TVORBA STRATEGIE T2: PROCES TVORBY STRATEGIE CÍL 1.PROVÉST REFLEXI PRVNÍ PŘEDNÁŠKY 2.PŘEDSTAVIT PROCES TVORBY STRATEGIE 3.PŘEDSTAVIT METODU ANALÝZY ZAINTERESOVANÝCH STRAN 4.VYDAT ÚKOL DO DALŠÍHO TÝDNE 5.VYTVOŘIT TÝMY PRO PŘÍPADOVOU STUDII CO SLEDUJEME ZA CÍLE V RÁMCI PŘEDMĚTU? •Trošku si hrát (Komenský) •Naučit se tvořit strategii (znalosti a dovednosti) • •Zvládnout zkoušku! (kredity) •PŘÍPADOVÁ STUDIE • •Úvod (10%): základné informácie o stratégii a kontexte jej vzniku, účel, cielové publikum, príbuzné dokumenty (prienik, hierarchia) •Analytická časť (20%): národný záujem v tejto oblasti, definícia problému, analýza prostredia, dopady pokud problém neřešíme •Strategická časť (40%): vymezení dlouhodobé vize, cílů, způsob realizace, zdroje. •Implementačná časť (20%): Plán realizace: časové a finanční aspekty, odpovědnost, rizika, komunikace, způsob hodnocení •Metodologická časť (10%): postup tvorby, metódy, zdroje, alternatívne riešenia – aké iné riešenia boli k dispozícii, prečo neboli uplatnené. • P R O C E S P R O J E K T 1.Jak je možné pojímat tvorbu strategie jako proces? 2.Jaké procesní modely jsou k dispozici? 3.Jak je proces tvorby strategie členěn? 4.Jaké zahrnuje tento proces fáze a činnosti. 5.Jaký je jejich účel? 6.Jaké metody a analytické nástroje jsou využitelné pro podporu realizace jednotlivých činností v procesu tvorby strategie? 7.Jaký je účel a možnost provedené analýzy zainteresovaných stran? UČEBNÍ OTÁZKY OBSAH •ÚVOD 1.PROCES TVORBY STRATEGIE 2.ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN •ZÁVĚR •ÚKOL DO DALŠÍHO TÝDNE • ÚVOD OBECNÝ PROCESNÍ MODEL TVORBY STRATEGIE 3. PROCES TVORBY STRATEGIE • PROCES DLE METODIKY TVORBY VEŘEJNÝCH STRATEGIÍ MINISTERSTVO OBRANY ČR 10 PROCES TVORBY STRATEGIE ( DLE METODIKY MO ČR) MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F1 – IDENTIFIKACE POTŘEBY, F2 – NASTAVENÍ PROJEKTU) 11 FÁZE AKTIVITY F1 •A.1.1. Posouzení potřebnosti zpracování strategie, analýza problému F1 •A.1.2. Přijetí rozhodnutí o realizaci strategie F2 •A.2.1. Ustanovení řídícího výboru a zpracovatelského týmu F2 •A.2.2. Analýza zadání F2 •A.2.3. Vytvoření plánu prací • MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F1, F2) 12 FÁZE AKTIVITY F1 •A.1.1. Posouzení potřebnosti zpracování strategie, analýza problému F1 •A.1.2. Přijetí rozhodnutí o realizaci koncepce F2 •A.2.1. Ustanovení řídícího výboru a zpracovatelského týmu F2 •A.2.2. Analýza zadání F2 •A.2.3. Vytvoření plánu prací • Metody: •expertní metody (brainstorming); •strom problémů; •metoda rybí kosti; •strategická analýza: vnější (PESTLE) a vnitřní (7S, MCA, DOTMLPFI) •GAP analýza MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F1, F2) 13 FÁZE AKTIVITY F1 •A.1.1. Posouzení potřebnosti zpracování KD, analýza problému F1 •A.1.2. Přijetí rozhodnutí o realizaci koncepce F2 •A.2.1. Ustanovení řídícího výboru a zpracovatelského týmu F2 •A.2.2. Analýza zadání F2 •A.2.3. Vytvoření plánu prací Metody: •expertní metody (brainstorming); •analýza rizik (co se stane, pokud nebude problém řešen); •analýza zainteresovaných stran. MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F3 - ANALÝZY) 14 FÁZE AKTIVITY F3 •A.3.1. Zpracování analýz • F3 •A 3.2. Zpracování prognóz MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F3 - ANALÝZY) 15 FÁZE AKTIVITY F3 •A.3.1. Zpracování analýz • F3 •A 3.2. Zpracování prognóz Metody: •komparační analýza (přístupy nejlepší praxe); •benchmarking (posuzování přístupů nejlepší praxe); •hodnocení prostředí (vnější, vnitřní): PESTLE, 7S, DOTMLPFI); •gap analýza; •analýza operačních rizik (co se stane, pokud chybí schopnosti); •analýza zainteresovaných stran. MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F3 – ANALÝZY) 16 FÁZE AKTIVITY F3 •A.3.1. Zpracování analýz • F3 •A 3.2. Zpracování prognóz Metody: •trendové analýzy; •statistické (kvantitativní) metody; •modelování a simulace; •prognóza alternativních budoucností (SFA) – nejistoty; •metoda scénářů; MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F4 - KONCEPCE, F5 – OVĚŘENÍ) • • • 17 FÁZE AKTIVITY F4 •A.4.1. Formulace kritérií pro hodnocení cílů F4 •A.4.2. Tvorba variant cílů F4 •A.4.3. Posouzení variant cílů • F4 •A.4.4. Výběr nejvhodnější varianty cílů F5 •A.5.1. Příprava experimentu •A.5.2. Provedení experimentu •A.5.3. Vyhodnocení experimentu a doporučení MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F4 - KONCEPCE, F5 - OVĚŘENÍ) FÁZE TKD • • • 18 FÁZE AKTIVITY F4 •A.4.1. Formulace kritérií pro hodnocení cílů F4 •A.4.2. Tvorba variant cílů F4 •A.4.3. Posouzení variant cílů • F4 •A.4.4. Výběr nejvhodnější varianty cílů F5 •A.5.1. Příprava experimentu •A.5.2. Provedení experimentu •A.5.3. Vyhodnocení experimentu a doporučení Samostatná prezentace Metody: •strom cílů, popis cílů SMART, SMARTER; •SWOT; morfologická analýza •vícekriteriální analýza variant; metody hodnocení nákladů a užitků MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F6 - ROZPRACOVÁNÍ) • 19 FÁZE AKTIVITY F6 •A.6.1. Rozpracování cílů do opatření a úkolů F6 •A.6.2. Hodnocení a výběr variantních řešení k dosažení stanovených cílů • F6 •A.6.3. Nastavení soustavy indikátorů • MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZE TVORBY STRATEGIE (F6 - ROZPRACOVÁNÍ) • 20 FÁZE AKTIVITY F6 •A.6.1. Rozpracování konceptu do opatření a úkolů F6 •A.6.2. Hodnocení a výběr variantních řešení k dosažení stanovených cílů F6 •A.6.3. Nastavení soustavy indikátorů • Metody: •strom cílů, popis cílů SMART, BSC; •vícekriteriální analýza variant, rozhodovací stromy; •metody hodnocení nákladů a užitků, analýza nákladů životního cyklu (LCC); •analýza rizik. MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZEFÁZE TVORBY STRATEGIE (F7 - REALIZACE)TKD • 21 FÁZE AKTIVITY F7 •A.7.1. Vytvoření realizačního plánu •A.7.2. Vytvoření plánu řízení rizik • F7 •A.7.3. Vytvoření systému monitorování výsledků •A.7.4. Vytvoření plánu evaluace •A.7.5. Sestavení komunikačního plánu F7 •A.7.6. Sestavení rozpočtu implementace •A.7.7. Sestavení časového harmonogramu MINISTERSTVO OBRANY ČR FÁZEFÁZE TVORBY STRATEGIE (F8 - SCHVALOVÁNÍ)TKD 22 FÁZE AKTIVITY F8 •A.8.1. Vnitřní a vnější připomínkové řízení (dle schvalovací autority) •A.8.2 Schválení strategie, uzavření projektu • 4. ANALÝZA ZAINTERESOVANÝCH STRAN ÚČEL •Zpravidla se vypracovává v úvodních fázích každého projektu (tvorby strategie) •Smyslem je identifikovat aktéry mající vztah k řešenému projektu (strategii) •Analyzovány jsou jejich zájmy, a míra vlivu na řešený projekt (problém) •Identifikována je vhodná komunikační strategie k jednotlivým aktérům •Snahou je vytvořit vhodné podmínky (vést odpovídající komunikaci) pro tvorbu strategie, její schvalování a následnou realizaci! UDRŽOVAT SPOKOJENOST, NAPLNIT JEJICH PŘEDSTAVY, PŘEDVÍDAT POŽADAVKY, ZAPOJIT JE POLICY MAKERS, PRŮMYSL KLÍČOVÍ AKTÉŘI: PARTNEŘI, DONÁTOŘI, NADŘÍZENÍ PEČLIVÁ KOMUNIKACE, ÚZKÁ SPOLUPRÁCE MINIMALIZOVAT PŘEKVAPENÍ MÍT POD KONTROLOU, UDRŽOVAT PŘEHLED, RUTINNÍ KOMUNIKACE POKUD JE NEZBYTNÁ OBČANÉ INFORMOVAT, KONZULTOVAT. PRAVIDELNĚ KOMUNIKOVAT, AKADEMICKÁ PŮDA, PORADCI, BEZPEČNOSTNÍ KOMUNITA V L I V Z Á J E M VELKÝ MALÝ MALÝ VELKÝ ZÁVĚR •Tvorba strategie je projekt (jedinečný charakter každé strategie) •Realizované kroky se opakují, lze popsat jako proces (procesní model) •K dispozici celá řada procesních modelů tvorby strategie (tvorba veřejných strategií, tvorba strategií v rezortu MO) •Oba procesní modely jsou v praxi využívány, upravovány na základě nových poznatků •Analýza zainteresovaných stran poskytuje důležité informace pro nastavení účinné komunikace se všemi aktéry – vytváří se tak předpoklad pro úspěch! •Kritéria úspěchu: 1. Vypracování a schválení strategie; 2. Míra implementace. ÚKOL DO DALŠÍ PŘEDNÁŠKY •Po jednotlivcích zvolit si libovolnou bezpečnostní strategii a na základě kritérií pro komparaci strategií uvedených v první přednášce zařadit strategie do hodnotícího modelu (uveden níže). •Identifikovat silné a slabé stránky strategie z pohledu jejího celkového pojetí (zohlednit již zmiňovaná hodnotící kritéria), uvést stručně důvod takového hodnocení. •Rozsah: vždy jeden slide v power pointu (model, silné stránky, slabé stránky) • • Odevzdat do odevzdavárny IS: hodnocení strategie - Termín: 04.10. LEGENDA •HORIZONTÁLNÍ OSA •GENERICKÝ (OBECNÝ) – strategické (obecné) cíle, konceptualizace problému, obecný zdrojový rámec, chybí realizační rámec (spíše politika) •SPECIFICKÝ – specifické cíle a úkoly (SMART), podrobné vymezení nákladů, rozpracovaný realizační rámec (spíše plán) •VERTIKÁLNÍ OSA •PREEMPTIVE (PROAKTIVNÍ) – dlouhodobé zaměření dokumentu, pohled za horizont, snaha utvářet budoucí prostředí •REACTIVE (REAKTIVNÍ) – krátodobé zaměření dokumetu, odrážející především současnost, případně reagující pouze na vývoj v minulosti • PRŮMĚR KRUHU •Malý průměr vyjadřuje nižší míru komplexnosti, zaměření především na jeden dominantní nástroj moci státu, v případě obranné strategie dominuje vojenský nástroj •Větší průměr vyjadřuje vyšší míru komplexního přístupu se zapojením všech nástrojů moci státu (DIMEFILE) • BARVA KRUHU •Zelená – jasně vymezený cílový stav; Oranžová – obecně vymezený cílový stav; Červená – vágně vymezený cílový stav MINISTERSTVO OBRANY ČR • • • • 29