Teoretické modely v politickém marketingu, vol. II POLn6001 5. listopadu 2020 Miloš Gregor ‣shrnuje “novou technologii politických kampaní” ‣představuje celkový volební cyklus ‣model vznikl v USA aplikací na prezidentskou kampaň Billa Clintona v roce 1992 ‣hlavní tvrzení: marketing se stal nezbytnou součástí organizace volebních kampaní ‣4 hlaví části modelu mgregor@fss.muni.cz model politického marketingu Bruce I. Newmana Bruce I. Newman mgregor@fss.muni.cz produkt Jennifer Lees-MarshmentX mgregor@fss.muni.cz model politického marketingu Bruce I. Newmana shrnuje všechny funkce politického marketingu ‣ definice produktu ‣ volba distribučních kanálů ‣ stanovení ceny ‣ komunikace ‣ management zpravodajství ‣ alokace zdrojů ‣ management paralelních kampaní ‣ management vnitřní soudržnost mgregor@fss.muni.cz model politického marketingu Bruce I. Newmana mgregor@fss.muni.cz kritika a shrnutí ‣explorativní a dekriptivní funkce ‣vznikl s cílem podpořit tvrzení, že všechny kampaně mají marketingovou orientaci ‣věrně reflektuje způsob, jak jsou kampaně organizovány ‣respektuje volbní cyklus ‣vznikl ad hoc a ex post model politického marketingu Bruce I. Newmana vychází čistě z marketingových principů statické testování role a význam strany nehraje žádnou roli mgregor@fss.muni.cz konceptuální model politicko-tržní orientace R.P. Ormroda “Politická strana nebo kandidát využívají průzkumů veřejného mínění a analýzy prostředí, aby vytvořili, nabídli a propagovali konkurenceschopnou nabídku, která podpoří jejich organizační cíle a zároveň uspokojí skupinu voličů výměnou za jejich voličskou podporu.” Dominic Wring 1997 mgregor@fss.muni.cz chápání politického marketingu mgregor@fss.muni.cz proces politického marketingu podle Dominica Wringa mgregor@fss.muni.cz Aron O'Cass ‣ nechtěl vymyslet nový koncept/ model ‣ zjišťoval rozpor mezi teorií a praxí ‣ politický marketing chtě nechtě u jednání všech stran ‣ strany mohou ovlivnit jen svoji politicko-marketingovou orientaci ‣ orientace na voliče vhodnější než tržní orientace mgregor@fss.muni.cz politický trh ‣ specifika ‣ stakeholders voliči média donoři NGO’s straníci politická konkurence voliči konkurence státní orgány … mgregor@fss.muni.cz shrnutí ‣ (politický) marketing ‣ marketingová (tržní) orientace ‣ marketingový koncept ‣ model Lees-Marshment ‣ model politického marketingu Newmana ‣ konceptuální model politicko-tržní orientace Ormroda ‣ proces politického marketingu podle Wringa mgregor@fss.muni.cz děkuji za pozornost.