Předmět Public Relations - Brno2028 Vypracovaly: Denisa Burešová - UČO 483641 Martina Pejchlová - UČO 441388 Překlad základních otázek pro obyvatele Brna: 1. What keeps you awake at night? Co vás na Brně nejvíc pálí? 2. What makes you happy? Kdy jste v Brně nejvíc šťastní? 3. What says Brno about you? Co pro vás znamená žít v Brně? SWOT analýza Silné stránky l univerzitní město - Masarykova univerzita, Mendelova univerzita, Vysoké učení technické, Univerzita obrany, JAMU, soukromé vysoké školy l Brno je sídlem nadnárodních firem - ImpactHub (druhý největší na světě), Kiwi.com, Starobrno, Zetor, Zoner, 2K Czech, Student Agency l úspěšné brněnské startupy - Phonexia (spin-off VUT), Xflow l identita města: přátelské prostředí + ideální velikost města (např. pro podnikání - spousta zákazníků s různým životním stylem), a zároveň ne příliš velké (jako Praha) + “kavárenské město”, místo, kde se dá dobře najíst (ani v centru není moc draze) + specifický jazyk (hantec) - tím ale mluví pár lidí l Brno má dvě nejnavštěvovanější turistické památky v TOP 50 v ČR za rok 2018 � 34. místo Zoo-330 tisíc � Vida! science centrum- 259,3 tisíc l Dobrá dopravní poloha a dojezdnost z okolí vůči Praze, Vídni a Bratislavě, případně Ostrava a na Polsko l Dopravní koridor l Dostatečné sportovní vyžití � Olympijské festivaly l Velké město, ale přece jenom se tu stále udržují tradice a folklor l Akční plán Brna na snížení CO2 na 40% do roku 2030 � Dál dotační programy Zelené střechy, Dešťovka l Značky jako Brněnská Zbrojovka, Vlněnka l Bohatá historie města, se kterou je spojeno mnoho historických akcí a tradic, například obléhání Švédy a zvonění v 11 hodin, brněnský drak l Vztah mezi Brnem a Prahou, narážky, urážky, vtípky - je možné na tom stavět l Kultovní monumenty - brněnský orloj, socha Jošta - specialita Brna l Místní podniky a speciality l Letecká doprava l Brněnské vyhlídkové kolo l Brno je centrem Jihomoravského kraje, který je silný svými památkami, historií- bitva u Slavkova, tradicemi, folklórem, hody, vínem atd. l Tech-lab, kamion na technické učení mládeže a na MU CEITEC Slabé stránky l doprava - časté opravy a zácpy l reklamní smog v centru města l málo zeleně, málo barev l zanedbané stavby, mj. hlavní nádraží a podchod pod ním l Bezdomovectví a některá nevzhledná a zapáchající místa � http://www.brnosmrdi.cz l Zákaz Uberu, který znají zahraniční turisté l Málo leteckých linek do Brna - zlepšilo by to ekonomický význam Brna Příležitosti l spolupráce se zdejšími univerzitami (na různých projektech, např. JAMU se může podílet na přípravě koncertů a divadelních představení...) l Rozvoj brněnských brownfieldů � Viz Špitálky - návrh na novou čtvrť l Připravované projekty na nové sportovní haly, které mohou přivést do Brna nové světové či evropské sportovní události l Rozvoj stadionu za Lužánkami – sportovní exhibice, další filmové využití l Historické vodojemy pod Žlutým kopcem jako atraktivní lokalita pro filmaře. Zároveň na místě může díky stabilní teplotě vyrůst celoroční kluziště, wellness, přístav nebo se zde lidé mohou plavit na loďkách l Brněnský tramvajový diametr neboli brněnské metro pro zlepšení dopravy ve městě l zlepšení celkové dopravy do a z města (zejména D1) l Nová pracovní místa � Teď odbor kultury � Pak i v dalších oblastech l Větší rozvoj místních podniků l Propojení Arnoldovy vily se sousedními zahradami vil Löw-Beer a Tugendhat. l Rekonstrukce autobusového nádraží, výstavba nového brněnského nádraží l posílení leteckých spojů Hrozby l obyvatelé se mohou ptát, proč se Brno nevěnuje závažnějším problémům (otázka bezdomovectví, vysoké nájmy, doprava) l neschopnost Brňanům dostatečně vysvětlit, jaké výhody město může zapojením do soutěže získat l nesouhlas některých politiků s účastí v soutěži (může jim být dáván velký mediální prostor) l Jihomoravský kraj se nezapojí do přípravy l Nutnost být připraven na nárůst počtu turistů - jak samotní obyvatelé Brna, tak v rámci cestovního ruchu, hotelnictví a pohostinství l Nezajištění dostatečných finančních zdrojů l Nezvládnutá infrastruktura města l Silní konkurenti - i třeba z Česka (Zlín, Ostrava) l omezený čas k podání přihlášky – do roku 2022 Příprava Q&A 1. Co mi kandidatura města přinese? Pokud Brno zvítězí, dostane finanční dotace nejen na rozvoj kulturních zařízení, ale také infrastruktury. 2. Proč by se Brno mělo soutěže účastnit? Už samotná kandidatura město zviditelní a může do něj přilákat turisty. Jiná města, která zvítězila, vydělala na turismu okolo 800 mil. Ze závěrečné zprávy EU a Evropského parlamentu z roku 2013 vyplývá, že průměrná návratnost do programu je dvojnásobná. 3. Kdy budou známy výsledky? V roce 2028. 4. Co Brno může vyhrát? Vítěz soutěže obdrží 1,5 mil. eur (přes 38 mil. korun) a titul Evropské hlavní město kultury k užívání na dobu neurčitou. Tyto prostředky použijeme na rozvoj města. 5. Která další česká města se soutěže plánují zúčastnit? Mohla by to být Ostrava, Zlín či Liberec. 6. Kolik bude kandidatura stát? Záleží na rozsahu kampaně, přípravná fáze stojí 30 mil. Tyto peníze se však městu vrátí v podobě utracených peněz od turistů. 7. Kdo bude vést přípravný tým? Na odboru kultury od dubna vznikne nové Oddělení koncepce a rozvoje, v němž budou obsazena nová funkční místa, a to konkrétně vedoucího oddělení, specialisty kulturních analýz a evaluace a dva koordinátoři spolupráce. V přípravném týmu bude obsazena také pozice ekonoma. Všichni zaměstnanci budou v rámci příprav na kandidaturu pracovat a nadále koordinovat Strategii kultury a kreativních odvětví, zpracovávat akční plány, zajišťovat fungování Brněnského kulturního parlamentu a dalších pracovních skupin. 8. Proč se s přípravou začíná tak brzy, když je soutěž až v roce 2028? Ze zkušeností ostatních měst, která titul v minulosti získala, vyplývá, že je dobré začít s přípravou zhruba deset let předem a vytvořit samostatný tým, který se přípravě kandidatury bude věnovat naplno. 9. Proč se město nevěnuje důležitějším problémům? V samotném průběhu soutěže může město vyřešit problémy, které ho trápí, ať už se to týká infrastruktury nebo dopravy. 10. Uspěla v minulosti v soutěži nějaká česká města? Titul Evropské hlavní město kultury obdržela v roce 2000 Praha a o patnáct let později Plzeň. 11. Co po mně chcete? Abychom mohli uspět, je potřeba rozšířit povědomí o kandidatuře Brna a kvalitách života v něm. K tomu potřebujeme vaši pomoc.