Tereza Fojtová, podzim 20191 Tiskový mluvčí ZURb1227 Tereza Fojtová, podzim 20192 Tematické okruhy • TZ jako nejužívanější způsob oslovení médií • zásady pro psaní tiskových zpráv • jazyk a styl tiskových zpráv • grafické zprcování • tipy tiskových zpráv - ukázky Tereza Fojtová, podzim 20193 TZ - nejužívanější způsob oslovení médií • oficiální informace o aktuálních a zajímavých událostech, produktech firmy - instituce, které jsou určeny ke zveřejnění • nejčastější nástroj pro komunikaci s novináři • rozesílána zpravidla elektronicky • o využití obsahu rozhodují redakce Tereza Fojtová, podzim 20194 TZ - nejužívanější způsob oslovení médií Výhody: ̶ minimální výrobní náklady ̶ snadná a rychlá tvorba zacílení na konkrétní skupinu ̶ připravené a promyšlené sdělení Nevýhody: ̶ konkurence obrovského počtu TZ ̶ nulová exkluzivita ̶ stručnost – nejsou schopny zprostředkovat složitější sdělení ̶ omezená zpětná vazba Jak se informace stane zprávou? §o zařazení informace a jejím celkovém vyznění v médiích zpravidla nerozhoduje jeden člověk, do výsledné podoby zasahuje vedle redaktora také editor, vedoucí rubriky, vydání atd. §výsledné zpracování je zpravidla vedeno snahou zachovat objektivitu a informovat pravdivě, k organizaci poskytnutým sdělením se novinář zpravidla snaží získat další zdroj, který tvrzení potvrdí nebo vyvrátí) §při rozhodování o zpracování informace i úhlu pohledu, jakým je informace podána, zohledňují novináři tzv. zpravodajské hodnoty Přehled zpravodajských hodnot — dopad — aktuálnost — jednoznačnost — souznění — kontinuita — novost a překvapení — odchylka — vztah k elitním národům/osobám — personalizace — Negativita — konflikt a kontroverze — utajení — souvislost — blízkost — logistika — intenzita — emocionální náboj — užitečnost — lidský příběh — vizuální atraktivita Tereza Fojtová, podzim 20197 Zásady pro psaní tiskových zpráv • novost • aktuálnost • souvislost /geografická, s cílovou skupinou s jejími zájmy, potřebami, společenská, kulturní.../ • srozumitelnost • jednoznačnost • konflikt a kontroverze Tereza Fojtová, podzim 20198 Zásady pro psaní tiskových zpráv ̶ od nejdůležitějšího k méně podstatnému ̶ tematicky i logicky navazující věty a odstavce neodbočovat od hlavního tématu neuvádějte nic, co odporuje jádru sdělení ̶ pište stručně a jasně dopad a význam pro veřejnost, cílovou skupinu Obrácená pyramida Tereza Fojtová, podzim 20199 Zásady pro psaní tiskových zpráv Zásady pro psaní tiskových zpráv Obrácená pyramida Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU Kdo? Co? Kdy? Kde? Proč? Jak? Rozšiřující informace Souvislost a kontext Podrobnosti Jazyk a styl tiskových zpráv • Pravopisná a grama.cká správnost • Srozumitelnost • Jednoznačnost ZUR 295, seminární skupina: úterý Zásady pro psaní tiskových zpráv Povinné prvky: ̶ hlavička ̶ datum ̶ titulek ̶ domicil ̶ Lead /introduction, perex/ ̶ tělo zprávy: ̶ hlavní sdělení, ̶ druhý odstavec - informace nutné k tomu, aby čtenář porozuměl hlavnímu sdělení, ̶ přímá řeč, ̶ doplňující informace ̶ background ̶ podpis, kontaktní informace ZUR 295, seminární skupina: úterý Jazyk a styl tiskových zpráv Pozor na: • dlouhá souvětí • úřednická čeština – nadužívání pasiv • zkratky • sebechvála /nejlepší, unikátní, komplexní, dynamický, žhavý/ • cizí slova • anglicismy • floskule /Vladimír, Just: Slovník floskulí/ • odborné termíny, hantýrka slang ZUR 295, seminární skupina: úterý Grafické zpracování • jednotná grafická úprava • střídmost • rozsah na standardní formát A4 • tučné .tulky a první odstavec • přímou řeč je možné zvýraznit kurzívou • fotografie a obrázky zvlášť • novinář není zákazník ZUR 295, seminární skupina: úterý Grafické zpracování • jednotná grafická úprava • střídmost • rozsah na standardní formát A4 • tučné .tulky a první odstavec • přímou řeč je možné zvýraznit kurzívou • fotografie a obrázky zvlášť • novinář není zákazník ZUR 295, seminární skupina: úterý Rozesílání tiskových zpráv: Komu? • medialist = seznam konkrétních novinářů a redakcí, které může téma zajímat •strategie shotgun •strategie sniper •umožnit odhlášení ze seznamu pro odebírání tiskových zpráv • spolupracující organizace, klienti, partneři • vyvěšení na web organizace instituce ZUR 295, seminární skupina: úterý Rozesílání tiskových zpráv: Kdy? • aktuálnost • zohlednění pracovního režimu redakcí • frekvence rozesílání tiskových zpráv Jak? • srozumitelný předmět • snadno identifikovatelný odesílatel • vhodné oslovení • kontakt • přílohy v běžně požívaných formátech s přiměřenou velikostí ZUR 295, seminární skupina: úterý Oprava ̶ Čím dříve, tím lépe ̶ Na všechny adresy, kam byla chybná informace rozeslána ̶ Pouze chybný údaj - do předmětu signální slovo „OPRAVA“ ̶ Celá zpráva špatně - do předmětu signální slovo „STORNO“ ZUR 295, seminární skupina: úterý Zpětná vazba • Následné obvolání redakcí? • Napište zprávu co nejlépe, pošlete ji a ...pak už se jen modlete • Rozhodně ale zůstaňte na příjmu a čekejte na případné reakce novinářů ZUR 295, seminární skupina: úterý