Public relations I.  PR jako součást komunikačních studií a marketingového mixu  Definice oboru, jeho historie a rozvoj.  Cíle a metody PR. Zájmové skupiny. Publicita, image, reputace.  Étos PR, potenciální společenská prospěšnost. HEJLOVÁ, Denisa: Public relations. Grada, Praha 2015. FTOREK, Jozef: Public relations a politika. Grada, Praha 2010. TOMANDL, Jan: Jak účinně oslovit média, Cpress, Brno 2011. Public relations Public relations (vztahy s veřejností) představují praktickou aplikaci společenských věd Public relations existují v kontextu:  mediálních a komunikačních studií  marketingu a managementu  politických věd Public relations Public relations přijímají a využívají podněty z různých oborů:  psychologie  sociologie  politologie  ekonomie  žurnalistika  kulturní antropologie  filozofie/etika Marketing  „Společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci a skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny produktů a hodnot.“ Philip Kotler  Celkové zaměření na zákazníka/klienta, důkladné zjišťování potřeb a zájmů cílové skupiny.  Nabízení výrobků, služeb a idejí, které mají pro cílovou skupinu co největší přidanou hodnotu, a to ve správný čas, v ideálním místě, optimálním způsobem a za vhodnou cenu. Marketingový mix Marketingový mix je souhrn či spojení čtyř základních marketingových nástrojů. Product Place Price Promotion Marketingová komunikace  Sdělování a šíření komerčních i nekomerčních sdělení od určitého odesílatele k publiku (potažmo trhu), a to za použití marketingového přístupu a prostředků.  Cílem marketingové komunikace nejčastěji bývá podpora obchodních snah a získání zákazníka.  Marketingové postupy lze ale účinně užívat i v neziskovém sektoru, kultuře, politice a dalších sférách společnosti, jež stojí spíše na idejích než na hmotných produktech.  Získává se tak kulturní publikum, voliči, podporovatelé, donátoři, sponzoři, investoři, zaměstnanci, věřící... Složky marketingové komunikace  Reklama  Podpora prodeje – slevy, kupony, dárky, odměny, soutěže, loterie, vzorky  Public relations – řízení vztahů s veřejností  Osobní prodej  Přímý marketing – adresné oslovování konkrétních zákazníků – e-mailing, telemarketing, direct mail...  Sponzoring  Veletrhy a výstavy Public relations  Náplní public relations je vytváření dobrých vztahů mezi organizací a veřejností, vytváření kladných postojů k organizaci, získávání veřejné podpory a získávání a udržování pozitivní pozornosti pro organizaci, její záměry, ideje či produkty.  „PR je proces strategické komunikace, který vytváří oboustranně výhodné vztahy mezi organizacemi a jejich publiky.“ (Public Relations Society of America)  PR využívají firmy, politici, neziskovky, města, úřady i státy.  Nesmí však jít o manipulaci s veřejným míněním s mocenskou či kořistnickou ambicí. Nástroje PR  Mediální nástroje (tiskové zprávy, tiskové konference...)  Eventy (výstavy, veletrhy, roadshow, slavnostní otevření, prezentace, přednášky atd.)  Digitální nástroje (web, sociální sítě, video, viral...)  Sponzoring a lobbing  Krizové nástroje  Endorsement ... Oblasti public relations  Media relations – vztahy s médii  Government relations – vztahy s vládními institucemi  Community relations – vztahy s komunitou, v níž organizace působí  Employee relations – interní komunikace (podmínkou pro úspěšné PR je pozitivní vnitřní soulad v organizaci)  Investor relations – vztahy s investory  Public affairs PR se obrací na různé cílové skupiny, které jsou pro organizaci významné – říká se jim stakeholders Reklama vs. Public relations Reklama vs. Public relations Public relations  Jsou dlouhodobé  Působí skrytě  Probíhají kdekoliv  Jsou málo persvazivní  Nemusí obsahovat zjevný apel k akci  Vytváří dialog  Zabývají se širšími souvislostmi a tématy Reklama  Je krátkodobá, kampaňovitá  Objevuje se na vymezených a označených místech  Je hodně persvazivní  Obsahuje jasný apel  Vytváří monolog  Soustředí se na jednu akci Advertorialy Reklama zpracovaná jako redakční materiál. Klíčové pojmy PR  Publicita  Neplacený prostor v médiích věnovaný organizaci, osobnosti nebo tématu  Pozitivní x neutrální x negativní  Image  Image je způsob, jímž vnímá veřejnost organizaci nebo její produkty. Jde o mozaiku asociací, jež vytvářejí celistvý obraz.  Reputace  Dobrá pověst  Věrohodnost, spolehlivost, důvěryhodnost, zodpovědnost Klíčové pojmy PR  Firemní (korporátní) identita – to, jak se firma prezentuje navenek i uvnitř, její komplexní „osobnost“, často reprezentovaná značkou (brand) či více značkami  Firemní design – logo, logotyp, grafický manuál atd.  Firemní filozofie – Google: „Don´t be evil“  Firemní hodnoty – Společenská odpovědnost, přístup k zaměstnancům i zákazníkům atd.  Firemní komunikace – Se zákazníky i zaměstnanci  Firemní kultura Tvorba image  Firemní filozofie  Korporátní design  Komunikace  Firemní kultura  Produkt Image Image je představa, kterou si veřejnost vytvoří o nějaké osobě, podniku nebo instituci. Skládá se jako mozaika z řady faktů, dojmů, zkušeností i iluzí. The World's Most Reputable Companies In 2016 1. Rolex 2. The Walt Disney Company 3. Google 4. BMW Group 5. Daimler (Mercedes-Benz) 6. LEGO Group 7. Microsoft 8. Canon 9. Sony 10. Apple Zdroj: Forbes, Reputation institute, online polls of more than 240,000 people in 15 countries, such as China, the United States, Germany, Russia, Brazil and others. Obouváme svět Baťa – komplexní firemní identita  Silná firemní komunikace, vzdělávání zaměstnanců (Baťovy školy práce), důraz na etiku a morálku  Transparentnost a otevřená komunikace (exkurze v továrnách)  Zájem o prosperitu celého státu a regionu, komplexní budování nových čtvrtí, měst, infrastruktury  Péče o zaměstnance – závodní lékaři, sportovní kurzy  Vlastní filmové studio, nakladatelství, silná vizuální identita  Prvomájové průvody a další lidové slavnosti