Islám a antropologie / antropologie islámu kurz: Islám a antropologie Attila Kovács PS 2020  I. Západní recepce islámu islám v poli ideologií: islám jako „falešné náboženství“ a hereze islám jako obraz nepřítele islám jako subjekt kolonializmu islám jako subjekt fascinace islám jako nový „obraz nepřítele“  II. Orientalistika a islamologie islám v poli vědeckého zájmu biblistika a teologie filologie osvícenství orientalistika islamologie  III. Islám a antropologové, antropologie islámu I. Západní recepce islámu Islám jako „falešné náboženství“ a hereze, Muhammad jako "Antikrist"  „Mahomet“ jako falešný prorok, „Antikrist“ a impostor  Dante: Božská komedie Inferno XXVIII, 19-42  Václav Budovec z Budovca: Antialkorán  Prorok Muhammad s Koránem pod nohama andělů jako podstavec kazatelny v belgickém městě Dendermonde Islám jako obraz nepřítele  My a „ti druzí“  „Křesťanský svět a „barbaři“  Historická zkušenost“ a imaginace Křižové výpravy a Jeruzalém Osmanská říše a Evropa  Kontakty (cestovatelé a obchod) a komunikace (Sicílie, al-Andalus, Židé a „cizinci“, vzdělanost a překlady textů)  Mýtus konfrontace Islám a Západ: chronologie  668 první, 674–678 druhé a 717–718 třetí neúspěšné muslimské obléhání Cařihradu.  711–718 - dobytí Iberského poloostrova muslimským vojskem.  732 – bitva u Poaties, která je považována za symbolický konec muslimské expanze v západní Evropě.  751 – bitva u Talasu ve střední Ážii kde se potkali muslimské armády s vojskem čínského impéria.  827 - dobytí Sicílie a jižní Itálie.  846 - neúspěšné muslimské obléhání Říma.  1099 - dobytí Jeruzaléma křižáky.  1187 - dobytí Jeruzaléma muslimy vedeni Saláh ad-Dínem.  1453 - dobytí Cařihradu osmanským sultánem Mehmedem II. Fátihem.  1456 – neúspěšné osmanské obléhaní Bělehradu (na počest této události zvony vyzvánějí na poledne)  1491 - dobytí Granady křesťany a konec reconquisty.  1526 – bitva u Moháče, porážka uherských vojsk.  1529 – prvé neúspěšné obléhání Vídně osmanskou armádou.  1571 - námořní bitva u Lepanto.  1683 - druhé neúspěšné obléhání Vídně osmanskou armádou.  1798 - egyptská expedice Napoleona Bonaparte.  1979 – sovětská invaze Afganistanu.  2001 – 11. září útok al-Qá’idy na Světové obchodní centrum a Pentagon.  Umajjovský kalifát  Abbásovský kalifát  Aglabovský sultanát  Fátimovský kalifát  al-Andalus  Osmanská říše Islám jako subjekt kolonializmu  Křižácké výpravy a reconqista  Kolaps Osmanské říše v Evropě  Napoleonova egyptská expedice - 1798  Začátky koloniálních říší Britové v Indii, Egypte a jinde Francie v severní Africe Nizozemci v Indonésii Islám jako subjekt fascinace  „Orient“ jako místo imaginace, a „říše pohádek“  „Orient“ jako „reální“ místo inkulturace Islám jako nový „obraz nepřítele“  „Střet civilizací“ a 9/11  Islámský fundamentalizmus  Válka proti terorizmu  Islamofobie a démonizace islámu Islám a křesťanští teologové  Islám jako „problém“ křesťanské Evropy  Muslimové jako potencionální cíl mise  Bible a semitská filologie Islám a západní vzdělávání  Islám jako mediátor antických autorů  Scholastická filozofie a muslimští filozofové  Ramon Llull (1232-1315) Islám a osvícenství  Osvícenství a kritika náboženství: od jednoho ke třem impostorům?  Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers (1751-1780)  Encyklopedisté a „kompletní popis světa“  Zrod moderní vědy a začátky vědeckého (racionálního) zájmu o islám II. Orientalistika a islamologie Orientalistika Orientalistika jako „komplexní“ vědecká disciplína  Studium historie, jazyků, kultury a náboženství  Základní tendence: studium textů „islám učenců“ Kabinetní charakter islamologie Sunnitský islám jako „normativní filtr“ Zájem o „klasické období“ Idealizace a eurocentrismus  Kritické nazírání na islámskou tradici  „Aplikovaná islamologie“ a kolonializmus  Muslimové a orientalisté Islamologie Theodor Nöldeke (1836–1930) německý filolog, „kabinetní vědec“ Das Leben Mohammeds (1863) Beiträge zur Kenntnis der Poesie der alten Araber (1864) Die alttestamentliche Literatur (1868) Untersuchungen zur Kritik des Alten Testaments (1869) Geschichte der Perser und Araber zur Zeit der Sasaniden (1879) Zur Grammatik des klassischen Arabisch (1896) Christiaan Snouck Hurgronje (1857–1936) Nizozemský orientalista, koloniální úředník slouží jako poradce mezi l. 1871-1905 ve „východní Indii“, v r. 1885 návštěva Mekky Mekka (1888–1889) Brieven van een wedono-pensioen (1891–1892) De Atjehers (1893–1894) Verspreide geschriften (1923–1927) Ignác Goldziher (1850–1921) Rakousko-uherský židovský islamolog a filolog cesta po Blízkém východě 1873-1974 přednáší na al-Azhar Beiträge zur Geschichte der Sprachgelehrsamkeit bei den Arabern (1871–1873) Der Mythos bei den Hebräern und seine geschichtliche Entwickelung (1876) Muhammedanische Studien (1889–1890) Abhandlungen zur arabischen Philologie (1896–1899) III. Islám a antropologie  Antropologie a orientalistika: rozdíly zájmů  Antropologie, etnologie a islám  Hlavní témata: - islám nebo „islámy”: „jeden” nebo „mnoho”? - je nutná speciální antropologická definice islámu? - „normativní” a „lidový” islám - od islamologie ke studii muslimů - islamologie ve světle post-koloniální a post-orientalistické kritiky Antropologie a islám  Clifford Geertz Islam Observed: Religious Development in Morocco and Indonesia (1968)  Ernest Gellner Muslim Society (1981)  Michael Gilsenan Recognizing Islam: Religion and Society in the Modern Middle East (1982)  Dale F. Eickleman Moroccan Islam: Tradition and Society in a Pilgrimage Center (1976) Antropologie islámu: začátky  EL-ZEIN, Abdul Hamid, „Beyond Ideology and Theology: The Search for the Anthropology of Islam“, Annual Review of Anthropology, vol. 6 (1977), pp. 227-254.  ASAD, Talal, The Idea of an Anthropology of Islam, Washington, Center for Contemporary Arab Studies - Georgetown University, 1986.  LUKENS-BULL, Ronald A., „Between Text and Practice: Considerations in the Anthropological Study of Islam“, Marburg Journal of Religion, vol. 4 no. 2 (December 1999), pp. 1-24. Islámska antropologie?  Projekt islamizace sociálních věd (sociologie, antropologie, historie, atd.)  International Institute of Islamic Thought (1982) Akbar S. Ahmed, Isma’il R. al-Faruqi, Ilyas Ba-Yunus  American Journal of Islamic Social Sciences (1985- )  Kritika: TAPPER, Richard, “ ’Islamic Anthropology’ and the ‘Anthropology of Islam’ “, Anthropological Quarterly, vol. 68 no. 3, (July 1995), pp. 185-193.  Akbar S. Ahmed Toward Islamic Anthropology Definition, Dogma and Directions (1986)  Daniel Martin Varisco Islam Obscured: The Rhetoric of Anthropological Representation (2005) Antropologie islámu - diskurz  Gabriele Marranci The Anthropology of Islam (2008)  John R. Bowen A New Anthropology of Islam (2012) Antropologie islámu: pokusy o syntézy  MCLOUGHLIN, Seán, “Islam(s) in Context: Orientalism and the Anthropology of Muslim Societies and Cultures”, Journal of Beliefs & Values, vol. 28 no. 3 (2007), pp. 273-296.  SCHIELKE, Samuli, Second Thoughts about the Anthropology of Islam, or How to Make Sense of Grand Schemes in Everyday Life, Berlin, Zentrum Moderner Orient, 2010.  HUGHES, Aaron W., Theoritizing Islam: Disciplinary Decontruction and Reconstruction, Durham, Acumen, 2012.  MARSDEN, Magnus & RETSIKAS, Konstantinos (eds.), Articulating Islam: Anthropological Approaches to Muslim Worlds, Dordrecht, Springer, 2013.  RIPPIN, Andrew (ed.), Defining Islam: A Reader, London – Oakville, Equinox, 2007.  Jens Kreinath The Anthropology of Islam Reader (2011) Antropologie islámu: formování nového oboru?  Východiska: antropologie islamologie  Proces: formulace problémů (Geertz 1968, Eickelman 1976, el-Zein 1977) kritika (Asad 1986, Ahmed 1986) učebnice (Marranci 2008) antologie (Kreinath 2011) samostatné kurzy, semináře, workshopy a konference Dokumentární film Muslim Driving School 1. část (BBC, 29 min., 2010)