Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.
Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 6/10/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 20/10/2019.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/10/2019 to 3/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/10/2019 to 17/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/10/2019 to 1/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 15/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 29/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 12/1/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2019 to 26/1/2020.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2019 to 13/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 2/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 2/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 22/3/2020.

Úvod do předmětu_Vidovićová

Povinná literatura:

Why population aging matters. A Global Perspective. National Institute on Aging. Dostupné z: http://2001-2009.state.gov/documents/organization/81775.pdf

Achenbaum, W. A. (2010). 2008 Kent Award Lecture: An Historian Interprets the Future of Gerontology. The Gerontologist, 50(2), 142–148. http://doi.org/10.1093/geront/gnp142
Hendricks, J., Applebaum, R., & Kunkel, S. (2010). A world apart? Bridging the gap between theory and applied social gerontology. The Gerontologist, 50(3), 284–293. http://doi.org/10.1093/geront/gnp167
World Population Ageing 2015. United Nations. Detailně str. 1-8 & 111-113; zběžně prostudovat str. 9-65. Dostupné z: http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WPA2015_Report.pdf

Rozšiřující literatura:
Sýkorová, D.2007. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. Praha: Slon, str. 19-46.
Uhlenberg, P. (1996). The burden of aging: a theoretical framework for understanding the shifting balance of caregiving and care receiving as cohorts age. The Gerontologist, 36(6), 761–767. Dostupné z: http://gerontologist.oxfordjournals.org/content/36/6/761.full.pdf
Sparshott, J. 2015. As America´s Workforce Ages, Here´s Where the Jobs Will Be. The Wall Street Journal, Dec 8, 2015. Dostupné z: http://blogs.wsj.com/economics/2015/12/08/as-americas-workforce-ages-heres-where-the-jobs-will-be/
Miner-Rubino, K., Winter, D. G., & Stewart, A. J. (2004). Gender, Social Class, and the Subjective Experience of Aging: Self-Perceived Personality Change From Early Adulthood to Late Midlife. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(12), 1599–1610. http://doi.org/10.1177/0146167204271178

Calasanti, T. 2003. „Theorizing Age relations“ Pp. 199 – 217 in Biggs, S., Lowenstein, A., Hendricks, J. The need for theory: Critical Approaches to Social Gerontology. Amitywille: Baywood Publishing Comp.
Calasanti, T. (2010). Gender relations and applied research on aging. The Gerontologist, 50(6), 720–734. http://doi.org/10.1093/geront/gnq085
Rozšiřující zdroje:
Bowen, C. E., & Skirbekk, V. (2016). Old age expectations are related to how long people want to live. Ageing & Society, FirstView, 1–26. http://doi.org/10.1017/S0144686X16000726
Peter Fedichev, Ph.D. on Ageing is a disease: https://youtu.be/EoJVdVpOLK0
de Grey : https://www.youtube.com/watch?v=T0lvxTm2iLg
Dillaway, H. E., & Byrnes, M. (2009). Reconsidering Successful Aging A Call for Renewed and Expanded Academic Critiques and Conceptualizations. Journal of Applied Gerontology, 28(6), 702–722. http://doi.org/10.1177/0733464809333882

Téma biologie stárnutí I. (Kellner)


V přednášce budou probrány základní aspekty biologického stárnutí a možnosti prevence výrazných patologických stavů s ohledem na rizika vyššího věku.
Na přednášku navazuje praktická ukázka "geronto obleku". Doporučujeme oblečení, které není citlivé na použití suchých zipů.

Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS) - reflexe cvičení
Termín odevzdání: 30.9. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "Seminární úkol 1" - jméno přidává IS automaticky)
(V případě, že se nebudete moci zúčastnit cvičení, bude Vám přidělen náhradní seminární úkol).


Biologie stárnutí - Matějovská

Povinná literatura:
Kalvach, Z., Holmerová, I. 2008. „Geriatrická křehkost-významný klinický fenomén. Med. pro praxi 5(2): 66-69. Dostupné z: http://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2008/02/05.pdf
Dannefer, D. 2003. Cumulative Advantage/Disadvantage and the Life Course: Cross Fertilizing Age and Social Science Theory. Journal of Gerontology 58B(6): 237-337. Dostupné z: http://sociology.case.edu/files/2014/11/CumulativeAdvantageDisadvantageandtheLifeCourse.pdf




Sociální teorie stárnutí - Petrová Kafková

V lekci budou probírány nejvlivnější teorie a koncepty stárnutí.

klíčová slova: aktivní stárnutí, úspěšné stárnutí, participace, třetí věk

Povinná literatura:
Phillipson, C., & Biggs, S. (1998). Journal of Aging and Identity, 3(1), 11-23.

Walker, A. (1981). Towards a political economy of old age. Ageing & Society, 1(1), 73-94.

Rozšiřující literatura:
Bengtson, V. L., Burgess, E. O., & Parrott, T. M. (1997). Theory, explanation, and a third generation of theoretical development in social gerontology. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 52(2), S72-S88.
Katz, S. (2000). Busy bodies: Activity, aging, and the management of everyday life. Journal of aging studies, 14(2), 135-152.
Phillipson, C. (2015). The political economy of longevity: developing new forms of solidarity for later life. The Sociological Quarterly, 56(1), 80-100.



Čtvrtý věk - Petrová Kafková

V hodině bude probíráno téma čtvrtého věku a "skutečného stáří". Studující budou seznámeni s aktuálními koncepty a tématy řešenými v kontextu stárnutí s disabilitou.

klíčová slova: čtvrtý věk, pokročilé stáří, smrt, disabilita, soběstačnost, aktérství

Povinná literatura:
Gilleard, C., & Higgs, P. (2010). Aging without agency: Theorizing the fourth age. Aging & Mental Health, 14(2), 121-128.
Horgas, A. L., Wilms, H. U., & Baltes, M. M. (1998). Daily life in very old age: Everyday activities as expression of successful living. The Gerontologist, 38(5), 556-568.

Rozšiřující literatura:
Lloyd, L., Calnan, M., Cameron, A., Seymour, J., & Smith, R. (2014). Identity in the fourth age: perseverance, adaptation and maintaining dignity. Ageing & Society, 34(1), 1-19.
Higgs, P., & Gilleard, C. (2015). Rethinking old age: Theorising the fourth age. Macmillan International Higher Education.
Grenier, A. (2006). The distinction between being and feeling frail: exploring emotional experiences in health and social care. Journal of Social Work Practice, 20(3), 299-313.

Kultruní gerontologie - Galčanová


Povinná literatura:
Twigg, J., Martin, W. 2014. The Challenge of Cultural Gerontology. The Gerontologist, gnu061. http://doi.org/10.1093/geront/gnu061;
Buse, C., Twigg, J. 2014. Looking „out of place": analysing the spatial and symbolic meanings of dementia care settings through dress. International Journal of Ageing & Later Life, 1, 9, 69–95.

Rozšiřující literatura:
Twigg, J., Martin, W. 2014: Routledge Handbook of Cultural Gerontology. London: Routledge.

Doporučená videa:


Koncepty enviromentální gerontologie - Galčanová

Důchodové kontroverze - Jahoda

Povinná literatura:
Pensions at a Glance 2015. OECD. [Online]. Dostupné z: http://www.oecd.org/publications/oecd-pensions-at-a-glance-19991363.htm Podrobněji nastudovat kapitolu 1 (p.15-45) a pak sekci Czech Republic (p. 235-239).

Axel Börsch-Supan, Myths, scientific evidence and economic policy in an aging world, The Journal of the Economics of Ageing, Volume 1, 2013, Pages 3-15, ISSN 2212-828X, http://dx.doi.org/10.1016/j.jeoa.2013.06.001. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212828X13000029)

Zadání úkolu:
POZNÁMKA: Všechny nejsanosti, prosím, konzultujte přímo s doc. Jahodou na přednášce/semináři!

Gender Gap in Pensions (dále jen "GGP") měří příjmovou nerovnost v
seniorské populaci a jako takový odpovídá za rozdílnou míru příjmové
chudoby mužů a žen. Vaším úkolem je popsat, jaký je vliv GGP na
příjmovou nerovnost v ČR a jaké aspekty GGP se řeší ve vámi vybraném
státu EU. Rozsah práce nepřesáhne 2,5 strany A4 (písmo 11, řádkování 1,
zdroje literatury se nepočítají do limitu 2,5 stran). Hodnocení práce
bude následující: 50 % formální aspekty (formální podoba, míra dodržení
guidelines) a 50 % obsahová podoba.  Struktura úkolu má následující části:

1) Možnosti definice GGP (0,3-0,5 strany A4)

Popište, jak je GGP v literatuře definován a ideálně se vyjádřete k
nejednoznačnosti jeho definic.

2) Vliv GGP na příjmovou chudobu - AROP v zemích EU. (0,5 strany A4)

Vyhledejte údaje o GGP a AT-rISK-OF-POVERTY rate (AROP) seniorské populace za 15-28 zemí EU
(tabulka o více sloupcích a 2 řádcích + záhlaví). Existuje korelace mezi
GGP a AROP. Je tato korelace statisticky signifikantní?

3) Hodnota GGP na českých důchodových datech (0,75-1 strana A4)

S využitím Statistické ročenky z oblasti důchodového pojištění za rok
2017 (www.cssz.cz) ukažte, jaká je výše GGP pro různé kategorie českých
důchodců (tabulka o více sloupcích a 3 řádcích - důchod žen, mužů, GGP -
plus záhlaví). Zjištěné údaje slovně komentujte a diskutujte, jaký mají
vliv na hodnotu českého GGP používaného na mezinárodní úrovni.

4) GGP ve vybrané evropské zemi (0,25-0,5 strany A4)

Najděte odborný článek, který je evidovaný ve WOS nebo Scopus a který se
věnuje GGP v jakékoliv zemi mimo ČR. Stručně shrňte cíl článku,
metodologii a výsledky.

Kreativita, spiritualita, technologie - Vidovićová

Přednáška Senioři a symbolický prostor: objekt, subjekt, konzument : https://prezi.com/gvfuplfhatqg/soc-570-20103part-media/

Senioři a symbolický prostor: objekt, subjekt, konzument
Klíčová slova: kreativita, spiritualita, média, film, tvůrci, konzumenti, objekt zobrazování, percepce mediálního obsahu,

Rozšiřující literatura:
Seeley, W. W., Matthews, B. R., Crawford, R. K., Gorno-Tempini, M. L., Foti, D., Mackenzie, I. R., & Miller, B. L. (2008). Unravelling Boléro: progressive aphasia, transmodal creativity and the right posterior neocortex. Brain, 131(1), 39–49. https://doi.org/10.1093/brain/awm270

Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.

Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy ....

Termín odevzdání: 25.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "Seminární úkol" - jméno přidává IS automaticky)

Antiageing - Vidovićová

Povinná literatura:

Silicon Valleys Quest to Live Forever. 2017. Newyorker [Online] Dostupné z: http://www.newyorker.com/magazine/2017/04/03/silicon-valleys-quest-to-live-forever


Přehled seminárních úkolů

1. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS) - reflexe cvičení
V rozsahu 1 - 3 NS popište Vaši zkušenost s gerontooblekem, jak jste ji prožili, co jste se (ne)naučili, komu byste ji (ne)doporučili....
Termín odevzdání: 7.10. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "1_Seminární úkol" - jméno přidává IS automaticky)
(V případě, že se nebudete moci zúčastnit cvičení, bude Vám přidělen náhradní seminární úkol. Musíte se však o něj přihlásit u vyučující).


2. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Přečtěte si jednu kapitolu z díla Boženy Němcové "Babička", v jednom odstavci shrňte její obsah a dále argumentujte jaká sociologická témata, jaké sociologické teorie a teorie stárnutí bychom mohli v kapitole najít.

Příklad:
Kapitola 1. Originální text:  "Nežila osamotnělá ve své chaloupce; všickni obyvatelé vesničtí byli bratřími jí a sestrami, on jim byla matkou, rádkyní, bez ní se neskončil ani křest, ani svatba ani pohřeb." (str. 15). Úkol: Kapitola pojednává o životních podmínkách Babičky. Koncepty: mezigenerační a sousedské vztahy, rurální stárnutí, osamělost ve stáří; otázky životní dráhy .... Argumentace (příklad). Otázky soužití v rurálních oblastech jako příklad kvalitních mezilidských vztahů, silných sociálních sítí, viz. např. Tönnies,...

Termín odevzdání: 25.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "2_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)


3. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Natočte krátké video/ audio se seniorem na téma "Přísloví o věku". Písemně odevzdejte krátký scénář s informacemi o videu/ rozhovoru (anonymizovaný). Video/audio nahrajte do ISu.
Termín odevzdání: 11.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "3_Seminární úkol_video/audio"  & "3_Seminární úkol_scénář" - jméno přidává IS automaticky)

4. Seminární úkol "Age-friendly city": 2 - 3 NS (1800 znaků = 1 NS), 4 fotografie či jiná vizuální forma záznamu z terénu.

Seminární úkol předpokládá 2 fáze, je nutné pracovat s předstihem:
1) pozorování vybraného místa/prostoru se zaměřením na jeho věku ne/přátelské charakteristiky
2) interpretaci tohoto pozorování na základě kritické četby odborných textů k tématům prostorového ageismu, age-friendly city/design atp.

Varianta úkolu 

A) go-along etnografie - spoluprocházení prostoru s rozhovorem

B) mentální mapa s rozhovorem

C) vlastní pozorování konkrétního místa - "shared space" křižovatky ulic Česká a Joštova

Věnujte prosím alespoň 1 hodinu pozorování v terénu a procházení zvolené trasy (neměla by být delší než cca 1 km, spíše kratší; může jít například o náměstí a přilehlé ulice). Věnujte pozornost nejmenším detailům, interakcím mezi lidmi navzájem a lidmi a prostředím i tomu, jak na vás prostor působí a pokuste se zhodnotit, které aspekty sledovaného místa jsou "přátelské vyššímu věku" a které naopak pohyb a pobyt lidem vyššího věku mohou znepříjemňovat, komplikovat nebo mu v některých případech i zabraňovat.

Zpracujte své terénní poznámky a další formy záznamu (fotografie, kresba, nahrávka) podle vlastního uvážení a využijte je v textu (jako podporu argumentů, jako ilustraci). Shrňte své odpovědi na otázku do podoby souvislého textu a interpretujte je s pomocí textů z povinné a dalších alespoň 2 odborných textů, které k tématu dle vlastního uvážení dohledáte (můžete použít klíčových slov jako např. age-friendly design, age-friendly city, urban ageing atp., inspiraci najdete i v doporučené četbě, alespoň jeden text však musí být "nový"). Můžete pracovat i ve dvojicích, pak bude délka výsledného textu minimálně 4 normostrany. Pro plnění seminárního úkolu můžete využít své zkušenosti s "gerontooblekem" pro zvýšení své vnímavosti vůči specifickým nárokům prostředí, předpokládá se vedle návaznosti na četbu také váš vlastní imaginativní vklad.

Termín odevzdání: 11.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "4_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

5. Seminární úkol: 1- 3 NS (1800 znaků = 1 NS):
Gender Gap in Pensions (dále jen "GGP") měří příjmovou nerovnost v
seniorské populaci a jako takový odpovídá za rozdílnou míru příjmové
chudoby mužů a žen. Vaším úkolem je popsat, jaký je vliv GGP na
příjmovou nerovnost v ČR a jaké aspekty GGP se řeší ve vámi vybraném
státu EU. Rozsah práce nepřesáhne 2,5 strany A4 (písmo 11, řádkování 1,
zdroje literatury se nepočítají do limitu 2,5 stran). Hodnocení práce
bude následující: 50 % formální aspekty (formální podoba, míra dodržení
guidelines) a 50 % obsahová podoba.  Struktura práce má následující části:

1) Možnosti definice GGP (0,3-0,5 strany A4)

Popište, jak je GGP v literatuře definován a ideálně se vyjádřete k
nejednoznačnosti jeho definic.

2) Vliv GGP na příjmovou chudobu - AROP v zemích EU. (0,5 strany A4)

Vyhledejte údaje o GGP a AROP seniorské populace za 15-28 zemí EU
(tabulka o více sloupcích a 2 řádcích + záhlaví). Existuje korelace mezi
GGP a AROP. Je tato korelace statisticky signifikantní?

3) Hodnota GGP na českých důchodových datech (0,75-1 strana A4)

S využitím Statistické ročenky z oblasti důchodového pojištění za rok
2017 (www.cssz.cz) ukažte, jaká je výše GGP pro různé kategorie českých
důchodců (tabulka o více sloupcích a 3 řádcích - důchod žen, mužů, GGP -
plus záhlaví). Zjištěné údaje slovně komentujte a diskutujte, jaký mají
vliv na hodnotu českého GGP používaného na mezinárodní úrovni.

4) GGP ve vybrané evropské zemi (0,25-0,5 strany A4)

Najděte odborný článek, který je evidovaný ve WOS nebo Scopus a který se
věnuje GGP v jakékoliv zemi mimo ČR. Stručně shrňte cíl článku,
metodologii a výsledky.
Termín odevzdání: 18.11. 2019, do 12h do ISu (označení souboru "5_Seminární úkol " - jméno přidává IS automaticky)

Závěrečná konference

zde budou uveřejněny informace k organizaci závěrečné konference

Follow up kurzu

„Stay in touch“:
Účastníci kurzu a další zájemci o téma stárnutí mohou v průběhu kurzu i po jeho ukončení diskutovat relevantní témata na platformě https://www.facebook.com/groups/1448443752086487/ (Skupina: Stárnutí: Je věk jenom číslo?)
Doporučená literatura pro další samostudium:
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ J., ŠTÍPKOVÁ, M. (2018). Prarodičovství v současné české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství. (k téamtu rolí ve vyšším věku, rodina, kvalitativní metodologie)
DANNEFER, D., PHILLIPSON, C. (2010) The SAGE Handbook of Social Gerontology. Los Angeles: SAGE.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Hana, HÖSCHL, Cyril, VIDOVIĆOVÁ, Lucie et al. (Eds.) Gerontologie. Současné otázky z pohledu biomedicíny a společenských věd. Praha: Karolinum, 2014.
ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.
MOODY, H., SASSER, J. (2015). Aging: concepts and controversies. Los Angeles: SAGE.
WALKER, A. (ed) (2014). The New Science of Ageing. Bristol: Policy Press.
TWIGG, J., WENDY, M. (2015). Routledge Handbook of Cultural Gerontology. London: Taylor&Francis.
SÝKOROVÁ, D. 2007. Autonomie ve stáří. Vybrané kapitoly z gerontosociologie. Praha: SLON.
 
Mediální obraz stáří lze sledovat také skrze různé typy filmů, např.:
RED http://www.imdb.com/title/tt1245526/?ref_=fn_al_tt_1
The Best Exotic Marigold Hotel http://www.imdb.com/title/tt1412386/?ref_=nv_sr_2
Rocky Balboa http://www.imdb.com/title/tt0479143/?ref_=nv_sr_1
Calendar Girls http://www.imdb.com/title/tt0337909/?ref_=fn_al_tt_1
The World Fastes Indian http://www.imdb.com/title/tt0412080/?ref_=fn_al_tt_1
Cocoon http://www.imdb.com/title/tt0088933/?ref_=nv_sr_1
Babí léto http://www.imdb.com/title/tt0286476/?ref_=fn_al_tt_1
The Wrestler http://www.imdb.com/title/tt1125849/?ref_=nv_sr_1
Hip hop-eration http://www.imdb.com/title/tt3902550/
Země na obzoru http://www.csfd.cz/film/362354-zeme-na-obzoru/
Řidič slečny Daisy http://www.csfd.cz/film/664-ridic-slecny-daisy/
Mládí http://www.csfd.cz/film/356139-mladi/prehled/
Vrásky z lásky http://www.csfd.cz/film/302422-vrasky-z-lasky/prehled/...