Public relations VIII.  Issues management  Public affairs  Advocacy Issues management  Strategická komunikace závažných témat  Rozeznávání a řešení sporných otázek  Pomyslný vrchol PR – komplexní, složitá a náročná disciplína  Práce v zájmu produktu, značky, firmy, anebo celého odvětví, kategorie, konceptu...  Firmy, neziskovky, strany, veřejné instituce Issues management  Typické cíle:  Nastolení dialogu s publikem  Potlačení antagonismů či kritiky  Legitimizace činnosti organizace  Dosažení veřejného souhlasu  Získání veřejné podpory  Změna paradigmatu (paradigm shift) Issues management  Může mít dalekosáhlé důsledky, které splynou s kulturou a životním stylem, otevřou zcela nové obchodní možnosti  Často se prolíná s komoditním PR, odvětvovým PR  Oproti krizové komunikaci je issues management dlouhodobější a spíše preventivní než reaktivní Issues management  Kampaně z oblasti issues managementu oceněné Českou cenou za PR 2018  Nokian Tyres – přesun části výroby do Ruska, v mezinárodním společenství negativně přijímáno, snaha rozptýlit obavy (presstrip do Petrohradu)  Česká televize – „Fakty proti manipulacím“, reakce na Jaromíra Soukupa a TV Barrandov (12 tweetů za jeden pořad  Český svaz pivovarů a sladoven – Regulace vyhánějí lidi z hospod a mohou za pokles výkonu českého pivovarnictví Příklad: De Beers Příklad: De Beers  Těžařská firma v minulosti kontrolovala většinu dolů i další distribuci kamenů prostřednictvím centrální prodejní organizace.  Čelila poklesu jejich reálné hodnoty tím, že dlouhodobě pracovala na tvorbě image diamantů a briliantů: dodávala jim symbolickou hodnotu  Co diamanty symbolizují, je z velké části dáno dlouholetou komunikační strategií firmy, a to zejména v US Příklad: De Beers  Cíl komunikace: diamanty v obecném povědomí nerozlučně propojit s láskou a zásnubami  „A Diamond Is Forever“ – podle časopisu AdAge nejlepší reklamní slogan 20. století  "Two months' salary rule"  "There was no direct sale to be made. There was no brand name to be impressed on the public mind. There was simply an idea - the eternal emotional value surrounding the diamond." (N.W. Ayer)   Tisková inzerce ve spolupráci s předními umělci  Celebrity PR  Product placement (film Gentlemen Prefer Blondes)  Spolupráce s Hollywoodem  Aktivní podpora rituálu: muž poklekávající a žádající o ruku s prstenem v etuji Příklad: De Beers  Výsledky:  Spojené státy  1939 10 procent zásnubních prstenů s diamantem  1990 90 procent  Japonsko  1968 5 procent  1981 60 procent Public affairs  Firemní veřejné vztahy  Dlouhodobé sledování a ovlivňování legislativy a úředního rozhodování, udržování vztahů  Snaha vymoci pro svou firmu nebo odvětví konkrétní výhody, případně odvrátit hrozby  Související pojmy:  lobbing (spíše krátkodobý)  government relations  legal & corporate affairs  issue advocacy Public affairs  Sledování a vyhodnocování politického a správního rozhodování  Výměna informací  Vytváření formálních i neformálních vztahů  Prosazování tématu či názoru ve veřejném prostoru  Ovlivňování politického dění  Ovlivňování legislativy  Ovlivňování daňového zatížení Public affairs  Lobbing v Česku není regulovaný, pojem má negativní konotace  Asociace public affairs agentur (APAA)  Existuje od roku 2012  Hlavním cílem založení asociace je úsilí o vyšší transparentnost a profesionalitu na trhu  Etický kodex: Zákonnost, zákaz finančního plnění voleným zástupcům a úředníkům, exaktnost informací…  Vysvětlující video Příklad: Děkujeme, odcházíme  Zadavatel kampaně: Lékařský odborový klub  Zhotovitel: Ewing PR  Období: 2010-2011  Objem prostředků: 3,5 milionu korun  Těžiště: roadshow, media relations, okrajově web  4000 mediálních výstupů Příklad: Děkujeme, odcházíme  Kontroverzní heslo Náš exodus, váš exitus?  „Snažili jsme se trochu provokovat, aby se veřejnost zamyslela. Věřím ale, že rozumní lidé to vždy brali jako nadsázku.“ (Jiří Hrabovský, Ewing PR)  Předchozí mírněji komunikovaná kampaň Unavený lékař vyšuměla Příklad: ČEZ  Od roku 2014 je útvar public affairs součástí divize Vnější vztahy a regulace Skupiny ČEZ  Útvar působí v Česku i v zahraničí, má reprezentační kancelář v Bruselu  Cíle:  ochraňovat hodnotu společnosti  sdělovat odborný názor společnosti na aktuálně diskutovaná témata  hájit zájmy v relevantních oblastech podnikatelského prostředí Příklad: ČEZ  Z aktuální agendy public affairs skupiny ČEZ:  Balíček čisté mobility  Vnitřní trh EU s elektřinou  Návrh směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů  Energetická unie  Klimaticko-energetický rámec do 2030  Jádro Advocacy  Obhajování zájmů, obdoba issues managementu, užíváno zejména v nekomerčním a neziskovém sektoru  Prostřednictvím skupin, které bojují za určité téma nebo změnu veřejné politiky  Greenpeace, PETA, Amnesty International, Rekonstrukce státu... Advocacy  Metody jsou podobné jako v public affairs, využívají se klasické i nové PR prostředky:  Media relations  Inscenované události, happeningy  Sociální média, virální kampaně  Guerilla, subvertising  Často v přímé konfrontaci s PR a lobbingem korporací či vlád, častá konfrontace s front groups Advocacy  Obvykle spočívá v šíření informací a podněcování veřejné debaty, efektivnější však často bývá vyvolání šoku  Příklad: Veřejné happeningy na podporu ochrany zvířat  Dobrovolné zavírání aktivistů do klecí  Smuteční průvod za mrtvá zvířata  Vypalování cejchů dobrovolníkům, jejich tetování  Stánek s vánočními psy Zurich river dyed luminous green by Extinction Rebellion activists VS. 2007 2008