky 3.Nové metody, rozšíření nabídky 4.PC formy metod, aktualizace 5.Finanční dostupnost • •Důvody odmítání metod •časová náročnost, malá vypovídací hodnota, kvalita norem …. cena • •Odmítané či kritizované metody jsou současně nejčastěji používané ! • •Podrobněji Urbánek (2010) http://testforum.cz/domains/testforum.cz/index.php/testforum/article/view/3/3 Celestia-R1---OverlayContentSD.png KANADŠTÍ KLINIČTÍ PSYCHOLOGOVÉ VE FORENZNÍM KONTEXTU 2018 •http://dx.doi.org/10.1037/cap0000152 • Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png ETIKA, STANDARDY JAKO MAPA PSDG.KOMPETENCÍ •Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001 •Konstrukce, hodnocení a dokumentace testu •Spravedlivý přístup při testování •Používání testů •Normy, např. ISO10667 o poskytování testových služeb v organizačním prostředí. •Též informační dokumenty pro klienty – Test takers • Celestia-R1---OverlayContentSD.png STANDARDY PRO UŽÍVÁNÍ TESTŮ (EFPA, ITC, APA) •Etika užívání testů •přijetí zodpovědnosti za účelnost použití testu (i za své podřízené) •reflexe vlastní kompetence, povinnost aktualizovat •korektnost komunikace s testovanou osobou •ochrana osobních informací •dodržování, propagování a vyžadování standardů •Kvalita administrace a interpretace •odborná kompetence •vyhodnocení potenciálního přínosu užití testu (vč. zvážení ne-testování) •volba na základě silných a slabých stránek podložená empirickými, teoretickými argumenty (sledování vývoje) •reflektování férovosti testů, standardnosti podmínek •schopnost integrovat výsledky s dalšími informacemi •schopnost sdělit výsledky různým lidem (klienti, kolegové, právníci, spolupracující odborníci) •spolupráce na rozvoji testů (výzkumy, (re)standardizace…) •kvalita administrace •příprava – setting, informování, posouzení speciálních potřeb •vlastní administrace – naladění + manuálový postup + flexibilita v mezích manuálu •vyhodnocení •Legální aspekty •péče o autorské práva jako záruku dalšího rozvoje metod •péče o nešíření metod ve snaze o dlouhou životnost metod Celestia-R1---OverlayContentSD.png KLASIFIKACE PSDG METOD PODLE POŽADAVKŮ NA VZDĚLÁNÍ UŽIVATELE •Hogrefe Testcentrum (http://www.testcentrum.cz/testy dole): •Kategorie A: VŠ vzdělání + zaškolení pro administraci, vyhodnocení a interpretaci (testy pro personalisty, pedagogy, lékaře - některé dotazníky, testy pozornosti …) •Kategorie B: VŠ psychologické vzdělání •Kategorie C: VŠ psychologické vzdělání + akreditovaný kurz k metodě (Rorschach, MMPI, WAIS …) • •Různá nakladatelství - různé požadavky. Záleží i na deklarovaném způsobu použití. •Mezinárodně poměrně složité kvalifikační struktury. Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayContentSD.png SHRNUTÍ KOMPETENCÍ •Osvojené obecné principy, procesy – studium, trénink •Schopnost po všech stránkách hodnotit metodu – hlavně psychometrika a studium •Schopnost vést vyšetření •Schopnost administrovat •trénink administrování konkrétních metod •trénink komunikování, obecné prvky administrování •Schopnost kriticky argumentovat závěry – taky trénink Celestia-R1---OverlayContentSD.png KOMPETENCE HODNOTIT METODY •Znalost psychometrických vlastností testů – nároky, které na testy klademe •Znalost procesu vzniku a vývoje testů •Znalosti a zkušenosti v oblasti, v níž má být test použit •Schopnost posoudit relevanci norem pro konkrétního člověka • Celestia-R1---OverlayContentSD.png CO JE TŘEBA SI PŘINÉST Z PSYCHOMETRIKY •Skóry a normy (a proces standardizace/normalizace) •percentilové, odvozené od standardních skórů a vývojové •normy – národní, skupinové, uživatelské, ipsativní skóry •Reliabilita •zdroje náhodné chyby (rozptylu) a koeficienty, které je zachycují (korelace) •směrodatná chyba měření (SEM) a interval spolehlivosti pro pravý skór •požadavky na reliabilitu •Validita •zjevná – a dopady na výsledky vyšetření •obsahová, konstruktová – co chybí, co přebývá •kriteriální – jak je vysoká, efekt typu metody •prediktivní – kvalita rozhodování (spec, sens, falešná P/N) •konsekvenční (consequential) • Celestia-R1---OverlayContentSD.png Celestia-R1---OverlayTitleSD.png ČTENÍ NA SEMINÁŘ Hodnocení a volba testů Groth-Marnat – Kap. „Evaluating psychological tests“ Hogan – Kap. 2 – Zdroje informací o testech Posudek psychologické způsobilosti k výkonu zaměstnání Celestia-R1---OverlayContentSD.png K ZAMYŠLENÍ NA SEMINÁŘ •V návaznosti na čtení, podle čeho poznáme, že stojí za to použít určitý test (metodu), že je dobrý, vhodný? Liší se pohled akademika(idealisty) a praktika? Praktiků z různých oblastí praxe? • •Nakolik splňují metody použité v posudku psychologické způsobilosti k výkonu zaměstnání nároky, které na psychologické metody klademe? • Celestia-R1---OverlayContentSD.png • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PŘEHLED ZDROJŮ • Celestia-R1---OverlayContentSD.png ODBORNÉ ČASOPISY VĚNOVANÉ PSYCHODIAGNOSTICKÝM METODÁM •Články o metodách jsou častěji publikované v časopisech zaměřených na oblast, v níž metoda nalézá své uplatnění. •International Journal of Testing – oficiální kanál ITC •European Journal of Psychological Assessment (v PsychArticles, Hogrefe) •Psychological Assessment (APA) •Psychological Methods (APA) •Applied Psychological Measurement (Sage) •Assessment (Sage) •Rorschachiana (APA) •Journal of Psychoeducational Assessment (Sage) •Journal of Career Assessment (Sage) •TESTFÓRUM – www.testforum.cz Celestia-R1---OverlayContentSD.png VYDAVATELÉ TESTŮ •Hogrefe - Testcentrum http://www.testcentrum.cz/ •Psychodiagnostika http://www.psychodiagnostika-sro.cz •Assessment Systems (dříve Cassys) http://asystems.as/cs (Hogan, Shuchfried) •Propsyco http://shop.propsyco.cz/ • •Pearson Assessments http://www.pearsonassessments.com/pai/ •MHS http://www.mhs.com •… Celestia-R1---OverlayContentSD.png ODBORNÉ SPOLEČNOSTI •Česko-moravská psychologická společnost: sekce pro testy a testování >> Časopis Testfórum http://cmps.ecn.cz •Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody http://www.rorschach.cz/ •… •BPS - Psychological Testing Centre •http://www.bps.org.uk/careers-education-training/psychological-testing/psychological-testing •APA – sekce Evaluation, Measurement and Statistics •http://www.apa.org/topics/testing/index.aspx •International Test Commission https://www.intestcom.org • Celestia-R1---OverlayContentSD.png PSYCHODIAGNOSTIKA A NOVÉ TECHNOLOGIE •Způsoby administrace •papír-tužka •počítač •online počítač •online •mobilní zařízení •… • •http://dx.doi.org/10.1037/cpb0000106 •http://dx.doi.org/10.1037/cap0000113 •http://dx.doi.org/10.1037/cap0000099 Celestia-R1---OverlayContentSD.png FAIRNESS •Např. http://dx.doi.org/10.1037/pri0000073 vysoký věk a testová anxieta