Adobe Systems ENSn4446: Kvantitativní výzkum v environmentalistice Volba cílové skupiny a výběrového vzorku Tomáš Doseděl – dosedel@fss.muni.cz Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 2 Jednotka analýzy ̶Jednotlivec ̶Pár ̶Rodina ̶Rodiče respondentů ̶Domácnost ̶Dům ̶Úřad / Instituce / Firma ̶Město / Kraj / Stát Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 3 Jednotka analýzy a základní populace ̶Kdo může poskytnout relevantní informace? ̶Co konkrétně zkoumáme, koho se to týká? ̶Jednotku analýzy definujeme podle zaměření výzkumu ̶ ̶Zajímají nás informace o všech základních jednotkách? ̶Jak specifikujeme ty, které nás zajímají? ̶(jen muži, jen lidé s dětmi, jen určité věkové skupiny, jen obyvatelé určitého území, jen lidé s určitým povoláním…) ̶Základní populaci definujeme jednak podle zaměření výzkumu, ale také podle praktické dosažitelnosti Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 4 Statistické usuzování ̶Můžeme prozkoumat celou populaci? NĚKDY ANO (census) × NĚKDY NE (výběrové šetření) Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 5 Statistické usuzování ̶Můžeme prozkoumat celou populaci? NĚKDY ANO (census) × NĚKDY NE (výběrové šetření) ̶U výběrového šetření vybereme výběr(ový vzorek) ̶Ten prozkoumáme ̶A předpokládáme, že zjištění z výběrového vzorku platí pro celou základní populaci ̶ Z charakteristik výběrového vzorku USUZUJEME na charakteristiky základní populace Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 6 Výběrový vzorek Musí splňovat dvě hlavní vlastnosti: ̶Být dostatečně velký (cca 30 případů na jednu kategorii) ̶Dobře reprezentovat základní populaci Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 7 Výběrový vzorek Musí splňovat dvě hlavní vlastnosti: ̶Být dostatečně velký (cca 30 případů na jednu kategorii) pohlaví (2 kategorie) vzdělání (4 kategorie) pohlaví+vzdělání (8 kategorií) ̶Dobře reprezentovat základní populaci Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 8 Výběrový vzorek Musí splňovat dvě hlavní vlastnosti: ̶Být dostatečně velký (cca 20–30 případů na jednu kategorii) pohlaví (2 kategorie) vzdělání (4 kategorie) pohlaví+vzdělání (8 kategorií) ̶Dobře reprezentovat základní populaci používají se různé metody výběru pravděpodobnostní výběry – každá výzkumná jednotka má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrána do vzorku nepravděpodobnostní výběry – pravděpodobnost výběru výzkumných jednotek není stejná Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 9 Nepravděpodobnostní výběry ̶Tazatel na rohu (Facebook): anketa, kdo jde zrovna kolem ̶Výběr podle úsudku: výzkumník osloví konkrétní výzkumné jednotky, u kterých si myslí, že by mohly přispět k výzkumu ̶Sněhová koule: znám jednoho informanta, který mi dá seznam svých známých. Ospravedlnitelné v extrémně těžko dostupných populacích ̶ ̶Kvótní výběr: snažíme se naplnit vybrané kvóty (charakteristiky) základní populace, např. podíl mužů a žen, zastoupení jednotlivých vzdělanostních skupin. V praxi akceptovatelné minimum ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 10 Pravděpodobnostní výběr ̶Prostý náhodný výběr: seznam všech výzkumných jednotek, losování ̶Systematický výběr: seznam respondentů, vylosuju číslo 1. a pak pokračuju po určitých krocích (např. beru 7., 14., 21., 28., ….). Dobře použitelné při sekundární analýze materiálu (noviny) nebo při výběru domů v rámci města ̶Stratifikovaný výběr: rozdělíme základní populaci do skupin (školní třídy) a bereme prostý náhodný výběr z každé skupiny ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 11 Vícekrokový náhodný výběr ̶Definujeme si dílčí výběrové kroky: např. kraj, město, škola, třída ̶Kombinujeme různé druhy výběrů: u krajů, měst i škol ve městech máme přesný seznam, můžeme použít prostý náhodný výběr. V rámci škol použijeme kvótní výběr pro výběr konkrétních třídy. V rámci tříd už volíme např. census ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 12 Praktické tipy ̶Pravděpodobnostní výběr je těžko realizovatelný (i v profi šetření) ̶Často stačí trochu upravit definici základní populace a můžeme udělat census ̶Jako naprosté minimum se snažit o kvótní výběr nebo vícekrokový výběr ̶(není to tak těžké!) ̶Konstrukce vzorku i jeho velikost jsou velmi důležité, protože jinak ze statistických analýz nic kloudného nevyjde ̶garbage in, garbage out ̶ Adobe Systems ENSn4446 Kvantitativní výzkum v environmentalistice 13 Příště: JASP nebo SPSS? ̶