Exekutivní funkce •nejednotné vymezení •obvykle: schopnost vykonání volní cílevědomé aktivity (zahrnuje iniciaci nezávislé účelné činnosti a inhibici irelevantní a nepřiměřené aktivity) •postižení: neschopnost seberegulace chování, nutnost povzbuzování, vytvoření rámce – plánu, supervize • Z historie… • • • • • • • •1823–1861 Počítačová rekonstrukce FRONTG~1 Neuroanatomie http://www.filosofie-uspechu.cz/wp-content/uploads/2012/08/prefrontalni-kortex.jpg Soubor:Cortex frontal lateral.png Prefrontální kůra •Fylogenetická „mladá část“ •u lidí tvoří 29% objemu mozkové kůry •u šimpanzů tvoří 14-17% objemu mozkové kůry •u makaků 12% • •kompletní myelinizace až v 2. deceniu • Funkce •Kognice – vyšší či exekutivní funkce •Regulace nálady •Regulace chování, osobnosti • •Porucha •Poruchy exekutivních funkcí •Poruchy nálady (deprese, mánie, labilita) •Změny chování (desinhibice, impulsivita anebo apatie) Frontální behaviorální syndrom •Porucha iniciace •Porucha inhibice chování a stabilizace nálady –Desinhibice –Echolálie –Utilizační chování –Perseverace –Hyperoralita –Emoční labilita,spastický pláč… Co konkrétně patří mezi EF? •Rychlost •Pozornost •Strategie a logické myšlení •Naplánování akce •Provedení akce •Reakce na změnu podmínek •Zpětná vazba Subdomény •Přenášení zaměření Generování hypotéz •Řešení problému Vytváření pojmu •Abstraktní usuzování Plánování času •Organizace Formování cíle •Verbální fluence Pracovní paměť •Inhibice Sebekontrola •Iniciativa Sebe-řízení •Duševní flexibilita Řízení pozornosti •Anticipace Hodnocení •Řízení chování Zdravý (selský) rozum •Tvořivost Multitasking •Metakognice, introspekce Sebekritičnost • …konkrétní příklady •Poznat své silné a slabé stránky •Nahlížet problémy z pohledu jiných lidí •Stanovit si realistické cíle a plány •Chápat drobné a abstraktní informace •Efektivně využívat čas •Začínat činnosti samostatně •Přicházet s nápady a řešením problému •Mít dobrý úsudek •Monitorovat vlastní chování a v případě nutnosti ho změnit •Opravovat vlastní chyby •Zvládat změnu rutiny •Učit se z chyb •Předjímat a řešit neočekávané problémy •Přizpůsobit se nečekaným změnám •Plánovat si den •Plánovat a organizovat aktivity •Dokončit započaté činnosti • Psdg. nástroje •Test verbální fluence •Test cesty •Stroopův test •Test hodin •Frontal assesment battery •Londýnská, Hanojská věž •Wisconsinský test třídění karet •a další • Test verbální fluence •Lexikální (N,K,P) •Sémantická (zvířata, obchod…) • •clustering, switching (Troyer, 1998) • Stroopův test •poruchy inhibice •různé verze administrace •interferenční podmínka testu je považována za míru schopnosti inhibovat interferující reakci, která spadá pod exekutivní funkce • • Stroopův test – ukázka 1. část zelená červená modrá zelená červená zelená modrá červená modrá zelená červená zelená modrá červená zelená • • modrá zelená červená modrá červená zelená modrá červená modrá zelená červená zelená červená zelená červená červená zelená modrá zelená modrá zelená modrá červená modrá zelená červená zelená modrá červená červená modrá zelená modrá zelená červená zelená modrá červená modrá zelená červená zelená červená modrá červená modrá zelená modrá zelená červená zelená modrá červená modrá zelená červená zelená červená modrá červená modrá zelená modrá zelená červená zelená modrá červená modrá zelená červená zelená červená modrá červená Stroopův test – ukázka 2. část Stroopův test – ukázka 3. část • Test hodin •Exekutivní funkce •Vizuo-spaciální funkce •Paměťové funkce FAB test (Frontal Assessment Battery) • Dubois, B., Slachevsky, A., Litvan, I., & Pillon, B. (2000). The FAB: A frontal assessment battery at bedside. Neurology, 55(11), 1621-6. • subtesty •Konceptualizace (subtest podobnosti) •Mentální flexibilita (subtest verbální fluence) •Programování (subtest série pohybů) •Citlivost k interferenci (konfliktní instrukce) •Kontrola inhibice (subtest Go-No-Go) •Environmentální autonomie (subtet uchopovací chování) • • • • • •Konceptualizace, abstraktní uvažování •Souvislost intelekt, vzdělání… •Probandi hledají souvislost mezi banánem a pomerančem (ovoce), stolem a židlí (nábytek) a tulipánem, růží a kopretinou (květiny). • Konceptualizace •Čím jsou si podobné? •1. banán a pomeranč V případě úplného („Nejsou si podobné“) (ovoce) nebo částečného selhání („Oba mají slupku“) pomožte probandovi slovy Oba, banán i pomeranč, jsou..., ale položku hodnotíme 0b - u následujících položek již nepomáháme. •2. stůl a židle (nábytek) •3. tulipán, růže a kopretina (květiny) • • • •fonematická fluence od písmene S s limitem jedné minuty •rozhoduje rovněž slovní zásoba, sémantická paměť či rychlost Slovní plynulost (duševní flexibilita) •Řekněte mi co nejvíce slov, která začínají písmenem „S“. Jakékoliv slova kromě vlastních jmen a příjmení. •čas: 60 sekund • Když proband nepodá žádnou odpověď během prvních 5 sekund, řekněte Například slon. Při dalším otálení v délce 10 sekund povzbuďte pacienta: Jakékoliv slovo, které má na začátku písmeno S. Opakování slov nebo jejich variace (silnice, silničář), příjmení nebo vlastní jména nejsou počítána • • • •Lurijova motorická sekvence prováděná jednou rukou v pořadí pěst – hrana – dlaň Série pohybů (programování) •Pozorně se dívejte, co provádím. Seďte přímo před probandem. Svou levou rukou proveďte 3x Lurijovu sérii pohybů pěst – hrana – dlaň. Nyní proveďte tutéž řadu pohybů svou pravou rukou, napřed se mnou, pak samostatně. Proveďte sérii pohybů 3x s probandem, pak řekněte Nyní to dělejte sám / sama. • • • •CITLIVOST K INTERFERENCI, KONFLIKTNÍ INSTRUKCI •schopnost potlačit reakci na nápadný podnět z prostředí •schopnost odolat nevhodné impulzivní reakci • • • Konfliktní instrukce (citlivost k interferenci) •Klepněte dvakrát, když já klepnu jednou. Abyste se ujistili, že proband chápe instrukci, zkuste řadu tří pokusů 1 - 1 - 1. •Klepněte jednou, když já klepnu dvakrát. Abyste se ujistili, že proband chápe instrukci, zkuste řadu tří pokusů 2 - 2 - 2. •Pak proveďte následující sérii: 1 - 1 - 2 - 1 - 2 - 2 - 2 - 1 - 1 - 2. Go - No Go (kontrola inhibice) •Klepněte jednou, když já klepnu jednou. Abyste se ujistili, že proband chápe instrukci, zkuste řadu tří pokusů 1 - 1 - 1. •Neklepejte, když já klepnu dvakrát. Abyste se ujistili, že proband chápe instrukci, zkuste řadu tří pokusů 2 - 2 - 2. •Pak proveďte následující sérii: 1 - 1 - 2 - 1 - 2 - 2 - 2 - 1 - 1 - 2. • Uchopovací chování (environmentální autonomie) •Examinátor sedí naproti probandovi. Položte probandovy ruce dlaněmi nahoru na jeho kolena. Bez toho, abyste něco řekli nebo pohlédli na probanda, přibližte své ruce k probandovým a dotkněte se obou jeho dlaní, abyste zjistili, budou-li spontánně uchopeny. Když je proband uchopí, řekněte Nyní mé ruce neberte. a zkuste to znovu. Wisconsinský test třídění karet 220px-WisconsinCardSort Třídění karet k jedné ze 4 možných dle měnících se podmínek Podmínky se mění po 10 odpovědích Londýnská věž WATER_429_2011_310_Fig1_HTML Hanojská věž (TOH – Tower of Hanoi) TOH hanojská věž Úl1(7) 7 Úl4(10) 10 Úl5(11) 11 Úl8(14) 14 Úl9(15) 15 Úlmax(31) 31