Adobe Systems SOCn5020 Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum Nerovnosti v přístupu ke vzdělání Tomáš Doseděl Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 2 Tři (čtyři) vzdělanostní expanze ̶1. expanze základního vzdělání: 1850s ̶2. expanze středního vzdělání: 1950s ̶(3. expanze vysokoškolského vzdělání: 1970s) ̶4. expanze vysokoškolského vzdělání: 2000s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 3 Tři (čtyři) vzdělanostní expanze ̶1. expanze základního vzdělání: 1850s průmyslová revoluce, byrokratizace státní správy rostoucí význam peněz nutnost naučit široké masy číst a psát v Česku: 1869 povinná osmiletá školní docházka ̶2. expanze středního vzdělání: 1950s ̶(3. expanze vysokoškolského vzdělání: 1970s) ̶4. expanze vysokoškolského vzdělání: 2000s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 4 Tři (čtyři) vzdělanostní expanze ̶1. expanze základního vzdělání: 1850s ̶2. expanze středního vzdělání: 1950s industrializace, útlum zemědělství (a i tam mechanizace) výchova technických kádrů do průmyslu povalečný boom vědy a techniky prodloužení povinné docházky za hranice ZŠ ̶(3. expanze vysokoškolského vzdělání: 1970s) ̶4. expanze vysokoškolského vzdělání: 2000s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 5 Tři (čtyři) vzdělanostní expanze ̶1. expanze základního vzdělání: 1850s ̶2. expanze středního vzdělání: 1950s ̶(3. expanze vysokoškolského vzdělání: 1970s) poválečný baby boom (~1946) = silný ročník u maturit v 70. letech západní univerzity reagovaly zvýšením počtu míst (levné obory) varování před inflací vzdělání (Bourdieu a další) zavádění ICT do všech oborů lidské činnost české univerzity počet míst nezvýšily silné ročníky vstoupily na trh práce a založily rodiny (Husákovy děti) ̶4. expanze vysokoškolského vzdělání: 2000s Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 6 Tři (čtyři) vzdělanostní expanze ̶1. expanze základního vzdělání: 1850s ̶2. expanze středního vzdělání: 1950s ̶(3. expanze vysokoškolského vzdělání: 1970s) ̶4. expanze vysokoškolského vzdělání: 2000s vzdělání jako základní lidské právo (masifikace) trh práce vyžaduje vysokou kvalifikaci (sic!) Boloňská deklarace zlevnila VŠ studium Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 7 Vývoj českého vysokého školství Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 8 Podíl VŠ vzdělaných v populaci 25-64 let Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 9 Boloňská deklarace ̶Připravena v roce 1998 v Bergenu (Francie, Itálie, Německo, UK) ̶Podepsána v červnu 1999 v Boloni ̶ ̶Srovnatelný systém titulů ̶Strukturované studium (konec dlouhých programů, výjimky dodnes) ̶Jednotný kreditní systém (ECTS) ̶Mobilita studentů i učitelů Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 10 Boloňská deklarace ̶Bakalář 2-4 roky Nenáročný ekonomicky, personálně, technicky i studijně Umožní přijímat výrazně vyšší počty studujících ̶ ̶Magistr 1-2 roky Elitní výběrové studium Vyšší náročnost ve všech aspektech ̶ ̶Doktorát ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 11 Boloňská deklarace ̶Kredit zaveden pro vyjádření náročnosti studia ̶Vychází z běžné pracovní zátěže (plný úvazek) ~160 h/měsíc ̶Studující, který se věnuje 10 měsíců ročně studiu tak „odpracuje“ cca 1 600 h (zahrnuje i samostudium, domácí úkoly…) ̶Za to je přiděleno 60 kreditů ̶ ̶Tzn. 1 kredit = 1 600 / 60 = 26,67 h práce ̶Stanoven rozsah 25-27 h práce na kredit ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 12 Nerovnosti v době socialismu ̶Snaha zrušit vliv (prvorepublikového) sociálního původu ̶Vliv ale přetrvával, protože: socialistická transformace (stará elita byla nahrazena novou) udržování statusu (nebylo možné jednorázově nahradit starou elitu) ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 13 Nerovnosti v době socialismu ̶Snaha zrušit vliv (prvorepublikového) sociálního původu ̶Vliv ale přetrvával, protože: socialistická transformace (stará elita byla nahrazena novou) udržování statusu (nebylo možné jednorázově nahradit starou elitu) Podkvalifikovanost řídících vrstev – po každém převratu ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 14 MMI: Maximálně udržovaná nerovnost ̶Raftery, Hout ̶Analýza irských dat po zrušení školného a jiných „bariér rovnosti“ ̶Dokud je nedostatek míst, studují přednostně děti privilegovaných vrstev ̶Když počet míst ve vzdělávacím systému roste, uspokojuje se poptávka také od nejvyšších vrstev ̶Po nasycení potřeb jsou uspokojováni příslušníci nižších vrstev ̶Do té doby ale nerovnosti přetrvávají, i když vzdělávací systém expanduje ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 15 EMI: Ve výsledku udržovaná nerovnost ̶Lucas ̶Je potřeba zohlednit i kvalitativní dimenzi ̶Např. na úrovni středního školství získají tento stupeň de facto všichni, ale někteří na učebním oboru, někteří na elitním gymnáziu ̶Přístup k danému stupni vzdělání je tak rovný z hlediska úrovně, ale nerovný z hlediska kvality ̶ ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 16 Financování vysokého školství ̶Rozpočet na vysoké školy 2020: 27,4 mld Kč ̶Rozpočet MU: 8,9 mld Kč Z toho: ̶2,3 mld příspěvek na vzdělávání ̶1,8 mld další příspěvky ̶1,8 mld příspěvky na výzkum ̶1,2 mld vlastní zdroje a doplňková činnost ̶ ̶ ̶ Adobe Systems SOCn5020: Sociologie vzdělávání a evaluační výzkum 17 Financování vysokého školství ̶normativ na studium (~ 47 tis. Kč/rok) ̶koeficient ekonomické náročnosti ̶limitace poštu studentů ̶příspěvek na společenskou potřebnost