SPRb1144 Proces práce s klientem v praxi Přednášející: Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D. Zakončení: z Čas výuky: Út 10:00–11:40 Místnost: U53 Cíl kurzu: Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat prvky na řešení orientovaného přístupu do práce s různými typy klientů sociální práce, Formulovat takovou strategii práce s klientem, která bude adekvátní životní situaci klienta a jeho aktuálním možnostem. Identifikovat možné alternativní přístupy ke konkrétnímu klientovi, posoudit vhodnost jejich aplikace v kontextu konkrétního případu i v kontextu vlastního stylu práce s klientem. Anotace: Obsahem kurzu je úvod do na řešení orientovaného přístupu a aplikace jeho metod a technik v kontextu sociální práce s individuálním klientem. Ve výuce jsou využívány cvičení dovedností pro práci s klientem. Semináře spojené s hraním rolí. Skupinové diskuse. Jedná se o jednosemestrální kurs, jeho kapacita je pro svůj charakter limitována počtem max. 15 studentů. Kurs je zakončen zápočtem. . Osvojované kompetence: - schopnost aplikovat prvky na řešení orientovaného přístupu do práce v rámci seminářů spojených s hraním rolí. Schopnost sebereflexe, důvodů vedoucích k volbě konkrétní strategie práce s klientem Schopnost navrhnout možné alternativní přístupy ke konkrétnímu klientovi, posoudit vhodnost jejich aplikace v kontextu konkrétního případu. Požadavky k zakončení: 1) Odevzdání průběžných úkolů (seznam osobních zdrojů pro práci s klientem, reflexe vybraného textu, 2 verze seznamu osobních zdrojů) do odevzdávárny v ISU.do 14.1.2022 Minimální rozsah každého z textů 2 NS ( 3600 znaků) Zadání pro seznam osobních zdrojů 1. Verze - Co všechno máte k dispozici pro úspěšnou práci s klientem ? 2. Verze - Co se změnilo od vypracování první verze ? Zadání pro reflexi vybraného textu Popište konkrétní podnět pro práci s klientem ( model, metodu, techniku), který vás ve vybraném textu zaujal a považujete ho za užitečný pro svou budoucí práci s klienty Vysvětlete, co vás k jeho volbě vedlo Navrhněte konkrétní způsob aplikace daného podnětu do praxe sociálního pracovníka Zamyslete se nad tím, jaký efekt by mohlo mít využití daného podnětu při práci s klientem 2) aktivní účast na závěrečném semináři 7.12 ( prezentace reflexe textu, zpětná vazba ke kurzu, 2 verze seznamu zdrojů ) 3) aktivní účast na dvou seminářích spojených s hraním rolí ( 26.10,9.11,23.11,) - Jednou jako aktivní účastník - Jednou jako člen týmu poskytujícího zpětnou vazbu Struktura lekcí: 6.10 Seznámení se způsobem práce v kurzu, reflexe očekávání účastníků. Inventura zdrojů, které mají pro práci s klientem k dispozici. 13.10 Vymezení základních teoretických pojmů a konceptů na řešení orientovaného přístupu 20.10 Příprava na kontakt s klientem:Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti umožňující identifikovat zdroje pracovníka,rozlišit adekvátní kontexty spolupráce a umožňující a orientovat se na řešení, jehož zadavatelem je klient jako držitel problému 27.10 První seminář 3.11 Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro navázání kontaktu s klientem a pro rozvoj spolupráce 10.11 Druhý seminář 24.11 Zakázka + model orientovaný na řešení (princip užitečně zformulovaného cíle) Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro dojednání zakázky, na které mohu klient s pracovníkem společně pracovat. Prvním z nich je jak vytvořit bezpečný prostor pro pracovníka i klienta. Druhým tématem jsou konstruktivní otázky jako efektivní nástroj vedení rozhovoru a jejich využití v procesu dojednávání zakázky a formulování cílů spolupráce 1.12 Průběžná práce s klientem Obsahem tohoto tématu je především adekvátní volba způsobu práce klientem vztažená k dilematu pomoc/kontrola. Druhým tématem je udržení kontaktu s klientem průběžná kontrola a reformulace dohodnutých cílů spolupráce. Téma uzavírají dovednosti pro řešení specifických situací, které se vymykají zakázkovému modelu . 8.12 Třetí seminář 15.12 Ukončení práce s klientem Téma je věnováno dovednostem potřebným pro uzavření kontaktu s klientem. Zhodnocení průběhu spolupráce, supervizi. 5.1 Čtvrtý seminář 12.1 Závěrečné setkání, zhodnocení kurzu, reformulace katalogu dovedností Literatura povinná: ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 9788086429366. GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 147 s. ISBN 80-85850-10-9. Doporučená literatura: Křivohlavý, Jaro. 1993. Povídej – naslouchám. Praha: Návrat. Schlippe von, Arist, Schweitzer, Jochen. 2001. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001 Kontaktní údaje: Miloš Votoupal: votoupal@mail.muni.cz