Diagnostika intelektových schopností v rámci PASS PSY438 – Psychodiagnostické praktikum PASS teorie nPlanning – Attention – Simultaneous – Successive Processes nAutoři: Jagannath P. Das, Jack A. Naglieri nPřístup vychází ze starší, neuropsychologické teorie tzv. funkčních systémů A. R. Luriji Lurijova teorie funkčních systémů n1. systém: zahrnuje mozkový kmen, mezimozek a vývojově nejstarší části koncového mozku. Zodpovídá za pozornost a „vybuzování“ (arousal) CNS n2. systém: zahrnuje temenní, týlní a spánkový lalok koncového mozku. Zodpovídá za přijímání, zpracování a uchování informací získaných prostřednictvím různých smyslových modalit z vnějšího světa Lurijova teorie funkčních systémů n3. systém: zahrnuje prefrontální oblasti čelních laloků. Zajišťuje celkovou regulaci chování, syntézu informací získaných z vnějšího světa, kontrolu impulzů a sebemonitorování. Lurijova teorie funkčních systémů funkční systémy Lurijova teorie funkčních systémů mozek Narušení 2. systému nsrv. věty: „Otec a matka šli do kina a doma zůstala babička a děti“. vs. „Do školy, kde se učila Nina, přišla ze závodu dívka, aby složila zkoušku“. n„Na větvi stromu je hnízdo ptáka“. nKomunikace vztahů: bratr otce vs. otec bratra, pán psa, kříž pod kruhem atd. nAnalogicky např. počítání s vícecifernými čísly (31-7); „o tolik větší“ vs. „tolikrát větší“ atp. Narušení 3. sytému n„Na dvou policích bylo 18 knih, ale na každé nebyl stejný počet, na první polici bylo dvakrát víc knih, jako na první. Kolik bylo na každé polici knih?“ nOdpověď: 36, 36 + 18 = 54 n nDeficity v plánování patrné i na úrovni očních pohybů (viz např. Yarbusovy studie). n PASS teorie nPlánování: nprefrontální funkce nnutno chápat v širším smyslu, tj. nejen jako vlastní vytváření plánů a strategií, ale i organizaci dalších psychických procesů nutných pro jejich uskutečnění, sebemonitorování a zhodnocení (evaluaci) konečného stavu n Plánování test-planovani Plánování math PASS teorie nPozornost: nMentální proces úzce spojený s impulzy přicházejícími z vnějšího světa. Umožňuje selektivní zaměření na jeden podnět a komplementární utlumení odpovědí na jiné („konkurenční“) podněty n Pozornost pozornost PASS teorie nSimultánní procesy: nProces vnímání vzorců (patterns) jako vzájemně propojených prvků. Uplatní se zejm. u vizuoprostorových reprezentací, ale nejen zde (srv. například řeč – souběžné vnímání intonace a formálního obsahu, některé aspekty gramatiky apod.) Simultánní procesy kostky Simultánní procesy kruh pod čtvercem PASS teorie nSériové procesy: nUplatní se u stimulů charakteristických pevným lineárním uspořádáním (ranné čtení, některé aspekty řeči, komplexní pohyby, počítání aj.) Sériové procesy nThe blue is yellow. Who is yellow? nThe red greened the blue with yellow. Who used the yellow? nThe red blues a yellow green of pinks , that are brown in the purple, and than grays the tan. What does the red do first? n n„Školní“ příklad: nPostupné zaokrouhlování čísla 2,38746 PASS teorie - schéma bez názvu CAS - struktura nPlánování: Plánované párování čísel (Matching numbers); Plánované kódování (Planned Codes); Plánované spojení (Planned Connections) n nPozornost: Expresivní pozornost; Hledání čísel (Number Detection); Receptivní pozornost n nSimultánní procesy: Matrice (Nonverbal Matrices); Verbálně-prostorové vztahy (Verbal-spatial Relations); Figurální paměť (Figure Memory) n nSériové procesy: Slovní řady (Word Series); Opakování vět (Sentence Repetion); Otázky (Sentence Questions) CAS – ukázka vyhodnocení n n nKonec.