Autonomní morálka a environmentální etika Alfons Auer Alfons Auer (1915–2005) aurer.jpg Autonomní morálka a přirozený zákon • •Sofisté a teorie dvou zákonů •Stoikové a božský logos •Křesťanství (patristika) a Logos-Kristus Autonomní morálka a Bible •Biblická místa klíčová pro autonomní morálku v •Římanům 2,14-15: „Jestliže národy, které nemají zákon, samy od sebe činí to, co zákon žádá, pak jsou samy sobě zákonem, i když zákon nemají. Tím ukazují, že to, co zákon požaduje, mají napsáno ve svém srdci, jak dosvědčuje jejich svědomí, poněvadž jejich myšlenky je jednou obviňují, jednou hájí.“ •Filipským 4,8: „Konečně, bratří, přemýšlejte o všem, co je pravdivé, čestné, spravedlivé, čisté, cokoli je hodné lásky, co má dobrou pověst, co se považuje za ctnost a co sklízí pochvalu.“ Morální „požadavky“ v Bibli a autonomní morálka •V čem tedy tkví specifikum Starého a Nového zákona? Jedině v křesťanském kontextu. • •Výhody autonomní morálky (dle H. Webera) •Usnadnění rozhovoru s nevěřícími •Podpora dialogu s jinými disciplínami/vědními obory •Jednotná metoda pro křesťanskou etiku Alfons Auer a environmentální etika •(Umweltethik: ein theologischer Beitrag zur ökologischen Diskussion, 1984) • aurer kniha.jpg Postup od „věcného“ k teologickému •Stvořitel nedal člověku po jeho stvoření detailní morální zákon ani konkrétní sociálně-politický program. Bůh člověka spíše vybavil rozumem a svobodou, aby sám objevoval a prosazoval zákonitosti věcí a podoby smyslu světa. •Přínos křesťanství neleží v konkrétních materiálně-etických normách, ale ve zprostředkování nového horizontu smyslu. Křesťanský horizont smyslu je otevřen Bohem •Smysl z počátku – stvoření • • • • • • • • • • M. Chagall: Stvoření • • The-Creation.jpg Křesťanský horizont smyslu je otevřen Bohem II •Smysl ze středu – inkarnace (vtělení) • • • • • • • • Gerard van Honthorst • Gerard_van_Honthorst_001.jpg Křesťanský horizont smyslu je otevřen Bohem III •Smysl z budoucnosti – eschatologie (završení světa) • • • • • • • D. Fairfield (Nový Jeruzalém) • • Fairfield-New-Jerusalem-smaller.jpg Morálka a zkušenost •Nejdůležitějším pramenem mravního poznání je zkušenost • •Tři typy zkušenosti podle D. Mietha oZkušenost kontrastu (Kontrasterfahrung) oZkušenost smyslu (Sinnerfahrung) oZkušenost motivace (Motivationserfahrung) Místo člověka v přírodě •Odmítnutí dualismu člověk vs. příroda •Příroda nemá vlastní hodnotu ani práva •Umírněný antropocentrismus oSmysl přírody se naplňuje pouze v člověku oJen člověk je účel o sobě oJen člověk má zastupitelský nárok oČlověk je součást přírody o • Kde člověk nedbá na míru přírody, stane se jeho jednání nejen nepřirozené a protipřirozené, nýbrž také nelidské a protilidské. • Ekologická krize a její příčiny •Se slovem „futurologie“ si již nespojujeme pouze zaslíbení, ale také ohrožení. •Orientace člověka na účelnost, využitelnost a upotřebitelnost •Fascinace pokrokem •Zatlačení vůle být vůlí mít •Materiální pokrok jako míra všech věcí • • Vývoj ukazuje, že člověk nemůže libovolně manipulovat základním řádem světa beztrestně („pomsta přírody“ nový vztah k přírodě). • • Hodnocení ekologické krize •Pesimistické prognózy • alberta-tar-sands.png Hodnocení ekologické krize II •Optimistické prognózy •Realistické prognózy • cd-soudruzi-to-snad-ani-neni-pravda-su5750-2.gif Co můžeme jako jednotlivci udělat pro životní prostředí? •Ekologické uvědomění oÚcta před přírodou oRacionalita oStřídmost •Ekologické jednání oVýživa oVedení domácnosti oPráce na zahradě a zemědělství oDoprava Co můžeme jako společnost udělat pro ochranu životního prostředí? • •Vědecký výzkum základů a cílů ochrany životního prostředí oVýzkum ekologických systémů a mechanismů rovnováhy oPrověření ekologických rizik a hranic zátěže oOdhalení nových zdrojů energie a výživy oVypracování metod nového zpracování odpadu oZkoumání zájmů a teorií • • Co můžeme jako společnost udělat pro ochranu životního prostředí? II • •Zacílení hospodářství a techniky na člověka •Odstranění škod na životním prostředí •Odpovědné zacházení se zdroji •Přiměřené utváření krajiny •Omezení růstu obyvatelstva Problém jaderné energie •Rizika jaderné energie oEkologické škody při běžném – provozu jaderných elektráren oNebezpečí při nehodách oNebezpečí při vojenském a teroristickém útoku oSociálně-ekonomická nebezpečí – •Auerův závěr: žádné absolutní veto proti atomové energii jader.jpg Alternativní hospodářství •Kritika industriálního hospodářského systému oProdukce běží naprázdno oPlýtvání zdroji a znečištění prostředí oDrastický nárůst nezaměstnanosti • •Auerovo základní stanovisko: existují alternativy v rámci průmyslové společnosti, ale žádné alternativy k průmyslové společnosti • – Strategie alternativního hospodaření •Průlom k totální technologii superindustriálního hospodářství •Radikální alternativy oVystoupení ze současného hospodářského systému (Theodor Roszak) oPřeměna technologického hospodářského systému v ekologický o roszak1_1951331a.jpg Strategie alternativního hospodaření II •Realistické alternativy oProfesionální projekty oDuální projekty – – –Představa, že neformální oblast hospodářství do sebe pojme všechny hospodářské činnosti a přetvoří je podle svých principů, je podle Auera utopická. Je to klam, protože většina projektů se nedokáže financovat, a žijí ze státních a církevních subvencí, z privátních dotací atd. • Principy alternativního hospodářství • •Respekt k lidské osobě •Ochrana malých společenství •Univerzální odpovědnost Význam křesťanské víry pro ekologicky citlivé myšlení a jednání (teologické impulsy) •Stvoření oBoží svoboda ve stvoření oLidská zkušenost stvoření jako daru oDobrota světa oAntropocentričnost světa oLidský hřích • • • • • • • •Pieter Bruegel starší Pieter_Bruegel_the_Elder_-_The_Tower_of_Babel_(Vienna)_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg Pieter Bruegel starší Stvoření II oSpolustvořenost oUvedení člověka do dějin oMystérium Ježíše Krista • • • • • • • • •Marc Chagall christcentered.jpg