Testy Woodcock-Johnson • MICHAL JABŮREK • ONDŘEJ STRAKA PSY438 – Psychodiagnostické praktikum Výsledek obrázku pro Richard Woodcock Historie – zahraničí q1977 – 1. verze WJ (Woodcock & Johnson) §Woodcock-Johnson: Psycho-Educational Battery §V zásadě bez teoretických východisek q1989 – revize WJ-R (Woodcock & Johnson) §Woodcock-Johnson-Revised: Tests of Cognitive Ability §Po setkání s Hornem – napasování na Gf-Gc teorii §Kevin McGrew společně s Woodcockem q2001 – WJ III (Woodcock, McGrew, & Mather) §operacionalizace C-H-C q2014 – WJ IV (Schrank, McGrew, & Mather) Historie – Česká republika q1998 – WJ IE COG (zelené desky) §Mezinárodní edice Woodcock – Johnson: Testy kognitivních schopností §Lotyšsko, Slovensko, Maďarsko, ČR §7 subtestů q2010 - WJ IE II COG (červené desky) §8 subtestů – doplněno Formování konceptů §NÚV (IPPP ČR) ve spolupráci s The Woodcock-Muñoz Foundation (Anton Furman) Současnost – Česká republika q2016-2019 – adaptace WJ IV §Autoři - Anton Furman, Lenka Krejčová, Jiří Laciga, Tomáš Urbánek, Monika Víchová §Vydává Jiří Laciga a Propsyco §https://shop.propsyco.cz/product.php?id_product=41 §39 347 Kč §Normy pouze online – nákup kreditů k vyhodnocení §Technický manuál ke stažení zdarma §Školení §3 dny §Lenka Krejčová a http://www.dyscentrum.org/ § Části testu WJ IV – 3 baterie qWJ IV COG (cognitive) §Standard battery – 10 subtestů §Extended battery – 8 subtestů qWJ IV ACH (achievement) §Reading, written language, mathematics, and academic knowledge §Standard battery – 11 subtestů §Extended battery – 9 subtestů qWJ IV OL (oral language) §Determination of English (and Spanish) language proficiency, e.g. oral expression, listening comprehension §12 subtestů WJ IV ACH - subtesty STANDARD BATTERY • Test 1: Letter-Word Identification • Test 2: Applied Problems • Test 3: Spelling • Test 4: Passage Comprehension • Test 5: Calculation • Test 6: Writing Samples • Test 7: Word Attack • Test 8: Oral Reading • Test 9: Sentence Reading Fluency • Test 10: Math Facts Fluency • Test 11: Writing Fluency EXTENDED BATTERY • Test 12: Reading Recall • Test 13: Number Matrices • Test 14: Editing • Test 15: Word Reading Fluency • Test 16: Spelling of Sounds • Test 17: Reading Vocabulary • Test 18: Science • Test 19: Social Studies • Test 20: Humanities WJ IV OL - subtesty • Test 1: Picture Vocabulary • Test 2: Oral Comprehension • Test 3: Segmentation • Test 4: Rapid Picture Naming • Test 5: Sentence Repetition • Test 6: Understanding Directions • Test 7: Sound Blending • Test 8: Retrieval Fluency • Test 9: Sound Awareness • Test 10: Vocabulario sobre dibujos • Test 11: Comprensión oral • Test 12: Comprensión de indicaciones Bednářová, Jabůrek, Cígler: Testy školních dovedností (BACH) qPrávě probíhá standardizace §Konormace s českým WJ IV a paměťovým testem TOMAL (seniorský vzorek) q2 baterie §Český jazyk (Bednářová) §Matematika (Bednářová, Jabůrek, Cígler) q1 doplňkový subtest §Grafomotorické tempo Testy školních dovedností: Český jazyk qTesty čtení §slabiky, bezobsažný text, hlasité čtení, tiché čtení, práce s textem qTesty písemného projevu §diktát, opravy chyb v textu qJazykové roviny §slovní fluence, morfologická kompetence, syntaktická kompetence, fonologická kompetence qZraková diferenciace Testy školních dovedností: Matematika qPředmatematické dovednosti §soubor subtestů pro předškolní děti qSubtesty s rychlostní složkou §Automatizace – operace §Číselné řady §Doplnění znaků operací §Porovnávání operací §Sériové operace qDeklarativní znalosti qProcedurální znalosti qSlovní úlohy WJ IV COG vs. WJ IE II COG Standardní baterie WJ IV - subtesty Nový subtest Stejný princip, jiné položky Stejný subtest 1A) Slovník – synonyma X 1B) Slovník – antonyma X 2) Číselné řady Částečně 3) Verbální pozornost X 4) Hledání písmen X 5A) Fonologické zpracování – Vyhledávání slov X 5B) Fonologické zpracování – Slovní fluence X 5C) Fonologické zpracování – Substituce X 6) Reprodukce příběhů X 7A) Vizualizace – Prostorové vztahy X 7B) Vizualizace – Rotace s kostkami X 8A) Všeobecné znalosti – Kde X 8B) Všeobecné znalosti – K čemu X 9) Formování konceptů X 10) Obrácené číselné řady Do velké míry WJ IV COG vs. WJ IE II COG Rozšířená baterie WJ IV - subtesty Nový subtest Stejný princip, jiné položky Stejný subtest 11) Hledání čísel X 12) Opakování pseudoslov X 13) Audio-vizuální učení X 14) Rozpoznávání obrázků X 15) Analýza-syntéza X 16) Řazení názvů a čísel X 17) Vyhledávání dvojic X 18) Paměť na slova X Základní pravidla administrace •Přes roh stolu – úhel 45 stupňů •Záznamový list za testovacím sešitem • Základní pravidla administrace •Výchozí (vstupní) bod – dle věku, respektive odhadu schopností dítěte – uvedeno na začátku daného subtestu v testovém sešitě •Bazální úroveň – musí splnit určitý počet položek, pokud má pozdější výchozí bod – v případě, že ne, vrací se k lehčím •Pravidlo stropu (ukončení) – přerušení subtestu po určitém počtu chybných odpovědí v řadě, zabraňuje frustraci; pozor na pravidlo celé strany (doadministrujte položky na dané straně) •Při více odpovědích s časovým odstupem skórujte poslední odpověď probanda •Při více odpovědích naráz – „Jaká je tedy tvoje odpověď?“ • Zaměření baterie COG: 7 faktorů (širokých schopností) qComprehension-Knowledge (Gc) qLong-Term Retrieval (Glr) •Aktuálně po rozdělení Glr na Gl a Gr jde o Learning efficiency (Gl) qVisual Processing (Gv) qAuditory Processing (Ga) qFluid Reasoning (Gƒ) qCognitive Processing Speed (Gs) qShort-Term Working Memory (Gwm) Comprehension-Knowledge (Gc) q The ability to comprehend and communicate culturally-valued knowledge. Gc includes the depth and breadth of both declarative and procedural knowledge and skills such as language, words, and general knowledge developed through experience, learning and acculturation. Comprehension-Knowledge (Gc) qVe WJ IE II COG §Obrázkový slovník – přesunuto do Oral language §Synonyma – ponecháno ve WJ IV COG §Antonyma – ponecháno ve WJ IV COG §Verbální analogie – odstraněno (důraz na znalosti více než na logické myšlení) qVe WJ IV COG §Slovník - Synonyma a Antonyma §Všeobecné znalosti – Kde a K čemu §„Kde obvykle bývá… míza, porota, kopyto?“ §„K čemu se obvykle používá… zubní pasta, mobil, tachometr?“ Long-Term Retrieval (Glr) Aktuálně děleno na Gl a Gr Learning efficiency (Gl): The ability the ability to learn, store, and consolidate new information over periods of time measured in minutes, hours, days, and years. Retrieval fluency (Gr): The rate and fluency at which individuals can access information stored in long-term memory. qPozor, nezaměňovat se znalostmi, to je Gc. qGr často měřeno pomocí testů RAN (z anglického „rapid automized naming“) Výsledek obrázku pro rapid naming Long-Term Retrieval (Glr) qVe WJ IE II COG §Paměť na jména – nahrazeno audio-vizuálním učením qVe WJ IV COG §Vyprávění příběhů §„Několik dětí foukalo v parku bubliny. Ale nebyly to obyčejné bubliny z bublifuku, byly to jedlé bubliny! Děti a jeden pes zkoušeli chytat bubliny do pusy.“ §Audio-vizuální učení qPozor, v nové revizi C-H-C je Glr štěpeno na Gl a Gr. V tomto pojetí spadají všechny výše uvedené subtesty pod Gl (Learning Efficiency) Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Muž Pes Kůň A Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Long-Term Retrieval (Glr): Audio-vizuální učení Ten kůň byl pod tím zeleným stromem nebo u toho velkého domu s tím mužem a s tím černým psem. Visual Processing (Gv) The ability to make use of simulated mental imagery to solve problems. Perceiving, discriminating and manipulating images in the “mind’s eye.” Visual Processing (Gv) qVe WJ IE II COG §Prostorové vztahy – ponechány a doplněny o mentální rotace qVe WJ IV COG §Vizualizace §Prostorové vztahy §Mentální rotace §Rozpoznávání obrázků §Vizuální paměť na obrázky Auditory Processing (Ga) The ability to discriminate, remember, reason, and work creatively (on) auditory stimuli, which may consist of tones, environmental sounds, and speech units. q qVe většině inteligenčních baterií se neměří… Auditory Processing (Ga) qVe WJ IE II COG §Zvukové vzorce – odstraněno qVe WJ IV COG - změna uchopení faktoru §Fonologické zpracování §Vyhledávání slov – „Řekněte mi slovo, které začíná skupinou hlásek /ží/. §Slovní fluence – „Řekněte za minutu co nejvíce slov začínající hláskou /m/. §Substituce – „Změňte /m/ ve slově může na /r/.“ §Opakování pseudoslov §„nepředvyrumakačila“ §„opražtamininovačný“ Fluid Reasoning (Gƒ) The use of deliberate and controlled procedures (often requiring focused attention) to solve novel “on the spot” problems that cannot be solved by using previously learned habits, schemas, and scripts. Fluid Reasoning (Gƒ) qVe WJ IE II COG §Formování konceptů – ponecháno ve WJ IV COG §Kvantitativní vyvozování - rozsekáno §kombinace znalostí, číselných řad a matic qVe WJ IV COG §Číselné řady §(Číselné matice součástí WJ IV ACH) §Formování konceptů §Analýza-syntéza Fluid Reasoning (Gƒ): Analýza-syntéza Cognitive Processing Speed (Gs) The ability to control attention to automatically, quickly and fluently perform relatively simple repetitive cognitive tasks. Cognitive Processing Speed (Gs) qVe WJ IE II COG §Vizuální porovnávání – ponecháno ve WJ IV COG qVe WJ IV COG §Porovnávání písmen §Porovnávání čísel §Vyhledávání dvojic (Pair Cancellation) §Pracovní sešit plný 3 střídajících se obrázků, proband má za úkol vyhledat všechny stejné dvojice – míč následovaný psem Short-Term Working Memory (Gwm) The ability to maintain and manipulate information in active attention. The mind’s mental “scratchpad” or “workbench.” Short-Term Working Memory (Gwm) qVe WJ IE II COG §Obrácené číselné řady – ponecháno ve WJ IV COG qVe WJ IV COG §Verbální pozornost §kráva…1…opice…3…9…6. Řekněte mi první a pak poslední uvedené zvíře. §kachna…9…3…5…ryba…2…vlk…7…4. Řekněte mi číslo mezi rybou a vlkem. §Obrácené číselné řady §Třídění názvů a čísel §Vyjmenovat názvy v prezentovaném pořadí a následně čísla v daném pořadí. §židle…4…7…čepice…cukr…6…5. §Paměť na slova §žádá…pod…držet…užít.