Etika v mediálním výzkumu Hana Macháčková Etika ve výzkumu •Etika ve vědě a výzkumu • •Nikoli v žurnalistické praxi! • •I když hodně principů by mělo být stejných Známé problematické příklady •Milgramův experiment (1963) • • • •Stanfordský vězeňský experiment (Zimbardo, 1971) Etika ve výzkumu •Týká se celého výzkumného procesu •Definice výzkumného problému, otázky, designu, sběru dat, intepretace, publikace a diseminace •Etika a reliabilita a validita • •A současně i fungování vědy jako takové •Působení institucí (univerzit, výzkumných center) •Jednání jednotlivých aktérů (studentů, vědců, vlastníků časopisů atd.) •Kdo financuje vědu? Kdo o ní rozhoduje? Jak je organizována? •Např. financování farmakologických výzkumů, politická agenda • Kdo ji řeší? Legální a/versus etické otázky oKaždá země (často i Univerzita) to má jinak … oIRB - institutional review board oEtické komise? – úrovně MU, FSS; Etická komise a EKV… ohttps://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/rady-a-komise/eticka-komise ohttp://vyzkum.rect.muni.cz/cs/zazemi/etika-vyzkumu/etika-vyzkumu-na-mu ohttps://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/rady-a-komise/eticka-komise-pro-vyzkum/o-kom isi oDalší komise a kodexy – odborných asociací (APA, EARA), nadnárodní (EU), sdružená ke schématům (ERC, Horizont)… •RRI a open science –RRI is implemented as a package that includes multi-actor and public engagement in research and innovation, enabling easier access to scientific results, the take up of gender and ethics in the research and innovation content and process, and formal and informal science education. –https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/responsible-research-innovation o Proč etika výzkumu? oJak etika a morální principy směřují výzkum? oJak ovlivní výběr výzkumného problému? oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJakou máme zodpovědnost vůči zkoumaným subjektům? oOvlivní náš výzkum zkoumané subjekty? oJaká etická dilemata doprovází publikování výsledků? o oPřínosy a rizika z etického pohledu – kdy je větší újma výzkum dělat a kdy nedělat? o The Ethics of Social Research. Hesse-Biber, S. N. (2010). In The Practice of Qualitative Research. Sage. Proč etika výzkumu? oJak etika a morální principy vedou výzkum? oA jak jej ovlivňují? o oZákladní morální principy – odráží se v celém výzkumu oHodně z nich kulturně a historicky specifické oPříklad: děti a new sociology of childhood oJe dítě objekt nebo participant výzkumu? o oReflexe vlastních principů – nakolik ovlivňují výzkum? oNěkteré musíme „potlačit“ (neznamená se jich plně zbavit!) opř. - výzkum extremistických médií o Proč etika výzkumu? oJak ovlivní výběr výzkumného problému? o oCo je „problém“? oCo je a co není potřeba A/NEBO přípustno řešit? o oCo si myslíte o následujících? oJak ohrožují homosexuální rodiče morální vývoj svěřených dětí? oJaké jsou negativní dopady několikahodinového vystavení intenzivním agresivním materiálům u dětí? Proč etika výzkumu? oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJaký základní přístup? Jaké metody můžeme použít? oDotazník? Rozhovor? Experiment? Pozorování? onapř. intruzivní a neintruzivní oNa jaké otázky se můžeme a nemůžeme ptát? oCitlivá témata, vhodnost pro specifické skupiny (děti) oJak budeme shánět participanty? oKde je hledáme? Koho ne/oslovujeme? Nepřeháníme to s odměnou? Proč etika výzkumu? oJak ovlivní výběr metody a designu výzkumu? oJak bude probíhat sběr dat? oKde, za jakých podmínek? oDeception a debriefing oMožná ohrožení? oPtát se dětí bez rodičů – výhody a nevýhody o oA co analýza? oNapř. validizace zjištění kvalitativního výzkumu participanty oStatistická analýza – zacházení s daty Problémy specifické pro prostředí internetu: §novost online prostředí, často neexistence legislativy §anonymita na straně zkoumané osoby a výzkumníka (?) §problém zabezpečení komunikace (šifrování) §nutnost zabezpečení techniky, sítí §I drobnosti - nevyžádaná pošta §otázka přístupu k datům a jejich vlastnictví §I u veřejných prostor §Věda není korporát §obsahová analýza „veřejných“ dokumentů – je etické dělat na nich výzkum? §názory a výklady se liší §Je vždy nutno vzít v potaz tematiku + participanty + konkrétní prostředí § • Specifika etiky online výzkumu §„netiquette“ §The Association of Internet Researchers (AoIR) - vydání „Internet Research Ethics“ http://aoir.org/reports/ethics2.pdf §etický kodex ESOMAR: • - důvěrné zacházení s daty respondentů • • Proč etika výzkumu? oJakou máme zodpovědnost vůči zkoumaným subjektům? oOvlivní náš výzkum zkoumané subjekty? (přínosy a újma) o oVelkou…. oNa více rovinách oV průběhu sběru i po něm Informovaný souhlas (IS) •Respondent (a jeho zákonný zástupce) musí být informován o povaze výzkumu •IS vysvětluje respondentovi, jakou roli hraje ve výzkumu, jak probíhá, k čemu je, kdo ho provádí… •IS informuje, jak bude nakládáno s výzkumnými daty •Anonymizace a pseudonymizace •Respondent (a jeho zákonný zástupce) musí s výzkumem souhlasit (dobrovolná účast) •Respondent může z účasti na výzkumu odstoupit i v průběhu výzkumu •I zde je ale limit – anonymizace – a musí o něm vědět • Informovaný souhlas •https://is.muni.cz/auth/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/etika/ •Účel, cíl výzkumu, o co se v projektu jedná, jaký je účel výzkumu •Průběh výzkumu, čemu se účastník bude podrobovat, jak dlouho to bude trvat, kolikrát (pokud opakovaně se podrobí měření/odběrům/ dotazníkovému šetření), popis použitého technického zařízení (je-li to vhodné, např. MRI, EEG, eye tracking, motion capture) •Rizika, vedlejší účinky •Výhody, příp. odměna za účast •Překážky pro účast na výzkumu (např. epilepsie, těhotenství u MRI) •Dobrovolnost - upozornění, že účast na výzkumu je dobrovolná a je možné informovaný souhlas odvolat a z projektu odstoupit. Určit moment, do kterého je možné ze studie odstoupit - není to kdykoliv. Může to být do ukončení posledního měření/ do ukončení odběrů/ týden po vyplnění dotazníku atd. •Kontakt na výzkumníky, možnost klást otázky •Informace o schválení EKV a kontakt na EKV (pokud je schvalováno) •Nakládání s osobními údaji – popsat, jaké údaje budou sbírány, zda budou data sbírána anonymně již od počátku/budou po sběru anonymizována/budou neanonymní • • Informované souhlasy – kdo vše musí souhlasit? oZáleží na projektu oNezletilí – pečovatel či zákonný zástupce oV případě výzkumu na školách s nezletilými – souhlasy ředitele – učitele oA v dalších institucích… oPlus další lidé, u nichž je pochybnost, zda mohou podat informovaný souhlas: oNedokáží mu plně porozumět a odhadnout důsledky participace o o Ochrana výzkumníka oIS i výzkumníci oJe výzkumník nějak ohrožen? oPokud ano, jakým způsobem a jaké mohou být potenciální dopady? oJak se výzkumník vypořádává s tímto rizikem? oCo dělá proto, aby riziku předešel, případně se s následky vyrovnal? Proč etika výzkumu? oJaká etická dilemata doprovází publikování výsledků? o oA další diseminaci (veřejné přednášky atd.) Etika publikování •Cíl: studie, která je opakovatelná a ověřitelná • •Musí se reportovat všechna data •„nepříjemná data“ (např. odporují hypotéze) •nesignifikantní výsledky •data se nesmí měnit ani prezentovat způsobem, který by zkreslil jejich interpretaci •Viz povídání o analýze • 19 Duplikáty a „tříštění“ zjištění •Zjištění se publikuje jen jednou! • - co je to „zjištění“ ? V jaké formě? • •Nepublikujeme, co vyšlo jinde • •Výjimky: •diplomová práce, poster… •ale v jiném formátu! •podepisuje se prohlášení (v časopisech) 20 Plagiarismus •Dodržovat pravidla citování (primární x sekundární citace) • •Přímá x nepřímá citace • •Pozor na sebe-plagiarismus 21 Pozor na predátorské časopisy •Jak je poznat: https://knihovna.cvut.cz/cs/podpora-vedy/publikovani/predatorske-casopisy •https://vimkdepublikuji.cz/ •Kauza FSV UK https://zaetickepublikace.wordpress.com/ •Hezký souhrn zde: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/65890653/Zasady_vedeckeho_publikovani_na_MU_cz.pdf?lang=cs •A navíc analýza predátorských časopisů (a dalších nešvarů): https://idea.cerge-ei.cz/files/PredatoriMistni/ • 22 Užitečné odkazy •https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/textbook-on-ethics-report_en .pdf •BPS: https://www.bps.org.uk/sites/bps.org.uk/files/Policy/Policy%20-%20Files/BPS%20Code%20of%20Ethics%20 and%20Conduct%20%28Updated%20July%202018%29.pdf •APA: https://www.apa.org/ethics/code/