Psychodiagnostické praktikum PSY438 Blok II Diagnostika kognitivních funkcí – screeningové testy, testy paměti 24. 10. 2019 Petra Strádalová Průběh dnešního bloku □Vaše zkušenosti s administrací psychodiagnostických testů kog. funkcí? □Představení průběhu psych. vyšetření kognitivních funkcí □Administrace vybraných psychodiagnostických testů (screeningové testy kognice, testy paměti) Kontext psychologického vyšetření kognitivních funkcí □66letá žena, SŠ vzdělání □subj. vnímá potíže s pamětí, výbavností slov □osobností změny – apatie □Jak by mohlo vypadat psychologické vyšetření kognitivních funkcí? Struktura vyšetření □Rozhovor (pacient, rodinní příslušníci) ■Anamnéza, pozorování, dotazníky soběstačnosti (BADLS-CZ)… □Samotná baterie psychodiagnostických testů… □Závěr z vyšetření, doporučení, co dále? – návrh kognitivní rehabilitace apod. Co potřebujeme vědět? □S čím pacient přichází? Jak to vidí okolí? Jak dlouho potíže trvají, kdy začaly, jaký je jejich charakter? Kdo jej poslal? □Vzdělání, zaměstnání, volnočasové aktivity v kontextu kognitivní rezervy… □Každodenní fungování, soběstačnost (aktivity denního života) □Nálada, osobnostní změny (v kontextu ABC syndromu demence, pseudodemence) □Možná omezení vzhledem k psychodiag. testům (zrak, sluch, jemná motorika) Které funkce je třeba zachytit? Je aktuální kognitivní výkon pacienta přiměřený jeho věku a vzdělání? Jak vypadá kognitivní profil pacienta? □Mnestické funkce (deklarativní paměť) □Exekutivní funkce □Pozornost, pracovní paměť □Symbolické funkce (řeč, písmo, čtení, kalkulické schopnosti) □Vizuoprostorové schopnosti Pozorování – co při vyšetření sledujeme? □Orientovanost (místo, čas, osoba) □Psychomotorické tempo □Verbální projev (výbavnost? fluence? obsah?) □Náhled na potíže □Spolupráce, motivace k výkonu □Emoční ladění □Únava □Další zvláštnosti v chování, neuropsychiatrické symptomy… Screening kognitivních funkcí □Důležitý i v rámci psychologického vyšetření □Mezioborová komunikace výsledků (MMSE a předepsání kognitiv) 13-25 Co použít? ■Mini-Mental State Examination MMSE (normy Štěpánková et al., 2015) ■Addenbrookský kognitivní test ACE-R (normy Beránková et al., 2015) – obsažen Test hodin, sedmičkový test… ace_s Co použít? ■Frontal Assessment Battery – Škála frontálního chování FAB (specifický screening), Bezdíček et al., 2017 ■Montrealský kognitivní test MoCA – citlivější, MCI, cca 10 minutová administrace Bodové hodnocení □MMSE 27-30 bodů bez poruchy kognitivních funkcí 25-26 bodů hraniční nález, doporučeno další sledování pacienta, u pacienta nad 75 let nebo s méně než 8 lety školní docházky jsou tyto hodnoty ještě v normě 18-24 bodů lehká demence 6-17 bodů středně těžká demence < 6 bodů těžká demence □MoCA www.mocatest.org - cut off 26 bodů normativní data na české populaci Kopeček et al. 2016 https://www.youtube.com/watch?v=jwGwsRnf9cc Případně normy ACE-R: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/addenbrooksky-kognitivni-test-orientacni-normy -pro-ceskou-populaci-52144?confirm_rules=1 MoCA - MMSE Kopeček et al. 2013 Senzitivita screeningu Nikolai, M. T., Vyhnálek, M. M., Literáková, M. E., Marková, H., & Hort, J. (2013). Vyšetření kognitivních funkcí v časné diagnostice Alzheimerovy nemoci. Neurologie pro praxi, 14, 297-301 Screeningové testy □Rozdíly mezi nimi? □Omezení? citlivost, mírná kognitivní porucha, vzdělání... □Přínosy? Paměť □deklarativní x procedurální (implicitní) □bezprostřední x oddálená □verbální x vizuální □křivka učení □pracovní paměť = „mentální pracovní stůl“ □! důležité zachytit, která fáze paměťového procesu je narušena Deklarativní paměťový proces Ukládání (frontální lalok, pozornost, strategie) Konsolidace (hipokampy) Uchování informace (hipokampy, parahipokamp. formace, temporální lalok) Vybavování (frontální lalok, strategie) Základní rozlišení Vztah se základními dg. - důležité pro dif. dg. úvahu zejména ve fázi MCI Porucha ukládání (hipokampální) AD Smíšená demence, LBD FTLD, VD Porucha vybavovaní (frontální) Paměť http://static.wixstatic.com/media/b570cd_dc46bc3e5a4a4c5daf6d0ff4f3f5559c.jpg_srz_226_151_85_22_0.5 0_1.20_0.00_jpg_srz Paměť □Test 16 slov (zkrácená verze původního Enhanced Cued Recall Test, z českého 7minutového screeningového testu demence) □Rey-Osterriethova figura (figura Taylorové) □Paměťový test učení (PTU) □Brief Visuospatial Memory Test (BVMT-R) □WMS-III (bezprostřední + oddálený sluchový a zrakový index…subtesty Logická paměť, Tváře, Verbální párové asociace, Obrázky rodiny...) T16S + rychlý test paměti + snadná administrace + užitečný pro dif. dg. demence + nejlépe využitelný ve stádiu lehké demence - ve stádiu MCI může být příliš jednoduchý - selhávání pac. s nomickými a gnostickými potížemi - chybí česká normativní studie - autorská práva k testu Paměť □Test 16 slov (zkrácená verze původního Enhanced Cued Recall Test, z českého 7minutového screeningového testu demence) □Rey-Osterriethova figura (figura Taylorové) □Paměťový test učení (PTU) □Brief Visuospatial Memory Test (BVMT-R) □WMS-III (bezprostřední + oddálený sluchový a zrakový index…subtesty Logická paměť, Tváře, Verbální párové asociace, Obrázky rodiny...) Figura Taylorové kopie Figura Taylorové po 3 min. Figura Taylorové po 30 min. Paměťový test učení 005.jpg PTU rekognice 9 správných odpovědí (-2,75 sd), 16 falešně pozitivních odpovědí T16S Nebyla přítomna porucha pojmenování Shrnutí obecných zásad vyšetření □každou doménu sledovat nejlépe více testy □pozor na různá omezení (sluch, zrak, jemná motorika) □vždy sestavit baterii individuálně (i vzhledem k onemocnění), přizpůsobit zdravotním možnostem a okolnostem vyšetření □zjistit aktuální psychický stav (dep. symptomatika) □důležité pozorování, přístup k testování □rozhovor o výsledcích, doporučení Odkazy □www.kognice.cz (ke stažení ACE-R, přednášky, kurzy) □http://www.mocatest.org/ □http://www.cerebrum2007.cz/ (ke stažení „Jak dělat TKF“) □http://www.nudz.cz/files/common/neuropsychol_diagnostika_web.pdf (ke stažení příručka „Neuropsychologická diagnostika kognitivního deficitu u AD“) □http://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2013/06/06.pdf .... Jak pracovat se získaným skórem? (Nikolai et al., 2013)