Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU ZUR738: Rozhlasová žurnalistika Podzim 2019 Sylabus Úkoly a hodnocení: Studenti vypracují během semestru čtyři úkoly, na kterých si vyzkouší aplikovat a konfrontovat poznatky získané z doporučené literatury i z hodin. Zároveň poslouží jako diskuzní materiál pro přednášky. Mimořádné výkony při vypracovávání úkolů se pozitivně romítnou do výsledného hodnocení, nedosáhne-li student při vyplňování závěrečného testu nejvyšší známky. 1. Úkoly Normostrana je 1800 znaků. Pozor, deadline úkolů je vždy ve čtvrtek o půlnoci (23:59). Při vypracovávání úkolů je očekáváno, že studenti reflektují zpětnou vazbu, vyučující může vrátit úkol k přepracování a doplnění. 1. úkol, odevzdat do 17. 10.: Analýza: Vyberte si jednu libovolnou stanici veřejnoprávního rozhlasu a jednu ze soukromých rádií, průběžně obě rádia poslouchejte jeden týden, prohlédněte si jejich programové schéma a analyzujte jej: popište, jaké pořady obsahuje, jak je vystavěno, o jaký jde formát, jak se v týdnu proměňuje. Pokuste se vystihnout programotvorné principy vysílání (proč se zrovna v tu a tu dobu vysílá to či ono) a jak spolu pořady souvisí či jak na sebe navazují. Všímejte si hudby: kdy se jaká hraje, jak je zvolena hudební dramaturgie. Analýzu vypracujte formou souvislého akademického textu (včetně příp. bibliografie) v rozsahu 5 – 8 normostran. Literatura: MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. MOTAL, Jan. Základní problémy dramaturgie. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. od s. 45-79. 2. úkol, odevzdat do 31. 10.: Analýza: Poslechněte tyto zpravodajské relace (od každé min. jedno vydání): ČRo Český rozhlas Plus a ČRo Radiožurnál – jedny zprávy z průběhu dne, hlavní relaci v 12:00 nebo 18:00 (tuto hlavní relaci mají obě stanice společnou); jakoukoliv zpravodajskou relaci ČRo Wave; jednu zpravodajskou relaci z libovolného celostátního komerčního rádia a libovolného regionálního rádia (celkem tedy na analýzu poslechněte šest relací). Komparujte způsob, jak jsou relace vystavěny, jaké žánry se v nich uplatňují a jak. Analýzu vypracujte formou souvislého akademického textu (včetně příp. bibliografie) v rozsahu 5–8 normostran. Literatura: MARŠÍK, Josef. Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, 1999. 60 s. (Tento slovníček je váš zásadní studijní zdroj. Znalost termínů a definic v něm obsažených bude vyžadována u zkoušky) SOUČEK, Jan. Rozhlasová dramaturgie a žurnalistika. In Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. od s. 81-102. 3. úkol, odevzdat do 14. 11.: Analýza: Vyberte si jeden publicistický pořad magazínového typu (nebo blokové vysílání typu Mozaika na ČRo3), poslechněte si jedno jeho vysílání a identifikujte a popište žánry, jež se v něm uplatňují. Nejste-li si jisti volbou pořadu, neváhejte ji zkonzultovat. Analýzu vypracujte formou souvislého akademického textu (včetně příp. bibliografie) v rozsahu 3–4 normostrany. Bez zadané literatury (referencí je pro vás Maršíkův slovník) 4. úkol, odevzdat do 28. 11.: Analýza: Najděte ve vysílání dokument, poslechněte jej a analyzujte jeho stavbu, z čeho je složen, jaké formy používá apod. Pokuste se vystihnout, jak formální stránka proměňuje obsah. Analýzu vypracujte formou souvislého akademického textu (včetně příp. bibliografie) v rozsahu 3–4 normostrany. Literatura: Andrea Hanáčková, Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990–2005: Poetika žánrů. Brno: JAMU 2010, ISBN 978-80-86928-79-1. Pro horší dostupnost uložím ve formě disertační práce autorky do ISu. Dobrovolně též kapitola v Nových trendech v médiích II od stejné autorky. POZOR! Je nezbytně nutné dodržet termíny odevzdání analýz. Student či studentka mají právo na jedno pozdní odevzdání (do dne zkoušky). Jakékoliv další znamená automaticky neúspěšné ukončení předmětu (F). 2. Přednášky Jelikož se jedná o opakování předmětu, přednášky se konat nebudou. Všechny prezentace z přednášek jsou k dispozici v ISu na stránce předmětu z minulých ročníků ve studijních materiálech. 3. Zkouška Kurz je zakončen písemným testem s otevřenými i uzavřenými otázkami, který vychází ze zadané literatury a z látky z přednášek (prezentace jsou vloženy jako studijní materiály vyučujícím do ISu pro domácí přípravu, viz poznámka výše). Termín písemného testu bude vypsán ve zkouškovém období v ISu pro přihlášení v termínech řádných i opravných. Student či studentka má právo na vykonání jednoho řádného a dvou opravných termínů. Test se skládá vzdáleně on-line v ISu. Předpokladem připuštění ke zkoušce je přijetí všech čtyř analýz. 4. Hodnocení Studující dostává zápočet automaticky po splnění všech úkolů, tj. analýz a testu. Výsledná známka reflektuje nejlepší výkon při vyplňování testu, případně mimořádnou kvalitu odevzdaných analýz. 5. Omluvenky a pozdní odevzdání Student či studentka mají právo na jedno pozdní odevzdání úkolu (do dne zkoušky) bez postihu. Pozdní odevzdání se ukládá do zvláštní odevzdávárny. Každé další pozdní odevzdání analýzy je možné omluvit pouze ze zdravotních nebo vážných osobních (rodinných) důvodů. Není možné je omluvit např. z důvodů pracovního či studijního vytížení. Součástí hodnocení je i domácí práce. Úkoly jsou rozvrženy tak, aby nepředstavovaly nadměrné zatížení studenta. Není-li schopen student či studentka toto penzum času předmětu věnovat, je to vnímáno jako nesplnění povinností kombinovaného studia. V případě uvedených výše je možné po e-mailové či osobní domluvě pozdní odevzdání omluvit. 6. Individuální konzultace Studenti mohou konzultovat probíranou látku nebo svoje práce po předchozí domluvě e-mailem.