VÝZKUMNÉ OTÁZKY SEMINÁŘ 7.-8.12.2020 PATRICIE SUŠOVSKÁ CÍL DNEŠNÍHO SEMINÁŘE • Naučit se, co je výzkumná otázka • Proč je důležitá • Kde je její místo • Jak zapadá do logiky výzkumu a designu • Co bude otázka dále ovlivňovat • Probrat domácí úkol a otázky s ním spojené VÝZKUMNÁ OTÁZKA • Co to je? • Proč je důležitá? PROČ JEVÝZKUMNÁ OTÁZKA DŮLEŽITÁ? • udává směřování výzkumu (všechny fáze) • ukazuje jaká data sbírat • vede k výběru metody (otázka CO předchází otázku JAK) • kvantitativní x kvalitativní - rozhoduje o tomVO, ne téma! • Většinu témat můžeme zkoumat obě způsoby, rozhoduje tedy to, co přesně nás bude zajímat • před formulacíVO třeba vědět, jaký přístup použiji (případně v průběhu reformulujiVO) PLÁNOVÁNÍVÝZKUMNÉHO PROCESU • výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka PLÁNOVÁNÍVÝZKUMNÉHO PROCESU • výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka • výzkumný problém x výzkumná otázka • výzkumná oblast → výzkumné téma → specifické téma → výzkumná otázka • výzkumný problém x výzkumná otázka • základní otázky vedoucí výzkum: ✓ CO? (jakou otázku/y výzkum zodpoví) ✓ JAK? (jak výzkum otázku/y zodpoví) ✓ PROČ? (za jakým účelem provádíme výzkum) HIERARCHIE KONCEPTŮ • 5 úrovní konceptů a otázek ▪ výzkumná oblast ▪ výzkumné téma ▪ obecné výzkumné otázky ▪ specifické výzkumné otázky ▪ otázky při sběru dat Abstraktní Konkrétní Příklad! https://link.springer.com/article/10.1057/s4130 4-017-0130-y TYPYVÝZKUMNÝCH OTÁZEK obecná výzkumná otázka (max. 3-4) obsáhlejší, abstraktnější, otevřená může být potřebné ji rozložit na více specifických otázek (možné až v průběhu rešerše tématu) specifická výzkumná otázka lze ji přímo zodpovědět ukazuje na data potřebná k jejich zodpovězení integrace odpovědí na stanovené specifické VO → odpověď na obecnou VO otázka při sběru dat (např. otázky v dotazníku) • Jak / Jaký? (většinou cílem deskripce, ale může být i vysvětlení - např. jaký je vztah mezi proměnnými) • Proč? (cílem vysvětlení, kauzální vztah - tvorba/testování teorie) • kvalitativní VO - prozkoumaní fenoménu x kvantitativní - vztah mezi proměnnými • Výzkumná otázka vs. hypotéza JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU? • 3 kroky k vytvoření výzkumné otázky (Jerger 2004) 1. o čem píšete (pojmenování projektu) - Píšu o tématu xxx... 2. co o něm nevíte - ... protože chci zjistit xxx (kdo/co/kde/jak/proč...) 3. co chcete, aby čtenář věděl a zajímalo ho to (motivace - „SoWhat?“ otázka) - „abych pomohl čtenáři lépe pochopit...“ • otázka vysvětlující, proč se ptáme na otázku č. 2 1. Píšu o džihádistické video propagandě v zemích Západu, 2. protože mě zajímá jaké ideje potenciálním rekrutům nabízí, 3. abych pomohl/a čtenáři lépe pochopit, proč se mladí muži v západním světě radikalizují. Jaké typy argumentů jsou využívány v džihádistické video propagandě za účelem rekrutace v západních zemích? JAK NAPSAT DOBROU VÝZKUMNOU OTÁZKU: KRITÉRIA ❑ Je zajímaví a důležitá – pro vás, akademiky, veřejnost… ❑ splňuje empirické kritérium - je jasné, jaká data jsou potřeba k jejímu zodpovězení (jednoznačná, zaměřená ->proměnné, populace, téma) ❑ krátká (obvykle jedna věta, pokud víc, pak pravděpodobně bude třeba více otázek) ❑ ptá se přesně na to, co chce zodpovědět (ani méně, ani více) ❑ není normativní (Má se... / Je dobré... / Je spravedlivé... ?) ❑ nedá se na ni odpovědět ANO / NE (výjimky – explorativní výzkum) ❑ odpověď na ni není dopředu známá / banální ❑ je zakotvená v existující literatuře (výzkumu) ❑ obstojí „So What?“ kritérium CVIČENÍ CVIČENÍ • cíle: • naučit se definovat výzkumnou otázku vzhledem k tématu / cíli • posoudit vhodnost / kvalitu výzkumné otázky • redefinovat nevhodně položenou výzkumnou otázku • stanovit základní linii výzkumu v souladu s výzkumnou otázkou (jaký design, typ dat... ) CVIČENÍ • téma: motivace osob pro vstup armády • výzkumná otázka: ? • metoda: ? CVIČENÍ • téma: podpora krajní pravice v kontextu migrační krize • výzkumná otázka: ? • metoda: ? CVIČENÍ • téma: foreign fighters • výzkumná otázka: ? • metoda: ? CVIČENÍ • Co by měly politické strany dělat s nízkou volební účastí regionu X? CVIČENÍ • Co by měly politické strany dělat s nízkou volební účastí regionu X? • Jaké jsou nejefektivnější komunikační strategie vedoucí ke zvýšení volební účasti u voličů ve věku 18 až 30 let v regionu X? CVIČENÍ „Je liberální demokracie nejlepší režim k nastolení světového míru?“ CVIČENÍ „Jaké jsou stěžejní krajně pravicové politické strany v Belgii?“ CVIČENÍ „Měli bychom znovu zavést plošné odvody do armády?“ CVIČENÍ „Jakého výsledku dosáhla SPD v posledních parlamentních volbách?“ CVIČENÍ „Je Ruská federace hrozba?“ CVIČENÍ „Jak se liší reakce veřejnosti v různých státech na terorismus?“ CVIČENÍ „Liší se protiteroristické politiky jednotlivých západních států ve svých výsledcích?“ CVIČENÍ „Narušují nová opatření spojená s terorismem lidská práva aneb je společnost ochotná vzdát se části své svobody pro bezpečnost?“ CVIČENÍ „Ovlivňuje minulost teroristů negativním způsobem získání nové práce po propuštění z vězení?“ CVIČENÍ „Jaký vliv mají bývalí teroristé na boj proti terorismu?“ CVIČENÍ „Jak se bránit proti šíření extremistických ideologii na internetu?“ CVIČENÍ „Jaké jsou současné trendy v oblasti terorismu a jaký vývoj můžeme očekávat v budoucnu?“ CVIČENÍ „Na cíle jakého charakteru směřují teroristické útoky?“ CVIČENÍ „Na jaký typ cílů teroristé v Evropě útočí v 21. století nejčastěji?“ DOMÁCÍ ÚKOL • termín odevzdání: do 18. prosince, 23:59 ZADÁNÍ ÚKOLU 1. Vyberete si jedno z témat na následujícím odkazu: (http://www.terrorismanalysts.com/pt/index.php/pot/article/view/schmidunder-researched-topics/html). Pokud by se vám vybrané téma zdálo jako takové ještě nezkoumatelné, můžete ho případně i lehce upravit/zúžit. (téma uvedete na začátku textu) 2. Dále uvedete, do jaké výzkumné oblasti spadá, to znamená, v jaké oblasti výzkumu byste prováděli prvotní rešerši (tu na tento úkol dělat nemusíte, ale může vás to navést, jak o daném tématu metodologicky přemýšlet). 3. Definujete výzkumnou otázku, stačí obecnou výzkumnou otázku. Pokud bude třeba, můžete klidně uvést i otázky specifické. Právě definice výzkumné otázky bude stěžejní část hodnocení.VO by měla být jednoznačná a mělo by z ní být jasně patrné, co chcete zkoumat.VýběrVO nemusíte nijak vysvětlovat. Stačí ji uvést krátkým komentářem, co je cílem vašeho hypotetického výzkumu na jedno z vybraných témat. 4. Na závěr uvedete, jaký design výzkumu (případovou studii / komparativní studii / experiment / statistické šetření) byste použili pro zodpovězení danéVO a stručně objasníte proč (zda vám jde o hledání/testování kauzálního vztahu/hluboké porozumění fenoménu atp.). Nemusíte zacházet do dalších podrobností ohledně metody, ani sběru a analýzy dat. Důležité je, aby zvolený design byl v souladu s výzkumnou otázkou, a abyste uměli zachovat logickou návaznost mezi těmito počátečními fázemi výzkumného návrhu. • Rozsah: není stanoven, postačí i méně než 1 NS, text však musí obsahovat všechny potřebné informace • Text nemusí mít úvodní stranu, stačí uvést vaše jméno a UČO. • Doporučená struktura: • Zvolené téma: (stačí uvést bez vysvětlení) • Výzkumná oblast: (stačí uvést bez vysvětlení jednu nebo více výzkumných oblastí) • Výzkumná otázka: (stručně uvést, co by bylo cílem výzkumu a následně definovat znění výzkumné otázky -ve formě otázky! Formulaci VO není třeba vysvětlovat) • Design výzkumu: (uvést, který design výzkumu byste použili pro zodpovězení VO a krátce vysvětlit proč) DÍKY!