07.12.2020 ekopsychologie 2 1 07.12.2020 2 popřeni, vytěsněni bagatelizace racionalizace intelektualizace projekce sublimace útok na nositele zpráv „imunizace" propojení emocí a myšlenek snaha být objektivní logická analýza situace domýšlení důsledků dívání se na věc z různých úhlů tolerance k nejistotě / dvojznačnosti soustředění empatie útěcha a přijetí Co rozhoduje, jestli člověk zareaguje pasivním řešením zaměřeným na emoce nebo aktivním řešením zaměřeným na problém ? ohrožující emoce snadnost a dostupnost zvládnutí ohrožení přesvědčení o vlastních možnostech a schopnostech pocity ohrožení nejisté řešení obrana strach náročné útěk pred pocity viny obtížně dostupné problémem neznámé „Já mám zvířata rád, tak jako já to beru fakt jako práci. Tam já to beru tak, že ten potkan, nikdy nechci, aby umřel zbytečně. Myslím si, že každý zvíře, který umře zbytečně, že je to špatně, to jako za tím si stojím, to tak je, ale jakoby ve chvíli, když je ten pokus smysluplnej a je to dobrá věc a potřebujeme to k tomu, abysme se v tý vědě nějakým způsobem posunuli dál, tak ten potkan prostě položil svůj život za to, aby my jsme něco věděli." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „Ze začátku mi dělalo problém zabít a rozpitvat zvíře - tak půl roku. Pak jsem se s tím vyrovnala. Ale jsou tu lidi, kterým to dělá problémy dodnes. Jsou citlivější, neumí si to zdůvodnit. Člověk otupí, když něco dělá dlouhodobě. Šéf viděl, jak na tom jsem a snažil se mi to vysvětlit, abych se s tím dokázala srovnat." „Dělám to nerada, naštěstí většinou jsem na tkáňových kulturách. Je potřeba to udělat. Nepříjemné pocity mám - nejenom při studiích, stále to přetrvává. Jako rutinu to zatím neberu. Není mi to milé a příjemné, je to tak, jak to je. Člověk nad tím nesmí moc přemýšlet." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 07.12.2020 „Ze začátku mi to připadalo šílené, používat zvířata na pokusy, ale oni se s tím v podstatě narodí - oni by se ani nenarodili. Nějak jsem si to v té hlavě srovnala..." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 11 „My jako nejsme zrůdy, jakože jo hurá, budem moct vraždit, bude zabijačka' [smích] tak my se k tomu taky vždycky chováme jako k živému tvoru, kterej má svůj život, no ale ten život holt měl tu smůlu, že ho neprožije v kanále, ale že bude kŕmenej a bude mu dobře a pak za to, že jsme ho krmili a že mu bylo nějakou dobu dobře, tak on nám pak zase poslouží tím, že odpoví na nějaké otázky [smích]." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 12 6 „Samozřejmě nedělá mi to úplně potěšení ty myši zabíjet, ale někdo to holt dělat musí." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) „Řekl sem si předem, že nechci jako chovat žádnou krysu doma, jako potkana domácího nějakýho. Mě se to líbí, když to maj kamarádi a tak aj bych si to možná pořídil, ale právě proto že s nima tady pracuju, tak to nechcu, protože by se mi to křížilo jako ty emoce v sobě, a to by nebylo dobrý." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 07.12.2020 „Moje sestra chová bígly - ta se mohla zbláznit, když jsme je dřív používali. Nedochází jí, že se na nich zkoušely kloubní náhrady, a že kdyby její pes měl problémy, tak tady to bude už otestované, že to funguje a toho psa zachrání." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 15 „Jako často lidi predpokladaj, že už je ze mě nějakej studenej cynik, kterým u je to všechno jedno, tak bych prostě jenom chtěl říct, že mi to jedno není, že někdy někdy je to fakt náročný prostě psychicky nebo emocionálně nebo jak to mám říct, jako většinou vo tom s lidma nemluvím nebo to nedávám najevo a, protože už ty ruce to všecko umí, tak nad tim nemusím ani přemejšlet a prostě du a udělám to, ale někdy je mi to skutečně nepříjemný jako že..." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 16 8 07.12.2020 „My ho uspíme (...) otevře se mu peritoneum a odkrejou se játra. (...) Když je zavedena ta kanyla, v tu chvíli už je tam moc velká díra a v tu chvíli už nám ten potkan většinou vykrvácí, to už nám nevadí, my už stejně tu dutou žílu přestřihneme, ona nám vykrvácí a tím vlastně zemře a my propláchnem ty játra." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 17 „Zkoumáme LD50, což je dávka, při které umře 50 % těch zvířat, takže to spočívá v tom, že se vypěstuje ta příslušná bakterie a pak se uspí myši a nechá se jim vdechnout tu bakterii v médiu, takže v tekutém roztoku jakoby se vdechne. Takže první se ta myš uspí a pomalu se jí to dává do nosu, ona to vdechuje, sledujeme jestli dejchá, jak se jí to vdechuje, a když vidím, že v klidu dejchá, že jí to nic neudělalo, tak jí v klidu položím, takhle k ní pokladu zbytek myší a přikreju je, aby jim nebyla zima, než se probuděj [smích] a tak a zaseje uložím do toho akvárka." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 18 9 07.12.2020 „No laboratorní potkan je takovej široce standardní model, jako že na něm pracuje já nevim 90 procent populace těch fyziologů prostě je to široce používaný model a pro nás není nevhodný, proto ho používáme taky. (...) jsou snadný na práci jakože prostě, rychle se množí, jsou nenáročný, jsou skladný a tak dál a pořizovat si jakejkoliv jinej model by bylo náročnější i třeba finančně a na know-how a tak dál." citace z rozhovorů v disertaci Terezy Vandrovcové (2017) 19 Absolute loss Loss we have no control over: the archetype is death, but other losses such as losing employment, or the extinction of species may also have this quality Chosen loss Loss engaged with for reasons of ethics or concern, where a conscious decision is made to relinquish something Transitional loss Loss arising from the movement from one experience to another, typically from one life-stage to another Anticipatory loss Facing loss through preparing for it and grieving in advance Rosemary Randall: Loss and Climate Change Í2009) 10 07.12.2020 kognitivisticky orientované přístupy (sběr a zpracování informací) Number of Americans killed annually by: islamic jihadist immigrants1: 2 Far right-wing terrorists1: 5 All Islamic jihadist terrorists (including US citizens)1: 9 Armed toddlers2: 21 Lightning3: 31 Lawnmowers4: 69 Being hit by a bus4: 264 Falling out of bed4: 737 Being shot by another American5: 11,737 '10-year average of terrorist attacks "Deadly Attacks Since 9/11," New America, http^/secu ritydata .newamerica. net/extremists/deadly-attacks, htm I -www.snopes.com/toddlers-killed-americans-terrorists/ J10-year average of deaths by lightning, NOAA, www.nws.noaa.gov/om/hazstats/resources/weather_fatalities.pdf '10-year average, Underlying Cause of Death 2014, CDC, http://wonder.cdc.gov/ MO-year average 2005-2014, CDC, Injury Prevention & Control: Data & Statistics (WISQARSIV) www.cdc gov/injury/wisqars/fatal_injury_reports.html 22 11 07.12.2020 Odds of Dying From... Source: National Saftey Council (US 2009) disease 1 in 28 Intentional self-harm1 In 106 Moloi vehcle Incidents Hn 106 ninterrtianal poisoning by and e ^ Assault by firearm 11n 340 Caroccupantl In 416 ■ Pedestrian lin "48 Mrtorcyc te rider 11n 907 ■ flcctientaidro'/nlngandsubrrersion lin 1.112 Exposure to lire. Homes, orsmoke 1 in 1419 ■ Choking Iron lirilublion and ingestion of food 1 ii ■ Redalcycllst 11n 4.992 Firearms discharge 1 in r,059 Air,ii 11 .'.|i.n^ '■ 'iI accidents 1 in 7.229 • Exposure to excessive natural heat 11n 11,111 ■ Exposure to elect rb current, radiation, tsrrperc Contact with sharp oPjects 11n 32.322 Contact with heat and hot substances 11n 56, ■ Conrad with hornets, wasps, and bees 1in 7 • Legal execution lin rs.815 • Bittenoi slruck by dog 1 in 122.216 Calaclyarrtc storm 11n 136.156 ■ Lightning 1 in 126.158 23 TUlMk yftjfer fflorJA PFKIIJFD IM A TFRRORISf ATTArK UFETWEQDDS or SEivcKlLLFP t>r. .^TEftRnRisrs 1 in20.GGG.D0G lin3.7GQ.G0G S~L-\-. 5.4 x as likely ~ ~ MLTeOR IMPftCT 1 in 250,000 80xas likely earthquake, tf. lin!2G.G0Q 167 x as likely FBOlAVlM lin 4.000.000 %jl 4 x as likely AVAlANlHL tin 3QG.000 66 x as likely tICHTMING STRIKF lin 136.0GG i in 80.000 -M tsunami + r.G0K i in I0Q.0QQ 200 x as likely METEOR ifWT I in 250.000 '£//j 80 x as likely * earthquake t(._ i in I20.0G0 167 x as likely VDLCMli FRUPTW 1 in 80.0Q0 25Gxas likely P| AMF ( EASH lin 20.000 1,000 x as likely (kl AcoDrrMI linlOG 200.000 x as likely 1 AVaLancHE I in 3GG.000 66 x as likely llCHTNlMG STRIKC 'Xl/j I m 136.000 *~"x 147 x as likely TSUWAMI + fuok ImlOO.QGO 200 x as likely ToRk/APQ + rRiMi I in 60.000 t^Za 333 x as likely fiti I m 300 66.666 x as likely kroosc ftgo me9.com/neyer bora PROBLÉMY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - JAK JE LIDÉ VNÍMAJÍ? Dynamicky orientované přístupy ke vnímání env. problémů, obrany: jak vznikají, jak se projevují; Kognitivně orientované přístupy ke vnímání env. problémů (včetně Leona Festingera, Daniela Kahnemana) 31 zážitkový (sebe)experiment na příště > Zažít předtím, než budete Číst texty na příští seminář (víz další slide). Můžete si vybrat ze dvou následujících variant: A. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) flTHnwTluflTlEilgrJ^ tedy dělat ten den úplně všechno úplně nejvíce environmentálne Šetrným způsobem. Poznámka: smyslem není přestat ten den jíst a pít (otázka je co jíst a pít), nebo se nemýt (otázka je jak a čím) apod. Jsou k tomu v dotazníku otázky: > Popište, prosím, konkrétně, co všechno jste ten den dělali jinak než obyčejně. > Jaký pro vás byl takový den? Jak jste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? > V čem (v jakých ohledech) byl pro vás takový "environmentálne dokonalý" den nejtěžsí? Jaké největší překážky jste museli překonávat? B. Žít jeden den (od ranního probuzení do večerního usnutí) jako obyčejně (dělat všechno jako normálně), avšak wSBwigCTttSiľw:MlU (od ranního probuzení do večerního usnutí) a všímat si všech vašich chování, která jsou nepříznivá k životnímu prostředí. Otázky v dotazníku budou: > Vypište sí, prosím, v čem konkrétně se chováte během toho dne nepříznivě k životnímu prostředí. > Co vám konkrétně brání (v jednotlivých případech) chovat se jinak, tedy šetrněji k životnímu prostředí? > Jaký pro vás byl takový den? Jak jste ho vnímali, jaké jste měli během dne pocity a myšlenky? > Opět jsem vytvořil dotazník pro sdílení zážitků. Vyplňte ho prosím nejpozději do pondělí 14. prosince, ať si to pak zase můžeme nasdílet (minimální rozsah odpovědí celkem 1 200 znaků): ixíimAULMimmiMímmi Všechny zážitky opět zanonymízuji. 32 16 07.12.2020 V , I v / v , v četba na pnste důkladně si nastudovat dvě kapitoly z učebnice Environmental Psychology: An Introduction (Steg et al., 2013): Values and pro-environmental behaviour + Models to explain environmental behaviour 33 Tipy pro udržitelný život #1 (díky Tereze) 1. Sdílej se - tvoje bublinka tě vždy ráda vyslechne 2. Nesebeobviňuj se 3. Nevyhýbej se emocím, ale nedovol, aby tě stáhly do bažiny 4. Zapoj se do vyšší struktury (různé organizace), nebo jim nějak pomoz 5. Nezahlť se negativními informacemi (třeba články z médií) 6. Tvoř! Upeč chleba, udělej marmeládu :) 34 17 07.12.2020 Tipy pro udržitelný život #2 (díky Rozárce) 1. Pokud chci do života vpravit nějakou změnu, tak postupně. 2. Nebýt sám se svými problémy, pocity marnosti, sdílet se...- tip: vytvořit skupinová terapie studentů. 3. Socializace. 4. Neklást na sebe takové národy, nepranýřovat se, dovolovat si. 5. Ukázat, že nejsme dokonalý, nechceme působit moralizačně, ale sdílet svoje hodnoty, životní styl, znalosti. 6. Psychohygiena - pohyb venku, vínko, vybrečet se, modlitba, meditace. Tipy pro udržitelný život #3 (díky Adéle) 1. Být si prožitků vědom a dovolit si je mít a odžít si je. 2. Proaktivně se podílet na změně v souladu s osobními postoji. 3. Mít základnu štěstí (opora, na kterou se mohu spolehnout - př. rodina). 4. Zaměřit se na menší projekt, kde jsou vidět přínosy - př. vlastní farma (které například zmírňují dopady klimatické změny na nás samotné - soběstačnost). 5. Nastavovat hranice v aktivistických projektech (co se týká psychiky). 6. Mít relevantní informace. 7. Být inspirací pro ostatní, viditelně ovlivňovat okolí. 8. Žít v souladu se svými postoji (př. zaměstnání). 9. Mít zdravý přístup k internetu 36 18 07.12.2020 Tipy pro udržitelný život #4/1 (díky Kice) 1. Myslete na to, že jediné, nad čím máme moc, je naše vlastní chování, a nemůžeme od ostatních něco očekávat. (Respektive je v pořádku očekávat, že nás zítra někdo nenapadne na ulici, ale nemůžeme na ně klást očekávání podle našich vlastních měřítek.) 2. Naučte se naslouchat, dívat se na to očima druhých, snažte se pochopit druhou stranu -nesoustřeďte se jen na své pocity, automaticky je neodsuzujte. (Je možné, že toho máte společné víc, než si myslíte, jen vám určitá mentální obrana brání vzájemnému oorozumění. S pomocí porozumění se přitom debata může místo hádky posunout ke společnému řešení situace.) 3. Nejste v tom sami, najděte si lidi, se kterými tyto pocity můžete sdílet. 4. Uvědomte si, že je situace skutečně tíživá a přijměte to. Posuňte se k tomu, co se dá dělat. Jestliže někteří Židé přežili koncentrační tábor, můžeme my zvládnout tohle. Šance existuje. 5. Neduste emoce v sobě, prožijte je, třeba se vybrečte, a nechtěje odplout. Je normální se v současné situaci cítit tak, jak se cítíte, nejste divní. Nejste člověk, který je jen plný oroblémů, jste jen někdo, kdo má v sobě lásku k životnímu prostředí a ta láska teď prochází zkouškou. (Pozor ovšem, abyste během ventilace neuškodili. Aktivistický křik na oódiu může být kontraproduktivní.) 6. Vyhýbejte se aktivitám, kvůli kterým byste měli výčitky - například si vyberte práci, která vás nenutí být v rozporu se svým přesvědčením. 7. Proměňte negativní emoce v akci - sepište třeba petici, sublimujte! Stanovte si cíl k vlastnímu zlepšení. 37 Tipy pro udržitelný život #4/2 (díky Kice) 8. Stanovte si ale jen jeden cíl a až ho dosáhnete, teprve si naberte další. Nesnažte se dokázat všechno najednou, abyste se nezahltil. Není to sprint, je to maratón. Dávejte si -ealistické cíle a snažte se zachránit to, co se zachránit dá. Volme si své bitvy - nemá cenu se rozčilovat kvůli jedné plechovce v lese, když tu energii můžeme věnovat obecnému boji s odpadky, který může něco změnit. 10. Mějte sám sebe rád takového, jaký jste, nebuďte na sebe příliš tvrdý. Můžete žít jer nejlépe, jak v danou chvíli dokážete, lépe to nejde. 11. Duševní hygiena je důležitá: dejte si horkou vanu, choďte ven s přáteli,... Prožívejte v životě i něco hezkého. Mějte svou základnu štěstí, věci, co vás naplňují (koníčky, práci, vztah). Pečujte o sebe. 12. Cvičte a jezte. Nebo pracujte na zahrádce. Psychické zdraví souvisí i s fyzickým. Dbejte na dostatek zdravého pohybu a jídla. 13. Choďte pravidelně do přírody. 14. Někdy s pocitem úzkosti pomáhá Cimrmanův úkrok stranou (odstup od tématu): podívejte se na to třeba širší optikou. Například z hlediska vesmíru je pro nás zdraví planety důležité ale pokud se nám nepodaří ji zachránit, je vysoká šance na to, že někde ve vesmíru existuje další život. Statisticky vzato tedy šance na reparát existuje. 15. Zapojte se do Muni programu Healthy minds. Koná se jednou ročně a pomáhá studentům změnit myšlení a žít okamžikem. 38 19