Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Bc. David Humpolík Brno, 13. 11. 2019 Osnova kurzu ▪Práce s informacemi, základy EIZ, psaní odborných (závěrečných) prací ▪Práce s elektronickými informačními zdroji ❖základy vyhledávacích technik ❖tvorba rešeršního dotazu ❖praktické vyhledávání v oborových databázích ▪Citace, citování, plagiátorství ❖základní terminologie, citační styly ❖základy citování jednotlivých druhů dokumentů ❖citační software, zvláštnosti citování ▪Práce s elektronickými informačními zdroji ❖EBSCO Discovery Service a nadstavbové nástroje ❖databáze elektronických knih Podmínky absolvování předmětu Zápočet ❖ účast na všech seminářích a přednáškách ❖vypracování 2 praktických úkolů a splnění testu ❖jeden úkol povinný (rešerše), kdo splní i druhý úkol má bonus 3 body do testu (celkem za test 10 bodů) Další termíny kurzu ❖ST 20. 11. 10:00 – 11.40 PC25 (seminář) ❖ST 27. 11 8:00 – 9:40 U32 (přednáška) ❖ST 11. 12. 8:00 – 9:40 PC25 (seminář) Práce s informacemi Osnova přednášky ▪Práce s informacemi ❖informační společnost ❖informační gramotnost ▪Psaní odborných (závěrečných) prací ▪Informační zdroje ❖typy informačních zdrojů ❖licencované zdroje ❖kde hledat knihy, odborné časopisy, informace z médií, závěrečné práce, referenční díla, statistické údaje, oborové brány Informační společnost ○Založená na informacích a znalostech ○ Problémy při práci s informacemi: ■ velké množství ■ snadná dostupnost ■ kvalita Kolik existuje informací? Zdroje: Na informace je zapotřebí nová jednotka, zettabyte. Novinky.cz [online]. [cit. 2017-10-03]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html How much data do we create every day? Forbes.com [online]. [cit. 2019-2-12]. Dostupné z: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/05/21/how-much-data-do-we-create-every-day-the-mind-b lowing-stats-everyone-should-read/#3ff7a21d60ba Kolik existuje informací online? ●Množství informací na internetu v roce 2016 bylo 7,7 zetabajtů dat, což je 7,7 bilionu gigabajtů - běžný pevný disk má 1024 gigabajtů. ●“Kdybychom všechny tyto informace vytiskli na papír s běžnou velikostí písma, pokryli bychom jím celé Spojené státy. Vrstvou vysokou 4,5 metru.” Informační gramotnost → Rozpoznání informační potřeby ❑ Schopnost informaci: ❖nalézt – znalost informačních zdrojů a vyhledávacích strategií ❖vyhodnotit – užitečnost/relevance ❖použít – pro daný účel, znalost autorského zákona, problematiky citování a plagiátorství Psaní závěrečných (odborných) prací Metodika psaní odborných prací ❏Dostatek času pro vyhledání a nastudovaní příslušné literatury ❑ Vypracování námětu závěrečné práce ❑ Vymezení času potřebného k sepsání textu ❑ Dodržení všech předepsaných formálních a odborných náležitostí Psaní závěrečné práce Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce Volba tématu ❑Podívat se do Archivu závěrečných prací IS MU ❑Případně na práce jiných univerzit: Vysokoškolské kvalifikační práce Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce Informační průzkum ❑ Práce s informačními zdroji ❖ Hledání dokumentů, které souvisí se zvoleným tématem ❑ Získání dokumentů*: ❖ Výpůjčka z knihovny ❖ Výpůjčka/dodání dokumentu z jiné knihovny v ČR/zahraničí - MVS/MMVS ❖ E-prezenčka, Copy on Demand (CoD) ❖ Licencované databáze ❖ Internet *jako dokument budeme pro potřeby naší výuky označovat texty, obrázky, fotky, videa tj. jakoukoli formu grafického znázornění informací Informační zdroje ❑Knihy ❑Periodika ❖odborné časopisy, magazíny ❑Referenční díla ❖encyklopedie, slovníky, tezaury, mapy, atlasy, bibliografie, adresáře, ročenky ❑Další zdroje ❖závěrečné práce, materiály z konferencí, vládní publikace, šedá literatura, noviny, newslettery) ❑Internet Cvičení Jaký je rozdíl mezi těmito pojmy? Surface Web Deep Web Dark Web Surface Web x Deep Web x Dark Web https://www.airsassociation.org/airs-articles/item/16220-how-to-access-the-dark-web Licencované zdroje I. ❑další výrazy - komerční zdroje/databáze, elektronické informační zdroje, e-zdroje, EIZ, databáze, dokumenty v elektronické podobě ❑dostupné prostřednictvím databází ❖volně dostupné ❖komerční (licencované) Databáze ❑Bibliografické – pouze základní "identifikační" údaje o dokumentech (název, autor, rok vydání atd.) + abstrakt ❑ Fulltextové – plné texty dokumentů ❑ Multioborové – dokumenty z různých oborů ❖rozsáhlé databáze – např. ProQuest, Wiley, EBSCO ❖není možné mít zaplacený přístup ke všem kolekcím, tj. ke všem fulltextům Licencované zdroje II. ❑za úplatu - pro studenty MU zdarma ☺ ❑informace jsou prověřené (prochází recenzním řízením) ❑články většinou dostupné dříve než v tištěné podobě ❑doporučený zdroj pro psaní seminárních a závěrečných prací Jak se dostanu k licencovaným zdrojům? ❑ stránky knihovny - http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje ❖ databáze k oborům vyučovaným na FSS ❑ Portál elektronických informačních zdrojů MU - http://ezdroje.muni.cz/ ❖databáze i z dalších oborů Jak se dostanu k licencovaným zdrojům mimo počítačovou síť univerzity? ❑ Nastavte si na počítači vzdálený přístup ❖OpenVPN ❖Shibboleth ❖EZproxy Kde začít? Vyhledávače, discovery systémy a vědecké sítě ❖ EBSCO Discovery Service - "univerzitní Google" pro licencované i volně dostupné zdroje ❖ Google Scholar - vyhledávač odborné literatury ❖ Science Open - vědecká a publikační síť Kde hledat odborné časopisy? I. ❑EBSCO ❑JSTOR ❑ProQuest ❑Sage Journals Online ❑ScienceDirect ❑SpringerLink ❑Wiley Online Library Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery Kde hledat odborné časopisy? II. ❑SocINDEX with Full Text (přístup z databáze EBSCO) ❑ProQuest Social Sciences Databases - Social Science Database (přístup z databáze ProQuest) ❑Sage Journals Online - Social Work & Social Policy ❑SpringerLink - Social sciences › Social policy Kde hledat odborné časopisy? III. ❑Volně dostupné zdroje: ❖Directory of Open Access Journals (DOAJ) - přes 10.000 časopisů s otevřeným přístupem How to Read (and Understand) a Social Science Journal Article Kde hledat knihy? ❑Katalogy ❖Katalog MU Aleph ❖Souborné katalogy – knihovny.cz, CASLIN ❖Ebsco Discovery Service ❑Licencované databáze ❖Ebsco eBooks ❖Sage Knowledge ❖Taylor&Francis eBooks Kde hledat knihy? II. ❑Další zdroje ❖Directory of Open Access Books (DOAB) - seznam recenzovaných knih (OA), přes 4000 knih ❖Google Books ❑DDA - nový způsob nákupu e-knih dle požadavku uživatelů, platforma ProQuest Ebook Central Kde hledat informace z médií? ❑Denní tisk, TV a rozhlasové vysílání ❖Anopress Monitoring Online ❖PressReader - zahraniční deníky a populárně naučné časopisy ze 100 zemí světa, archiv je u většiny titulů 3 měsíce Kde hledat závěrečné práce? ❖Archiv závěrečných prací MU – Thesis ❖Vysokoškolské kvalifikační práce – Theses Kde hledat další oborové zdroje? ❑Sociální práce ❑Sociální revue ❑Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Vyhledávání 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace 1.Téma a klíčová slova 1) Zamyslete se o čem chcete psát ❖ je nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) 2) Zformulujte téma nebo problém ❖ lze využít tzv. myšlenkových map - grafické znázornění tématu ❖ aplikace - Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg Téma a klíčová slova II. 3) Vyjádřete téma ve formě ❖ klíčových slov (hesel) - používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájmena a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) př. sociální chování; poruchy, terapie ❖Pozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla př. sociální chování - poruchy - terapie Shrnutí Psaní odborných (závěrečných) prací ❑Volba tématu ❖Kontrola v Archivu závěrečných prací IS MU ❑Informační průzkum ❖Katalogy knihoven ❖Licencované zdroje ❖Veřejné dostupné zdroje ❑Pro vyhledávání odborných informací používejte licencované informační zdroje ❖Ověřené, kvalitní, jedinečné informace ❑Seznam databází ❖Stránky knihovny ❖Portál elektronických informačních zdrojů ❑Mimo počítačovou síť MU si nastavte vzdálený přístup ❖OpenVPN, Shibboleth, EZproxy Literatura KATUŠČÁK, D., B. DROBÍKOVÁ, R. PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 978-80-89132-70-6. BOTHMA, Theo. Navigating information literacy: your information society survival toolkit. 3rd ed. Cape Town: Pearson Education, 2011, 208 s. ISBN 9781775782278. Obrázky http://cathryno.global2.vic.edu.au/2010/05/08/deep-web-vs-surface-web/ (deep wep) https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html (jak se počítá na počítači) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg (myšlenková mapa) Děkuji Vám za pozornost Bc. David Humpolík humpolik@fss.muni.cz infozdroje@fss.muni.cz