09.10.2021 ekopsychologie i proč být venku ? i 09.10.2021 2 09.10.2021 09.10.2021 Úzkost „Flow" stav (anxiety) (flow) i Lhostejnost Nuda >n (apathy) (boredom) nižší - střední - vyšší DOVEDNOSTI Čtyřkanálový model kontaktu s přírodním prostředím (podle Clayton, Myers, 2009: 134) 7 flow Mihály Csikszentmihalyi 8 4 09.10.2021 p0 L0K)5ICYC« ZKUŠENOSTECH S. TGSoÜ SE VR.Ao*e vmofcojew. Pokowaivm outj>ooR.ôWai uVß^vewfM. TetT l/kAz" co i/^fs i 5 09.10.2021 6 09.10.2021 Day 0-1 Day 2-5 Day 6-7 □ View of brick wail 2.56 2.48 0.22 □ View of trees 2.40 0.96 0.17 Figure 5.1 Intake of doses of strong painkillers, among patients recovering from gallbladder surgery in rooms with a view of nature or a view of a brick watt, Adapted from Jlrich (1984). snižování kognitivní únavy 09.10.2021 8 09.10.2021 9 09.10.2021 empiricky potvrzené prínosy pro zdraví lepší imunita méně obezity lepší kondice méně bolesti zad méně migrén méně zánětů horních cest dýchacích lepší stav kardiovaskulární soustavy prevence astmatu hladina cukru v krvi diabetiků prevence krátkozrakosti V V / VI I v.,/ vyssi vek dožiti 19 Figure 5.2 Schematic representation of relationships among nature, health, and underlying mechanisms. Solid lines represent established relationships; dashed lines represent weaker or inconsistent relationships. + vitamín D + mikroorganismy 20 10 09.10.2021 11 PETR DANlS Děti venku v přírodě: ohrožený druh? 23 www.svobodnahra.cz 24 09.10.2021 proč být v divoké V / IV prírode ? ambivalentní prožívání divoké přírody > setkání s divokými zvířaty > konfrontace se silou přírody (bouře, zemětřesení) > být něčím zaplaven (velikost lesa) > dezorience (bloudění) Van den Berg, Ter Heijne (2005) 26 13 09.10.2021 jak ambivalenci divoké přírody vysvětlit? > sociolobiologicky > psychodynamicky (terror management theory, Jeff Greenberg, Sheldon Solomon, Tom Pyszczynski) > adaptačně > kulturně-psychologicky 27 O N CC Devastace j a pohroma / ' Nehoda / / / / I I I / I / / / Maximální dobrodružství / / / Dobrodružství Průzkum a experimentování SCHOPNOSTI Paradigma dobrodružného zážitku (Martin, Priest, 1986 in Clayton, Myers. 2009: 135) 28 14 09.10.2021 jaké jsou přínosy pobytu v divoké přírodě? > psychické oživení > zážitek autonomie, sebekontroly > zvýšení sebejistoty a sebeúčinnosti > introspekce a sebereflexe (řešení problémů) > adrenalin > posílení vztahu s druhými (dokonce i u sóla) > zážitky úžasu, zázraku / spirituální zážitky 29 SKALA PRAHHENHIA cestovní deníky 30 15 09.10.2021 wilderness therapy 31 16 09.10.2021 terapie mezi stromy rezervujtesi cesta s terapeutem profirmv chodí i i terapeuti media n C^7 Cesta s terapeutem ¥ut}&i I "í\ W "rtuty m vklý MÉt MM|f 4 iipvWM. jak ML, IWbroi r.cily s In Jiwulrtii opít (ifřvr/mHť ofrff 5*1 wyn> f Imtrm. Pfljdrtí" M ru v*tt. M ktnŕ byMv il jlruk pfHII iMm. pi l'l isl VUT Workshopy & teambuildingy lymwiMJtU/i«iifi<ú. k-dňWiir prf OvjI u k.ií iliin 11 jI.í'.i í 111 rty [ýtn, Pit*o \i ^ nimi osvojílř /|)<"iv>l>y. |.ik u /lip'.it iHi/i.llHi-.l. Villi II |lľ i/iv.iny '.In ■. /vyíil vykimrici\l .i cHkuvr liyl i*li>liir(ti I vyniviuiirHI. pfťřÍM víte Cesty pro deti iOUCiWÍ Brtwl*ir(lŕlljr\Illriílcr odi urna [iŕlioilŕ /.tntŕŕiijrmr M tu ŕdutuxl jiUitky íc proniidälrJllé. *lry si dŕtl iiaíly wfi| v/Uii h [ifliiKl* a wŕmu dnl*vnímu idiavl. Pioto mim* ur.....v-.iin v.....h I vlkovi ^ pŕeťbt vice ^ www.teraDiemezistromv.cz 33 co se může objevit v závěrečné písemce? > PROČ (NE)BÝT VENKU? mýtus ušlechtilého divocha, metodologické upozornění, přínosy kontaktu s přírodou (všechny probírané), model kontaktu s přírodou (včetně flow), teorie obnovy v přírodě (Kaplanovi, Ulrich, Joye), micro-restorative experiences > PROČ (NE)BÝT V DIVOKÉ PŘÍRODĚ? ambivalence prožívání kontaktu s divokou přírodou její různé interpretace, přínosy pobytu v divoké přírodě, co je to wilderness therapy 34 17 09.10.2021 > Na příště jsou 2 úkoly. Je na vás, jaký úkol se rozhodnete splnit dřív: > 1) Sebeexperiment: jednodenní půst od médií > Jeden den se vyhněte veškerým médiím. Žádný internet, žádné sociální sítě či e-maily, žádné elektronické hry, žádné písničky, žádný rozhlas či TV. Pokud nepůjde o neodkladné věci, raději nikomu nevolejte. Vyhněte se pokud možno počítači, pokud do příštího pondělí najdete den, kdy to jde - pokud to nejde, udělejte na něm jen to nejnutnější, ani o sekundu víc (tzn. napsat úkol, už dne sjíždět sociální sítě nebo zprávy). > Nejpozději do pondělí 18. října do 12:00 prosím zachyťte, co jste prožívali, > Shlédnout film The Sociál Dilemma, k vidění na Netflixu nebo pro účastníky kurzu tadv. > Shlédnout video, kde zazní některé důležité doplňující informace, tady (omlouvám se, že sdílím li n k z poměrně pitomého youtube kanálu, ale jinde jsem to s CZ titulky nenašel). Nejpozději do pondělí 18. října ve 12:00 odpovědět po shlédnutí filmu + videa na několik otázek tady. tad > 2) Práce se studijními materiály: 35 18