Public relations II. PR při tvorbě image – Teoretické pohledy na PR – Historie oboru PR při tvorbě image  Využívají se různé taktiky a strategie – Budování obdivu – Budování obliby – Budování věrohodnosti – Budování prestiže – Budování expertního profilu Související pojmy Impression management – Snaha prostřednictvím jazyka, chování, zvládání skutečných a inscenovaných situací, osobního zjevu, symbolů atd. zanechat kýžený dojem Agenda setting – Nastolování témat Issues management – dlouhodobá práce na tématech, která jsou pro instituci klíčová či riziková; často jde o souboje dvou a více vlivových skupin. Příklady: loterijní společnosti vs. zastánci regulace hazardu tabákový průmysl vs. bojovníci proti kouření farmaceutický průmysl vs. antivaxeři Historie PR •Pojem PR se začal používat až ve 20. století •Veřejné mínění ale hrálo důležitou úlohu vždy – Vox populi, vox dei. (antika) – „Přátelství širokých vrstev lidu je pro vladaře nezbytné, neboť jinak se v dobách zlých nemá o koho opřít.“ (Niccollo Machiavelli: Vladař) – Využívání komunikace k ovlivňování veřejného mínění a lidského chování je staré jako civilizace sama.“ (Scott Cutlip, americký historik a teoretik PR) – "The three main elements of public relations are practically as old as society: informing people, persuading people, or integrating people with people." (Edward Bernays, americký PR průkopník) Historie PR  Řečtí filozofové položili základy argumentace, logiky, rétoriky.  Congregatio de propaganda fide (1622), existuje dosud jako Kongregace pro evangelizaci národů  Ovlivňování psychiky nepřítele ve válce (informační válka, dnešní PsyOps a PsyWars)  Šíření pomluv, letákové kampaně (od vynálezu knihtisku) Soldiers from the U.S. Army's 350th Tactical Psychological Operations, 10th Mountain Division, drop leaflets over a village near Hawijah in Kirkuk province, Iraq, on March 6, 2008. Zdroj: wiki Historie PR  Armáda ČR – Psychologické operace při zahraničních misích, v případě potřeby i v Česku • „Metody využití psychologického působení jsou v dnešní době v podstatě totožné s metodami používanými marketingovými agenturami.“ (Zdroj: www.army.cz) • Noviny, letáky, billboardy, TV, rozhlas, tlampače, internet, mobilní služby, létající rádiová stanice C-130 Herkules – Strategická komunikace – narativ/kontranarativ Karel Řehka: Informační válka Karel Řehka: Informační válka Historie PR  P. T. Barnum (1810 - 1891) – „Král humbuku“, otec „barnumské reklamy“ – Podnikatel, filantrop, provozovatel cirkusů, kabinetů kuriozit a muzeí propagovaných masivními, řvavými kampaněmi – Jeho prvním průlomem bylo celoamerické turné s údajnou 160letou chůvou George Washingtona Historie PR  Barnumovi sloni na Brooklynském mostě – Krátce po otevření mostu v roce 1884 přetrvávaly pochybnosti o jeho nosnosti a bezpečnosti, panika dokonce vedla k ušlapání 12 lidí – Barnum uspořádal přehlídku svých 21 slonů, kteří s dalšími zvířaty bezpečně přešli přes most Historie PR  Američtí kapitáni průmyslu  Přelom 19. a 20. století  J.P. Morgan, Carnegie, Rockefeller aj.  Bojovali se svou špatnou pověstí „loupeživých baronů“  Chtěli systematicky informovat veřejnost o tom, co dělají, vyvolat dojem legitimity a prospěšnosti své činnosti. Využívali k tomu sílící masová média.  Při řešení vztahů obřích korporací se zaměstnanci a veřejností se zrodilo profesionální PR  Vznikaly agentury pro zajištění publicity (jejich předchůdci byli tiskoví agenti) Historie PR  Ivy Lee (1877-1934)  Jeden z otců zakladatelů PR  Pracoval například pro těžaře v době stávky horníků  Obeslal média s prohlášením Declaration of Principles:  „Vše, co děláme, je naprosto otevřené. Naším cílem je informovat. (…) Každému redaktorovi poskytneme na vyžádání kompletní informace. Naším cílem je, stručně a jasně řečeno, poskytovat jménem obchodních a veřejných institucí tisku a veřejnosti Spojených států přesné a aktuální informace o subjektech, které jsou předmětem veřejného zájmu.“  Začal používat jednotné tiskové zprávy, které dodával médiím, byl průkopníkem krizové komunikace  Pracoval i pro I.G. Farben, setkal se s Goebbelsem Historie PR  První světová válka  Výbor pro veřejné informace („Creel committee“)  Úkolem bylo získat veřejné mínění pro válku s Německem  Edward Bernays  Ivy Lee  Walter Lippmann – „manufacturing of consent“  Filmy, plakáty, tisková reklama, dobrovolníci najatí k přesvědčování veřejnosti  Slovo propaganda tehdy v USA ztratilo neutrální zbarvení USA, J.M. Flagg, 1917 SSSR, cca 1920 Edward L. Bernays  „Otec public relations“  1891-1995  Synovec Sigmunda Freuda  Spolupracovník Creelovy komise  1919 založil agenturu Council on Public Relations Bernaysovy „Pochodně svobody“  Bernays dlouhodobě pracoval pro tabákový průmysl  Při hledání odbytu pro Lucky Strike jej napadlo zaměřit se na ženy  Cigarety tehdy byly výhradně mužská záležitost  Bernays cigarety důmyslně prezentoval jako symbol svobody a ženské emancipace  „Torches of freedom“  „The ancient prejudice has been removed!“ Bernaysovy „Pochodně svobody“  V roce 1929 inscenoval „event“ se ženami kouřícími na ulici  Fotografie distribuoval do médií Bernaysovy „Pochodně svobody“ Bernays vlastními slovy Bernaysovy názory  „Vědomá a inteligentní manipulace názorů, organizovaných zvyků veřejné masy je významnou součástí fungování demokratické společnosti. Ti, kdo ovládají tyto neviditelné společenské mechanismy, zakládají skrytou vládu, která je skutečnou vládnoucí silou naší země.“ Z knihy Propaganda (1928)  Bernays věřil, že ti, kteří z pozadí hýbají veřejným míněním, to dělají v podstatě pro dobro společnosti, a že PR pomáhá vnášet pořádek do chaosu.  K pilným čtenářům Bernayse ale patřil Joseph Goebbels Po první světové válce  Vinou Creelovy komise byl termín propaganda v USA již dosti zprofanovaný, začal se prosazovat novotvar public relations  V Evropě začaly ovšem propagandu intenzivně rozvíjely totalitní režimy  bolševický Sovětský svaz  fašistická Itálie  nacistické Německo Teoretické pohledy na PR  Exekutivní  PR je legitimní součástí komunikace firem či institucí, přispívá k rozvoji a růstu, není v rozporu s obecným blahem společnosti  Kritický  PR je pouze jiným slovem pro propagandu, nezákonnou či neetickou manipulaci ve prospěch mocných a bohatých  Vyvážený  Akceptuje roli PR jako legitimního prostředku, který přispívá k rozvoji a komunikaci  Zdůrazňuje etiku, transparentnost, společenskou odpovědnost  Definuje přijatelné praktiky a nástroje PR Kritické teze  PR je nástroj hegemonie elit  PR konzervuje status quo  PR je lhostejný nosič zvrácených ideologií  PR je žoldák ve službách kohokoliv, kdo platí  Dobrý PR profesionál je díky rétorické a argumentační zdatnosti schopen obhájit či omluvit cokoliv – i zlo, útlak, nespravedlnost  „Public relations znamená aktivní ovlivňování mínění za účelem získání souhlasu mezi občany.“ (Jozef Ftorek) Pozitivní teze  PR může přispívat k sociálnímu smíru  PR může přinášet důležité informace  PR dokáže vytvářet porozumění mezi různými společenskými aktéry  PR dokáže vychýlit veřejné mínění žádoucím směrem – ve prospěch slabých, ve prospěch charity atd.  PR pomáhá udržet současná média v chodu, ať už se nám to líbí, anebo nikoliv. Gruning/Hunt Zdroj: Hejlová, Denisa: Public relations