STÁTNÍ ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA Z „Metody a techniky výzkumu médií“ (ZURs306): Termín zkoušky: 21. 1. 2020 Jméno: UČO: Předmět ZURs306 Metody a techniky výzkumu médií prověřuje teoretické znalosti nabyté v průběhu studia a reflektuje tak především obsah povinného předmětu ZUR434 Metodologie mediálního výzkumu. Délka trvání: 90 minut Forma zkoušky: písemný test na PC, všechny zadané otázky jsou otevřené. Obsah: Zkouška sestává ze sedmi otázek, které zahrnují tematické okruhy vycházející z předmětu ZUR434. Hodnocení: Celkem lze získat max. 100 bodů. V rámci každé otázky lze získat maximálně 17 bodů. Známka Bodové rozpětí A 100–93 b. B 92–85 b. C 84–77 b. D 76–69 b. E 68–60 b. F 59 b. a méně Do opraveného testu bude možné nahlédnout dne 27. 1. 2020 od 16:00 do 17:00 v pracovně č. 2.46 Zadání (otázka 1 – max. 14 bodů): V čem se liší pozitivistické a interpretativní paradigma? Ilustrujte rozdíl na příkladu z oblasti mediálních studií. Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 2 – max. 10 bodů): Vyjmenujte hlavní fáze empirického výzkumu. Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 3 – max. 10 bodů): Představte si, že dostanete do rukou výsledky dotazníkového šetření učiněného na vzorku 2000 osob. Lze jej považovat za reprezentativní? Proč ano/proč ne? Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 4 – max. 20 bodů): Pokud byste chtěl/a zjistit, jak získávají informace o současném dění mladí dospělí a proč některým zdrojům důvěřují a jiným ne, jakou byste zvolil/a výzkumnou metodu a techniku (nebo techniky) sběru dat? Stručně popište základní rysy této techniky (8 b.) a vysvětlete, proč jste se pro ni (ně) rozhodl/a (6 b.). Vysvětlete, jak byste sestavoval/a výzkumný vzorek a proč (6 b.). Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 5 – max. 13 bodů): Jaké základní typy pozorování lze rozlišit s ohledem na roli výzkumníka ve zkoumané situaci a ve vztahu ke sledovaným účastníkům děje? Stručně je popište a zaměřte se na jejich silné a slabé stránky. Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 6 – max. 17 bodů): Vysvětlete rozdíl mezi vnitro-subjektovým a mezi-subjektovým experimentálním designem (within- and between- subject experiments). Krátce ilustrujte rozdíl na příkladu experimentální studie zaměřené na vliv agresivních obsahů v médiích. Vypracovaná odpověď: Zadání (otázka 7 – max. 16 bodů): Uveďte, co všechno ovlivňuje odpovídání respondentů při výzkumu s využitím online dotazníků („online survey“). Popište také, proč tyto faktory hrají roli. Vypracovaná odpověď: