1 ZUR500h Výzkum zpravodajských a publicistických obsahů Vyučující: Michal Tkaczyk, email: tkaczyk.muni@gmail.com Výuka: čtvrtek, učebna 5.27, 16-17:40 Konzultace: po předchozí domluvě mailem ÚVOD Výzkum zpravodajských a publicistických obsahů představuje ustálené téma mediálněvědného výzkumu s poměrně dlouhou tradicí zkoumání. Není to nikterak překvapivě, výsledný produkt práce zpravodajů a komentátorů ovlivňuje formování politických znalostí, postojů a chování, vyznačuje se tedy vysokou společenskou a politickou relevancí. Výzkumy zpravodajství a publicistických obsahů (dále ZPO) jsou realizovány jak akademiky, tak komerčními subjekty, v mnoha případech pro potřeby kontrolních orgánů státu. Analýza ZPO patří mezi základní dovednosti získávané absolventy studijních programů v oboru mediální studia a žurnalistika, především pak specializací zaměřených na výzkumnou a analytickou činnost v tomto oboru. ANOTACE Obsahovou naplní kurzu jsou analytické přístupy a typy analýz používané v akademickém a v menší míře také v aplikovaném výzkumu ZPO. Kurz má přehledový charakter, formou seminářů a prostřednictvím odborné literatury seznamuje posluchače s vybranými náměty analýz, výzkumnými designy, použitými analytickými koncepty, možnostmi jejich operacionalizace a pozorování v mediálních sděleních. Kromě toho kurz reflektuje různá specifika tohoto typu výzkumu: seznamuje posluchače s dostupnými zdroji dat, technikami jejich sběru či se zavedenými postupy konstrukce výzkumného souboru. V rámci kurzu budou studenti aplikovat prezentované koncepty a analytické přístupy ve vlastních cvičných analýzách mediálních obsahů. Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia (především prvního ročníku), u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu. CÍLE KURZU A VÝSTUPY Z UČENÍ Cílem kurzu je seznámit studenty se zavedenými a aktuálními náměty, analytickými koncepty a postupy používanými ve výzkumu ZPO a to v rozsahu, který jím umožní aplikaci ve vlastním výzkumném projektu (např. pro potřeby vypracování diplomové práce, zadané analýzy či při tvorbě empirické vědecké stati). Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen: ▪ vyjmenovat základní analytické přístupy a typy analýz používané ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů; ▪ zvolit a navrhnout vhodný výzkumný design pro potřeby analýzy zaměřené na ZPO; ▪ shromáždit relevantní zpravodajská a publicistická sdělení a vytvořit výzkumný soubor pro vlastní analýzu; ▪ konceptualizovat výzkumný problém a operacionalizovat analytické koncepty, které budou pozorovány v ZPO vlastního výběru; ▪ aplikovat analytické přístupy a typy analýz, se kterými se v kurzu seznámil, na ZPO vlastního výběru; ▪ prezentovat výsledky vlastní výzkumné činnost formou ústní prezentace a také písemně v podobě návrhu výzkumného projektu nebo zprávy z výzkumu. 2 VYUKOVÉ METODY Výukové metody v hodině zahrnují přednášku/výklad, diskuzi, řešení problémů. Každá hodina bude sestávat z přednášky/výkladů/diskuze poznatků a praktické části, během niž studenti budou aplikovat poznatky probírané v hodině na aktuální mediální obsahy. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování cvičných analýz a odborného textu) a práci v týmu. Studijní literatura Studijní literatura je rozdělená na povinnou a doporučenou. Povinná literatura sestává převážně z méně náročných učebnicových textů, tam kde to bylo možné v českém jazyce, které poskytují základní poznatky k danému okruhu. Znalost obsahu povinné literatury bude ověřovaná v průběžných testech, je totiž vstupním předpokladem pro účast v hodině. Doporučená literatura rozšiřuje základní znalosti, do velké míry sestává z empiricky zaměřených studií, které ilustrují analytické postupy probírané v hodině a mohou fungovat jako zdroj inspirace pro vlastní výzkum. Převážně se jedná o aktuální, respektive zásadní původní studie v anglickém jazyce. Literatura ke kurzu je dostupná v knihovně, nebo přes portál E-zdroje. V ostatních případech literaturu poskytne vyučující. PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ KURZU ▪ Účast v seminářích (je možno absentovat na jedné hodině bez udání důvodu) ▪ Četba povinné literatury (doložená získáním min. 15 bodů v 8 průběžných krátkých online testech) ▪ Vyhotovení čtyř cvičných analýz ve skupině (je nutno získat min. 15 bodů za obsah a 15 bodů za práci v týmu) ▪ Vyhotovení návrhu výzkumného projektu nebo zprávy z pilotního výzkumu (je nutno získat min. 15 bodů) ZPŮSOB HODNOCENÍ Výsledná známka se odvíjí od součtu bodů získaných v průběžných úkolech a bodů získaných za závěrečnou práci. Průběžné úkoly a) 8 x průběžný online test (8 x 1–5 bodů) b) 4 x prezentace cvičných analýz ve skupinách (4 x 1–10 bodů) c) Práce v týmu v průběhu celého semestru (0–30 bodů) Průběžné online testy Testy jsou přístupné v ISu do půlnoci dne předcházejícího semináři. Sestávají z dvou až třech jednoduchých otázek, otevřených nebo s mnohočetným výběrem odpovědí. Otázky vždy vychází z povinné literatury k danému tématu. Cvičná analýza Úkol má cvičnou povahu, nejedná se o plnohodnotnou analýzu, jde o to zkusit si ji v praxi. Výstupem je prezentace, ve které studentu demonstrují svou analytickou práci. Cílem úkolu je rozvíjet schopnost formulovat výzkumný problém, najít vhodný způsob jeho řešení a také schopnost použit relevantní koncepty (konceptualizace, operacionalizace, interpretace) v analýze ZPO. Prezentace hodnotí vyučující a studenti (členové jedné z prezentujících skupin). Výsledný počet bodů tvoří průměr hodnocení vyučujícího a zprůměrovaných hodnocení všech členů hodnoticí skupiny. 3 Zadání cvičné analýzy V tříčlenných skupinách aplikujte vybrané analytické koncepty, typologie či modely probírané v posledních dvou hodinách ve vlastní analytické činnosti. Postupujte podle následujících kroků: 1. Zvolte výzkumný problém tak, aby se dal řešit pomocí analytických postupů, které byly probírány v posledních dvou hodinách. 2. Proveďte konceptualizaci, formulujte hlavní výzkumné otázky, a v případě, že jste se rozhodli pro kvantitativní výzkum, k výzkumným otázkám přiřaďte hypotézy (včetně jejich stručného odůvodnění). 3. Zvolte vhodný výzkumný design. Doporučenou možností pro kroky 1 až 3 je (částečná) replikace již realizovaného výzkumu v jiném kontextu. Zde mohou být zdrojem inspirace empiricky zaměřené texty, které najdete v seznamu doporučené literatury k dané hodině. Již v této fázi řešení úkolu berte ohled na své časové možnosti (například se zaměřte na nějaký segment, kratší časové období, užší téma). 4. V případě, že jste se rozhodli pro kvantitativní výzkum, operacionalizujte zvolené analytické koncepty/typologie, výstupem by měly být operacionální definice. 5. Zvolte relevantní obsahy a vytvořte výzkumný soubor. Velikost souboru má odpovídat cvičné povaze úkolu, jinými slovy má umožnit ilustraci postupu a získání pilotních výsledků (v praxi to znamená, že byste měli použit menší vzorek než v opravdovém výzkumu). 6. Proveďte pilotní analýzu. Pokud jste se rozhodli pro kvalitativní analýzu, interpretuje obsahy optikou zvolených konceptů, pokud jste se rozhodli pro kvantitativní výzkum, proveďte sběr dat a jejich vyhodnocení. 7. Prezentujte svůj analytický postup a pilotní výsledky kolegům. Na prezentaci budete mít cca 10 min. Práce v týmu v průběhu celého semestru Hodnotí členové týmu pomocí formuláře (viz Studijní materiály) po prezentací 4. cvičné analýzy. Závěrečná práce Student může zvolit jednou ze dvou možností. Buď samostatně vypracuje Návrh výzkumného projektu (0–50 bodů), anebo ve skupině (čítající do 3 členů) vypracuje Výzkumnou zprávu z pilotního výzkumu. V druhém případě budou hodnocení všichni členové skupiny stejným počtem bodů (0–50 bodů). Práce je třeba vložit do odevzdávárny ve studijních materiálech předmětu. Termín odevzdání je 10.01.2020. Návrh výzkumného projektu Výstupem je dokument o rozsahu 5–10 normostran, který bude prezentovat výzkumný projekt zaměřený na ZPO, dle následující struktury: 1. ÚVOD. Formulace výzkumného problému, hlavních výzkumných otázek a cílů výzkumu. Vysvětlení jeho oborové a společenské relevance. Úvodní představení zvoleného přístupu. Shrnutí struktury dokumentu. 2. TEORETICKÁ ČÁST A SHRNUTÍ DOSTUPNÝCH POZNÁTKŮ. Vymezení základních konceptů. Stručné shrnutí dostupných poznatků, které bude ústit v identifikaci doposud nezodpovězených otázek či nedostatečně probádané oblasti a formulaci základní představy o předmětu zkoumání či vztahu mezi proměnnými. 4 3. METODOLOGICKÁ ČÁST. Představení výzkumné strategie. Představení zkoumaných ZPO. Představení způsobu tvorby výzkumného souboru. V případě kvantitativního výzkumu formulace hypotéz a operacionalizace hlavních proměnných. Popis metody sběru a analýzy dat. Reflexe limitů zvoleného přístupu. 4. PŘÍLOHA. V případě kvantitativního výzkumu návrh analytického nástroje (kódovací knihy). V případě kvalitativního výzkumu ukázka aplikace zvoleného analytického postupu. Výzkumná zpráva z pilotního výzkumu Výstupem je dokument v rozsahu 10–15 normostran, který bude prezentovat výsledky pilotního výzkumu zaměřeného na ZPO, dle následující struktury: 1. ÚVOD. Formulace výzkumného problému, hlavních výzkumných otázek a cílů výzkumu. Vysvětlení jeho oborové a společenské relevance. Úvodní představení zvoleného přístupu. Shrnutí struktury dokumentu. 2. TEORETICKÁ ČÁST. Představení konceptuálního rámce. 3. METODOLOGICKÁ ČÁST. Představení zkoumaných ZPO. Představení způsobu tvorby výzkumného souboru. V případě kvantitativního výzkumu formulace hypotéz a operacionalizace hlavních proměnných. Popis metody sběru a analýzy dat. Pokud byla použitá kódovací kniha, měla by být umístěná v příloze. 4. PREZENTACE VÝSLEDKŮ. Prezentace hlavních zjištění. Formulace závěrů. Kritéria hodnocení závěrečných práci Každá ze čtyř částí práce bude hodnocená max. 10 body. Dalších 10 bodů je možno získat za formální náležitosti (citační aparát, dodržení odborného stylu apod.). Pravidla udělování známek* A: 151–160 bodů B: 136–150 C: 121–135 D: 96–120 E: 81–95 F: 0–80 * Pro získání známky je nutno dosáhnout minimálního počtu bodů pro jednotlivé úkoly (viz sekce Podmínky absolvování kurzu. OSNOVA KURZU 1. týden (19. září): Zpravodajské a publicistické obsahy jako předmět zkoumání ▪ Žurnalistika, zpravodajství, publicistika, zpráva: základní vymezení ▪ Proč zkoumat zpravodajské a publicistické obsahy? ▪ Přístupy ke zkoumání zpravodajských a publicistických obsahů ▪ Předmět zkoumání: vzorce v ZPO ▪ Kde shánět matroš? ▪ Techniky konstrukce výzkumného souboru ve výzkumu ZPO • Povinná literatura: * Kapitola “Introduction” (Pp. 1-14) In Bednarek, M., & Caple, H. (2012). News Discourse. London: Continuum. 5 * Kapitola „Výzkum zpravodajství a studium médií“ (Pp. 9-20) In Trampota, T. (2006). Zpravodajství. Praha: Portál. • Doporučená literatura: * Reese, S. D., & Lee, J. K. (2012). Understanding the content of news media. In H. A. Semetko & M. Scammell (Eds.), The Sage Handbook of Political Communication (pp. 749-767). London: Sage. * Kapitola “Patterns of media content” In Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1996). Mediating the message: Theories of influences on mass media content (Pp. 41-59). White Plains, N.Y: Longman. 2. týden (26. září): Zkoumání zdrojů s přístupem do zpráv ▪ Role zdrojů ve zprávě a koncepty, které je označují ▪ Diverzita, vyváženost (balance) v zastoupení; hierarchie zdrojů ▪ Kredibilita a způsobilost zdroje ▪ Verba dicendi a slovesná objektivita ▪ Přístupy ke zkoumaní zdrojů ▪ Primární a sekundární diskurz ve zprávě a jejich vzájemné vztahy • Povinná literatura: * Kapitola „Přístup do zpráv“ In Trampota, T. (2006). Zpravodajství (Pp. 78-90). Praha: Portál. • Doporučená literatura: * Tiffen, R.; Jones, P. K., Rowe, D., Aalberg, T., Coen, Sh., Curran, J. P., Hayashi, K., Iyengar, Sh., Mazzoleni, G., Papathanassopoulos, S., Rojas, H., & Soroka, S. (2014). Sources in the News: A Comparative Study. Journalism Studies, 15(4), pp. 374-391. * Lee, G., & Heungseok K. (2010). Who controls newspapers' political perspectives? Source transparency and affiliations in Korean news articles about US beef imports. Asian Journal of Communication, 20(4), 404-422. * Brown, J. D., Bybee, C. R., Wearden, S. T., & Straughan, D. M. (1987). Invisible Power: Newspaper News Sources and the Limits of Diversity. Journalism Quarterly, 64(1), 45–54. * Kapitola “Tendencies in discourse representations” In Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language (Pp. 54-61). London: Longman. 3. týden (3. října): Analýza budování mediální agendy ▪ Tematická agenda zpráv a agenda atributů ▪ Měření mediální agendy: významnost, pozornost, důležitost, valence ▪ Přístupy k výzkumu budování agendy v médiích ▪ Analýza témat a zpravodajských hodnot ▪ Model Langových • Povinná literatura: * McCombs, Maxwell E. (2009). Agenda setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění (str. 121-144). Praha: Portál. * Sekce: “Salience as the key in Agenda-Setting”, “Measuring Agendas”, “The Rise and Fall of the War on Drugs”, “Real-World Indicators and the Media Agenda”, “Measuring the Media Agenda” In Dearing, J.W., & Rogers, E. M. (1996). Agenda Setting. London: Sage. 6 • Doporučená literatura: * Denham, B. E. (2010). Toward Conceptual Consistency in Studies of AgendaBuilding Processes: A Scholarly Review. Review of Communication, 10(4), 306-323. * Fahmy, S. S., Wanta, W., Johnson, T. J., & Zhang, J. (2011). The path to war: Exploring a second-level agenda-building analysis examining the relationship among the media, the public and the president. International Communication Gazette, 73(4), 322–342. * Kiousis, S. (2004). Explicating Media Salience: A Factor Analysis of New York Times Issue Coverage During the 2000 U.S. Presidential Election. Journal of Communication, 54, 71-87. * Lang, G., & Lang, K. (1981). Watergate: An Exploration of the Agenda-Building Process In D. Protess, & M. E. McCombs (eds.), Agenda Setting Readings on Media, Public Opinion, and Policymaking (Pp. 277-289). New York: Routledge. 4. týden (10. října): Prezentace cvičných analýz I 5. týden (17. října): Analýza rámování zpráv ▪ Koncept mediálního rámce ▪ Typologie mediálních rámců ▪ Metodologické přístupy ke zkoumání mediálních rámců • Povinná literatura: * Hurtíková, H. (2017). Mediální framing: teoretické a metodologické vymezení v procesu politické komunikace. Mediální studia, 2, 151-166. nebo de Vreese, C. H. (2005). News Framing: Theory and Typology. Information Design Journal + Document Design, 13, 48-59. • Doporučená literatura: * Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43: 51-58. * Matthes, J., & Kohring, M. (2008). The Content Analysis of Media Frames: Toward Improving Reliability and Validity. Journal of Communication, 58: 258-279. * Tankard, J. W. (2001).The Empirical Approach to the Study of Media Framing. In Reese, Stephen D., Gandy, Oscar H., Grant, August E. (Eds.), Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World (pp. 95-106). London: Lawrence Erlbaum. * Kovář, J. (2019). A security threat or an economic consequence? An analysis of the news framing of the European Union’s refugee crisis. International Communication Gazette, [online first]. * Tkaczyk, M. (2017). Between politicization and securitization: coverage of the European migration crisis in Czech online news media. Communication Today, 8(2), 90-110. 6. týden (24. října):: Analýza stylů informování a rolových modelů zpravodajství ▪ Rolové modely a styly informování ▪ Typologie rolových modelů a stylů informování ▪ Metodologické přístupy ke zkoumání ZPO z hlediska rolových modelů a stylů informování 7 • Povinná literatura: * van Dalen, A., & de Vreese, C. H. (2012). Different roles, different content? A fourcountry comparison of the role conceptions and reporting style of political journalists. Journalism, 13(7), 903–922. • Doporučená literatura: * Benson, R. (2010). What Makes for a Critical Press? A Case Study of French and U.S. Immigration News Coverage. International Journal of Press/Politics, 15(1), 3–24. * Hjarvard, S. (2010). The views of the news: The role of political newspapers in a changing media landscape. Northern Lights, 8, 25-48. * Mellado, C., Márquez-Ramírez, M., Mick, J., Oller Alonso, M., & Olivera, D. (2017). Journalistic performance in Latin America: A comparative study of professional roles in news content. Journalism, 18(9), 1087–1106. * Esser, F., & Umbricht, A. (2013). Competing models of journalism? Political affairs coverage in US, British, German, Swiss, French and Italian newspapers. Journalism, 14(8), 989–1007. * Salgado, S., & Strömbäck, J. (2012). Interpretive journalism: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 144–161. 7. týden (31. října): Prezentace cvičných analýz II 8. týden (7. listopadu): Analýza objektivity a jejího porušování I: úvod a porušování požadavku faktičnosti ▪ Normy a normativní předpoklady regulující podobu zpravodajských a publicistických obsahů ▪ Objektivita, faktičnost a nestrannost: Westerståhlův model (1983) ▪ Pravdivost, relevance, přesnost, úplnost • Povinná literatura: * Kapitola “A Framework for objectivity research“ In McQuail, D. (1992), Media performance: mass communication and the public interest (Pp. 196-202). London: Sage Publications. nebo * Kapitola „Normativní požadavky zpravodajství“ In Trampota, T. (2006), Zpravodajství (Pp. 139-151). Praha: Portál. a * Kapitola „Analýza objektivity a jejího porušování“ In Trampota, T., & Martina Vojtěchovská, M. (2010), Metody výzkumu médií (Pp. 127-140). Praha: Portál. • Doporučená literatura: * RRTV. Objektivita a vyváženost. https://www.rrtv.cz/cz/static/o-rade/otazky-a-odpovedi/objektivita.htm * Kapitoly “Measuring objectivity: News as information“ (Pp. 205-222), “Measuring objectivity: The evaluative dimension of news“ (Pp. 223-236) In McQuail, D. (1992), Media performance: mass communication and the public interest. London: Sage Publications. * Westerståhl, J. (1983). Objective news reporting: General Premises. Communication Research, 10(3), 403–424. 8 9. týden (14. listopadu): Analýza objektivity a jejího porušování II: porušování požadavku nestrannosti - předpojatost a přítomnost hodnoticích prvků v ZaPO. ▪ Předpojatost, stranění ▪ Předpojatost v rovině viditelnosti (visibility bias), předpojatost v rovině stanovisek (statement bias), předpojatost v rovině agendy (agenda bias) ▪ Postoj a hodnoticí soud, parametry hodnocení • Povinná literatura: * Kapitola “Evaluation in the news” In Bednarek, M, & Caple, H. (2012). News Discourse (Pp. 137-160). London: Continuum. nebo * Bednarek, M. (2010). Evaluation in the news: a methodological framework for analysing evaluative language in journalism. Australian Journal of Communication, 37(2), 15-50. • Doporučená literatura: * Kapitola “Measuring objectivity: The evaluative dimension of news“ In McQuail, D. (1992), Media performance: mass communication and the public interest (Pp. 223-236). London: Sage Publications. * Kapitola “Evaluative semantics and ideological positioning in journalistic discourse: A new framework for analysis“ In Lassen, I., Strunck, J., & Vestergaard, T. (Eds.). (2006), Mediating Ideology in Text and Image: Ten Critical Studies (Pp. 37-67). Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. * Hopmann, D. N., Van Aelst, P., & Legnante, G. (2012). Political balance in the news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 240– 257. 10. týden (21. listopadu): Prezentace cvičných analýz III 11. týden (28. listopadu): Analýza ideologie ve zpravodajství ▪ Ideologické mody operandi ▪ Strukturálně-sémiotická analýza ideologie ▪ Ideologický čtverec ▪ Ideologická reprezentace skupin a aktérů ve zprávách: mediální panika, konstrukce jinakosti • Povinná literatura: * Kapitola “Rethinking Ideology: A critical Conception” In Thompson, J. B. (1990). Ideology and modern culture: critical social theory in the era of mass communication (Pp. 53-67). Cambridge: Polity Press. • Doporučená literatura: * Breen, M.J., Haynes, A., & Devereux, E. (2006). Fear, Framing and Foreigners: The Othering of Immigrants in the Irish Print Media. International Journal of Critical Psychology, 16, 100-121. * Schiff, F. (1996). The Dominant Ideology and Brazilian Tabloids: News Content in Class-Targeted Newspapers. Sociological Perspectives, 39(1), 175–206. 9 * Humphries, D. (1981). Serious Crime, News Coverage, and Ideology: A Content Analysis of Crime Coverage in a Metropolitan Paper. Crime & Delinquency, 27(2), 191–205. * Schena, J., Almiron, N., Pineda, A. (2018). Mapping press ideology. A methodological proposal to systematise the analysis of political ideologies in newspapers. Observatorio (OBS*) Journal, 12(3), 17-47. * He, X., & Zhou, X. (2015). Contrastive Analysis of Lexical Choice and Ideologies in News Reporting the Same Accidents between Chinese and American Newspapers. Theory and Practice in Language Studies, 5(11), 2356-2365. 12. týden (5. prosince): Analýza zpravodajské fotografie a vztahů mezi textem a obrazem ▪ Zpravodajská fotografie a její funkce ve zprávě ▪ Multimodalita ▪ Analytické koncepty označující různé typy vztahů mezi textem a obrazem • Povinná literatura: • Kapitola “Images in the news” In Bednarek, M., & H. Caple. (2012). News Discourse (Pp. 111-136). London: Continuum. • Doporučená literatura: * Kapitola “Balancing act: image composition” In Bednarek, M., & H. Caple. (2012). News Discourse (Pp. 160-180). London: Continuum. * Hall, S. (1973). The Determination of News Photographs. In Cohen, S., & Young, J. (Eds.), The Manufacture of News (pp. 226–43). London: Sage. * Caple, H., & Bednarek, M. (2016). Rethinking news values: What a discursive approach can tell us about the construction of news discourse and news photography. Journalism, 17(4), 435–455. * Messaris, P., & Abraham, L. (2001). The role of images in framing news stories. In S. D. Reese, O. H. Gandy, Jr., & A. E. Grant (Eds.), LEA's communication series. Framing public life: Perspectives on media and our understanding of the social world (pp. 215- 226). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 13. týden (12. prosince): Prezentace cvičných analýz IV