Islám a gender kurz: Islám a antropologie, Attila Kovács - PS 2020 Žena, muž a Bůh Islám vychází (podobně jako judaizmus a křesťanství) z blízkovýchodního kulturního kontextu (patriarchální, kmenová společnost, regulace a omezení) Adam (Ádam) a Eva (Hawwá) v rajské zahradě a na zemi Muhammad a ženy (Chadídža a cÁ’iša) islám a Muhammad znamenali změnu genderových vztahů na Arabském poloostrově 7. stol. (zákaz pohřbívání novorozených děvčat, právo svědčit a dědit i na rozvod pro ženy, omezení polygamie a pod.) Žena a muž jsou z náboženského hlediska rovni, neplatí to ale pro společenské a právní postavení Ženy mají rozdílnou právní pozici než muži a sociálně jsou podřízené mužům (otec, bratr, manžel) Polygamie (max. 4 ženy) a zahalovaní Tělo, nahota a zahalovaní Ženy i muži musí být „vhodně“ oblečeni Za nahotu u mužů se považuje vše mezi pupkem a kolenem, u žen můžou být nezakryté ruky, chodidla a tvář Platí to na veřejnosti, v přítomnosti cizích mužů a žen, ne ale v rodině V muslim- ských společnostech platí silná rodová segregace jako i rozlišení veřejného a skromného prostoru. Zahalovaní žen Cílem zahalovaní v islámu je aby ženy přestali být vnímáni jako sexuální objekty i ochrana jejich soukromí, důstojnosti a cti Zahalování ale snadno se může stát nástrojem kontroly a omezování ze strany mužů „Islámské oblečení“ žen Typy oblečení se značně liší jak podle krajin tak i podle dogmatického typu nebo směru výkladu islámu Zakrývání určitých častí těla: booklet CD Jennifer Lopez před a po zásahu saúdské mravní policie Abája (nebo podobná dlouhá oděv) Hidžáb („muslimská šatka“) Niqáb („závoj“, pokrývka tváře) Šícitské ženské oblečení Burqa - tradiční oblečení afgánských (především paštúnských) žen „Burqini“ a sportovní muslimské ženské oblečení Zahalování a kontroverze „Islámské oblečení“ mužů takíja (arab.), tekke (tur.), topi (hind.) – „čepička“ Soukromí a dělení prostoru Rodová segregace a dělení prostoru, máto předislámsky záležitost, který se objevuje jak ve stanu beduínů tak i v domech měšťanů a rovněž v panovnických palácích. haram - je Kacba v Mekce - rodinná / ženská část obydlí („harem“) - nahota a to jak u žen tak i u mužů Stan beduínů, Wádí Rúm (Jordánsko) Obytní domy a dělení prostoru: Jazd Tradiční dům (dnes hotel) Kohen-Kášání v Jazdu Veřejný prostor Mešita jako společenský prostor Kavárna a čajovna Tržiště (bazár, súq) Ulice a parky  Bádání se zejména zaměřuje na ženy v islámu, resp. na výzkum tradiční rodiny a roli žen v ní  Problematika muslimských mužů a maskulinity je pořád málo probádaným, ale neméně podnětným tématem  Homosexualita, transgender identity apod. jsou taky málo zastoupeni ve výzkumu Literatura ANWAR, Etin, Gender and Self in Islam, New York – London, Routledge, 2006. FALAH, Ghazi-Walid & NAGEL, Caroline (eds.), Geographies of Muslim Women: Gender, Religion, and Space, New York - London, The Guilford Press, 2005. KVAM, Kristen E. & SCHEARING, Linda S. & ZIEGLER, Valarie H. (eds.), Eve and Adam: Jewish, Christian, and Muslim Readings on Genesis and Gender, Bloomington – Indianapolis, Indiana University Press, 1999. MERIWETHER, Margaret L. & TUCKER, Judith E. (eds.), A Social History of Women and Gender in the Modern Middle East, Boulder – Oxford, Westview Press, 1999. TUCKER, Judith E., Women, Family, and Gender in Islamic Law, Cambridge, Cambridge University Press, 2008. Women in Black, 2. část (BBC, 27 min., 2008) Dokumentární film