Katedra environmentálních studií Fakulta sociálních studií Masarykova univerzita Brno, Joštova 10, 602 00, Česká republika ENSb1295 Seminář ke kritické ekonomii Sylabus Poznámka: Sylabus je určen studentům bakalářského prezenčního studia oboru Environmentální studia FSS MU v Brně v akademickém roce 2020/2021 předmětu ENSb1295 Seminář ke kritické ekonomii. Ukončení: Zápočet, 6 kreditů. Pro úspěšné ukončení kurzu je podmínkou aktivní a úplná účast celkem na nejméně pěti seminářích a participace na přípravě alespoň dvou z nich (viz níže) Vyučující: Mgr. Mikuláš Černík Katedra environmentálních studií, místnost 3.18 363863@mail.muni.cz Mgr. Ing. Martin Černý Katedra environmentálních studií, místnost 3.18 cerny.m@mail.muni.cz (t.č. v zahraničí) Mgr. Patrik Gažo Katedra environmentálních studií, místnost 3.18 417027@mail.muni.cz (t.č. v zahraničí) Mgr. Lucie Sovová, PhD. Katedra environmentálních studií, místnost 3.14 sovova@mail.muni.cz (t.č. v zahraničí) Zoom link na seminář: https://cesnet.zoom.us/j/94388152520?pwd=cnJiblEwbzVVcERWSzdtZTlRZTRRUT09 Meeting ID: 943 8815 2520 Passcode: 240450 Anotace předmětu Kurz je praktickým doplňkem kurzu ENSb1106 Kritická ekonomie a příroda, doporučujeme zapisovat paralelně. Na konci kurzu student: · bude schopen lépe porozumět ekonomickému myšlení i praxi a kriticky je reflektovat z environmentální perspektivy, · hlouběji porozumí základní ekonomickým konceptům týkajícím se přírody a životního prostředí · bude schopen vést zasvěcenější mezioborový dialog s ekonomy různých směrů, · posílí své schopnosti sebeorganizace a práce v týmu, rozvine svou kreativitu, prozkoumá své zájmy a získá aktivní přístup ke svému studiu · posílí své schopnosti diskuse, naslouchání a kritického myšlení a svou zkušenost s interaktivními formami výuky. Seminář nabízí otevřený prostor pro společné zkoumání vztahu mezi ekonomikou a přírodou, jakož i pro kreativní hledání smysluplných způsobů učení (se). Vychází z interaktivních přístupů ke vzdělávání a snaží se do výuky vnést prvky participativních a nehierarchických způsobů organizace. Kurz předpokládá aktivní zapojení studentek a studentů a jejich zájem společně utvářet vlastní vzdělávací proces. Během první hodiny společně (za pomoci facilitátora) vytvoříme program semináře. Dohodneme se na tom, jakým tématům se budeme během nadcházejících setkání věnovat, a to jednak na základě témat diskutovaných v kurzu Kritická ekonomie a příroda a zkušeností vyučujících, a jednak – a to především – na základě zájmů studentské skupiny. Studenti a studentky si dále naplánují, na kterých tématech se chtějí aktivně podílet: utvoří společně s vyučujícími předmětu skupiny, jež budou pracovat na přípravě příslušných seminářů. Další setkání pak budou zcela v režii jednotlivých „pracovních skupin“ – na vybrané téma si mohou připravit krátkou přednášku či interaktivní aktivity, promítnout film, naplánovat exkurzi, pozvat hosta… Vyučující předmětu budou k dispozici pro podporu jak po obsahové stránce, tak při hledání nejvhodnějších forem společného učení. Od studentů a studentek nicméně očekáváme velkou míru vlastní iniciativy, vnitřní motivaci a zájem o osobní učení a rozvoj. Harmonogram 29.10. Ekonomický růst, problém zeleného růstu, decoupling. Nerůst, cirkulární ekonomika. Různé metody hodnocení přírody, pozice přírody v mainstreamové a ekologické ekonomii. (Kristína Tomanková, Eliška Hlaváčková, Katarína Kováčová, Kika Adamovská, Markéta Korgerová, Martin Kmec, Lukáš Bujdák, Martin Černý, Patrik Gažo) 12.11. Jak fungují peníze, peněžní systém. Alternativní měny a kryptoměny. Ekonomická moc a závod ke dnu. Extraktivismus. Základní nepodmíněný příjem. (Valerie Ulíková, Markéta Piáčková, Adéla Přibylová, Katarína Kováčová, Martin Kmec, Mikuláš Černík, Martin Černý, Patrik Gažo) 26.11. Ekonomická ponaučení a východiska z koronakrize. Ekonomika, příroda, veřejná správa – příklad Green New Dealu a/nebo Společné zemědělské politiky. Teoretické podepření hospodářských politik (např. keynesiánství, moderní měnová teorie, …). (Valerie Ulíková, Adéla Přibylová, Markéta Korgerová, Heřman Dušek, Lukáš Bujdák, Mikuláš Černík, Patrik Gažo) 10.12. Alternativy k současné ekonomice – jiné ekonomiky a alternativní ekonomické modely. Nepeněžní ekonomika, ekofeminismus. Sociální a solidární ekonomika a přístupy k otázce solidarity v různých ekonomických teoriích. (Zuzana Pirklová, Veronika Hořicová, Nela Otáhalová, Heřman Dušek, Alice Čermáková, Lucie Sovová) 14.1. Sociální a solidární ekonomika v praxi: Komunitní ekonomika, freeshopy, eko-sociální podnikání. Samozásobitelství, alternativní potravinové sítě. (Zuzana Pirklová, Kristína Tomanková, Nela Otáhalová, Alice Čermáková, Eliška Hlaváčková, Veronika Hořicová, Kika Adamovská, Markéta Piáčková, Lucie Sovová) Návrh zásad online výuky Protože se v podzimním semestru 2020 budeme setkávat v online prostředí, navrhujeme se pro plynulý průběh výuky řídit následujícími zásadami: · Přihlašujte se prosím včas, raději s předstihem. · Je-li to možné, mějte zapnutou kameru – učí se mnohem příjemněji, když aspoň trochu víte, kdo je na druhé straně. · Využívejte v online aplikaci své celé jméno, ať vás můžeme oslovovat, · Mluvte pouze, když jste vyvoláni – to se netýká práce ve skupinách (breakout rooms), po dobu výkladu si vypínejte mikrofon, pokud to neuděláte, vypne vás vyučující (jinak to ruší). · Mluvte do mikrofonu zřetelně, buďte blízko počítače, pokud můžete, vezměte si sluchátka. · Připojte se z místa, kde vás pokud možno nikdo nebude rušit a kde máte stabilní připojení. · Chcete-li se přihlásit do diskuse, využijte nástroj hlášení, nebo se přihlaste přímo rukou (do kamery). · Do společného chatu pište dotazy a komentáře. · Nebojte se využívat statusy (souhlas, smích…), pro přednášejícího je příjemné, když vidí nějakou odezvu. · Dávejte vyučujícím zpětnou vazbu – co se vám líbilo, co drhlo... Váš pohled je pro nás důležitý a pomáhá nám se zlepšovat. · Nebojte se ptát, pokud si něčím nejste jistí. Závěrečné hodnocení Zápočet udělujeme na základě úplné účasti (bez výraznějších pozdních příchodů či dřívějších odchodů) na nejméně pěti seminářích a účasti na přípravě alespoň dvou seminářů.