OD INFORMACE K PŘÍBĚHU Jak se z tématu stane reportáž MAMÍ, ŘEKNI MI NĚJAKÁ FAKTA MAMÍ, CHCI SLYŠET PŘÍBĚH!!! Pavel Zuna „Nejlepším nositelem informací jsou emoce.“ Al Tompkins „Miřte na srdce“ „Lidé si pamatují líp to, co cítí, než to, co se dozví.“ Vladimír Železný „…aby to pochopila i bába Dymáková.“ SPRÁVNÉ INGREDIENCE  HDRINA Příběhy prostě jsou o lidech.  MÍSTO Přeneste diváky do dění.  EMOCE Každý příběh skrývá emoce.  DETAILYPosouvají příběh dál. Ilustrují celek.  NAPĚTÍ NEBO PŘEKVAPENÍ „A co bylo dál?“ Zdroj: WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story: broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012. (s. 27-28) NIKDY, NIKDY, NIKDY NEZAPOMEŇTE, ŽE SPRÁVNÉ PŘÍBĚHY JSOU: o FAIR o ACCURATE o INTERESTING o THOROUGH o HUMAN o SPRAVEDLIVÉ o PŘESNÉ o ZAJÍMAVÉ o ZEVRUBNÉ o LIDSKÉ Zdroj: TOMPKINS, Al. Aim for the Heart: Write, Shoot, Report and Produce for TV and Multimedia 2nd Edition . Washington, DC:CQ Press, 2012. DVĚ STRANY? SOTVA! ANTIBIOTIKA: Lékaři Pacienti Rodiče Lékárníci Výrobci léků SÚKL Zákonodárci Lékaři jiných odborností Vy ZAVŘENÍ NA HŘBITOVĚ: Zavření návštěvníci Strážníci Vedení MP Správa hřbitova Město a jeho rozpočet Lidé v nouzi … JAK NAJÍT ZAMĚŘENÍ REPORTÁŽE ? o CO JE NOVÉHO? o JAKÝ JE SMYSL ZPRÁVY? o JAK TO CELÉ ŘÍCT TŘEMI AŽ ŠESTI SLOVY? o NO A CO DÁL? JAK NAJÍT ZAMĚŘENÍ REPORTÁŽE I. o CO JE NOVÉHO? Karkulka se nevrátila domů od babičky. o JAKÝ JE SMYSL ZPRÁVY? Dítě nepřišlo domů, rodiče se bojí. o JAK TO CELÉ ŘÍCT TŘEMI AŽ ŠESTI SLOVY? Rodiče marně hledají ztracenou dceru. o NO A CO? Pravděpodobně neposlechla, sešla z pěšinky a ztratila se v lese. Možná ji dokonce sežral lstivý vlk. JAK NAJÍT ZAMĚŘENÍ REPORTÁŽE II. o CO JE NOVÉHO? Vlk sežral Karkulku. o JAKÝ JE SMYSL ZPRÁVY? Obávaný predátor se zaměřil na lidskou kořist. o JAK TO CELÉ ŘÍCT TŘEMI AŽ ŠESTI SLOVY? Nebohá dívka je obětí divokého zvířete. o NO A CO? o Myslivec by měl v lese konečně udělat pořádek. JAK NAJÍT ZAMĚŘENÍ REPORTÁŽE III. o CO JE NOVÉHO? Myslivec zachránil Karkulku i s babičkou. o JAKÝ JE SMYSL ZPRÁVY? Už byly obě v břiše, když tu přikvačil hrdina a vysekal je z toho. o JAK TO CELÉ ŘÍCT TŘEMI AŽ ŠESTI SLOVY? Zachránce přišel na poslední chvíli. o NO A CO? Ještě, že máme myslivce, bez něj by to dopadlo špatně. MÁME ZAMĚŘENÍ ALE TÍM TO TEPRVE ZAČÍNÁ!!! Jak příběh právně namíchat? Nakonec tam přece bude jenom sem tam: ASYNCHRON SYNCHRON GEROJŠ (RUCH) STAND UP OBRAZ ZVUK CO K ČEMU? Obraz je hlavní deviza televize. Proměňte ji! Když se něco děje, ukažte to! V rozhovorech ať zazní subjektivní část příběhu. myšlenky, názory, pocity a emoce Komentáře využijte pro objektivní sdělení. fakta a detaily Ruchy podpoří vyznění. Vidíme vodu? Nechte ji téct. Staví se tam? Ať projede bagr. Někoho zamkli? Ať klapne zámek. ČAS NA ROZMYŠLENOU? JAK KDY AKTUÁLKY – neplánované události jako nehody, povodně, kriminální případy, požáry, demonstrace… Až na místě zjišťujete, co se děje, předem nevíte, jak se vyvinou. - Dívejte se kolem sebe. Poslouchejte. Mluvte s lidmi, prozradí vám příběh sami. PLÁNOVANÉ UDÁLOSTI – tiskové konference, zasedání rady nebo zastupitelstva, politika, soudy … - Vědí o nich i všichni ostatní . + Můžete se připravit předem. Jděte po programu jednání najdete si svého „hrdinu“ i příběh, který budou ostatní závidět. VLASTNÍ TÉMATA – nejlepší pole působnosti. - Z obecného (ceny benzínu) uděláte jedinečné (kvůli nim krachují kloboučníci) STRUKTURA REPORTÁŽE: I. HODINY Nejnovější a nejdůležitější vývoj událostí Zkušenost jednoho člověka Shrnutí a závěr STRUKTURA REPORTÁŽE: II. OVÁL Zkušenost jednoho člověka Situace. Obecný problém, z něhož ona zkušenost vychází Co se stane pak – ilustrované opět na příběhu toho stejného člověka jako na začátku STRUKTURA REPORTÁŽE: III. VÁNOČNÍ STROMEČEK Situace jednoho člověka Bod zvratu Jak nebo proč se to stalo. Bod zvratu Závěr: Co to celé znamená. STRUKTURA REPORTÁŽE: IV. OBRÁCENÁ PYRAMIDA Poslední a nejdůležitější vývoj událostí Trocha detailů o informacích uvedených výše Další, ale méně důležité detaily nebo vývoj Zdroj: WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story: broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012. (s. 132 -137) ZÁVĚREM… John Larson, korespondent NBC „Velké příběhy začínají a končí lidmi, ne mluvícími hlavami.“ Zdroj: WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story: broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012. (s. 28)