20.12.2021 ekopsychologie 2 1 bariéry a benefity proenv. chovaní (metodika co m m u nity-ba sed sociál marketing) 20.12.2021 Community Based Social Marketing Doug McKenzie-Mohr FOSTERING SUSTAINABLI BEHAVIOR 1 1 Social Marketing to Protect the Environment * Doug McKenzie-Mohr Nancy R Lee P. Wesley Schultz Philip Koller .... 9 bariery a benefity proenvironmentalniho chovani x 3 20.12.2021 bariéry vnější bariéry vnitřní benefity vnější benefity vnitřní 4 20.12.2021 Co jim brání v tom, aby omezili nákupy tropického ovoce? chybí mi informace, čím by mohlo omezení nákupů tropického ovoce přispět k ochraně klimatu tropické ovoce mi chutná (ztráta uspokojení) chybí mi praktické informace, čím v jídelníčku nahradit tropické ovoce, event. kde to kupovat myslím, že pro ochranu klimatu dělám v tomto případě dost 20% zdravotní důvody 10% náročnost na peníze malá podpora a porozumění těch, na kterých mi záleží náročnost na čas nepovažuji klimatické změny za dostatečný důvod ke změně chování náročnost na vynaloženou energii (namáhavost) 8% 7% 6% 5% 5% ■ 12% nekupuji zadne tropické ovoce ~ Co vám brání v tom, abyste omezili nákupy tropického ovoce {banány, pomeranče, kiwi a další)? Zatrhněte prosím všechny vhodné odpovědi. Přispěvatelé Greenpeace a ochrana klimatu: pohled zblízka | Jan Krajhanzl, Jan Skalík | 2011 | 22 ÍFostering Sustainable Behavior; (JP COMMUNITY-BASED SOCIAL MAR Site Resources This site consists of five resources for those working to foster sustainable behaviors, such as those involved in conservation, energy efficiency, transportation, waste reduction, and water efficiency. The site includes the complete contents of the book, Fostering Sustainable Behavior, as well as searchable databases of articles, case studies, and turnkey strategies. Further, it includes, discussion forums for sharing information and asking questions of others. If you take a moment to complete the free registration for this site, resources added since your last visit will be highlighted in the table below, and you will be able to post to the discussion forums and receive the daily discussion forum digest by email. e note: To gain the full functionality of this site pi Strategies 0 0 Forums 0 140 www.cbsm.com 10 5 20.12.2021 V proměnné v • / / ovlivňující proenv. chován' (rešerše: průřezový přehled studií) 11 12 6 situační podmínky Je situace pro dané chování příznivá či alespoň neutrální? znalost následků chování Uvědomují si, jaké dopady má jejich chování na daný problém? sociální normy (vnímané) Očekávají, že by s jejich chováním souhlasili lidé, kteří jsou pro ně důležití? obtížnost chování (vnímaná) Věří, že svým chováním dosáhnou očekávaného výsledku? povedomí o problému Vědí o existenci problému? morální normy (svědomí) Považují se za morálně (spolu)zodpovědné za řešení problému? hodnoty a postoje Přináší jim chování nějaké další výhody z hlediska jejich hodnot a postojů? zvyk Jsou připraveni učit se novému chování, nechovají se jen „automaticky"? 13 Situační podmínky Je situace pro dané chování příznivá či alespoň neutrální? 14 20.12.2021 WOMAN SLAYER Caatmn««> New York, March 13, 1964 15 16 8 Garrett Hardin (1968) The Tragedy of Commons William Forster Lloyd (1833) yr *ť A sociální pasti (social trap) dilema společného (commons dilemma) kontingenční pasti tragédie obecní pastviny / občiny past chybějícího hrdiny, past jednoho, past společného časová vs. sociální past vysoká hodnota zdroje částečně vytěžené zdroje nejistota o zbývajícím zdroji přátelství, identifikace se skupinou rovnost zpětné vazby odměny a tresty Povědomí o problému Vědí o existenci problému? Složitost problému * Nejistota vědění * Neviditelnost Popření/vytěsnění problému 20 Kognitivisticky orientované prístupy (heuristiky) Dynamicky orientované přístupy (obrany) New Ecological Paradigm (NEP) > Dunlap, R.E. a Van Liere, K.D. (1978) The New Environmental Paradigm: A Proposed Measuring Instrument and Preliminary Results. Journal of Environmental Education,9,10-19. > Dunlap, R. E., Van Liere, K.D., Mertig, A.G. a Jones, R.E. (2000) Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: a Revised NEP Scale. The Journal of Social Issues, 56,3, 425-42. Znalost následků chování Uvědomují si, jaké dopady má jejich chování na daný problém? Sociální normy (vnímané) Očekávají, že by s jejich chováním souhlasili lidé, kteří jsou pro ně důležití? Sociální norma * Konformita * Významní druzí Morální normy (svědomí) Považují se za morálně (spolu)zodpovědné, za řešení problému? Přisuzování odpovědnosti * Pocity viny _á Hodnoty a postoje Přináší jim chování nějaké další výhody, z hlediska jejich hodnot a postojů? 20.12.2021 14 20.12.2021 29 Obtížnost chování (vnímaná) Věří, že svým chováním dosáhnou očekávaného výsledku? Dostupnost alt. * Pohodlnost * Dovednosti * Bezmoc 30 15 20.12.2021 Zvyk Jsou připraveni učit se novému chování, nechovají se jen „automaticky"? 31 20.12.2021 33 34 17 20.12.2021 18 20.12.2021 Je mi jasné, že je lepší jezdit vlakem než autem, ale na to nemám čas. O globálním oteplování se píšou různé věci... kdo se v tom má vyznat? Lidi si budou myslet, že jsem nějaká bláznivá ekoložka... Vůbec si neumím představit, že někdo kompostuje v paneláku. Proč bych neletěl? To letadlo přece poletí, i když nepoletím. Promiň, chtěl jsem ten hliník vytřídit, ale zapomněl jsem na to. Nerozumím, co to má co společného se mnou... povědomí o problému znalost následků chování morální normy (svědomí) sociální normy (vnímané) hodnoty a postoje obtížnost chování (vnímaná) zvyk 37 teorie proenvironm. chování 38 19 20.12.2021 Knowledge Attitudes KAB mode 39 Entry-level variables Ownership Empowerment variables variables Major variable Major variables Major variables Environmental sensitivity In-depth knowledge about issues Personal investment in issues and the environment Knowledge of and skill in using environmental action strategies Locus of control (expectancy of reinforcement) Intention to act Model environm. odpovědného chování (Hungerford, Volk, 1990) 40 20 New I-1 Vědomí Přisuzování Hodnoty Ecological následků odpovědn Paradigm chování osti Osobní norma Chování Teorie hodnot-přesvědčení-norem (Value Belief Norm Theory, Stern et al.( 1999) 41 Postoj k chování Subjektivní \ Záměr Chování norma / Vnímaná kontrola chování Teorie plánovaného chování (theory of planned behavior, Ajzen, 1991) 42 20.12.2021 metaanalýzy 44 22 R= = 0.11 Bamberg, Moser (2006) 45 AC AR NEP SI. L- SE ATT .14 > HAB - 1.3] ^ lü=.j5 I— PBC CW-490.95; ^20; pt.001 -----------------------J CFJ-.96S; TI/-922; SSMS-.023 KMS£i=.07] [.OSS .017] b'iK. 4. Results of the meta-analvtical structural equation modelling bawd on the pooled correlatkon matrix Nufes All exoaenous variables(ST, SE. AR, AC. ATT, mC. SN] are specified locovariate The respective correlations can be Found in Table 1 AC awareness of consequences: AR, ascription of responsibility; ATT. attitudes: BEH. behaviour: HAB. habit INT. intention: NEP, new environmental paradigm: PBC, perceived behavioural Control: PN. personal norm: SN social norm: ST. self transcendence values: SE self-enhancement values. Klöckner (2013) 46 20.12.2021 cambellovo paradigma 1. I bought solar panels to produce energy. .02 2. I refrain from owning a car. .06 3. I buy meat and produce with eco-labels. .09 4. I am a member of a carpool. . 10 5. I am a member of an environmental organization, .14 6. I contribute financially to environmental organizations. .14 7. I read about environmental issues. .16 8. I drive on freeways at speeds under 62.5 mph. .30 9. I buy unbleached and uncolored toilet paper. .38 10. I buy products in refillable packages. .40 I I. In nearby areas (around 30 kilometers; around 20 miles). I use public transportation or ride a bike. .49 12. I ride a bicycle or take public transportation to work or school. .61 I 3. I drive in such a way as to keep my fuel consumption as low as possible. .70 14. I own energy efficient household devices. .72 I 5. I wash dirty clothes without prewashing. .79 16. I buy seasonal produce. .84 I 7. I wait until I have a full load before doing my laundry .95 18. I bring empty bottles to a recycling bin. .96 19. I collect and recycle used paper. .97 20. I reuse my shopping bags, .98 Kaiser, Byrka, Hartig (2010) 24