FSS, 30. 10. 2019 Mgr. Iveta Urbánková Teorie a metody v kontextu domácího násilí a institucionální síť pomoci \\serverData\serverNewData\PR\PREZENTACE Persefony (obsahová a formální)\grafika_persefona\LOGO_persefona\PRO TISK\persefona.jpg Obsah kurzu •Teoretické přístupy k problematice DN • → feministický versus kriminologický pohled • → faktorové a dílčí teorie •Teorie a metody sociální práce s oběťmi DN • → zasazení do paradigmat a dalších teorií sociální práce • → teoretické perspektivy a další specifické metody a přístupy •Systémová a institucionální síť pomoci v ČR • → historie práce s oběťmi v ČR • → místní, regionální a národní úroveň • → interdisciplinární spolupráce • → kompetence jednotlivých aktérů profesionální pomoci obětem • → záznam divadelního představení „Kam oko dohlédne“ • • • • • • • • • • Teoretické přístupy k problematice DN • •Feministický versus kriminologický pohled • • • Jednofaktorové, multifaktorové a dílčí teorie • • FEMINISMUS vs. KRIMINOLOGIE •Feministický přístup Øženy jako oběti socio-struktruálního násilí Øpatriarchální hodnotové stereotypy jako motivace agresorů Øpotřeba moci, kontroly a dominance Ønásilí jako volba/rozhodnutí nikoli ztráta kontroly •Kriminologický přístup Øpartnerské násilí bez ohledu na pohlaví oběti a pachatele Øsyndrom týraného partnera (ne ženy) Øvýzkumy osobnosti pachatele – kritici: „psychologický make-up“ ®multifaktorové teorie: •Shoda těchto přístupů: ØDN – z hlediska motivace kvalitativně odlišný fenomén, který nelze směšovat s obecnou kriminalitou ® Ø Ø Ø Ø Ø Ø Faktorové a dílčí teorie •Jednofaktorové teorie • Øpsychologické teorie • (deprese, alkohol, osobnost, povahové zvláštnosti pachatele) • Øsociologické teorie • (konec psychiatrizace, násilí jako produkt „mužské společnosti“) • Øbiologicko-genetické teorie aj. • (obecné predispozice k agresivnímu chování) •_______________________________________________________________ •Pikálková, Simona (ed.). 2004. Mezinárodní výzkum násilí na ženách - Česká republika / 2003: příspěvek k sociologickému zkoumání násilí v rodině. Sociologické studie / Sociological Studies. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 152 s. ISBN 80-7330-054-0. • • Další dílčí teorie Ø ØZaměřené na psychické násilí ØPsychoanalýza ØTeorie osobnosti ØTeorie rodinných systémů ØTeorie stresu ØTeorie sociálního učení ØSociálně-psychologické teorie ØSituační teorie ØTeorie zdrojů ØTeorie sociální směny ØViktimologie • Multifaktorová teorie D.G. Duttona • • Ontogenetická rovina – individuální charakteristiky Mikrosystém – samotná rodina Exosystém – sociální okolí jednotlivců Makrosystém – hierarchie hodnot Teorie a metody sociální práce s oběťmi DN • • •Zasazení do paradigmat a dalších teorií SP • •Specifické metody a přístupy Zasazení do paradigmat sociální práce •Payneova paradigmata sociální práce: • •Terapeutické paradigma: •podpora rozvoje a uskutečnění osobnosti klienta směřující k obnově duševního zdraví, důraz kladen na komunikaci a vztah mezi SP a klientem. •př. Rogersův model terapie zaměřené na klienta •Reformní paradigma: •příčina problémů tkví ve společenské nerovnosti, úsilí o změnu prostředí. •př. Strukturální model - Middleman, Godlberg (1974) a Wood (1989). •Poradenské paradigma: •vychází vstříc potřebám klienta a jeho schopnosti zvládat problémy a zároveň usiluje o zlepšování systému služeb, které jsou na potřeby klienta schopny adekvátně reagovat. •př. Přístup orientovaný na úkoly – Reid, Epsteinová (1972) • • • • • • Další teoretické perspektivy Ø ØPsychodynamické perspektivy ØPsychosociální přístup ØHumanistický přístup ØExistenciální přístup ØKognitivně – behaviorální teorie ØPřístup orientovaný na úkoly ØKrizová intervence ØSociální práce se skupinami ØKomunitní sociální práce ØAniopresivní přístup ØEkologická perspektiva • •Zpracováno v publikaci: Navrátil, P., Teorie a metody sociální práce (2001). • • Teorie a metody •Užití jednotlivých přístupů je třeba vždy dobře zvážit s ohledem •na klientovu: • •životní situaci a problém, který je třeba řešit •očekávání klienta vs. vzájemně dohodnutý cíl spolupráce •jeho potřeby, zdroje a osobnostní nastavení • •Podstatné je také: • •zázemí pracoviště a příslušné způsoby práce Øporadna, KC, OSPOD, aktivistická organizace… •vaše role ve vztahu ke klientovi Økrizový nebo sociální pracovník, psycholog, kriminalista, terapeut, aj. § • • Specifické metody a přístupy •Specifické přístupy hrající významnou teoretickou i praktickou roli •v chápání problematiky DN: •syndrom týraného partnera (naučená bezmocnost, sebezničující reakce, PTSP) •DN jako problém moci a patriarchální společnosti •faktorové teorie aj. - •Specifické postupy v práci s obětí: •odhad nebezpečnosti pachatele •bezpečnostní plánování •krizová intervence - •Dovednosti, vědomosti: •vnímavost na kontrolu a moc •práce s časem •vědomí problematiky traumatu Systémová a institucionální síť pomoci v ČR •Historie práce s oběťmi v ČR • •Národní, regionální a místní úroveň pomoci • •Interdisciplinární spolupráce • •Kompetence jednotlivých aktérů pomoci • Historie a vývoj práce s oběťmi v ČR •Do 1989 tabu tématu domácího násilí ve společnosti •Od poloviny 90. let – grass rootové iniciativy v oblasti sociální práce s oběťmi DN bez systematické podpory či regulace státu •Vznik „vlajkových organizací “ – Rosa (1993), BKB (1996), ProFem (1996), Acorus (1997), Poradna pro ženy v tísni při Ekologickém právním servisu (Persefona-1999) aj. •2002 – vznik Aliance proti domácímu násilí v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (z iniciativy BKB s cílem zakomponovat domácí násilí do trestního zákona). •2004 – 2006 - Pilotní projekty interdisciplinární spolupráce při řešení problematiky DN (Ostrava, Brno, Ústí nad Labem) •2004 - trestní zákoník (trestný čin týrání osoby žijící ve společném obydlí), vznik KOORDONY (koalice organizací proti DN) •2007 - zlom díky účinnosti zákona č. 135/2006 Sb. na ochranu před DN a zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách •2009 – novelizace TZ (nové TČ – nebezpečné vyhrožování a pronásledování) •2013 – Zákon o obětech trestných činů • • • Analýza, Automatizace, Podnikání, Člověk, Úspěch Národní rámec pomoci obětem DN •Aktéři vytvářející národní politiku v práci s oběťmi domácího násilí: • •MPSV - dotační politika na sociální služby, vzdělávací programy realizace a akreditace, strategie rodinné politiky a politiky sociálních služeb •MS - koncepce a akreditace programů pro oběti/pachatele trestných činů •MV - preventivní programy, dotační politika. •MZ - koncepce a akreditace programů pro zdravotníky směřující k oběti trestných činů. •Úřad vlády - Výbor Rady vlády pro lidská práva pro prevenci domácího násilí (tvorba národního akčního plánu, legislativní návrhy). • • Právní rámec pomoci •Zejména se jedná o zákony: •Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti ochrany před domácím násilím •Zákon o sociálních službách •Zákon o Policii ČR •Trestní zákoník •Zákon o obětech trestných činů •Zákon o sociálně právní ochraně dětí aj. • • ØSoučasný právní rámec pomoci obětem domácího násilí je založen na myšlence interdisciplinární spolupráce: • • • POLICIE - INTERVENČNÍCH CENTER – OSPOD-SOUDNICTVÍ - SOCIÁLNÍCH SLUŽEB • C:\Users\iveta.urbankova\Desktop\Příprava_Podané ruce\Fotky_DN\silhouette-3686231_960_720.png Regionální síť pomoci obětem DN •Aktéři podílející se na implementaci a tvorbě regionálních politik v oblasti domácího násilí: • •Nadřízené orgány subjektů pohybujících se na místní úrovni • •Krajská intervenční centra - poskytují služby osobám ohroženým DN a koordinují IDT týmy (minimálně jedno IC v každém kraji ČR). • •Krajské úřady - zřizovatelé intervenčních center, tvůrci dotační politiky, registrační a inspekční orgán poskytovatelů soc. služeb, tvůrci střednědobé strategie rozvoje sociálních služeb v rámci komunitního plánování • • Místní síť pomoci obětem •Aktéři hrající důležitou roli při naplňování zákonů, preventivních a ochranných opatření a řešení DN na místní úrovni: • •interdisciplinární týmy • •Policie ČR, státní zastupitelství, městská policie • •orgán sociálně-právní ochrany dětí • •intervenční centra • •neziskové organizace, další zařízení sociálních služeb • •služby krizové pomoci • •zdravotnická zařízení • •civilní a trestní soudy (více informací v právních blocích) • •Probační a mediační služba • •obecní a pracovní úřady aj. •tnmoci Interdisciplinární spolupráce •neexistuje univerzální model, vždy závisí na specificích regionu, zaměření zapojených profesí, frekvenci setkávání •od roku 2005 - IDT tým pro řešení problematiky domácího násilí ve městě Brně. •koordinátor - Odbor zdraví MMB •subjekty IDT jsou státní, nestátní a městské instituce •širší IDT tým – setkání 4x ročně •řešitelská skupina IDT – dle potřeby se schází užší skupina odborníků nad konkrétními případy DN (vznik 2011) •podrobnější informace na: www.idtbrno.cz •Persefona – iniciativy pro vznik IDT spolupráce pro oblast sexuálního násilí • • • Policie ČR •Činnost PČR je upravena zejména •zákonem o Policii České republiky č. 273/2008 Sb. •Kompetence PČR ve vztahu k problematice DN: Øpřijímat trestní oznámení a vyšetřovat podezření ze spáchání TČ • (zajišťování důkazů, prošetřování na místě, výslechy svědků) • •Oprávnění a povinnosti policisty: Øchránit bezpečnost osob a majetku Øomezit pohyb agresivních osob Øzajistit osobu bezprostředně ohrožující max. na 24 hodin v CPZ Øodebrat zbraň pachateli; použít zbraň v rámci zák. podmínek Øvykázat NO na 10 dní ze společného obydlí a informovat o tom IC Ø •V Brně funguje specializovaná skupina kriminální policie a vyšetřování, která se zaměřuje pouze na domácí násilí. • •V Ostravě – tým specialistů pořádkové policie se zaměřením na vykázání. Ø Ø Městská policie •Městská policie (dále jen „MP“) je orgánem obce, který plní úkoly při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a dalších dle zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii. • •MP na rozdíl od PČR (nebo-li „státní policie“) nevyšetřuje trestné činy. • •MP však může odhalovat a projednávat některé přestupky a jiné správní delikty a zasahovat tak v případech domácího násilí jako první. • •MP lze kontaktovat na telefonní lince 156. Zdravotnická zařízení •Činnost zdravotnických zařízení je upravena především v zákoně č.372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. • •Dle zákona č. 45/2013 Sb. o obětech trestných činů mají poskytovatelé zdravotních služeb povinnost informovat o subjektech pomoci oběti trestných činů a předat jim příslušné kontakty. • ØZdravotnická zařízení (nemocnice, polikliniky, praktičtí či specializovaní lékaři) poskytují obětem násilí ošetření a léčbu, dokumentaci a kontakty na pomáhající instituce. Ø ØLékařský záznam by měl obsahovat: okolnosti vzniku poranění nebo obtíží uváděné zraněnou osobu včetně časových údajů, uvedení totožnosti NO, podrobný záznam o celkovém vyšetření vč. lokalizace a popisu poranění, provedených úkonech a příslušných opatřeních. Ø ØV některých zdravotnických zařízeních působí sociální pracovníci a psychologové, kteří pomáhají hospitalizované oběti s orientací v situaci, podporou jejího řešení a předání kontaktů či dalších informací pro návaznou pomoc. • Ø Ø OSPOD •Činnost OSPOD je upravena především v zákoně č. 359/1999 Sb. •o sociálně-právní ochraně dětí • Øúkolem OSPOD je kontrolní, preventivní, poradenská a konzultační činnost směřující k ochraně zájmů nezletilých dětí. Ø •Kompetence OSPOD ve vztahu k problematice DN: • Øvyhledávat děti ohrožované násilím mezi rodiči, přijímat podněty k prošetření situace a konat šetření v rodině. Ø Øv situaci vykázání – povinnost kontaktovat a jednat s rodiči. Ø Øzprostředkovat nebo uložit povinnost využít odbornou pomoc či mediaci. Ø Øpodat návrh na vydání předběžného opatření na ochranu dítěte před domácím násilím. Ø Øzastupovat dítě jako opatrovník u soudu (nejen v případech DN). Ø Øvyjádřit své stanovisko a doporučení soudu v podobě výchovné zprávy Ø Ø • • Intervenční centrum •Intervenční centra jsou specializovaná zařízení pro osoby ohrožené domácím násilím, zřizovaná dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. • ØIC poskytuje převážně poradenské či jiné fakultativní služby pro osoby ohrožené DN. Ø ØIC je vždy informováno policií o vykázání a je povinno do 48 hodin kontaktovat ohroženou osobu s nabídkou pomoci. Ø Øv případě potřeby zajišťuje spolupráci a vzájemnou informovanost aktérů IDT. Ø Øv Jihomoravském kraji zajišťuje služby intervenčního centra společnost Spondea. Specializované poradny pro oběti DN/TČ •Poskytují základní a odborné sociální poradenství dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. •Některé poradny jsou registrovanými poskytovateli pomoci obětem TČ dle zákona č. 45/2013 Sb., o obětech trestných činů. • •Principy poskytovaných sociálních služeb: • Øanonymita Øbezplatnost Ømlčenlivost Ødobrovolnost a motivovanost klienta k využívání služby Øpodpora vlastních kompetencí klienta Øpracovníci sociálních služeb nemají kompetence např. k ověřování pravdivosti informací sdělených klientem, k šetření v rodině aj. Øslužba je poskytovaná v souladu s definovanými standardy kvality sociálních služeb Ø Ø Ø Ø • Ø • • Azylové domy •Azylové domy poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení dle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách. • Øjednou z cílových skupin azylových domů jsou oběti DN Øpobyt si hradí klienti sami, je však definovaná max. výše úhrady Øpřijetí do AD předchází většinou podání žádosti, pohovor a doložení požadovaných dokumentů Ødalší kritéria přijetí: příslušnost k definované cílové skupině konkrétního AD, aktuální ubytovací kapacita, osvědčení naléhavosti situace (např. stanovisko OSPOD, probíhající trestní řízení aj.) Ø •Azylový dům s utajenou adresou: Øvhodný pro oběti DN v přímém ohrožení ze strany násilné osoby Øpodléhá přísnějším bezpečnostním opatřením Øv JMK provozuje dva azylové domy sdružení Magdalenium Ø Ø Ø Probační a mediační služba •Činnost probační a mediační služby je upravena v zákoně č. 257/2000 Sb., •o Probační a mediační službě. ØPMS je státní instituce, která v trestním řízení provádí úkony probace a mediace: • •probací = organizování a vykonávání dohledu nad obviněnými, obžalovanými či odsouzenými • Øoběti trestného činu se doporučuje s PMS úzce spolupracovat z důvodu získání informací, psychické podpory aj. Ø Øv některých případech stanoveného dohledu nad odsouzeným (př. pachatel odsouzený za DN, kterému byl uložen zákaz styku či kontaktování oběti) iniciuje sama PMS spolupráci s obětí (pro případ vzájemné informovanosti a následných opatření při porušení podmínky pachatelem atp.) Ø ØPersefona spolupracuje s PMS v případech, kdy byla pachateli trestním rozsudkem či v rámci probačního plánu dohledu uložena povinnost účasti v terapeutickém programu na zvládání agrese. Ø •mediace = mimosoudní zprostředkování řešení sporu mezi obviněným a poškozeným, které má směřovat k urovnání konfliktního stavu (je vykonávaná v souvislosti s trestním řízením). – ØProbační a mediační služba poskytuje také pomoc obětem trestné činnosti (právní poradenství ohledně náhrady škody a další programy, jejichž cílem je zmírnit dopady TČ na život oběti). – Ø Rodinná mediace ØMediace v netrestních věcech je upravena v zákoně č. 202/2012 Sb., o mediaci, který se zabývá výkonem a účinky mediace prováděné zapsanými mediátory. Ø •rodinná mediace se zaměřuje na řešení konfliktů vyplývajících z rodinných vztahů. Nejčastěji se týká například domluvy na péči o děti při rozpadu společné domácnosti, úpravy styku s nimi nebo rozdělení majetku či oblasti bydlení. • •zákon umožňuje opatrovnickým soudům, které rozhodují o péči o děti, pokud je to účelné a vhodné, nařídit první setkání se zapsaným mediátorem a přerušit tak soudní jednání nejdéle na dobu tří měsíců. • •mediaci však nelze nařídit po dobu platnosti předběžného opatření ve věcech ochrany proti domácímu násilí. • •pokud není mediační dohoda v rozporu s právními předpisy, soud rozhodne o tom, zda ji schválí – v tom případě má dohoda účinek pravomocného rozsudku. Pokud soud dohodu neschválí, řízení pokračuje. • Manželské a rodinné poradny •Manželské a rodinné poradny jsou poskytovateli odborného •sociálního poradenství dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. • Øpracují s jednotlivci, páry i celými rodinami, které se vlivem akutních či déletrvajících problémů v partnerských, manželských nebo rodinných vztazích dostali do sociálně nepříznivé situace • Øvětšinou poskytují bezplatné sociální, psychologické poradenství a terapii, zprostředkování kontaktů na další odborníky • Øněkteré poradny nabízí také službu rodinné mediace - především ve věcech úpravy poměrů vůči nezletilým dětem nebo realizaci asistovaných styků dětí s rodiči • Øpárová a rodinná terapie či mediace by neměla být doporučována/nařizována v případech již rozvinutého domácího násilí! Ø Ø Ø Občanské poradny •Občanské poradny jsou registrovanými poskytovateli odborného sociálního poradenství podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. • Øna OP se může obrátit každý občan, kterému hrozí nebo se již ocitl v tíživé životní situaci, kterou neumí řešit vlastními silami. Ø ØOP v ČR jsou sdružené v Asociaci a tvoří síť, která je zastřešena koordinačním centrem, které dohlíží na plnění cílů a zásad a slouží jako zdroj jednotných informací a metodiky. Ø Ø fungují na zásadách bezplatnosti, nezávislosti, diskrétnosti a nestrannosti. Ø Øklient (i pracovník) zde vystupuje zcela anonymně, uzavírána je pouze ústní dohoda o poskytování služby. Ø Øposkytují poradenství v osmnácti oblastech jako je např. bydlení, dluhy, sociální dávky, ochrana spotřebitele, pracovně a majetko-právní vztahy aj. Ø ØOP nenahrazují odborná pracoviště - neposkytují služby advokátní kanceláře, krizového centra, psychologů aj. Neprovádí též výpočty sociálních dávek, důchodů a nesepisují právní podání či jiná vyjádření. Odbor sociální péče Øposkytuje péči zejména seniorům a osobám se zdravotním postižením, kteří nejsou schopni řešit obtížnou životní situaci vzniklou v důsledku snížené míry soběstačnosti z důvodu věku či zdravotního stavu. Ø Øv Brně funguje tento odbor pod MMB a v rámci své činnosti spolupracuje s jednotlivými úřady městských částí, policií a jinými organizacemi při řešení životní situace výše uvedených osob. Ø Øsenioři a osoby se zdravotním postižením jsou zvlášť zranitelnou skupinou obětí mj. proto, že bývají často závislí na péči násilné osoby. Ø Øterénní pracovníci OSP vyhledávají klienty v jejich přirozeném prostředí a provádí sociální šetření přímo v domácnosti. Ø ØOSP zprostředkovává pomoc při řešení bytových potřeb např. v situaci po vykázání násilné osoby z domácnosti, kde není nikdo jiný, kdo by péči o oběť zajistil. Ø Ø Ø Záznam divadelního představení • • •„Kam oko dohlédne“ •Domácí násilí optikou pomáhajících • Děkuji za pozornost… • •